Welke Size

Hoi allemaal ik heb een vraag wat betekenen de termen 450.480.500 size?Heeft dit te maken met rotordiameter?of de klasse van het toestel?Ik lees dit vaak en vraag me dus af waar dit mee te maken heeft.Kan of wil iemand dit uitleggen Thanks Gr jaap
 
Laatst bewerkt:
Okee piccolopup Het heeft dus met rotordiameter/Type te maken.Zijn er tussen deze types nog meer verschillen motoren enzoo.Zijn er zoals in de autoklasse bepaalde regels waaraan je moet voldoen?
 
Zoals ik het begrepen heb is dat het is ontstaan uit de maat van de motor. Maar sinds electro zo is opgekomen geld de waarde eigenlijk als hierboven. De link met de motor is hiermee min of meer komen te vervallen.

Groeten, Wilbert
 
Ok Mr.nice een beetje onduidelijke begrippen dus dan houden het op de rotordiameter hoewel 450/640 zit wat tussen he.Bedankt iig voor je uitleg Gr jaap
 
Zelfs die maataanduiding klopt niet meer echt. Mijn T-Rex 500 heeft een rotordiameter van ongeveer 1 meter, en dus niet 1,20 zoals hieronder staat. Een Logo 500 is dan weer groter dan een T500.

Ik denk dat er geen sluitende schaal bestaat. Elk merk heeft z'n eigen maten. Een Protech Zoom 450 is ook groter dan een T-Rex450...
 
Thanks Funky toch vreemd dan he dat deze aanduidingen gegeven worden en dat het toch geen betekenis heeft.De schaal en voorwaarden is in de meeste klasse duidelijk (trein auto boot vliegtuigen)HO 1:10 enz.Bij de helicopters is het toch een rommeltje begrijp ik.Gr jaap en gewoon stoppen he met roken suc!
 
Je kan het i.d.d. een rommeltje noemen als je het vergelijkt met bijv. modelspoor.
Echter hebben daar de verschillende fabrikanten er een voordeel bij dat de onderdelen direct uitwisselbaar zijn.
Bij helikopters is dat ook wel enigszins het geval, maar als er dan toevallig onderdelen uitwisselbaar zijn dan komt het omdat sommige fabrikanten geen eigen engineering/ontwerpafdeling of geen eigen productiemogelijkheden hebben.
Het clone circuit maakt hier dus gebruik van, en sommige fabricanten die zich gespecialiseerd met upgrades bezighouden voor bestaande merken.

In de meeste gevallen zijn eigenlijk de beschikbare rotorbladen, motor en lipo accus bepalend voor een ontwerp.
Daaromheen wordt een electro heli ontworpen, en hierbij ontstaan behoorlijk wat verschillende en unieke onderdelen.
En dus ook vaak een afwijkende naam....
Je moet dus altijd naar de specificaties kijken om erachter te komen wat het nu precies is, of moet gaan worden.
Gelukkig maar, want dat maakt het reuze interresant.

Eric
 
Ok eric iid onduidelijkheid heeft voordelen klantenbinding dus.Een heli maken en igv crasch kun je alleen bij hun terecht om het te herstellen.Interresant is het zeker ook door dat er geen norm is kun je een combi samenstellen die uniek is.Motoren rotorbladen giros van verschillende fabriekanten zijn toch onderling uitwisselbaar? Of zit je daar mee ook vast aan een bepaald merk Gr jaap
 
Het is niet per definitie uitwisselbaar. De bladen van Esky zijn bijvoorbeeld veel te dik voor de trex. Ik gebruik op mijn belt nu wel bladen die op een trex passen maar met vulringen..
De officiele blad lengte voor de Belt is 315 maar 325 (standaard voor de 450 maat) past prima. Motoren kun je vrij kiezen maar moeten wel passen binnen het frame..... Gyro keuze is vrij maar vaak kun je het beste een bepaalde Giro/Servo kombi nemen..
Al met al is het dus toch vaak passen, meten en testen om te weten of iets ook voor jouw heli geshikt is. Gelukkig zijn er veel mensen in fora die veel al voor je uitgezocht hebben:D.

Groeten, Wilbert.
 
Wat je vaak ziet is dat er een heli op de markt gegooid wordt, met een ontwerp wat er wel gelikt uitziet (gebouwd volgens vuistregels met voldoende goedkoop CNC werk), maar niet al te best vliegt of vreselijk onderhoudsgevoelig is.
En dat er door de zogenaamde aftermarket opgesprongen wordt om er nog wat van te maken.
Het resultaat is vaak een heli met een slechte kracht/gewichtsverhouding (vliegende baksteen)

Gelukkig zijn er ook nog fabrikanten die een goed ontwerp op de markt zetten, waar je zelf weinig aan hoeft te testen/veranderen om er onderhoudsvriendelijk mee te kunnen vliegen.
Deze heli's zijn over het algemeen ook wel het duurst (ontwikkelingskosten), wat vrij normaal is m.i.
Mijn Protos Bijv. is daar vind ik wel een positieve uitzondering in nu de kinderziektes eruit zijn, niet duur in zijn klasse, maar een geweldig vliegende heli zo uit de doos.
 
Ok ik begrijp dat je binnen bepaalde grenzen kan uitwisselen en dat sommige combinaties gewoon het beste zijn dat maakt het toch erg leuk die vrijheid.Wilbert jij ook bedankt en iedereen natuurlijk die hier op gereageerd heeft.Ik ga eens lekker doorspitten hier op het forum er zijn iid veel deskundigen die al veel geprobeerd hebben met die kennis kom ik verder in dit "soms moeilijke" heliwereldtje Thanks Gr jaap
 
Laatst bewerkt:
Ooops eric ik heb even gezocht naar protos 500 indrukwekkend machientje is dat zeg.Het is natuurlijk ook beter dat een fabrikant alles zelf maakt mits goed samengesteld lijkt mij dat een hoop ergenis schelen.
 
Back
Top