Welke sleepkoppeling

mooie kist knife-edge !
ik zat te denken om een HS82 te gebruiken op mijn koppeling, zou dit voldoende zijn?
straks zal ik eens wat fototjes plaatsen :)

Is die van Bruno VDV club M.A.S.H. Wiekevorst
Hangt af welk formaat/gewicht zwever natuurlijk.
In uw geval zal een HS 82 wel voldoen...

Zeg ook duidelijk aan de sleper dat je rustig omhoog wil, zo kan hij zich aanpassen aan de zwever die erachter hangt en dus niet op volgas vertrekken.Ik heb al verschillende crashes gezien ( en zelf ook eens meegemaakt )omdat de sleper ( toen een 150 cc sleper ) een kleine zwever van een 2,5 meter vooruit sleurde die met zijn vleugeltip in het gras bleef hangen. Soms gaat dit zo snel dat je niet optijd kan ontkoppelen door een te zwakke servo... met als gevolg :yes: juist ja >>> stukken bij de vleet

Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad dat die sleepkoppeling even goed en degelijk is als die Johannes heeft gebouwd
Ik heb een sleepkoppeling van hobbyking (zelfde principe als die van Knife-Edge) en het bleek een enorm gepiel te zijn om de sleepkabel er goed in te krijgen.
Dat probleem heb je nooit met de koppeling van Arjan.

[EDIT]
DMDL0801-1.jpg
[/EDIT]

Laatst bewerkt:
mooie kist knife-edge !
ik zat te denken om een HS82 te gebruiken op mijn koppeling, zou dit voldoende zijn?
straks zal ik eens wat fototjes plaatsen :)

Zet de sterkste servo erin die je kwijt kunt. De HS82 heeft "maar" 30Ncm meen ik (ik vind dat erg weinig, zelfs voor een zwever van 2.80 m) Gaat er iets mis bij de sleep, is los kunnen komen het verschil tussen een heel toestel of een re-kitted one :rolleyes::rolleyes:

Toevallig heb ik net op de site van 'BIGGS' gelezen:
"We verzoeken alle zwevers een voldoende sterke servo op de ontkoppelhaak te hebben. Hij moet minimaal bij een trekkracht die gelijk is aan het gewicht van het model, kunnen ontkoppelen. Een goed ontkoppel mechanisme is de verzekering van een zwever!!! "

Een vuistregel die aardig in de buurt komt is:
Zwever van 1kg ==> servo 1 kgcm
Zwever van 3 kg ==> servo van 3 kgcm
Meer is natuurlijk niet verboden (en niet onverstandig).

Belangrijk:
  • Gebruik een zo kort mogelijke servo-arm. Dus binnenste gaatje servo-arm gebruiken. Nog beter: nog dichter bij de servo-as een gaatje bij boren. Wel opletten dat alles goed kan blijven bewegen.
  • Zo mogelijk servo-arm in 'koppeling-vast-situatie' in het verlengde van de (ont)koppelstang laten wijzen (naar de koppeling toe), dat vergroot de kracht voor ontkoppelen in de begin fase.
  • Gebruik de maximale beweging die de servo maken kan om te (ont)koppelen. Dus niet na 30% is al ontkoppeld en dan is er nog 70% loze servobeweging, maar na de eerste 10% begint openen (vergendel-traject), bij 90% à 100% vol open.
Gr. Dirk.

ok, dit geeft heel wat duidelijkheid !

Het is de bedoeling dat ik samen ga slepen met mijn vader, aan de sleper moeten we nog beginnen. Het is te zeggen, aan het sleepmechanisme, want de kist heeft al meer dan 300 vluchten op zijn naam :)
Het gaat om een Big Hots met 62cc Zenoah motor, zelf weegt hij 14kg en heeft hij geen oneindige kracht, maar we denken wel dat het goed moet komen om te slepen. De kist kan zowel snel als traag vliegen
om een beeld te geven, het is zo eentje:

25547_1350253550029_1042070902_30959572_1133154_n.jpg

25547_1350253510028_1042070902_30959571_8315154_n.jpg

Hij heeft trouwens een span van 2,2 meter.
We hebben geen van beide ervaring met slepen of gesleept worden, dus kan nog leuk worden ;) En als er tips zijn, dan horen we het graag !

Grt

Tips? Ook de sleper moet een ontkoppelservo hebben (voor het geval dat).

Dat waren we van plan inderdaad, mn vader zou ook graag het touw afwerpen voor hij landt.
Wat we ons nog wel afvroegen is, waar bevestigen we het sleeptouw aan de vlieger zelf, we hoorden al dat op het zwaartepunt goed zou zijn. Gemakkelijker is voor ons om het vlak achter de cockpitkap te bevestigen (daar zit een triplex spant van 3 of 4mm). We vroegen os dus af of dat veel uitmaakt. (zal meteen een foto maken van de situatie anders..)

Laatst bewerkt:
Dit is de kist:

DSC02771.JPG

De kap ziet er langs binnen zo uit:

DSC02769.JPG

dit is de spant waar ik het over had:

DSC02766.JPG

en bij de zwever zit het gat er ook al in:

DSC02761.JPG

We vragen ons dus af of we het beste vanaf de spant verderwerken naar een sleephaak, of in de cockpit een permanent systeem aanbrengen..
Grt Dennis

Ik zou de sleephaak aanbrengen op dat mooie spant, zeker niet in een verwijderbare cockpit. Een beetje achter het zwaartepunt mag best, als de haak maar niet helemaal in de staart zit.

ervaring slepen

ok, dit geeft heel wat duidelijkheid !

Het is de bedoeling dat ik samen ga slepen met mijn vader, aan de sleper moeten we nog beginnen. Het is te zeggen, aan het sleepmechanisme, want de kist heeft al meer dan 300 vluchten op zijn naam :)
Het gaat om een Big Hots met 62cc Zenoah motor, zelf weegt hij 14kg en heeft hij geen oneindige kracht, maar we denken wel dat het goed moet komen om te slepen. De kist kan zowel snel als traag vliegen
om een beeld te geven, het is zo eentje:

25547_1350253550029_1042070902_30959572_1133154_n.jpg

25547_1350253510028_1042070902_30959571_8315154_n.jpg

Hij heeft trouwens een span van 2,2 meter.
We hebben geen van beide ervaring met slepen of gesleept worden, dus kan nog leuk worden ;) En als er tips zijn, dan horen we het graag !

Grt
Hoi, als je helemaal geen ervaring heb met slepen/gesleept worden, kijk dan eens op de site van BIGGS en kom eens op een meeting kijken, de plaatsen en data staan op de site.En als je dan toch op die site ben kijk eens bij de zwevers en wel bij de L-spatz 55 dan zie je wat er gebeuren kan als de koppeling niet op tijd loskomt. En... ik kan je verzekeren slepen/gesleept worden is heel leuk, nml. echt teamwork!

Ik zou het niet inderdaad niet zomaar zelf gaan proberen, als jullie beide geen ervaring hebben is dat vragen om problemen. Slepen is niet noodzakelijk moeilijk, maar je moet het trucje wel even leren. Het mooiste is langskomen op een meeting, als dat niet gaat zou ik een ervaren sleepvlieger uitnodigen die jullie kan coachen.

De zwever en de sleepkist zijn zo goed als klaar voor hun eerste sleepvlucht !
Jammer dat we morgen naar een trouwfeest moeten, anders was het al iets voor morgen..

Straks ga ik even achter een touw bij de bouwmarkt. Ik las dat metseltouw wel goed zou zijn, aangezien dit niet hard rekt?

Grt Dennis

Sleepkabel

Hier even wat meer info: Schleppseil

Wij gebruiken hier zelfs een 6 mm dik (fel oranje) kabel; zo dik omdat de kabel zo door zijn eigen weerstand, niet gaat slingeren of andere gekke dingen doen en omdat het goed zichtbaar is .... (wel niet gaan slepen tot 500 meter plus natuurlijk :rolleyes::rolleyes:)

Wij gebruiken dit, 4mm oranje. Ik heb ook een dunnere maar dit sleept beter (zoals Arno ook al aangaf)

110628_sleepkabel002.jpg

Back