Welke servo?

• Topicstarter Topicstarter marvin
  • Startdatum Startdatum
M

marvin

Guest
Ik ben opzoek naar een vervanger voor m'n standaard servo. Ik wil graag een zo snel mogelijke digitale servo, maar ik wil er niet meer als 40/50 euro aan uitgeven.
Als ik er 1 uit hongkong, japan, of duitsland moet maken geef niet, maar welke kan ik dan het beste nemen?
Het liefste met een linkje naar een winkel erbij :wink: :D

probeer eerst eens met je standaardservo op 7.2V te zetten de rode draad op je plus van je esc dus :)
zal minder lang meegaan maar wel snel zijn :) :lol:
wel een spoeltje ofzo tussen doen om stroomstoten op te vangen. (moet nog effe uitzoeken wat juist :p )

electronicamensen hier een antwoord voor ?

Futaba 250S of 251S
Anders de Futaba 3050 of 3305 oid.

Betrouwbare en redelik snelle servo's met metal gear.

cooper zei:
electronicamensen hier een antwoord voor ?
Yup.....niet doen dus! Standaard-servo's doen het slechts uiterst kortstondig op 7,2 Volt. Dat geldt ook voor bijna alle andere typen servo's. Er zijn trouwens maar weinig servotypen, die meer dan 6 Volt mogen hebben.

De spoeltjes, die KoPropo in de fet-servo's gebruikt(e) hebben een waarde van 4,7 uH. Deze zijn verkrijgbaar bij de elektronica-boer (vragen naar spoeltjes in weerstandsvorm).

Als ik een STD servo à la futaba S148 of 3003 op de 7.2V aansluit, gaat het ding gemakkelijk 1 seizoen mee. Wsl zelfs langer. Zonder spoeltje.

ik heb net m'n oude futaba S9403 op 7.2V gezet en da ding werkt goe, we zullen wel zien of hij lang blijft werken, als reserve in m'n koffer zitten is ook maar saai. Kunnen we hem beter aan de wetenschap overlaten.

:D Tof dat je hem opoffert :) . Ik wacht wel even totdat je er wat meer van weet..
Houd me op de hoogte :?: :wink:

marvin zei:
:D Tof dat je hem opoffert :) . Ik wacht wel even totdat je er wat meer van weet..
Houd me op de hoogte :?: :wink:

een standard servo heeft toch iedereen wel op overschot ? 5€ aan de modelbouwwetenschap :lol: :lol:

Belgen-akties laten wij graag over aan Cooper-achtigen........Maar na afloop wel eerlijk vertellen hoe groot de rookwolk was!

Corrien zei:
Belgen-akties laten wij graag over aan Cooper-achtigen........Maar na afloop wel eerlijk vertellen hoe groot de rookwolk was!

moet ik ook na elke rit vertellen dat hij nog WEL werkt ? anders kon je 't misschien vergeten :lol: :lol: :lol:

Nee hoor, vooropgesteld dat er nergens een bec-systeem in het model te vinden is.

Als ik Cooper-senior was zou overigens wel de subsidie-kraan met onmiddellijke ingang worden dichtgedraaid. Zo'n servo heeft best een paar stuivers gekost...

die zat bij een opkoop van een exracer (heeft me dus amper iets gekost want alles was een koopje),
njah
de geldkraan die heb ik in handen, ik ga ervoor werken. Anyway, ik heb nog gelezen op een site van modelrobots dat ze servo's op 7.2V zetten om ze sterker te maken, ook iets van dat ze pas opblazen als ze op een hoger voltage dan 't dubbele gezet worden (12V) maar dat vind zelfs een gekke belg als ik wat overdreven.

Ik respecteer natuurlijk je ervaring Corrien, maar wat testen is zowieso leuk, en als ik een nieuwe koop (moet ik sowieso, deze is niet snel genoeg op 6V) kost het me sowieso ook geld, dan kan ik beter dit experiment doen, is hij stuk, njah dan koop ik pas een nieuwe.

Hup Belgie Hup

(ohjah, Cooper-senior is er wat onverschillig bij, al heeft hij ook een electronica diploma, hij is alles al vergeten denk ik... .) :lol:

Have you ever wondered what the limits are to servo power? Well, I have been doing some research in this area and have found some interesting facts. The servo is rated for 4.8 to 6 volts. This is representational of 4 AA NiCad batteries for 4.8 volts, or 4 AA Alkaline batteries for 6 volts. However the servo is an analog device, which means there is a certain amount of tolerance inherent to the design. A rep from Hitec has assured me that the electronics don't smoke until about 12 volts is applied. I have also found that it is considered very common for some remote control race car folks to power the servo directly from the 7.2 volt sub-C battery pack used by the drive motor. Also, the servo is quite a bit faster, which can result in more torque when moving an item with more mass. If anyone has any useful information on measuring rotational torque using a simple cheap fixture I would love to hear from you.

Below is a list of servo supply voltages and the estimated torque values extrapolated from the 4.8 vdc and 6.0 vdc specs provided from Hitec. Of course, these are just estimates based on limited technical specs from Hitec, your mileage may vary...

Ratings for a Hitec HS-422 Standard Servo
-20% of rated voltage
4.8 vdc = 46 oz/in

Rated voltage
6.0 vdc = 57 oz/in

+20% of rated voltage
7.2 vdc = 68 oz/in

+50% of rated voltage
9.0 vdc = 86 oz/in

The really great part to using the 7.2 volt packs are their availability. Lynxmotion has 7.2 volt NiCad or NiMh packs for $20.00, we also carry battery chargers as well. You can even get the quick disconnect plugs to wire onto your robot.

Disclaimer Use this information at your own risk! I have several robots using the 7.2 volt battery packs, including a Hexapod II with 12 Futaba 9202's. It is strong enough to do a one handed pushup, with no hesitation. I trust the electronics enough to risk $720.00 worth of servos. But don't even complain to me if you blow something up. ;-)

bron: http://www.lynxmotion.com/ViewPage.aspx?ContentCode=techtips&CategoryID=22

corrien, je mag al een klein vreugdesdansje doen.

op 7.2V gaat de servo stotteren bij het hard acceleren
voor robots geen probleem maar bij RC waar de motor zware stromen trekt dus wel.
Nujah
ik heb al geprobeerd een condesator (1000µF) op de 'batt' uitgang vd ontvanger maar dat hielp niet echt.
hoe zou ik het louter kunnen oplossen , puur electronisch gezien want nu wil ik het experiment van levensduur toch wel verder zetten.
Voorlopig gaat hij op 6V maar hij MOET sneller of hij vliegt weer de doos met reservespullen in...

corrien - Cooper
1 - 0

:wink:

Voor de echte Cooper-test scoor ik slecht tot zeer slecht (kan ik niks aan doen).

Aan deze Cooper-test doe ik niet mee. Ik kan wel janken als ik zo'n mishandeling moet lezen (kan ik ook niks aan doen).

Corrien zei:
Voor de echte Cooper-test scoor ik slecht tot zeer slecht (kan ik niks aan doen).

Aan deze Cooper-test doe ik niet mee. Ik kan wel janken als ik zo'n mishandeling moet lezen (kan ik ook niks aan doen).

Opgave: Corrien :lol:

:wink:

Back