welke stekkers

• Topicstarter Topicstarter Janhughes
  • Startdatum Startdatum
J

Janhughes

Guest
Hallo ik heb op mijn heli goudstekkers bevallen prima ,op mijn electro vliegtuig heb ik sinds kort tamiya stekkers heb er wel al wat negatiefs over gelezen .
Zouden kunnen verbranden,veel weerstand en slecht contact maken.
Is dat allemaal waar of vlieg je al jaren met deze stekkers.
Graag jullie ervaringen over de tamiya en andere stekkers welke jullie het beste bevalt.
Groet Jan. :lol:

alle stekkers kunnen doorbranden. Het licht eraan hoeveel stroom erdoor heen gaat.
2mm goudstekkers 20A
4mm goudstekkers 100A

Tamiya ???

Probleem met die Tamiya (AMP) stekkers is dat het verzinkte bussen zijn en niet verguld. Ze werken wel maar corroderen waardoor er een grote overgangs weerstand onstaat. Gevolg is warmte en dus energie verlies in de stekkers.
Ook is het gebogen staal waar ook de spanning na verloop van tijd af gaat en ja weer overgangs weerstand.

Al met al heb je na verloop van tijd inderdaad kans dat ze verbranden. Vraag het maar aan de autogasten. Die krijgen ze vaak niet eens meer uit elkaar omdat ze compleet aan elkaar gepuntlast zitten.

Goud corrodeerd natuurlijk ook, alleen zo weinig dat je hier veel minder en eigenlijk geen last van hebt.

gr Remco

Hallo Remco

Ik gebruik de stekkers in een vliegtuig met een permax 400 6v motor.
dus zal er niet zoveel ampere doorlopen.
Wat is jou advies gelijk veranderen ,of kan ik er nog best voorlopig mee vliegen de stekkers zijn nieuw.
Groet Jan. :lol:

Voor die paar euro zou ik gewoon voor goede stekkers gaan. Ik neem aan dat je geen apparte ontvanger accu gebruikt. Dus als je problemen krijgt ben je ook je besturing kwijt.

Dus ja ik zou voor goudcontact of deans gaan, maar ook die stekkers die multplex gebruikt zijn prima. Kijk gewoon wat er bij jou in je omgeving (lees club) wordt gebruikt en ga daar voor.

Bij een auto loopt dit meestal minder fataal af de auto crashed, stopt of in het ergste geval zal hij afbranden :? . Maar een vliegtuig kan ergere gevolgen hebben. En dan doel ik niet op het model dat crashed maar dat dat ongecontrolleerd gebeurd.
Niet dat ik nu de moraal ridder wil gaan uithangen, want alsjeblieft dat gebeurd hier al vaak genoeg :wink: maar het is het overdenken waard.

gr Remco

hallo

ik gebruik goud stekers waar ik kan
als ik gewone stekkers zo los in het water gebruik dan zijn ze binnen de korste keren geoxideerd
goud stekkers blijven gewoon goed ook na een paar jaar

groeten raf

Ik gebruik (net als al de amerikanen) Deans :thumbsup:

Voor mijn kleine spul (micro heli's enzo) micro Deans:
D-1222-L01.jpg

Probleemloos 15 Ampere door gestampt

Voor het grote spul (Logo 10 heli) Deans Ultra:
D-1300-L01.jpg

Tot 50 Amp

Geen geklooi met meerdere stekkertjes meer.

In de vliegtuigen heb ik ooit redelijk wat problemen gehad met de tamia (1e electro) en pas geleden weer in de autotjes.
Voor de kleine toepassingen gebruik ik 2,4mm goudkontacten en voor de grote wil ik de deans gebruiken (maar ging tot nu toe goed op 45A met die 2,4mm goudcontakten)
Ik heb de deans tot nu toe alleen gebruikt bij mijn meetapparaat waar ze standaart in zitten en ben er ZEER tevreden over.

Back