Welke verf voor in de mal?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Mr. Tucano, 23 jul 2020.

  1. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    België
    Het is zeker al wel eens aan bod gekomen, maar kan het niet zo meteen terugvinden.

    Ik ben bezig met het maken van een paar mallen in epoxy en om hieruit nu een mooi stuk uit te halen dacht ik,
    laat ik eerst de mal een paar keer waxen een laagje PVA met een sponsje erin en een laagje verf met een spuitbus van Motip erin.
    Glasweefsel met de nodige epoxy erin, en drogen.
    Nu zover gaat dit dus goed denk ik dan, maar het stuk uit de mal halen is niet echt een soepele bedoening, maar erge is het resultaat van de verf, en hier wil ik zeker meer over weten en leren.
    Had ook een testje gedaan met een PU verf in dit geval wit, en na het spuiten in de mal is tijdens het drogen de verf gaan hier en daar gaan ´´scheuren`` ook gaf het maar een vaal oppervlak.

    Zijn er mensen die hun ervaring kunnen of willen delen?
     
  2. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Borne
    Verf in mallen spuiten heb ik (nog) nooit gedaan, maar een professionele mallen bouwer heeft mij veteld dat PVA voor hobbyisten is bedoeld.

    Beter (en gladder) resultaat krijg je als je een soort vloeibare poets was neemt. Dit moet je dan minstens 3 x aanbrengen in de mal en heel goed uitpoetsen.

    Daarna de verf van een aardige afstand in de mal spuiten (zodat het 'droog' de mal in vliegt). Daarna beginnen met 25gr/m glasmat.

    @GJVO kan je hier vast en zeker betere tips over geven, ik heb het van horen zeggen!

    :beer:








    .
     
  3. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    België
    Alvast dank voor de tip,
    Van PVA lees ik hier en daar dat het strepen geeft in het resultaat, maar dit heb het nog niet willen doen zonder uit schrik dat het stuk niet meer uit de mal te krijgen is.
    Nu strepen oké dat kan dan van de PVA komen, maar witte lak van Motip komt bij wijze als cremewit uit de mal en dat ligt volgens mij aan de lak kwaliteit zelf dan zou ik denken.

    Het gekke is dat ik vorige week een 2K autolak wilde aanschaffen, en dit door de verdelen van de verf ten stelligste afraden dat dit niet zou werken en het stuk nooit nog uit de mal zou te krijgen zijn?
    Komt nog eens bij dan een liter witte 2k lak met harder van Dupont ca. 200 euro zou kosten, en dat is wat duur om te proberen en afgeraden te worden.
    Vandaar dat ik hier mijn licht eens opstak.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.228
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    PVA is inderdaad voor knutselaars en hobbyisten.
    Je weet zeker dat het loskomt, dat is een voordeel.
    Nadeel is strepen en dat je er niet op kunt afplakken, dus je kan geen 2 kleuren gebruiken.
    Was is wat dat betreft beter.
    Er bestan verschillende soorten en ook merken was.
    De harde wassen, dus niet vloeibaar, zijn allemaal op carnauba basis.
    En de vloeibare (PAT was) op iets chemisch.
    Zelf vind ik de harde was lekkerder werken.
    Je moet wel flink poetsen.
    Je poets een laagje op, laat het drogen en dan poets je het weg.
    Ik doe bij een nieuwe mal 10x maar ik heb mensen gehoord die zeggen dat 5x genoeg is.
    Wat de was doet is de mini porien van de mal dichtmaken, dus wat er in de mal gespoten wordt kan zich niet (goed) meer hechten aan de wand.

    Zo heb ik lak op waterbasis erin gespoten maar ook verdunde gelcoat (vorgelat).
    En 2K lak gaat ook prima maar er zijn bepaalde merken was die niet fijn met bepaalde soorten verf werken.
    Er was ooit eens een test door de universiteit in Stuttgart gedaan maar die kan ik niet meer vinden.

    De veilgste methode is een simpel malletje maken, bijvoorbeeld van een cockpit of zo, of een deel van een stabilo.
    Maar gemaakt zoals de andere mallen ook gemaakt zijn.
    En dan kijken welke combi werkt.

    Ik ken iemand die de mallen spoot met spuitbussen van de Action en dat zag er prima uit, spiegelglad en dan ook nog teksten en afbeeldingen op de vleugel.
    Motip heb ik nooit gebruikt, wel gewone autolak op waterbasis en ook 2K autolak.
    Dat is helemaal geen 200 Euro per liter.
    50 Euro per liter maar je hebt helemaal geen liter nodig, 125 ml is zat.
    En harder en verdunner is voor 1 liter ongeveer 15 euro, dus 1 liter kost 65-70 euro.
    https://www.nonpaints.com/be/2k-autolak-in-blik-in-iedere-gewenste-kleur-pu-lak

    De lossingmiddelen kan je hier kopen en ze geven ook advies, eventueel in het engels schrijven als je duits niet goed is.
    Ik heb de carnauba was.
    Kijk maar onder "release agents".
    https://shop.hp-textiles.com/shop/en/

    Ze hebben ook lak voor in de mallen, dat is eigenlijk gewoon DD lak.
    https://shop.hp-textiles.com/shop/en/2k-pu-coatings/In-mould-coating-IMC-Coat-/

    Je moet dat wel flink verdunnen maar ook dat lost makkelijk in combinatie met die carnaubawas of naar hun eigen zeggen HP-HGR5, hoewel ik er niet weg van ben.

    GJ
     
  5. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    België
    Dank GJ voor de tips,
    Wat de wax betreft zit ik wel goed denk ik hiervoor gebruik ik Parall hi-temp wax van Rexco.
    Alleen is het wel gek dat je idd alles wegpoetst heb je het idee, uiteindelijk zal er wel een filmpje achterblijven dat net het oog nagenoeg niet te zien is.
    De DD lak is nog iets dat ik wil gaan testen, al las ik dat deze zich niet gemakkelijk laat spuiten.
    We zullen het zien.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.228
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die was ken ik niet, op papier zit het er goed uit.
    Dat je niks ziet is inderdaad heel apart, dat was bij mij ook de eerste keer even wennen.
    Maar je voelt het wel want het voelt echt heel glad aan.
    Zoals ik al schreef, het dicht de micro porien, dan kan er niets hechten.
    DD lak laat zich prima spuiten, het is alleen erg kritisch wat dikte voor het spuiten, daarvoor heb je een cup, die moet binnen zoveel seconden leeglopen.
    Zo bepaal je de dikte.
    Het fijnste werkt vorgelat, dat is dunne polyester gelcoat.
    Stinkt enorm want je spuit gewoon met polyester.
    Maar dat lost gegarandeerd want polyester hecht al helemaal niet aan epoxy.
    En het onderliggende weefsel is meteen beschermd tegen UV.
    Vorgelat kan je ook met de kwast aanbrengen.
    R&G verkoopt het maar ik zie alleen aan zakelijke klanten.. maar dat komt door de milieuregels in Duitsland, ik denk dat ze naar Belgie gewoon leveren.
    https://shop1.r-g.de/art/140170
    En dan kan je daar een kleurtje aan toevoegen.


    GJ
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    483
    Locatie:
    st Willebrord
    Hier even een reactie van iemand met ruim 20 jaar ervaring met polyester en epoxy verwerking.

    Loswas bestaat er in 2 hoofdsoorten, de eerste is een semi permanente was deze is vloeibaar als water en lost als een tierelier voor de hobbyist eigenlijk niet aan te raden, de meest gebruikte voor de hobbyist is de gewone Carnauba based wax, dit is een harde was (pasta in een blik) die je beste met een sponsje flinterdun kan aanrengen om vervolgens na een 10-15 minuten uitdampen uit te poetsen. Breng dit echt Flinterdun aan Anders krijg je het amper uitgepoetst !! Het beste kan je schuin op het oppervlak kijken om zo een flinterdune waas te zien, dit is meer dan voldoende !! Zorg dat je alle binnenhoeken goed raakt met het waxen want dit zijn de plaatsen waar het product meestal blijft kleven aan de mal
    Een nieuwe mal minimaal 7 keer, maar beter is zoals Gertjan al aangeeft 10 keer, het vult de microporositeit in het oppervlak en zorgt voor een superglad oppervlak...... en nogmaals, breng dit flinterdun aan, dat is echt beter dan te dik, je zal merken dat naargelang je meer lagen aangebracht hebt het uitpoetsen makkelijker gaat!

    PVA is niet alleen voor hobbyisten en knutselaars, een nieuwe mal kan je het beste voor de eerste lossing in de PVA zetten, dit omdat de eerste lossingen problematischer kunnen zijn..... zodra de lossing probleemloos gaat kan je de PVA achterwege laten
    Na het eerste product dat uit de mal is gekomen ga je opnieuw 2 lagen wax aanbrengen, daarna na elk product is 1 keer waxen voldoende, na 5-6 producten kan je meerdere lossingen doen voordat je opnieuw zal moeten waxen.

    Een PU IMC (in mould coating) coating werkt fantastisch, watergedragen kan ook prima maar is kwetsbaarder en zal je moeten aflakken, let op dat er bij een vaste wax altijd waxresten aan het oppervlak van je product blijft zitten, zodra je wilt gaan spuiten zal je eerst moeten ontvetten met IPA (alcohol)
    Als je een gelcoat gebruikt zoals gertjan aangaf (Vorgelat) dan moet je wel even opletten dan je de juiste pakt.... een polyester gelcoat werkt prima icm polyester/Vinylester hars, bij gebruik met epoxy heb je een polyester gelcoat nodig die hiervoor geschikt is, dus als je denkt slim te zijn en wat kleine potjes bij de lokale polyesterboer gaat ophalen dan kan ik je verzekeren dat dit niet goed zal hechten aan epoxyhars.... kijk hier mee uit !
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.228
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog nooit PVA in een nieuwe mal gebruikt.
    En ik ben ergens rond mijn 18e begonnen met bouwen, ben nu 55.
    De enige keer dat ik echt PVA gebruikt heb was bij de bouw van mijn 1:1 T-850 speedboot, de ontwerper heeft toen meegeholpen met bouwen en we gebruikten PVA en polyesterhars en glasvezel.
    Maar in de modelbouw is het een no go, geen PVA.
    Dat doen fabrikanten als Paritech ook niet, die gebruiken wax van Norpol.
    Dat heb ik ook jaren gebruikt, ook wel eens Mequirs maar daar had ik wisselende resultaten mee, net als de waterige was, de PAT was.
    Ik heb nu de carnaubawas van HP-Textiles, werkt prima.
    Ik breng het aan met van die gele vaatdoekjes van de Action, die knip ik in vieren.
    Dan aanbrengen, wachten tot ie dof wordt en dan goed uitpoetsen.
    Ik doe een nieuwe mal 10x en tussen de modellen in poets ik vaak nog 1 keer.
    Je kan zelfs zonder opnieuw te poetsen nog een model eruit trekken maar ik ga voor zekerheid, dus poets 1 keer.
    En ik heb laatst gewoon polyester gelcoat van Polyservice gebruikt, PS55, daar hecht epoxy prima aan.
    Andersom lukt niet, polyester hecht niet aan epoxy.
    Maar zoals ik al schreef, de T30 en witte T35 vorgelat kan je verdunnen en dan spuiten.
    Je kan tot 50% verdunnen, dan is het bijna waterig.
    Dunne laag aanbrengen en dan eventueel een tweede dunne laag.
    Als je gaat afplakken altijd een kunststof tape gebruiken, bij papieren tape wil het nog wel eens onder het papier trekken.
    En ook direct na het spuiten de tape eraf halen want als de vorgelat droog is dan trek je dat ook mee, zo goed is de lossing.

    GJ
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    483
    Locatie:
    st Willebrord
    Malletjes voor de modelbouw zijn ook niet vaak complex en heb je geen pva nodig, een dek van een zeiljacht waar antislip structuur op zit is te kostbaar om te gokken en zet je in de regel wel in de PVA (het antislip gedeelte) en na een paar succesvolle lossingen kan ook dit zonder PVA,

    Die gele vaatdoekjes van de action zijn inderdaad ook prima geschikt voor wax zetten, nadien bewaren in een plastic zakje om uitdrogen te voorkomen en je kan ze later zo weer gebruiken
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.228
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou.. er zijn ook wel complexe modellen die niet heel makkelijk lossen of moeilijk lossen omdat ze zo licht gebouwd zijn, dan is alles een beetje flexibel.
    En voor zover ik gezien heb wordt er bij botenbouw vrijwel altijd gebruik gemaakt van PVA, dat wordt dan gespoten, dan heb je geen of in ieder geval minder zichtbare strepen.
    Op lastige plekken gebruiken ze ook wel teflon lossingspray.
    De gele vaatdoekjes gooi ik weg, het kost toch niks, geloof 69 cent voor een pak.

    GJ
     

Deel Deze Pagina