welke (vintage?) zwever van Multiplex...

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door easy, 11 jan 2013.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoi allen, even een vraagje, heb deze hellingzwever (enfin daar lijkt het toch erg op volgens mij..) van MPX in occasie gekocht :D

    1m80 span, dat het 1 van MPX is daar ben ik zeker van want er plakt een origineel label in de romp maar... welk type is dit... foto's zijn wat schraal, met weinig licht net genomen, hij ziet er in werkelijkheid goed uit zene, dat vuile oragne van de bespanning is in werkelijkheid heel mooi fel. Anyway, weet iemand iets meer over deze zwever.. is een epoxy romp en vleugel is uit 1 stuk en ingedekt schuim.. hij lijkt me snel in elk geval, vleugel is ook zeer sterk. heb een mpx flamingo ook, het is ongeveer een flamingo die in de hete was is gegaan en gekrompen precies ;) maar toch zou ik graag zen naam weten... helaas vond ik niks via Google.. [​IMG] z
    z

    z[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    :confused:
    De foto's zijn inderdaad wel héél schraal, ze zijn namelijk niet zichtbaar, althans niet voor mij. Mischien nog even instellen dat iedereen ze kan zien?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Geen foto's te zien, maar het zou de Multiplex AKRO kunnen zijn.
    Ik vlieg deze nog altijd of ik moet eigenlijk weer zeggen.
    1.78 cm span en lijkt inderdaad op een compacte Flamingo.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    oeps sorry..! ga het veranderen!
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    nu hopel gelukt..
     
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    het is inderdaad een MPX akro volgens mij..

    jongens wat zijn jullie goed ;)

    (en blijkbaar een goed vintage vliegertje)
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    +1 voor mpx Acro, ik herkende hem meteen bij de eerste foto! Dat was mijn eerste rolroerkist en heb nog steeds spijt van de elektro-ombouw. Heerlijke kist!

    Justus
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ga er dus van uit dat het dus een raspaardje is voor op de helling ;)

    Heeft hij geen nadeel dat het maar een enkele servo is voor de rolroeren (geen mogelijkheid om bvb wat flaps of remklepfunctie in te stellen tijdens het landen..) of valt zen landingssnelheid mee...

    zit nu een sleepkoppelingsfunctie in de neus gebouwd, zou het aan te raden zijn om deze kist te laten optrekken of gaat zen vliegsnelheid te hoog worden tijdens het slepen en knalt hij zo de trekker in :rolleyes:

    zen epoxy romp is zelfs nog ongeschilderd.

    Nog een vraag, het stabilo-hoogteroer bestaat uit 2 afzonderlijke helften welke op geen enkele borgmanier vastgehouden worden (schuiven gewoon over de 2 metalen stangen en that's it..) is dit normaal of niet?

    mvg.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Wodan,
    Met de foto's erbij is het inderdaad een echte AKRO.
    Ik heb de mijne en lange tijd geleden gekregen van Hein van 't Laar die er in de 80er jaren electro wedstrijden mee vloog met een Keller motor in de afgezaagde neus.
    Na vele jaren bij mij te hebben gelegen, heb ik hem 2 jaar geleden opgeknapt en er weer een zweefneus van gemaakt.
    Ik vlieg hem regelmatig op de helling, in Frankrijk maar meestal Maasvlakte.
    Ook heb ik er een aantal sleepstarts mee gemaakt vorig jaar mijn sleep maiden op de VGG en later op ons eigen veld in Zoetermeer.
    Gewoon met klittenband.

    De AKRO is niet echt langzaam maar is zeker niet te snel, stuurt goed en geeft me veel plezier.

    Rick
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het is een raspaardje maar niet meer de modernste-snelste of meest wendbare.
    Mijne heeft wel 2 servo's in de vleugel gekregen, maar die zijn zo verschillend in snelheid en lineariteit dat ik ze alleen gebruik als rolroer, dus alleen de asymmetrische uitslagen. Landen op het strand is een peuleschil, maar aan de helling landen is er niet bij. Misschien toch een keer betere servo's erin, zowel voor de landing als voor flaps.
    Zoals in mijn vorige post is het slepen een fluitje van een cent. Hij stuurt zo goed dat ik er nog geen problemen mee had. Een koppeling zal wel makkelijker zijn.

    Ik was mijn stabilo kwijt en heb een nieuwe gemaakt met als voorste asje 2.5 mm ipv 2 mm. Gewoon een knikje op ongeveer 2 cm van de uiteinden van de staaldraad en alles blijft zitten.

    Succes
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    klinkt allemaal goed :)

    Ja de tijden staan niet stil natuurlijk maar of ze nu beter zijn of niet (wat ze nu wel zullen zijn, de techniek staat niet stil)
    hij is bloedmooi vind ik, heb al zin om hem strak af te lakken en aan men plafond te hangen.. maar dat zou dan ook weer zonde zijn zeker ;)

    (alhoewel ik van een forumlid hier nog een Fuego heb liggen, kan ik die miscch van de helling smijten :) zullen kwa vlieggedrag wat bij elkaar liggen zo te lezen..

    Anyway goed om weten dat je hem kan slepen, echt een lichtgewicht is het wel niet hé, denk tegen de 1350gr of zoiets..

    bedankt voor de info!
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    btw de flamingo heeft zo wat dezelfde stabilo ophanging hé, vind het een super zwever maar die stangetjes zijn inderd. wel wat aan de zwakkere kant, 2.5 zal al wel beter zijn want heb al gehad na een landing in hoog gras dat ze wat doorplooiden.
    de ophanging daar is geborgd met een elastiekje en 2 in de helften geprikte speldjes.
    maar dat ietsje ombuigen aan de toppen lijkt me wel iets, je maakt er eigenl gewoon een klempassing van dan hé..

    gr.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Mooi lakken OK, maar wel vliegen dat ding.

    Hein vloog hem elektrisch op 2300 gram of zoiets..


    Rick
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb hem met een speed600 gevlogen op 2200 gram en dit ging ook nog goed.
    Ik heb hem toen ook met 2 vleugelservos gebouwd maar de flapfunctie haalt vrijwel niets uit. Rolroern iets omhoog of omlaag doet heel weinig, misschien wel iets langzamer met beide naar beneden maar heb nooit problemen gehad met landen. Zoals Rick al zei is het geen floater maar ook geen snelle racer. Wel heerlijk wendbaar.....ik mis hem nog steeds!(grrrr.....waarom heb ik mij nou toch om laten praten om hem naar speed600 om te bouwen toen!?)

    Groeten
    Justus
     
  17. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik denk dat ze je hier afschieten als je hem aan het plafond zou hangen!

    gewoon voorzien van 2 servotjes voor de rolroeren, sleepkoppeling laten zitten, eventueel zelfs een haak om te lieren, en dan kan je op 3 manieren omhoog.

    leuk kistje is het wel!

    deze kist is ook al een keer zijn neusje kwijt geweest lijkt me?
     
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    ja denk dat ze in zen vorige leven hem inderd ook is elektrisch hebben willen zetten of het is gebeurd om beter de sleepkoppeling te installeren..

    anyway denk dat je dat wel weg gewerkt krijgt alvorens hem te spuiten..

    en dan aan het plafond te hangen ;)

    neenee hij moet minstens 1 keer vliegen hé en als hij dan leuk vliegt gaat hij niet aan het plafond ;)
     
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    btw zitten 2 gaatjes aan het zwaartepunt onderaan de romp, is missch voorzien om daar een haakje te plaatsen om te lieren..
     
  20. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Goirle
    Remmen!!

    Ook ik heb in het grijze verleden, met de Akro gevlogen!
    Het remmen van dit model werd origineel gedaan door de cockpit!
    Hieraan was een servo gekoppeld die de cockpit omhoog en omlaag kon doen.
    Mijn inziens was het toen een heel snelle ( akro ) kist, die je met windkracht 6-7 nog kon vliegen.
    Ik heb hem overgedaan (incl. romp mal ) aan een clublid die er nu nog steeds heel veel plezier mee heeft. Hij vliegt hem met een koolstof romp en tempex / koolstof /abachie vleugel. En is voorzien van een electro motor.

    Piet G.
     

Deel Deze Pagina