Welke stekkers gebruiken we tussen Lipo - ESC ?

RCEFlyer

In Memoriam
Hallo allemaal,

welke stekkerverbindingen gebruiken jullie tussen de ESC en de Lipo's / Nicad's :?:

Bij kleinere Lipo's gebruik ik JST stekkers, wat op zich prima gaat. :D
Nu ik wat zwaardere Lipo's ga gebruiken vraag ik me af of deze stekkerverbindingen wel goed genoeg zijn. :?

Gaarne reacties !

4mm goudstekkers met houders.
De zwaardere Lipo's hebben dikkere draden dan die kleintjes. Het lijkt mij logisch stekers te kiezen die passen bij de dikte van de draden dus dat doe ik dan ook :D .

Ik gebruikte vroeger ook goudstekkers, zoals hieronder maar die vind ik wat straf om uiteen te trekken.
4mmstbu_griff_200.jpg

Sinds kort gebruik ik de Ultra Deans en die vind ik beter. Deze zijn gemakkelijker uit elkaar te trekken. Uiteraard klemmen ze toch voldoende zodat ze niet zomaar los komen.
Deans%20Ultra.jpg

ssassen was me net voor, google is toch handig :lol:

Die JST stekker is goed tot maximaal 5 ampere en gebruik ik niet meer.

Nu tot 20 ampere 2 mm goudstekkers en bij meer ampere's dan gaat er 4 mm goudstekkers tussen.

De 3,5 mm goudstekkers gaan alleen tussen de regelaar en motor bij de "zwaardere" combi's, voor de rest ofwel direct aan elkaar solderen of eventueel 2 mm goudstekkers.

Charlie.. zei:
Ik gebruikte vroeger ook goudstekkers, zoals hieronder maar die vind ik wat straf om uiteen te trekken.
4mmstbu_griff_200.jpg

Sinds kort gebruik ik de Ultra Deans en die vind ik beter. Deze zijn gemakkelijker uit elkaar te trekken. Uiteraard klemmen ze toch voldoende zodat ze niet zomaar los komen.
Deans%20Ultra.jpg

ssassen was me net voor, google is toch handig :lol:

En waar zijn de Ultra Deans te koop? of heeft iemand er dusdanig veel ingeslagen dat ie mij een paar setjes kan/wil verkopen?

ik vind die Deanspluggen dus een ramp om los te trekken, dus ik ben helemaal om naar 4 mm goudplug
alleen m'n 4800 5S-lipo heeft nog zwaardere (5 mm) omdat de snoeren daarvan zo dik waren dat zelfs 4 mm niet paste

Ik kom toch wel veel verschillende stekkercombinatie's tegen(ook buiten dit forum)

En aan de hand van de ervaringen die ik gezien heb, kan ik toch het toch helemaal eens zijn met de "setup" van Theo Coenen.

Dus: tussen motor en ESC:
Tot 20A 2mm goudconnecters.
Tot 100A 4mm goudconecters.

Tussen motor en ESC eigenlijk altijd 3,5mm goudconnecters.(Dit zijn die korte dikke stekkers) Deze zijn eigenlijk tot 80A.

michiel b zei:
Ik kom toch wel veel verschillende stekkercombinatie's tegen(ook buiten dit forum)

En aan de hand van de ervaringen die ik gezien heb, kan ik toch het toch helemaal eens zijn met de "setup" van Theo Coenen.

Dus: tussen motor en ESC:
Tot 20A 2mm goudconnecters.
Tot 100A 4mm goudconecters.

Tussen motor en ESC eigenlijk altijd 3,5mm goudconnecters.(Dit zijn die korte dikke stekkers) Deze zijn eigenlijk tot 80A.

Daar ben ik het ook wel mee eens; op de een of andere manier ben ik hier dus ook uiteindelijk opgekomen

Die soldeertips voor de Deans zal ik eens uitproberen!

ik gebruik overal 4mm goudconnectoren voor... ooit eens flink ingeslagen bij united hobbies, en nu profiteren :lol:
ik zat alleen laatst bij mijn shocky wel raar te kijken... die connectors zijn zowat groter dan het 350mah lipotje :lol:

samuel speltdoorn zei:
ik gebruik die groene multiplex stekkers :)
inderdaad,de groen en rode multiplex stekkers gebruik ik ook.
Voorheen gebruikte ik bec stekkers maar de mpx stekkers zijn veel beter vind ik(gaan niet te vlug uit elkaar enz dus kan het tijdens een vlucht niet lossen).
Ok ze zijn wat duurder maar voor wat hoort wat he:) ;)

en wiens zijn idee was da he :D

moeste gij ze nu wel weer juist solderen :P hebben we da verloopstuksken ni nodig :D

:lol: uihm of gij:p
Als er op men plug een + stond heb ik men + daar maar aan gesoldeerd he,dus gij(jij) zijt(bent) deze keer dus avenrechts.
MA is nu niet zo erg en idd het was u idee dat ik er ook met begonnen ben :lol:
thank you 8)

mvg sven

Ik ben sinds kort over gestapt naar deans stekkers.
Daarvoor gebruikte ik 2mm goudcontacten.
Voor mijn indoor shock gebruik ik wel 2mm goudcontacten. Voor de buiten versie gewoon de deans.
Ben eigenlijk overgestapt omdat ik makkelijker aan de deans kan komen.
Bijkomend vond ik de losse draadjes,van de 2mm goudcontacten, een beetje onplezierig ivm eventuele kortsluiting in me koffer.

René

Rene zei:
Bijkomend vond ik de losse draadjes,van de 2mm goudcontacten, een beetje onplezierig ivm eventuele kortsluiting in me koffer.
Als je de krimpkousjes bij de female helemaal tot het eind laat lopen is er denk ik weinig risico.

Overigens - wat betreft het andere uiteinde van de stekkertjes:
ik had een aantal 2mm goudplugjes gekocht (bij 2brosRC). Het type waar male en female aan elkaar zitten, die knip je van elkaar en op het breukvlak kan je dan de kabel solderen. Ik vond het in de winkel al een gek systeem maar er werd me bezworden dat die goed waren.
Maar ik heb nu al een paar maal opnieuw moeten solderen; omdat als het op buiging belast wordt, (bij insteken of uittrekken) die buiging altijd op de soldeerlas gebeurt, breekt op den duur het soldeer. Bij andere types plug is er een hulsje waar de kabel in gaat, met een zij-ingang voor de soldeer. Als hier aan de kabel wordt gemorreld dan buigt niet de soldeer, maar de kabel. Ik heb inmiddels een partij van deze stekkertjes besteld bij Bidproduct.com.
Bart

2,4mm goudcontacten indoor en dergelijke de rest deans ook mijn (bijna) 1KW funtana hoewel in daar mss nog 4mm goudcontacten in ga plaatsen.

@bdoets,

Ik heb niet alleen de female helemaal bedekt, maar ook de male heb ik even een stukje brandstofslang over gedaan voor het opbergen.
Ook moet ik toegeven dat het meer "het idee" is hoor,maar bij de deans is de kans gewoon 0,0.
Even die connectors bekeken die je bedoeld, die zij-ingang kan inderdaad wel makkelijk zijn.
Vaak vind je die op de wat grotere goudcontacten.

René

Back