Kuche, kuche....
dat was wel weer even een totaal onverwachte uitspraak van Mathijs (dat van die type IX U-boot)...... En natuurlijk heeft hij gelijk als hij zegt 'pas op met die vraag', want 'mooi' is een kwestie van smaak en nogal persoonlijk. Volgens mij (en ik baseer dat op nogal wat gesprekken met duikboot-kapiteins en toeschouwers) is er een duidelijk onderscheid te maken in duikbootland:
- De klassiekers (noem het 'old school');
- De modernisten (noem het 'new order');
- De speciaaltjes (noem het 'experimental');
De klassiekers: alle 'oude' modellen duikboten zo vanaf 1910 - 1945 (bouwjaar) die allemaal veel weg hebben van 'de (Duitse) U-boot uit de 2e Wereldoorlog' nogal duidelijk herkenbaar aan een romp die oppervlakteschip-achtig is met een ont-tettende hoeveelheid lompe uitsteeksels. Als je de indruk hebt dat dit soort duikboten een waterweerstand hebben van een dwarsgeplaatst bushokje zit je goed!
De modernisten: de onderzeeërs van vandaag: slank, glad, snel. Meestal een torpedo-vorm of druppelvorm als je de doorsnede van de romp bekijkt.
De speciaaltjes: alle experimentele duikboten van vandaag en vroeger (de 'Turtle', de 'Hunley', de 'Triëste', de 'Alvin') maar ook alle onderzoeks-onderzeeërs, DSRV's, ROV's en serieuze vroeg ontwerpen als 'die Spaanse boot van Fred' (ik vergeet de naam altijd).
Wat nu 'mooi' is om te zien is nogal afhankelijk van je eigen smaak: ik kan me zo voorstellen dat je, als je een Harley-Davidson motorfiets een 'mooie' motor vindt je het meest valt op 'de klassiekers' en dat je als je een race-motor aardig vindt weer meer valt op 'de modernisten'. MAAR, nog even terugkomend op de gesprekken met duikboot-kapiteins: de MEESTEN vallen toch voor de 'old school', en dan vaak voor de Duitse boten (type VII, IX etc.) uit de tweede wereldoorlog. Of voor wat daar op lijkt (Gato, Balao, Japanse I-klasse). Dit zal wel iets met de toch opvallende vorm van die dingen te maken hebben en de bekendheid van films, tv en geschiedenisboeken. Ik kan me zo voorstellen dat dit over een jaar of 20 heel anders ligt.
En dan tot slot van mijn betoog: iedere model-duikboot/onderzeeër is mooi als hij er zo uit ziet en vaart als zijn kapitein hem wil hebben. Dat omstanders dat niet vinden komt vaak al door het feit dat zij niet 'de kapitein' zijn...
Heb ik Mathijs toch een beetje gelijk gegeven (en als ik zeg 'een beetje' dan bedoel ik ook 'een beetje'!)

im:
Jos