Welke setup voor Q-Tee?

Heb hier een balsa hoogdekkertje liggen, een q-tee, waar ik een elektro-setup voor zoek. Heb 'm na 18 jaar afgebouwd, moest nog een stuk bespanning op en heb een 'motorkapje" gemaakt.
Het ding weegt leeg 230 gr. Heeft een wingspan van 90 cm. lengte 69 cm
Vleugeloppervlakte: 90 x 18 =16,20 dm2.
Origineel moest er een 0,8 cc brandstofmotortje in.
Ik wil er grondstarts mee kunnen maken. (moeten er wel iets grotere wieltjes onder denk ik). Heb een 11,1 1400 mha lipo van 118 gram liggen die perfect past in het batterijcompartiment. Mijn 'lange'lipo's passen er niet in.
Dus welke motor/prop/regelaar combi kan ik het beste gebruiken??

Het ding is prima geschikt te maken voor electro, vlieg goedmoedig niet pannend! Als motorisering zou ik denken aan een HET-RC typhoon 6-20, draai je een 6x6 prop rond met ruim 13800 toeren rond een 7X5 mag ook. Gezien het vrij dikke profiel is een aandrijving als deze fijn lekker veel trekkracht. Je kunt ook een fietsbelmotor overwegen. De HET-RC typhoon 6-20 gebruikt in deze setup statisch rondom de 10 ampere, dus ook goed haalbaar voor je Lipo's. Let wel je hebt dan dik vermogen de motorisering die werd aangeraden was een 0.8 CC met een 6X3.5 prop erop! Verder as omdraaien en direkt tegen de firewall aanschoeven. Lekker open houden heb je prima koeling! Gebruik verder Oracover lite verlies je nog eens meer gewicht dan je denkt! Op ezonemag.com staan ook veel artikelen over de Q-tee. Dus als je meer wilt weten kijk daar ook eens. Trouwens hij wordt in the states nog steeds geleverd zowel als brandstof als electro.

Mvg, suc6

Aad den Blaauwen

Bedankt voor de snelle reactie Aad. Leuk dat ie nog steeds gemaakt wordt, dat wist ik niet. Wel dat een aantal mensen er zelf een aantal, vaak op wat grotere schaal, één hadden gebouwd.

Een 6/20 is dus een goede keuze, of anders een fietsbel begrijp ik.
Ik heb een 10A Tsunami regelaar liggen, die zou ik graag hiervoor gebruiken. zou dat kunnen met die 6/20. Als ik niet continu volgas vlieg?

@Awol,

Heb beide combo's getest al een tijd terug.

Tsunami 10 + 6/20 : trekt hij niet.
Tsunami 10 + Fietsbel : Gaat NET.. echt heel krap aan.

De tsunamie 10 kan best met beide motoren, maar je moet erg oppassen met de propellor keuze, die bepaald het amperage.
op mijn Hummel (800 gram totaal) hangt die regelaar aan een Typhoon 6/3D met 8x3,8 prop en die maakt bodemstarts. In ons lange gras.

Maar ik heb nog wel het een en ander liggen waar je een keer wat mee kunt proberen..

Gewoon iets zoeken waar je wat mee kunt met de spullen die je hebt liggen.

Ook uit financieel oogpunt is het wel fijn om spullen te gebruiken die ik al heb inderdaad. :D
Uitgangspunt is om die 10A te gebruiken met de 11,1 1400Mha Lipo...

Wat voor setup heb jij nog liggen Sanka? Eventueel voor overname?

1100 kv fietsbel heb ik zo liggen. Dan krijg je wel een grote prop, maar dat zou wel moeten kunnen. 9x7 of 10x8.

1450 kv heb ik ook nog wel voor je Awol.
heb er een over.

Die Q-Tee dat is toch dit dingetje he?

qt1.JPG

Dat de tsunami 10 het niet trekt geloof ik niet, ik vlieg al een seizoen lang deze combo ( tsunami10 & Het-RC typhoon 6-20), verschil kan wel zijn de propellor. Die ik gebruik een 7X5 Apc propellor gewoon een die de nitrohazen ook gebruiken, wel even goed uitbalanceren scheelde bij mij 200 toeren. Met 1500 lipo's vlieg er een klein kwartier mee.

mvrgt,

Aad den Blaauwen

Dan probeer ik die fietsbel van Noah eerst wel eens....Kijken of die m'n q-tee omhoog kan sleuren :D ....Ik neem 'm graag van je over Noah.

Dat plaatje is inderdaad van een Q-tee ja!
Die van mij is felrood met lichtgele vleugels.

beetje deze:
attachment.php

Zo snel heb ik 'm niet nodig, moet eerst nog leren vliegen :D .....Hopelijk gaat dat van de week beginnen.....klote-wind ook :evil:

Hoveren daar zal ik nog maar even mee wachten :D

Hier een link naar de huidige fabrikant,

c002_l.jpg

http://www.srbatteries.com/cutie.htm

Als power system wordt hier een vertraagde speed 400 7.2 volt gebruikt,
dit levert aan een 8X4 prop ca 6500 toeren, zet je hiernaast de typhoon 6-20 met een 7X5 bij ruim 13000 toeren. Kortom dit moet jofel vliegen. Ik heb hem vroeger zelf ook gehad met coxje erop vloog toen al goed. Hij woog toen 550 gram. Servo's wogen toen 50 gram, ontvanger ook, en 4 gesoldeerde penlights. Servos waren toen in de aanbieding 65 gulden per stuk voor een futaba 3001. Dat was nog eens een tijd, je mocht overal waar kon vliegen, en ik had nog haar op m'n hoofd ik spreek over 1984. Even terug naar het topic vliegen moet hiermee gewoon super gaan! Wat dacht je nog een vleugeltje bouwen, met ailerons, minder V-stelling, makkelijk te bouwen recht toe recht aan vleugeltje. Ik moet hem ook nog eens bouwen ik heb de tekening nog steeds, herleven de vroeger tijden weer eens!

nogmaals suc6

Aad den Blaauwen

Heb een beetje rondgesurft maar er wordt inderdaad nog redelijk wat gevlogen met de q-tee.
Misschien leuk om inderdaad een andere vleugel erbij te maken met rolroeren 8) .........
Ik ben in die 18 jaar de tekeningen kwijtgeraakt :oops: ....da's jammer, misschien zijn ze ergens te downloaden, zal eens gaan snuffelen.

Als een vertraagde speed 400 7,2 goed vliegt dan moeten grondstarts geen probleem zijn met die fietsbel!

Is al een tijdje geleden maar ben we mee aan de gang gegaan. Heb de romp toch maar opnieuw bespannen en er ook andere wielen op gezet.
Nu een vraagje, hoe bevestig ik de wielen aan het landingsgestel? Ik schuif ze erop en dan moet ik ze ergens mee borgen......zou dun ijzerdraad en een druppeltje secondelijm iets zijn aan het uiteinde van het pootje?
foto's volgen snel...

Nou gisteren de maiden gehad!
Vliegt prima met die 1450 fietsbel en een 8x4 prop! Grondstart binnen de 10 meter en een heel eind verticaal! Erg leuk om dit toestelletje te zien vliegen na 18 jaar! Mooi vliegbeeld, al is het sturen wel even wennen na de easystar.....dit is veel directer, zweeft toch ook aardig.
Foto's en filmpje komen eraan voor de geinteresseerden...

Hey Bas,

Mooi te horen dat het goed gegaan is! ben benieuwd naar de foto's!

Ik kom volgende week weer vliegen.. ditmaal met een zwaar opgefokte funjet.

Ik wilde 'm juist electrisch hebben omdat ik met de originele 0,8 cc cox geen controle had over de motor...Ook heeft ie lekker veel power nu en kun je er echt rare capriolen mee uithalen!

@Noah: Gaaf dat je weer komt vliegen! de twinstar gaat deze week ook de lucht in

Back