Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Proprietary betekent fabrieks- of merk eigendom. Met andere woorden dat zijn transistors (of IC's) die speciaal voor die fabrikant worden gemaakt. Je kan ze dus niet in een winkel kopen en een vervanger zal ook moeilijk te vinden zijn omdat je niet weet wat voor transistors (of IC's ) het zijn. Dus kan je ook niet naar een goede vervanger zoeken.
Je weet niet eens of het transistors of IC's zijn!!! Het aantal pootjes kan je een beetje op weg helpen want de meeste transistoren hebben slechts 3 pootjes en de meeste IC's hebben er meer. Toch zijn er ook transistoren met 4 of wel 6 pootjes en zijn er ook IC's met 3 pootjes.
Helaas voor jouw zal de enige manier van reparatie zijn dat je de regelaar via een winkelier naar de service dienst van dat merk op laat sturen. Je zou Jan (Corrien hier op het forum) een PB'tje kunnen sturen met de vraag of hij die regelaar kan en wil repareren. Hij is de servicedienst voor veel merken in Nederland. Of hij ook deze kan en mag repareren weet ik niet maar hem vragen kan je altijd.
Ernst, waarschijnlijk vertel ik je niets nieuws maar ik denk niet dat ze speciaal voor Novak zijn gemaakt, qua specificaties. Vermoedelijk heeft Novak alleen maar een batch met hun eigen opdruk laten maken, juist om te voorkomen dat men zelf gaat reparen.
Bedankt voor de reacties. Maar mijn vraag was niet "help mij aub met mijn kapotte Atom", de vraag is: "Welke transistors?".
Het zijn wel degelijk enkel de FET's die opgeblazen zijn.
Als echt niemand het antwoord weet, kan ik altijd de cataloog van National Semiconductor openslaan en de eerste de beste snel schakelende FET nemen die dezelfde vormfactor heeft ...
@Ron
Je hebt gelijk met wat je zegt. Maar toch komt het wel degelijk voor dat er (vooral) IC's speciaal gemaakt worden. Bij deze regelaar zijn het dus de FET's. Dit zullen waarschijnlijk wel "standaard' FET's zijn met alleen een speciale opdruk.
@Evo
Ik zou je graag helpen maar ik kan je echt niet vertellen welke transistors (FET's in dit geval) je moet gebruiken. Er bestaan zo vreselijk veel verschillende soorten en type's dat het echt niet mogelijk is om dat te gokken. Als die FET's nu een paar dubbeltjes kostten dan zou het niet zo'n probleem zijn. Helaas zijn de FET's voor deze toepassingen behoorlijk duurder en kunnen tot wel €5 per stuk gaan kosten.
Wil je zelf gaan puzzelen dan moet je onder andere weten (of gokken) of het N-channel of P-channel FET's zijn. Meestal worden er N-channel FET's gebruikt en een P-channel voor de rem als die erop zit tenminste. Ik zeg hier meestal want ik heb wel eens een regelaar gezien met P-channel FET's.
Dan moet je weten hoe ze aangestuurd worden. Hebben ze een stevige stuurtrap bestaande uit twee transistors of worden ze rechtstreeks uit de processor gestuurd. Als dat laatste het geval is dan zijn het waarschijnlijk Logic FET's. Deze hebben een soort van ingebouwde aanstuurversterker en kunnen gewoon uit een digitaal IC aangestuurd worden.
Dan moet je weten welke gatespanning er nodig is om de FET altijd helemaal open te sturen. Bij dit soort regelaars is dat erg belangrijk omdat je met relatief lage spanningen werkt. Als je een FET gaat gebruiken die pas bij een gatespanning van 6V helemaal open gaat en de processor in de regelaar geeft maar maximaal 5V af dan zullen de FET's dus nooit helemaal open gaan. Het gevolg is een te langzaam draaiende motor en pishete FET's. Overigens is die gatespanning ook een beetje afhankelijk van de voedingsspanning. Als de voedingsspanning hoger wordt, wordt de gatespanning dat ook een beetje.
Je moet natuurlijk ook FET's gebruiken die de juiste spanningen kunnen verdragen. Denk niet dat als de voeding 8 cellen is (9,6V dus) dat een FET die 15V kan hebben voldoende is! Een draaiende electromotor kan hele hoge spanningspieken opwekken. Wanneer je de motor goed ontstoord hebt zullen die pieken binnen de perken blijven maar een slecht ontstoorde motor kan hele hoge pieken afgeven. De FET's moeten zeker een volt of 30 of soms wel meer kunnen verdragen.
Dan moeten de aansluitingen met elkaar overeenkomen. Als de aansluitingen op andere pootjes zitten (daar is GEEN standaard voor) zullen de vervangers echt niet werken.
Een volgend punt is zijn de gebruikte FET's geïsoleerde types of niet. Met andere woorden is het metalen deel van de behuizing doorverbonden met één van de pootjes en zo ja met welke? Bij de doorgebrandde FET's zal je dan niet meer kunnen testen. Als dit niet klopt dan zal het ook echt niet werken en kan er zelfs kortsluiting ontstaan!
Als laatste punt de behuizing. Past de vervanger wel op het printje en in het kastje?
Alles bijelkaar niet simpel om zo uit te gaan vogelen. In het verleden is mij diverse keren gevraagd om voor een kennis iets dergelijks te repareren. Ik begin er niet meer aan omdat het te vaak gewoon meer kost dan een nieuwe regelaar en zeker meer kost dan opsturen naar de service dienst. Ik heb ook nog een (goedkope) regelaar van mezelf liggen die opgeblazen is. Ik hou hem voor de onderdelen die nog goed zijn maar ik heb een nieuwe gekocht omdat het te veel werk was en te veel onzekerheden om hem te repareren.