welke snelwisselhouder voor een d180 vario draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door wiebe, 25 jul 2013.

  1. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Zoals de titel al aangeeft zoek ik een passende houder voor mijn D180x300 vario draaibank .
    Het probleem is dat ik niet weet in welke juist passend zijn .
    Ook zou ik graag weten wat de voor en nadelen van de diverse systemen zijn
    hierbij nog een paar links naar de betreffende bank .
    HBM 180 Vario Metaaldraaibank | HBM Machines

    SwissTec Draaibank D180x300 Vario 230 volt | Draaibanken

    Opti D 180 x 300 Vario Draaibank 230 volt | Draaibanken

    die van mij heeft weer een ander merkje tmd of tdm .

    Groeten Wiebe.
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2013
  2. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Wiebe,

    Bij mij op zolder staat ook een D180 x 300 (HBM), met een snelwisselhouder.

    Toen ik mijn draaibank ging kopen heb ik ook rondgekeken naar de diverse systemen. Ik heb toen gekozen voor de Dickson of Dixon type houder omdat deze gewoon beter in mijn budget paste.

    Bij de montage kwam ik de volgende problemen tegen: de bout waarmee de meegeleverde houder op het support vast zit is niet bruikbaar voor de Dickson. Dus nieuwe bout M12 x 100 kwaliteit 8.8 gekocht en bewerkt op mijn Unimat 3.

    Volgende probleem: Het support bezit een borst voor de bout en daar past die Dickson niet overheen. Een vulplaat van 4 mm laten draaien, gat erin voor de borst, vulplaat voorzien van gat voor de bestaande borgpen.

    Hoera het geheel past nu, maar hoe zet ik nu snel mijn beitelhouder haaks op het werkstuk? Eerst met een meetklokje de Dickson uitgelijnd, daarna het gat in de Dickson uitgeboord naar 6 mm, door de vulplaat heen en 5 mm in het support. Een 6 mm as op maat gemaakt en voorzien van een knop. Een handmatige borgpen dus.

    Voor de standaard 12 mm beitels is het perfect. Heb inmiddels een afsteekbeitelhouder voor wisselplaatjes en die blijkt net boven de centerlijn te blijven steken, dit opgelost door de onderkant van de beitelschacht van 12- naar 11 mm te verkleinen, nu kan ik hem wel goed instellen.

    Geen idee of dit allemaal slechts voor de Dickson geldt in combinatie met deze draaibank. Feit is wel dat ik nu een snelwisselhouder heb die voor mij prima is.

    Zal nog wat foto's maken vanavond en toevoegen.

    Groet,
    Paul
     
  3. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    paul .
    Bedankt voor je bericht .

    Als ik het goed begrijp kom je met de steekbeitel hoog uit omdat je een vulplaat gebruikt ??.
    Of komt het omdat je 12 mm beitels gebruikt ?

    Zou je ipv de vulplaat ook het snelwisselsysteem kunnen uitdraaien ?
    Ik hoor dat dat ook nog veel gebeurt .

    Ik zelf houd het bij 10 mm beitels 12 mm zou ook wel kunnen want er moet vaak een vulplaat onder van meer dan een mm .
    Maar ik ben de originele beitelhouder nu wel zat de hoogte verschilt per kant en de glanze steek beitel past niet erg lekker in de houder .
    Ook het boren met een boorbeitel is lastig omdat ik erg laag uitkom en vaak niet bij het center kom .

    Groeten wiebe.
     
  4. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Hoi Wiebe,

    De vulplaat zit tussen het support en het blok van de snelwisselhouder.

    De beitels worden vastgezet in de beitelhouder die op zijn of haar beurt op hoogte wordt gezet met de stelschroef op de beitelhouder. Zie:
    HBM Machines

    Probleem met de steekbeitel was dat de beitelhouder in z'n laagste stand stond en de beitel nog boven centerhoogte. Snijkant slijpen is geen optie, zijn wisselplaatjes.

    Ik heb voor 12mm gekozen om een grote schachtdoorsnede te hebben, beitel is sterker en trilt minder hetgeen mooiere werkstukken levert.

    Groet,
    Paul
     
  5. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    okee verdorie altijd weer meer massa is een mooier werkstuk hihi.
    Ik zal nog een kijken wat er te halen valt aan snelwisselaars ,en ook beitelhouders erbij natuurlijk .
    Paul bedankt .
     
  6. Marco van Nieuwenhoven

    Marco van Nieuwenhoven

    Lid geworden:
    7 jan 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Noord Brabant
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb voor mijn HBM300 toevallig het afgelopen weekend de Dixon snelwissel model klein met nog 2 extra houders gehaald. Je bijtelhouder is toevallig ook 50x50mm met een center bout M10?
     

Deel Deze Pagina