welke verhouding voor de duiktank???

hoi snorkelende techneuten
ik zal me eerst even voorstellen
ik ben Gertan Nijsink uit Rijssen, ik ben service technicus van beroep en ben dus zeer geintresseerd in alles wat met techniek te maken heefd .
ook ben ik ben een vervent model vlieger die al een poos rond loopt om een sub te maken (het blijfd net als vliegen bewegen in een 3 dimentionale wereld)
maar nu loop ik met de vraag welke verhouding de duiktank ten opzichte van het totale volume moet hebben?
en hoe julie de rompen maken( bv de verloren mal methode)
ik ben van plan om de drukmodule van een plexiglas buis te maken maar hoe kom ik aan een plexiglas buis van 125 mm?
kortom julie zullen nog wel eens met een vraag getorpedeerd worden door mij (om maar ik de marine termen te blijven)

Beste Gertan,

Onze grote voorganger de heer Archimedes heeft reeds het antwoord voor je vraag, nl. een lichaam ondergedompeld in een vloeistof ondervindt een opwaartse kracht gelijk aan het gewicht van de verplaatste hoeveelheid vloeistof.

Nu even heel simpel, de inhoud van je duiktank moet bij duiken in water een inhoud hebben gelijk aan het gewicht van dat deel van de duikboot wat boven water moet uitsteken bij varen aan de oppervlakte, hierbij is 1 liter water gelijk aan 1 kilo.

BTW, de snorkel was een uitvinding van een nederlandse marineofficier, de heer Roentgen, waarvan acte.

mvg,

Paul

pksubmar zei:
Beste Gertan,

Onze grote voorganger de heer Archimedes heeft reeds het antwoord voor je vraag, nl. een lichaam ondergedompeld in een vloeistof ondervindt een opwaartse kracht gelijk aan het gewicht van de verplaatste hoeveelheid vloeistof.

Nu even heel simpel, de inhoud van je duiktank moet bij duiken in water een inhoud hebben gelijk aan het gewicht van dat deel van de duikboot wat boven water moet uitsteken bij varen aan de oppervlakte, hierbij is 1 liter water gelijk aan 1 kilo.

BTW, de snorkel was een uitvinding van een nederlandse marineofficier, de heer Roentgen, waarvan acte.

mvg,

Paul

Het is niet het gewicht dat boven water uitsteekt, maar het volume.
Het maakt niet uit of de bovenbouw van lood of schuim is!

jankraak zei:
Het is niet het gewicht dat boven water uitsteekt, maar het volume.
Het maakt niet uit of de bovenbouw van lood of schuim is!

Dat is correct Jan, ik denk dat Paul dat ook bedoeld maar niet helemaal duidelijk was in zijn bewoordingen. Volgens mij is het dus:

Alles wat boven de waterlijn uitsteekt (en onder water moet verdwijnen bij het duiken van de boot) levert een totale waterverplaatsing op, die je kan meten in kubieke centimeters of kubieke decimeters (milliliters en liters dus). Dit zelfde volume zal je in je duiktank moeten kunnen krijgen om de boot te laten 'zweven' onder water of net iets meer om echt op de bodem te kunnen gaan liggen. Dat een kubieke decimeter (zoet) water ongeveer een kilo weegt heeft iets met de beginselen van ons metrische stelsel te maken..... Of zit ik hier fout? :?: :?: :?:

Jos

hallo

ik heb eens met die duitse meneer gepraat die met die stint op tentoonstellingen staat
sorry ik ben eventjes zijn naam kwijt

die heeft mijn foto's van de u2540 gezien en die zei

allemaal verloren ruimte????????

ik zo hoe dat
ja zei hij die buis in die romp is verloren ruimte
ik zo ja maar meer heb ik niet nodig om al mijn materiaal in kwijt te kunnen

hij legde me dan uit dat als de boot onder gedoken is het niet uit maakt
het water tussen de beide rompen (buis) moet je toch mee verplaatsen.

dus kon je beter de boot helemaal gebruiken en een grote duiktank in bouwen
dus zal volgens zijn uitleg (en die spreek ik heus niet tegen) zal de ondergedoken toren voor het varen tellen als een totaal blok water en gewicht

groeten raf

Volgens mij had die duitse mijnheer het fout. Alleen datgene wat waterdicht is, je WTC of je waterdichte ruimte gecreerd voor het onderbrengen van de electronica, verplaatst water. Bevat je WTC of waterdichte ruimte b.v. 1 liter lucht dan dien je minimaal 1 liter water c.q. een kilo ballast in je boot/ruimte te brengen om dat weer teniet te doen. Je kan b.v. het gewicht van een loodaccu ook gebruiken als ballast. Stel de accu weegt 500 gram, dan zou je duiktank 500 gram water moeten kunnen bevatten.
Dit is echter heel symplistisch weergegeven. Ook de romp die je gebruikt heeft een zekere opwaartse kracht/drijfvermogen en je zou dit gegeven mee moeten nemen in het berekenen van je ballast en de inhoud van je duiktank. Daarom is het het beste om alle prullaria die je in je WTC of waterdichte ruimte stopt eerst te wegen. Vervolgens trek je dat gewicht af van hetgeen de daadwerkelijke inhoud van je WTC is en voila, heb je het gewicht wat de boot aan extra ballast(water) in zou moet nemen om op diepte te komen.
Ik bereken het voor mezelf zo dat ik iets minder vaste ballast (lood, accu's, pompen en electronica) in de boot stop en hou een iets ruimere marge aan voor vloeibare ballast inname zodat ik de waterlijn iets hoger of dieper kan houden al naargelang mijn stemming..

Hoop dat dit je iets verder geholpen heeft,

groetjes
U-Kater

Hallo U-kater,
ik denk dat het verhaal wat Raf verteld wat hij van Hein Kistenich eigenaar van de Stint en Helmuth Huhn eigenaar van 7 boten, gehoord heeft meer klopt dan jouw verhaal.
Zoek de namen maar eens op op het internet of via Sonar en lees hun verhaal maar eens.
Dan wordt je toch wel een hoop duidelijk.
Meestal moet je het vaker lezen want het is nogal technisch voordat je begrijpt wat ze bedoelen

Hein

Gaan we hier wetenschappelijk worden? Eindelijk eens wat anders dan al die 'domme modellen' :D :D

Nou hebben Duitsers iets met 'formaat'...tenminste als ik veel buiken en auto's daar bekijk, maar hij heeft in zekere mate gelijk.... :proost:

Als je 'verplaatsen' ziet als elke beweging anders dan 'duiken door het innemen van ballast' of 'stijgen door het uitblazen van ballast' dan heeft hij gelijk.
In de 'vrije vloed-ruimte' van een model duikboot zit vaak meer water dan in 'n echte. In het geval van het origineel gebouwde model van de U2540 van Robbe zit een vrij kleine WTC in verhouding met de buitenromp; dus veel water. Het water dat hier in zit 'sleep' je eigenlijk mee door het water, want het water zal er echt niet wrijvingsloos doorheen stromen als je vooruit of achteruit beweegt. Er zitten dus behoorlijk wat liters water 'klem' tussen je WTC en je romp, en die sleur je dus mee. Voor de wrijving die je ondervindt met het water waar je 'doorheen' vaart maakt het niet uit of het water of lucht is..... Het 'meesleuren' kost energie en levert een behoorlijke party 'traagheid' op. Maar of dat ook echt effect heeft tijdens het ballast innemen???

Proef op de som: neem een ballon, vul 'm met water en 'sleep' deze onder water door je badkuip. Noteer de tegendruk die je ondervind.
Neem dan een andere ballon, vul 'm met zand tot exact hetzelfde formaat als de eerste ballon en doe hetzelfde.
Ik denk niet dat ik hoef te vragen wat opvalt.....wel: de 'wrijving' door het water is hetzelfde, maar de eerste ballon zweeft en de tweede zinkt...als een baksteen!!! Negeer hierbij de 'traagheid' van de tweede ballon.
En nu de truc: doe hetzelfde met een ballon waarin voor het vullen al een luchtdicht tupperware bakje zit (gevuld met lucht dus).
Het verschil is alleen merkbaar bij het zinken.....en het 'drijfvermogen' van beide ballons is toegenomen met precies de inhoud (in kubieke XXX-meters)....water.

Dus voor zinken/stijgen in water: 1liter water = 1dm3 = toevallig (?)1kg.... 1dm3 = 1dm3 water = 'zweven'....1dm3 > 1 Kg is 'duiken'.....en 1dm3 water < 1Kg = stijgen.
En dat 1dm3 lood een stukkie zwaarder is dan 1dm3 water weten de meesten onder ons natuurlijk wel...... Maar dit werkt (afgezien van de traagheid) als het gaat om 'door het water ploegen' oftewel 'waterverplaatsing' toch exact hetzelfde!!!

Klets ik nu onzin of heb ik wonderbaarlijke boten gebouwd?

Jos

hallo

de invloed dan dat water is zeker ook van toepassing op het duiken

eigenlijk is duiken naaromlaag bewegen van het model
of je nu vooruit of omlaag beweegt blijft het zelfde het is beweging

wat ook van invloed is zijn de vloedgaten
hoe groter en hoe meer(aantal) hoe minder traag je boot vol loopt en dus gaat hij minder weerstand ondervinden en duikt dus sneller

de lucht die er zit moet ook voldoende kunnen ontwijken
in het extreme geval zou je boot tediep kunnen duiken als je hem laat ondergaan
je vult je duiktank helemaal maar nog niet alle lucht is tussen de dubbele wanden uit
na het ontluchten zal je boot dus dieper doorzakken dan je gepland had en je zult terug balast moeten lossen

groeten raf

en die twee duitse heren die weten heus wel waar ze mee bezig zijn neem dat maar van ons aan.
hein het zijn geen mooie boten dat ze hebben maar ze duiken en varen verrekkes goed zoals jij en ik reeds meerdere keren hebben kunnen zien

Hoi Raf,

egggggg nie! Wij 2en zijn het niet vaak oneens, maar ik denk dat je hierbij even het verschil tussen lengte en hoogte uit het oog verliest.

Uitleg:
Mijn U96: 1.70 meter lang, en 15 cm (waterlijn tot top toren - negeer perisopen-) boven het water. De verhouding hiertussen is 170 : 15 = 11,4 oftewel een 11,4e deel: het effect van het 'opgesloten water' bij het duiken is dus 11,4 maal kleiner, dus 8,8%!!!!

Daarnaast: de vloedgaten zijn alleen maar interessant als er ook water in de romp moet stromen: als de 'vrije vloedruimte' vol is, is dit niet meer van belang! De stroming door deze openingen als de ruimte hier achter helemaal vol zit met water heeft alleen effect op de wrijving, maar niet op het drijfvermogen!

Poeh...dit wordt wel ingewikkeld voor iemand zoals ik met 1 hers!

Jos

hallo jos

ik denk dat je de lengte vergeten bent
die telt ook mee
het is natuurlijk van minder belang daar je dus met je berekening op 11.X uitkomt
en dat is minder dan 2 mete
maar het verschil is er
je zal het niet merken als je aan het varen bent maar meten zou je het wel kunnen denk ik

en voor 1 hers doe je het toch prima en zo heb je minder last van heu heu alsheimer

groeten raf

hallo

dukboten
die rijjen door de knaal
en die duken onder de water
zo me ne bakske in je handen me knopkes oep
en ne duktank om de dukbuut te laten duken

en hoe je zulk duktank utrekent om je buut nor de bodem van de knaal te laten duken

alle gekheid op een stokje
voor de 7 c heb ik 900 gram water dat ik kan innemen en voor de u2540 heb ik 1.9 liter
ik heb die niet nodig maar dan heb ik dus minder lood nodig
en is de boot lichter om in het water te leggen
ook het volledig leeg pompen met de kans op lucht verlies heb ik dan niet meer.
daar ik dus niet met een gesloten systeem werk bestaat dus de kans om anders onderdruk in de romp te krijgen
maar dit systeem is dus mijn keuze

groeten raf

Hoi Jos en Raf,

Helmuth en Hein werken nu ook nog samen.
De een is zoiets als een ingenieur in physica dynamico of zo en de ander zit ook op dat nivo, dus samen veel techniek bij elkaar.
En ze weten waar ze over praten hoor
En er wordt hier ook al geschreven over de doorstroming van de vloedgaten.
Kijk maar eens bij een 206 hoe het water er achter uitgeperst wordt.

Hoor

mdvn zei:
Hoi Jos en Raf,

Helmuth en Hein werken nu ook nog samen.
De een is zoiets als een ingenieur in physica of zo en de ander zit ook op dat nivo, dus samen veel techniek bij elkaar.
En ze weten waar ze over praten hoor

Hoor

@ Hein/Hoor.....

nou snap ik toch echt even niet wat je wil zeggen met de laatste twee zinnen. Kan je dat s.v.p. uitleggen?

Jos

hallo

hein ik snap het effe niet

je moet mij die twee heren niet leren kennen
die ken ik reeds jaren
we hebben over 2 jaar nog op een tentoonstelling samen hier in genk gestaan
zei het dan met een tank inplaats van met de stint
hij had hem wel bij maar vond het niet passen

die leopard die achter hun stand stond vond hij machtig interresant
dat vond hij nog eens een mooi voertuig

dan ik dortmund heb ik met hun beide een paar uur gepraat
en veel bij geleerd maar niet altijd bruikbaar
ik heb nog iets voor helmut en dat gaat hij uitproberen
ik ga het hem geven zo snel ik hem zie
het is een soort druksensor die heel gevoelig is maar electronisch werkt zonder membraam
maar met rekstrookjes en die toestanden
het mooie is dat er een impuls breedte uitkomt die je kunt gebruiken om een servo te sturen
maar dat is allemaal off topic

verklaar je laatste posting eens eventjes dan kunnen we weer verder

groeten raf

Hoi

@Raf, ik dacht dat we duikboten hadden en geen Leopard tanks.
Je kent beide heren echt niet goed genoeg om te weten dat ze niet naar andere modelbouw kijken en zeker Helmuth niet.
Daar zit te weing techniek in volgens hem en als je hem goed kent weet je dat dat Helmuth zoiets zegt.
Terwijl het wel mooi is.

@Jos,
wat ik met deze 2 zinnen bedoel is,

Het water wat bv bij mijn 206 voor door de torpedo gaten binnen komt (geen Engel boot) moet door de vloedgaten boven en opzij er weer tijdens de vaart uitgeperst worden.
Dit geeft turbulentie, dus weerstand.
Daarom kun je volgens mij beter een schip hebben wat dicht is en niet een appart drukgedeelte zoals de Robbe boten heben.
Dit uitstromende water geeft veel weerstand tijdens het varen.
En Raf mag verder mijn zijn posting.

Hein

hallo hein

ik had de sensor in dortmund bij in mijn rugzakje en helmut was er heeeeeeel erg in geintereseerd

teneerste het is geen modelbouw sensor maar een sensor die in V6 motoren wordt gebruikt
en hij heeft iets wat helmuth ook heeft maar de manier dat het in deze sensor is verwerkt is veel eenvoudiger dan wat helmuth heeft gemaakt

en beide zijn wel heel nieuwsgierig en willen weten hoe het werkt
mijn leventje draait niet alleen om modelbouw weetje wel
er is nog zoiets als werk en daar komt wel verrekkes veel vrije tijd in zitten
daarom slaap ik maar 5 uur perdag dan heb ik nog 19 uur min de 8 uur dat ik moet werken om andere zaken te doen

op dit ogenblik is dit de zolder beplanken (magwel na 25 jaar) de garage oprommelen ,de tuin in orde brengen,omheining afwerken en dies meer en dan als het effe kan is er nog tijd over om aan theo en mijn duikboten te werken

er staan nu op het ogenblik een skipjack op stapel
een XXIII een thypoon een akula en een paar vissen
en als dat alles klaar is dan kan ik eindelijk aan de XXII type beginnen

groeten raf

Back