Welke sim?

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door kriek, 27 mei 2006.

  1. kriek

    kriek Guest

    Beste vliegfanaten

    Als complete beginneling ga ik me op de modelbouw storten. Logischerwijs ga ik eerst beginnen met de aankoop van een simulator. Ik heb er geen flauw idee van of ik liefst met vliegtuigen of heli's ga vliegen. (Was eerst van plan om een zwever te kopen). Ik hecht veel belang aan details en graphics, het moet er allemaal zo gelikt mogelijk uitzien. Bij welke sim denken jullie dat ik me het best voel?
    (ik lees dat Reflex qua graphics de max is. maar meer bedoeld voor heli's terwijl APDL iets minder is qua graphics maar wel beter voor vliegtuigen???)
    Vermeld er aub. ook ineens bij welke zender jullie aanraden (beginner, maar hopelijk snel gevorderde). Dan vang ik 2 vliegen in één klap :D .

    Alvast bedankt voor de (hopelijk) wijze raad

    groetjes
     
  2. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Welkom op het mbf :)

    Ga voor afpd dan zit je voor zowel heli als vliegtuig goed.
    Graphics zijn ook prima.
    Zou ik persoonlijk niet zo zwaar laten mee tellen.
    Realisme moet bij een simulator toch wel voorop staan.

    Zender? vlieg zelf met een Mpx evo 9.
    9 kanaal maar of je dat nodig hebt hangt van jezelf af en vooral wat je in de toekomst wilt.
    Veel mensen hebben de eerste jaren genoeg aan een simpel 4 kanaal zendertje.

    Gebruik ook even de zoek functie er staat al een schat aan informatie over zenders en simulatoren op dit forum :idea:
     
  3. kriek

    kriek Guest

    @ Wilco

    Je zegt dat bij afpd de graphics ook gelikt zijn, maar ik heb gelezen dat als je de 2 sims naast elkaar zet je wel degelijk verschil ziet? Kan je dit bevestigen? Bij Reflex zijn alle achtergronden "real" terwijl dit bij afpd maar 4 'echte' achtergronden zijn, de rest is allemaal 3 en 2D?? En wa je zegt over realisme: is dat dan werkelijk zo slecht bij de reflex??
    Ik ga gewoon op de site's en de beelden af, en dan lijkt de reflex me wel knapper. Over het realisme weet ik natuurlijk niets...

    De Mpx evo 9 is wel ver boven mijn budget hoor. Wat over de Graupner mc 12?

    Mazzel
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    MC 12 is een goede starterszender met al heel wat programmeer mogelijkheden, is al veel over verteld op het forum.

    Om kennis te maken met sims kun je ook het gratis programma FMS eens downen om een idee te krijgen. Niet echt realistisch naar vliegeigenschappen toe maar genoeg om mee te beginnen en helemaal voor niets, gratis.

    Stevo
     
  5. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Natuurlijk is er wel verschil in graphics.
    Reflex heeft op 1 na alle velden fotorealistisch.
    Afpd heeft dat niet bij allemaal maar de niet foto realistische zien er goed uit.
    Persoonlijk vindt ik voor vliegtuigen reflex een stuk minder gezien het realisme.
    En nogmaals, ik zou niet op het uiterlijk van een sim afgaan.
    Kan als je intresse hebt wel een aantal screen shots plaatsen van de niet foto realistische velden in afpd.
    Dan zul je zien dat deze er toch goed uit zien.
     
  6. kriek

    kriek Guest

    Van graphics zou dit wel de ultieme vergelijkende test zijn: Screenshots!!!
    Ik weet niet of je die hier zo maar kan plaatsen, anders naar men emailadres!! Alvast merci voor de moeite!!
     
  7. Wheely

    Wheely

    Lid geworden:
    5 jan 2006
    Berichten:
    112
    Locatie:
    España
    een ieder praat voor eigen parochie natuurlijk. zo ook ik.
    ik heb realflight G3. deze gebruikt ook fotofields en/of render graphics(zo noem ik dat maar). je kunt zelf ook foto`s in voeren en bewerken tot een leuke vlieg plek.
    ook kun je vliegtuigen in G3 zelf maken en/of op allerlei manieren aanpassen, via de swap pages van G3 kun je ook veel bekende modellen en airports gratis en legaal downloaden
    ook enkele spelelementen zoals pylonrace,limbo etc. zijn aanwezig
    verschil in realisme met andere software weet ik niet omdat ik die nooit geprobeerd heb. maar ben de tevreden over het programma en vooral de support die ik gehad heb van de makers

    groet Marco
     
  8. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Kriek hier wat screenshots op verzoek.. deze zijn van AFPD. Heb ze net even voor je gemaakt.. ik gebruik verder de Graupner MX-12 zender.
    G3 heb ik ook maar persoonlijk heb ik meer lol in AFPD.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    p.s. best lastig op PrintScreen drukken en sturen tegelijk :p

    Grtz,
    Noah
     
  9. Lainke

    Lainke Guest

    Ik heb ze alledrie hier liggen, AFDP, G3 en Reflex, persoonlijk vind ik G3 het zwakste van allemaal qua graphics, maar de leerfunctie is er zeer handig in, via een leraar krijg je uitleg hoe maneuvers gedaan worden met de zender in beeld, maar besturen is niet realistsich, wel is er ook de functie multiplay wat het spelen weer tof maakt..maar dat je er iets van leert? AFDP is veel beter qua graphics en realistischer met vliegen, zowel vliegtuigen als helicopters, Reflex is ook goed qua graphics maar beter in de helicopters en iets minder met vliegtuigen, persoonlijk als je aan allaround sim zoek zou ik AFDP nemen, als je echt enkel op de heli's gaat oefenen neem dan Reflex.

    Dit is enkel een persoonlijke mening.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    jep, AFPD voor vliegtuigen en heli's. Ik ben ook met alle 3 aan het vliegen maar G3 stelt niet lekker in en lijkt meer op een pruts project, is ook zwaarder voor je PC en vliegt redelijk. Reflex XTR is gewoon het beste voor een heli maar vliegtuigen... erg slecht. AFPD is flexibel, is op vliegtuigen erg goed en heli's doen het ook erg leuk. Graphics ook goed en veel voor te downloaden. Dus afpd ;)
     
  11. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Ik neem aan dat Stevo ook de MX-12 bedoelde, de Graupner MC-12 is al een ouder type...
    Allround is Aerofly Pofessional Deluxe de top.
    Reflex XTR heeft iets mooiere graphics maar is meer een heli sim...
    Veel info op www.rc-sim.de
    Voordeel van de Graupner MX-12 computerzender:
    Losse zender is slechts 90 euro en heeft al een simuitgang aan boord!
     
  12. mobius

    mobius Guest

    Vlieg zelf met Reflex XTR, vooral vliegtuigen. Men echte toestel (edge 540) vliegt exact hetzelfde als ditzelfde toestel in Reflex (gewicht wel even aangepast) dus persoonlijk vind ik Reflex dus ook voor vliegtuigen zeer realistisch.
    Als zender heb ik me nog niet lang geleden een graupner MX12 aangeschaft en ben hier zeer tevreden over.
    Nog veel plezier met de hobby!
     
  13. kriek

    kriek Guest

    Het heeft toch geen nut de Graupner MX-12 computerzender te kopen als losse zender?? Voor 100 € meer heb je ineens alles erop en eraan voor als ik echt ga vliegen terwijl als je hem los koopt moet je nadien nog alles gaan kopen en hoogstwaarschijnlijk zal dit duurder uitvallen :?:
    En blijkbaar is het zoals wheely zegt: iedereen verkondigt zijn eigen parochie. Dat maakt het kiezen en vergelijken er niet makkelijker op :roll:

    @Noah: bedankt voor de foto's. Zitten deze scenery's standaard in afpd of met de add-on?
     
  14. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    www.modellbau-bichler.de verkoopt de MX-12 los voor 89 euri, goede shop, met een weekje in huis.
    (35Mhx A-band, B-band is in NL niet toegestaan!)
    Daar kan je ook de USB kabel van Multiplex kopen die met FMS (etc...) werkt.
    Losse servo's kosten 8-20 euro en een goede ontvanger 45.
    Elk model verlangt echter een bepaald type/ maat servo, los kopen is dus niet duurder, dan beter afwachten wat je tzt echt nodig hebt ;)

    Wacht dan ook even met het kopen van een zenderkristal, dan kun je later kijken op de plek waar je wilt gaan vliegen welk kanaal nog niet zo veel gebruikt wordt...
    (Er moet dan wel een origineel Graupnerkristal in voor een goede werking!)
     
  15. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Hier ook nog even de beloofde shots.
    Kon ze vanmorgen niet plaatsen. Kon niet op het forum komen :?

    Paar shotjes reflex xtr:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier een paar uit afpd:

    Niet foto realistisch veld:
    [​IMG]

    toch leuk die flight recorder 8)
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier een foto realistisch veld

    [​IMG]

    Screenshots die gemaakt zijn met de standaard instellingen en onderdelen van de simulator. Dus geen extra gedownloade add-ons.
     
  16. kriek

    kriek Guest

    Bedankt nog voor de screenshots. Om héél eerlijk te zijn: je kan echt weinig verschil zien hoor tussen de 2 sims'. Mssh moet ik ze alle 2 kopen??
    Weet iemand mssh of er in de zeer nabije toekomst nog andere sims's uitkomen of betere versies?? Of niet wachten en ze gewoon kopen.... :lol:
     
  17. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Niet wachten ;)
    Er komen in de toekomst altijd betere.
    Dan kun je blijven wachten he :D
    Persoonlijk geef ik, zeker voor vliegtuigen de voorkeur aan AFPD.
    En daar heb ik tot op heden nog geen spijt van.
    Heeft me al heel wat toestellen bespaard. :lol:
    Deze is ook nog eens een stukje goedkoper.
     
  18. kriek

    kriek Guest

    Oké, stel nu dat ik ze alle 2 koop. Zijn er qua menu's en vliegeigenschappen grote verschillen tussen de 2? Of raden jullie me aan één simulator te kopen en daar eerst mee leren vliegen?
     
  19. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Koop 1 simulator, waarom 2x veel geld uitgeven?
    Zoek een club in je omgeving.
    Kijk en vraag ze de oren van het lijf en niet onbelangrijk op welke stick mode ze daar vliegen.
    Dat laatste voorkomt dat je het verkeerd doet op je simulator.

    Succes :D
     
  20. kriek

    kriek Guest

    Stick mode :?: :?: :?:
    verklaar u nader!
     

Deel Deze Pagina