Welke UBEC?

Ik heb een castle 10 amp bec in een vliegtuig liggen, werkt erg goed.
Wel ff opletten dat castle een computer aansluit dingetje verkoopt, wat je nodig hebt om de bec in te stellen. Voltages etc..

Turnigy kan ook. Beetje overbemeten kiezen kan geen kwaad..
Al hebben deze bec's nog geen steken laten vallen bij mijn vliegcollega's in de club..

In mijn 600 heb ik een huge ass overkill bec liggen (alles was uitverkocht, en ik was het echt heel erg zat toendertijd :mrgreen:),de 25 amp van castle
Heb beide uitgangen van de bec in de ontvanger zitten, 1 van beide aansluitingen heb ik een aftakking voor de ontsteking op gemaakt.
Op 25 amp zal de piek/dal wel meevallen..
Ontsteking pakt maar 600 ma..

Anderzijds, je vliegt ook met goedkope ontvangertjes. Of vlieg je die BO nog op 35 ?

De BO is nog niet omgebouwd, moet nog, die staat dus momenteel stil, omdat de zender al wel omgebouwd is.

Ik had begrepen dat van de ombouwsets de FrSky ondanks de lage prijs een van de beteren schijnt te zijn (in elk geval een van de weinige chinezen die aan doorlopende productontwikkeling doet), en ik moet zeggen dat voor zover ik het kan beoordelen, de printen er in elk geval uitstekend uit zien.

Wat ik er van kan zien is de Hobbywing nagenoeg gelijk geprijsd aan de Castle... mag ik er dan van uit gaan dat ze ook min of meer even betrouwbaar zijn?

Ik neig momenteel naar Hobbywing of Castle....

@ Student: heb jij de voeding van de ontsteking NA de UBEC afgetakt? Er voor toch zeker?

Groet, Bert

Nope, erna.

Ik wilde erg graag 6 volt op de ontsteking.
Had ik een normale bec gehad, had ik hem idd ervoor afgetakt..

Maar naast het feit dat een 25 amp bec zowieso al vrij weinig pieken en dalen veroorzaakt (wat schijnbaar vroeger nog eens een probleem was op ontvangers), heeft hij ook nog eens 2 aansluitstekkers..
Volgend puntje is dat ik dat wike filter ertussen heb zitten. Dit is mn kill switch, fail safe en hij filtert alles wat richting de ontvanger gaat.

In principe zou hij zelfs recht op de ontvanger kunnen (daar is de wike officieel voor..), maar dat vond ik net wat te ver gaan.

Ik heb er op deze manier vertrouwen in. En tot nu toe heeft het me niet in de steek gelaten ;-)

Ah, OK...

Ik was van plan in elk geval bij de kleine Ranger de ontsteking rechtsstreeks van 2S te voeden, omdat hij daar tegen kan, en dan trekt hij ook minder stroom heb ik de indruk (wat bij een schakelende BEC overigens van nul belang is).

De lesheli's hebben nog een ouder type ontsteking wat niet tegen hogere voeding kan, die blijven ook lekker hun eigen separate voeding houden, maar dat kleine ding, daar moet ik ook wat om het gewicht blijven denken...

Tim, ik zal die link eens gaan bekijken op het gemakje....
EDIT: gekozen voor een Hobbywing in combinatie met een 2S 1900 mAh pakketje.
Zou goed moeten zijn voor een uur vliegtijd als hij zowel ontvanger als ontsteking voedt, en met 150 gram totaalgewicht even zwaar als de NiMH en LiPo die er nu in liggen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik geloof niet, dat ik servo's heb die 20 A (of zelfs meer) trekken....
En ik heb ook geen voedingsaccu van meer dan 2S....

V-stabi ook al niet, dus de HobbyWing 8A moet het maar gaan doen.... ;)

Groet, Bert

Nog even een korte vraag: Aanvankelijk wilde ik de Futaba Safetyswitch tussen LiPo en BEC hebben, maar dat komt ontzettend onhandig uit...

Is er een bezwaar tegen als de BEC tussen de accu en de schakelaar komt? (m.a.w: hoe groot is de lekstroom van zo'n ding gewoonlijk?)

Groet, Bert

Dat zal heel erg van het ontwerp afhangen. Dij deze DPS 40: JETI model s. r. o. is het bij voorbeeld 160 µA. Niet iets om je tijdens een vliegdag zorgen om te maken.

Goede BEC's hebben een schakelaar die niet tussen de voedingsdraden naar de ontvanger of de accu zit. Bovendien is "aan" op de schakelaar "uit" voor het apparaat en omgekeerd.

Schakelaars waar de stroom voor servo's en ontvanger door moet zijn een zwakke schakel in de stroomvoorziening. Door deze werkwijze zal een defecte schakelaar nooit leiden tot het uitschakelen van de stroomvoorziening.

Ik weet het... de UBEC die onderweg is (HobbyWing) heeft dat, maar de UBEC die ik hier nu in handen heb (Castle 10A) heeft dat niet....

En helaas, voor eerst lukt het me niet om die BEC áchter de schakelaar te krijgen, en ik beweeg liever een beveiligde schakelaar (de Futaba heeft de geschakelde stroom ook niet langs de mechanische contacten lopen), dan dat ik iedere keer stekkers los haal, want die zijn daar ook niet voor gemaakt.

Ik snap dat ik zo'n BEC niet vier maanden aan de LiPo gekoppeld moet houden, maar in elk geval tussen de laadbeurten door is een week niet een probleem (160 uA is in een week minder dan 30 mAh...)

OK, bedankt!

Groet, Bert

Back