Welke (upgrade) Swash Servo's op 450 size heli? (wat meer info van mijn huidige setup toegevoegd)

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Vast al 100x gevraagd, maar zie niet echt veel bruikbaars ertussen...

Wat ik zover heb begrepen:
Digiservo's heel mooi (presies, en exact), maar vreten stroom, dus externe ubec.

Analoog, snel, maar minder precies, liefst metal gear vanwege de stevigheid.

Is sneller nu altijd beter ??
Hoe snel is snel ?
Wat voor kracht moet je minimaal hebben ?

Wat ik doe is geen 3d en komt er ook nooit van. Ik hover wat en wil eens ooit een rondje vliegen. Maar heb wel graag wat goeds in handen...

Hoe denken de ervaren piloten over deze kwestie ?

Alvast bedankt, een heli noob...

Hoeveel kracht en welke snelheid je precies nodig hebt is mij nooit duidelijk geworden, ook ben vind ik mezelf niet meteen een ervaren man hierin..
Meestal doe ik lang met een setup, dus heb ook niet veel servo's hoeven te versteken

De zin en onzin van digi/ analoog
In mijn optiek maakt het geen fluit uit.
Ik heb hitec 65 mg's gehad, vlogen geweldig en waren erg betrouwbaar.
Ze kunnen alleen niet tegen een 3g, vandaar dat de mijne weg zijn
Tegenwoordig heb ik ook de digitale variant, vliegt ook goed

Ik vlieg ook nog een 450 en 250 met 410's, de 450 met mg en de 250 gewoon kunststof tandwielen. Beiden doen het goed, en zeker de 250 gaat al weer een tijd mee

Enige punt van aandacht, volgens mij boet je gigantisch in op levensduur als je lagere specs neemt
En een bec is altijd een aanrader, als de regelaar het begeeft kun je altijd nog proberen netjes omlaag te komen

Merk je snellere servo's?
Ga je vanaf bovenstaande naar erg veel tragere, ja
Maar de 65mg en 410 zijn wat aan de snelle kant, wat langzamer kan makkelijk
Alleen niet de staartservo, die moet echt snel zijn

Laatst bewerkt:
Het formaat servo wat je kan plaatsen is in mijn ogen meestal de beperkende factor bij iedere RCheli.
Voor de swash moet je het beste zoeken naar zoveel mogelijk koppel binnen het passend formaat, MG bij voorkeur, en is de snelheid ietsje minder van belang.
Voor de staart wordt de snelheid weer heel belangrijk en het koppel wat minder belangrijk.

Ik wil er i.v.m. de populariteit van estab FBL heli's wel even los bij zeggen dat je dan echt graag digitaal, snel, en veel koppel eronder wilt hebben.
Dat apparaatje stuurt voor jou en met uitslagen en snelheden die je zelf niet zo snel kan maken.

Het formaat servo wat je kan plaatsen is in mijn ogen meestal de beperkende factor bij iedere RCheli.
Voor de swash moet je het beste zoeken naar zoveel mogelijk koppel binnen het passend formaat, MG bij voorkeur, en is de snelheid ietsje minder van belang.
Voor de staart wordt de snelheid weer heel belangrijk en het koppel wat minder belangrijk.

Ik wil er i.v.m. de populariteit van estab FBL heli's wel even los bij zeggen dat je dan echt graag digitaal, snel, en veel koppel eronder wilt hebben.
Dat apparaatje stuurt voor jou en met uitslagen en snelheden die je zelf niet zo snel kan maken.

Idd, voor Flybarless, zo snel&sterk nodig.. servos die 0.15 sec oid nodig hebben zijn te traag en je heli zal vliegen als een dwijl..:(

Voor wat Emil wil, is letterlijk iedere gewone analoge servo geschikt, vanaf de TowerPro 9G (13 Euro per stuk bij de LHS, vast wel goedkoper via www).
Tussen digitaal en analoog zit alleen een theoretisch verschil in precisie: in een vliegtuig bijvoorbeeld (statische belasting) is hier wat van te merken, maar in een heli zit er zoveel beweging boven de swash, dat een analoge servo gewoon op de zelfde positie uitkomt.... (heeft met hysteresis te maken: die is bij analoog groter, maar hysteresis blijkt bij snel oscillerende systemen weinig invloed te hebben).
Digitaal is gewoon geldverspilling, en metal gear heb je niet nodig: sterker nog, meestal is een MG wel iets slijtvaster, maar heeft ook altijd een heel klein tikje meer speling (moet wel, want kunststof tandwielen mogen gerust een beetje strak lopen, metalen tandwielen niet).
Die keuze is aan jou dus.

Voor de hek heb ik goede ervaringen met de Futaba FS61BB carbon gear.
klein, snel licht en goed.

Maar ook hiervoor zijn plenty alternatieven.

Vroeger was Hitec gewoon onbetrouwbaar, dat schijnt tegenwoordig heel wat beter te zijn, dus ik zou gewoon voor die Hitec 65 (metaal of kunststof is jouw keuze) gaan als je wat goeds wilt hebben.

Groet, Bert

PS: zelf vlieg ik met TowerPro, en die doen het ook goed voor precies de vliegstijl die jij noemt.

Laatst bewerkt:
Als je je eerste hopjes gaat maken, kan er wel eens wat mis gaan, hoeft niet maar kan ;)
En heb je dan geen MG's dan moet je ook vaak de servo tandwieltjes vervangen (niet zo fijn werk vind ik zelf).
Vandaar de tip om bij voorkeur MG servo's te monteren.
edit:
De Futaba FS61BB carbon gear heb ik zelf ook mee gevlogen op mijn Mini titan, en is voor normaal tot behoorlijk sportief vliegen een prima 450 staartservo (goed gekoeld).
Goede tip van Bert.
Op mijn swash had ik destijds de HS65MG's.

Laatst bewerkt:
ik heb Turnigy tgy-90s op de swash zitten van m'n 450, bevalt me goed, en kan zeker wat hebben.

op de staart een turnigy ds-480, fijne snelle servo.

dit alles wel bij de chinees vandaan.

Ik heb Hitec 65MG (Metal Gear) servo`s op de swash van mijn Mini Titan zitten.
Heb ze toenertijd in Dortmund tijdens Intermodelbau gekocht (beursprijsje:):))

En op de staart een Futaba S 9650 (prijzige servo maar werkt perfecht).

Euh.... hallo.......

jongens....

Voor wat Emil wil is zelfs die Futaba FS61BB al erg ruimschoots voldoende. Dat kan letterlijk ook met een simpele gyro in normaalmode en met een TowerPro 9G op de staart......

Weet je nog?: "Wat ik doe is geen 3d en komt er ook nooit van. Ik hover wat en wil eens ooit een rondje vliegen."

En als je dan het volgende zinnetje er achteraan plakt:

"Maar heb wel graag wat goeds in handen..." dan is een Hitec analoog servootje als de 65 MG al RUIM voldoende, zeker als de boel rechtsstreeks op 6V draait....

Alles daarboven is pure luxe, dus het heeft heel weinig zin om de ene snelle na de andere nog snellere servo op te gaan noemen.

Men vergeet wel eens, dat een heli niet per sé supersnel digitaal en hoogste klasse heading hold gyro NODIG heeft.... het gaat met een analoge servo en een normaalmode gyrootje OOK.......
(al geef ik ook de voorkeur aan in elk geval iets wat sneller is dan 0.15 sec, ik vlieg er wel moeiteloos mee)

Emil vroeg hoe snel snel is en hoe sterk "voldoende sterk" is.

Onder de tuimelschijf ik 12 N/cm ruim voldoende voor normaal vliegen, en 0.15 sec ruim snel genoeg (zonder E-stab)
Voor de staart wil je graag sneller als 0.10 sec, maar het gaat voor simpel hooveren en rustig rondvliegen ook prima met 0.15 sec.
0.08 sec is fijn, 0.06 sec is lekker en 0.04 sec is prachtig. je hebt voldoende aan 5 N/cm, maar sterker is altijd lekkerder

Groet, Bert

Bedankt voor de heldere uitleg....

Nog even wat info en vragen.....

Op dit moment heb ik dus een KDS 450c met flybar, puur om het te proberen of het iets is voor mij. Dit na de teleurstelling met de logo10,bij intresse is mijn horror verhaal van de logo 10, hier te vinden, onder deze link:
binnenkort-mijn-eerste-echte-heli-les-sen

De swash servos zijn nu dus de goedkope standaard 9 grams Swash servos.
Speed @ 4.8V: 0.12 sec/60°
Torque @ 4.8V: 1.98kg/cm
Weight: 9g

Op de staart zit deze,
Digital servo
Speed: 0.08/60 4.8V 0.07/60 6.0V
Torque: 2.0kg/cm 4.8V 2.5kg/cm 6.0V

Tesamen met een HH gyro (KDS 800 AVCS Dual Rate & Head Lock Gyro) welke zijn werk gewoon goed doet.

Zover ik dat kan zien en beoordelen, hij drift me niet weg. Enkel bij een stoot gas zwiept de staart even een 1/9 de draai , maar komt wel in normale stand weer terug.:

Doe je gewoon rustig stijgen is er niets aan de hand. Dit zal wel met de afstelling van de gyro te maken hebben denk ik, ik ben nog maar noob. Ook heb ik door dat me headspeed nog omhoog gaat als ik het gas meer open zet, ik begreep dat je dit liever niet wilt, dat het zo constant mogleijk moet zijn, hier even pielen met de gascurve, en pitch curve dus

Maar goed das voor later, ik wil alles langzaam gaan doen, eerst maar een goede basis, met hoveren, en dan kan ik zien wat voor effect wat uithaalt....

Dus ja ik dacht dat deze servo's gewoon budget waren, wel las ik dat ze wel lelijk precies weer in het midden komen.
Als upgrade hebben ze het over digitale MG:
Output torque:1.8kg.cm(4.8V) 2.2kg.cm(6.0V)
Speed: 0.14sec/60(4.8V) 0.12sec/60(6.0V)

Maar deze zijn langzamer dan de analoge. Wel zijn er van kds dus analoge met metalen tandwielen welke weer sneller zijn:
Output torque: 1.4kg.cm (4.8V) 1.8kg.cm (6.0V)
Speed: 0.09sec/60 (4.8V) 0.07sec/60 (6.0V)

Ik ben natuurlijk niet gebonden aan het kds merk. Vandaar ook mijn vraag, voor een eventuele upgrade qua servo's... Of is het niet eens nodig, en voldoen deze gewoon prima ? Ze kosten echt geen drol, iets van 4 euro per stuk. En daar lig ik ook een beetje wakker van, best een leuke heli, en dan zulke goedkope servotjes op iets vitaals als een swash......

Annyway
Ik vlieg/hover dus 8 minuten met een 2200mah pack. op ongeveer 1 tot 2 meter boven de grond. Ik begreep dat dit redelijk normaal is ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Emil,

qua spec's zijn je servo's prima, niks aan veranderen.

Qua kwaliteit, tsja.... sommigen zeggen dat je met servo's van 2 euro per stuk nog goed kunt vliegen, maar ik zou toch echt wat duurders kopen. Ik heb in elk geval uit de wandelgangen niet veel goeds gehoord over KDS servo's en electronica.

Ik vlieg zelf met TowerPro, maar ik kan echt niet met zekerheid zeggen dat dat topspul is (6 servo's in gebruik, eentje gefaald tot nog toe.... vind ik best veel maar het kan een pechgeval zijn). Ik hoor er verder niemand slecht over, dus het zal wel meevallen.

Dat wegdraaien van de staart kan inderdaad een gevalletje toerentalverandering zijn. Een goede optie is een volledig vlakke gascurve in combinatie met een ESC met governor. Voor normaal rondvliegen heb ik erg goede ervaringen met de Align RCE BLx 35 in governor mode. Ben je grotendeels van het zwaaien van de staart af omdat het toerental echt perfect constant blijft (niet als je gaat 3D vliegen, maar dat was je toch al niet van plan)

Groet, Bert

Op zich stoor ik me (nog) niet aan de staart, zit nog compleet in de leerfase.
Edit: zie dat het ding bij conrad 50,00 euro kost, wha, das nog eens te overwegen idd.... Ben je ook van je geklooi af met de gecombineerde gas/pitch curve, en das toch ook wel iets waar ik nu nog niet zoveel van snap ;)
Had de regelaar veel duurder verwacht, zal eens kijken fo hij ergens anders nog goedkoper is, wan tdan is dat iig wel een aanradertje....

Ik heb wisselende berichten gehoord over dat standaard kds spul. Wel moet ik zeggen dat degene welke klachten hadden, er ook wat harder mee vlogen dan wat ik doe. (toch al wat snelheid, looping en roll)

Ik ben al blij als ik ooit een echt rondje kan vliegen waarbij ik de staart mee stuur in een bocht. Mezelf kennende zal het eerst wel bij "tail in" en straks hopenlijk " bijde sides in" hoveren en voorzichtig vliegen blijven... Ik heb ook zon china gyro zon turnigy budget, (maar wel geprezen) AVS geval. en de HK kopij van de g401, maar dat was beiden drama, deze kds kreeg ik tenminste goed werkend, hoewel dat ook meer over mij kan zeggen dan over de spullen ;)

Laatst bewerkt:
Op zich stoor ik me (nog) niet aan de staart, zit nog compleet in de leerfase.

Ik heb wisselende berichten gehoord over dat standaard kds spul. Wel moet ik zeggen dat degene welke klachten hadden, er ook wat harder mee vlogen dan wat ik doe. (toch al wat snelheid, looping en roll)

Ik ben al blij als ik ooit een echt rondje kan vliegen waarbij ik de staart mee stuur in een bocht. Mezelf kennende zal het eerst wel bij "tail in" en straks hopenlijk " bijde sides in" hoveren en voorzichtig vliegen blijven... Ik heb ook zon china gyro zon turnigy budget, (maar wel geprezen) AVS geval. en de HK kopij van de g401, maar dat was beiden drama, deze kds kreeg ik tenminste goed werkend, hoewel dat ook meer over mij kan zeggen dan over de spullen ;)

Prima dat je je nog niet aan die staart stoort, hou dat ook zo, hahaha.
Als het standaard KDS spul problemen gaat geven bij snelheid, looping of roll, gaat het vroeg of laat ook bij hoover problemen geven, want rollen of loopen, snel vliegen, dat is nog helemaal niet zo'n zware belasting. Mijn advies: trek een tientje of vier uit voor een paar leuke swashservo's, een paar tientjes voor een redelijke ESC* (liefst met governor functie), en als je dan in de toekomst nog wensen hebt, kun je altijd nog die Futaba FS 61BB erop zetten. Die gaat je niet teleurstellen.

Als je gyro goed werkt, niet aan veranderen. Wat ik zelf een heel leuk gyrootje vind (of in elk geval, ik heb er absoluut geen slechte ervaringen mee) is dat goeiekope Walkera ding, de WK-G011. Er zijn 100% zeker betere, en vast ook goedkopere, maar voor mij voldoet die gewoon voor de KDS. Maar qua gyro's is er zoveel te koop dat ik alleen maar kan zeggen wat bij mij werkte, meer niet....

Groet, Bert

*EDIT: als die Align ESC bij Conrad 5 tientjes kost, bij de LHS betaalde ik 55 Euro.... dus da's gewoon een goede prijs

Laatst bewerkt:
Back