Welke soort folie om te bespannen??

hezik zei:
Ik denk niet dat je daar echt een ander antwoord op zou krijgen dan 'in mijn ervaring...'
Om echt een technische reden te kunnen geven, ....
Het is juist die ervaring die ik zoek. Ik hoef niet de technische details te weten, maar wel waarom met betere ervaringen heeft met oracover. Strijkt het makkelijker op, krimpt het beter/netter, houdt het langer etc etc. Wat maakt oracover voor jullie beter dan andere folies?

MikeV4: leuk lijstje. Maar ik zie alleen oralight staan, geen oracover. Is dat de "0.24 colored"?

@ Fotor

Mijn ervaring is dat Solarfilm iets makkelijker snijdt en knipt. Met Oracover gaat dat iets lastiger (vooral als het al even warm is geweest; belangrijk is om scherp gereedschap te hebben en een goede snij ondergrond). Verder komt bij solarfilm de verflaag snel onder de krimplaag uit als je het net iets te warm maakt; het krimpt dan iets sneller terwijl de verf al 'vast' zit. Dit is een nadeel als je verschillende kleuren gebruikt met een strakke lijn wil. Oracover heeft daar minder last van en werkt daarmee dus strakker. Tevens is oracover sterker en meer scheurbestendig dan solarfilm. Solarfilm is dan weer lichter en vooral goedkoper. Solarfilm heeft er ook wel een handje van om na verloop van tijd wat slap te worden (oracover ook, maar minder snel; Oracover strijk je met een hogere temperatuur en is daardoor wat minder gevoelig voor omstandigheidstemperaturen dernk ik). Nog een voordeel van Oracover is dat het gemakkelijker te verwijderen is (terwijl het wel iets beter blijft zitten dan solarfilm) omdat de verflaag niet zo snel van de krimp- en lijmlaag los komt wat bij solarfilm wel het geval is. Beide folies gaan naar verloop van tijd los en verouderen. Zeker als je veel olie en troep op je toestel krijgt en veel kleine losse figuurtjes erop gefolied hebt.

my 2 cents

mijn ervaring met oracover is dat het makkelijk te bewerken is, ik heb mijn charter met oracover bespannen, en het ziet er na een jaar nogsteeds puntgaaf uit!! je hoeft het ook niet opniew te spannen, het blijft strak.

waar ik ook tevreden over ben is een soort van linnen, het plakt en krimpt ook door hitte, maar dit is lastiger te snijden omdat het op een bep. manier is gewoven.

ik had wel een ander soort folie liggen, stomme troep, weet niet hoe het heet, maar met de bout erop ging het juist slapper, en als het afkoelde spande het aan.

gewoon oracover kopen, dat wordt ook in de meeste winkels verkocht (weet niet zkr)

heb nu ook transpirant geel van oracover, sjiek spul 8)

grt Ron

Ik ben nu bezig met een kist met beplankte vleugels, daar gebruik ik Graupner folie voor die ik heb liggen. Verwerken gaat heel aardig, duurzaamheid zal nog moeten blijken.
Verder gaat er deze winter een ribbenvleugel gebouwd worden, daar zal ik dan toch maar Oracover voor gebruiken. Dan maar iets duurder, als het langer blijft zitten en netter is is het zijn geld uiteindelijk wel waard.

Back