welke waarde potmeter? (is gelukt nu een ander probleem)

hebben alle potmeters die in servo s zitten de zelfde waarde? of is dit per fabriekant verschillend?
ik ben namelijk met een duiktank (voor een duikboot) bezig en deze laat ik aansturen door servo electronica,maar om de positie te bepalen van de zuiger in de tank moet ik een potmeter koppelen aan de zuiger.
wie kan me helpen??
alvast bedankt
Gertjan

Kun je de potmeter niet doormeten met de multi-tester, dat is vrij precies. Wel eerst de draden lossolderen.

In de S3003 van Futaba zit er eentje van 5K (5000 ohm). Dit is als je dezelfde uitslag van je servo wilt behouden. Door een iets hogere waarde te kiezen kan je de servouitslag ook vergroten. Pas hierbij wel op, omdat de uitslag van een servo begrenst is. Wil je dan toch verder, dan de nok op het tandwiel afdraaien. Zo heb ik mijn servolier van de zeilboot gemaakt.

Groetjes Hans.

In de meeste servo's wordt de variabele weerstand die is gekoppeld aan de output-as gebruikt als potentiometer en dat betekent dat het voltage aan het middencontact de stand bepaalt. Dit is meestal NIET afhankelijk van de weerstands waarde van de pot.meter! Veranderen van de waarde zal dus meestal niet veel uitmaken. Als je een uitslaggrootte wil beinvloeden, kan je beter weerstandjes voor- en achter de pot meter zetten. dwz in de leidingen die naar beide uiteinden van de pot.meter gaan.
5 kiloohm is overigens in alle mij bekende servo's de waarde van de gebruikte pot.meter.

Hans Delemarre

Inderdaad, 5k is de gangbare waarde, maar deze is niet kritisch.

Gebruik echter wel een Cermet- of een draadgewonden potmeter, want een potmeter met een gewone koolstofbaan levert binnen de kortst mogelijke tijd gekraak.

Hoi Gertjan,

Hiervoor kun je het mooist een schuifpotmeter voor gebruiken. Die kan dan paralel aan de zuigerstang gemonteerd worden zonder hevelsystemen. Bij mij loopt de zuiger 3/4 van de weg vrij, en wordt op het laatste kwart 'opgevangen' door de potmeter. Daardoor is hij in dat kwart mooi secuur te regelen. (zweefstand) In de eerste 3/4 is regelen eigenlijk niet van belang, dan moet'ie alleen maar vollopen. Die zijn ook in 5K te krijgen.

dankje voor de info
maar een schuifpotmeter zal bij mij niet gaan want ik heb het mechaniek gebruikt van een servo motor uit een oude luchtklepmotor (van een luchtbehandelings kast)gebruikt daar zit alles al op zoals eindcontacten en potmeter overbrenginjg enz ,ideaal dus maar de potmeter heefd een waarde van 10 k dus deze zal ik moeten vervangen voor een 5 k
ik zal morgen ofzo wel ff een fototje posten van het mechaniek
het is voor een deel verbouwd maar alle belangrijke delen zitten er nog op
groeten Gertjan

Laat die 10k potmeter nou gewoon zitten. Zoals al twee keer eerder in dit draadje gepost gaat het daar ook heus wel mee!

sorry Jan maar de 5 k potmeter zit er al in :? :oops: maar nu heb ik nog een probleem.
het werkt perfect nu ,maar het geheel is nu heel traag het duurd namelijk 2,5 minuten voordat de tank helemaal volgetrokken is :?
wat kunnen we hier op verzinnen :?: :?: de motor die er voor gebruikt is is geschikt voor 12 volt Vandaar dat langzame draaien )maar het mechniek is klaar en ik ben nog nier gelijk van plan om het weer verbouwen.
is het nu mogekijk om een stukje servo electronica in elkaar te knutselen dat op 12 volt werkt? of iets achter de bestaande electronica dat het signaal versterkt??
ik heb gewoon de electronica gebruikt uit een oude servo. :help: :help:

De meest simpele oplossing hiervoor is een aparte 12 volt voeding gebruiken voor de servo en deze met een stuur transistor bedienen en deze stuurtransistor weer aansturen met een opto coupler. Dan worden de signalen optisch gestuurd, zodat de twee circuits altijd volledig electrisch gescheiden blijven.

Groetjes Hans.

Waarom moeten de 2 circuits elektronisch van elkaar gescheiden blijven? Met de servo elektronica kan je toch ook gewoon flinke Fet's aansturen? (Die dan de 12V schakelen)

Inderdaad, het is niet echt nodig, maar om het (kleine) risico uit te sluiten dat bij doorslag 12 volt op de besturing komt is het wel veilig. Maar natuurlijk en daar had ik nog even niet aan gedacht, is het ook mogelijk om een buffer driver er tussen te zetten zodat het risico er ook niet is. Bovendien zijn de spanningen dusdanig laag, dat een scheiding niet echt noodzakelijk is.

Groetjes Hans.

oke mensen het is allemaal gelukt het werktnaar mijn tevredenheid :lol: :lol:
namens de feestcommisie hartelijk dank :worship:
groeten gertjan

Back