Welke Sub

• Topicstarter Topicstarter Kohinoor
  • Startdatum Startdatum
K

Kohinoor

Guest
Graag hoor ik wat volgens jullie het mooiste model duikboot is. En wat is het verschil tussen dynamisch en statisch duiken?

Pas op met de vraag wat de mooiste duikboot is!!! Een ieder zal hier zijn eigen uitgesproken mening over hebben (maar diep in hun hart weten ze toch wel dat dat een IX-D2 boot is :yes: ).

Het verschil tussen statisch en dynamisch duiken is als volgt. Een dynamische duikboot heeft een bepaalde snelheid nodig. Hij gebruikt dan zijn diepteroeren om de boot als het ware onder water te trekken. Stop je de motor dan zal de boot vanzelf weer naar de oppervlakte komen.

Een statisch model heeft een balast systeem waarbij er water in een tank of zak kan worden gepompt of geperst waardoor de boot zwaarder zal worden en dus zal gaan duiken. Hierbij is het niet nodig dat de boot een voorwaartse snelheid heeft, vandaar de naam statisch.

Kuche, kuche....

dat was wel weer even een totaal onverwachte uitspraak van Mathijs (dat van die type IX U-boot)...... En natuurlijk heeft hij gelijk als hij zegt 'pas op met die vraag', want 'mooi' is een kwestie van smaak en nogal persoonlijk. Volgens mij (en ik baseer dat op nogal wat gesprekken met duikboot-kapiteins en toeschouwers) is er een duidelijk onderscheid te maken in duikbootland:
- De klassiekers (noem het 'old school');
- De modernisten (noem het 'new order');
- De speciaaltjes (noem het 'experimental');

De klassiekers: alle 'oude' modellen duikboten zo vanaf 1910 - 1945 (bouwjaar) die allemaal veel weg hebben van 'de (Duitse) U-boot uit de 2e Wereldoorlog' nogal duidelijk herkenbaar aan een romp die oppervlakteschip-achtig is met een ont-tettende hoeveelheid lompe uitsteeksels. Als je de indruk hebt dat dit soort duikboten een waterweerstand hebben van een dwarsgeplaatst bushokje zit je goed!
De modernisten: de onderzeeërs van vandaag: slank, glad, snel. Meestal een torpedo-vorm of druppelvorm als je de doorsnede van de romp bekijkt.
De speciaaltjes: alle experimentele duikboten van vandaag en vroeger (de 'Turtle', de 'Hunley', de 'Triëste', de 'Alvin') maar ook alle onderzoeks-onderzeeërs, DSRV's, ROV's en serieuze vroeg ontwerpen als 'die Spaanse boot van Fred' (ik vergeet de naam altijd).

Wat nu 'mooi' is om te zien is nogal afhankelijk van je eigen smaak: ik kan me zo voorstellen dat je, als je een Harley-Davidson motorfiets een 'mooie' motor vindt je het meest valt op 'de klassiekers' en dat je als je een race-motor aardig vindt weer meer valt op 'de modernisten'. MAAR, nog even terugkomend op de gesprekken met duikboot-kapiteins: de MEESTEN vallen toch voor de 'old school', en dan vaak voor de Duitse boten (type VII, IX etc.) uit de tweede wereldoorlog. Of voor wat daar op lijkt (Gato, Balao, Japanse I-klasse). Dit zal wel iets met de toch opvallende vorm van die dingen te maken hebben en de bekendheid van films, tv en geschiedenisboeken. Ik kan me zo voorstellen dat dit over een jaar of 20 heel anders ligt.

En dan tot slot van mijn betoog: iedere model-duikboot/onderzeeër is mooi als hij er zo uit ziet en vaart als zijn kapitein hem wil hebben. Dat omstanders dat niet vinden komt vaak al door het feit dat zij niet 'de kapitein' zijn...

Heb ik Mathijs toch een beetje gelijk gegeven (en als ik zeg 'een beetje' dan bedoel ik ook 'een beetje'!)

:pim:
Jos

@Jos,

Met een "beetje gelijk" neem ik volledig genoegen, zoveel krijg ik normaal gesproken nog niet eens van mijn vrouw.

Overigens sluit ik me helemaal aan bij je uitleg m.b.t. de onderverdeling in "old school" , "new school" and "specials". Als toevoeging misschien de opmerking dat er veel meer details zijn aan te brengen op een oude duikboot dan op een nieuwe onderzeeer. Daar staat tegenover dat de vaareigenschappen van een moderne onderzeeer over het algemeen veel beter zijn dan van een model uit WOII.

Groetjes:

Mathijs

@Mathijs:

dat ga je niet geloven maar v.w.b. je laatste posting krijg je HELEMAAL gelijk.....
En die 'new school' i.p.v. 'new order' vind ik een hele goeie (alhoewel New Order wel hele aardige muziek maakt). Hebben we hier gelijk het jargon voor 'de duikboottypes' uitgevonden?
Enne nog een vraag: leest jouw vrouw dit forum ook?

:pim:

Jos

@Jos,

Zo ontwikkelen we inderdaad ons eigen "duikboot-vissers-latijn". Het verschil tussen "new school" en "new order" kunnen we in dit licht zien als een dialect.

En m.b.t. je vraag ...... ik dacht van niet ....... toch ...... hopelijk ? Mocht ze het toch gelezen hebben dan merk je dit vanzelf, ik zal dan de komende maanden iets minder actief zijn op het forum.

Groetjes:

Mathijs

Back