Welke "Weiches" gebruiken jullie in de jets?

Gents,

Ben sinds kort ook aan de "jets". Wil mijn (gebruikte) F16 uitrusten met een "Weiche". Er zat er een in, maar ik heb niet zo'n vertrouwen in het ding (SM Services uit de UK).
Ik zit er dus aan te denken een andere in zetten, maar een Emcotec DSPI 2001 is een beetje een overkill schat ik, want de F16 heeft bvb naar twéé besturingsservo's: op de elevons (ailevators?)
Het moet dus puur een Weiche zijn voor het scheiden van de accu's, in wezen zou misschien gewoon een ontvanger met twee Schottky diodes er in voldoen?

Welke weiches op Power Units gebruiken jullie in de jets?

Richard,

Nee, wij gebruiken slechts een enkele ontvanger accu. Het is mij nog nooit gebleken dat een NiCad cel zonder aankondiging stukgaat. Bij een groot zuigermotormodel zijn het meestal de bedrading en/of solderingen die het op den duur door trillingen begeven. Het prettige van turbine toestellen is nu juist dat deze trillingen volledig ontbreken.

Ik check wel altijd voor elke vliegsessie of de in te laden accu capaciteit klopt met het aantal vluchten van de keer daarvoor en de zelfontlading in de tussentijd.

Eens per jaar doe ik een volledige laad/ontlaad cyclus om te kijken of de capaciteit niet achteruit gaat.

Voor de veiligheid gebruik ik 5 NiCad cellen in serie. (Nicad cellen gaan vrijwel altijd in geleiding stuk. Bij 1 stukke cel kan ik gewoon doorvliegen, maar na de landing zie je dat de low batt warning op de switch aan staat.)

Dat is in meer dan 6 jaar jet vliegen en meer dan 2000 schade vrije vluchten met 4 verschillende modellen overigens nog nooit gebeurd.

Helemaal met Bert eens! Alles wat er extra inzit maakt ook de failure factor groter. Goed onderhoud aan de bestaande systemen geeft een grotere kans op hoge betrouwbaarheid.

Welke F16 heb?

Groet,
Gerald

Bert
En hoe haal je het hoge voltage naar beneden, met een diode?
Ik ben kortgeleden een 7m zwever kwijtgeraakt vanwege een doorgebrande hoogteroer servo. Naar verluidt pikken met name Graupner/JR servo's dit niet.
Én ik had er nog wel een Emcotec er tussen zitten die het voltage met 0,3-0,5V terughaalt...

Gerald: De Spiderjet, met een Jetcat P120

Richard,

Ik gebruik geen spannings verlagings onderdelen, maar wel servo's die volgens de spec's op 6v mogen werken: JR 8411.

Overigens ging bij mijn DH108 Swallow het stroomverbruik drastisch naar beneden toen ik er een 5e cel bij deed. Op 4 cellen waren de servo's eigenlijk net niet sterk genoeg en stonden ze vaak op hoge snelheid geblokkeerd tegen de aerodynamische load. (Bij toenemende vliegsnelheid werd de rolsnelheid van het model lager!.) Bovendien werden ze behoorlijk warm. Na de spannings verhoging met 1 cel was de besturing veel strakker en werden de servo's niet meer warm. Het gemiddelde accu capaciteits verbruik daalde met de extra cel tot de helft met nu 150 mAh per vlucht. Een hogere spanning kan dus ook de stroom laten zakken en zo de kans op doorbranden verminderen.

Ik weet niet precies wat voor apparatuur je gebruikt, maar in mijn T33 heb ik gewoon 4 cellen in gebruik. Hier heb ik de battery failsave van mijn Futaba pcm ontvanger zo geprogrammeerd dat onder de 3,6 V de wielen uitgaan. De ontvanger zelf werkt nog tot 3,2 V dus zou je in theorie nog veilig kunnen landen. (Als het inderdaad om 1 plotseling in geleiding stukke NiCad cel gaat duikt de spanning snel onder de 3,6 V om vervolgens minstens de halve capaciteit boven de 3,2 V te blijven, mits je niet heel wild gaat vliegen, wat je met een uitgeklapt onderstel toch al niet moet doen.)

Bovenstaande 4 cellen battery failsave heb ik in mijn T 33 nog nooit meegemaakt (Flauw he, het blijft steeds maar werken. :D ), maar in het verleden heb ik vaak in elektro modellen gebruik gemaakt van deze functie. De eerste electrovlieg regelaars met bec hadden vroeger nog geen onderspannings afslag en als je dan de accu te ver had leeg gevlogen stortte je "gewoon" stuurloos neer. Door nu de battery failsave zo te programmeren dat de ontvanger het gas dicht deed bij onderspannings herkenning kon je toch veilig vliegen. Nu is het gas dicht doen bij een turbine kist niet zo handig omdat je dat niet altijd even goed kunt horen omdat je heel erg vaak dicht bij idle vliegt. De wielen naar beneden doen leek mij een duidelijk signaal dat een landing ASAP gewenst is.

Hmmm, Spiderjets. Da´s dezelfde formaat als de mijne, alleen ander merk! ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28304 )

Je hebt een hoop vermogen met die P120 voor deze F16, mooi voor de vertikale figuren. Misschien ten overvloede maar let erg op bij de neerwaartse vertikale figuren en laat in géén geval vermogen erop staan. De F16 is een redelijk goed aerodynamisch model en gaat als een raket naar beneden, overspeed is zó bereikt! (Helaas géén overspeed clacker zoals in die grote jongens van je.... :wink: )

Groet,
Gerald

In mijn kangaroo zit maar één ontvanger-accu (een 2300 mA, 5 cellen).

Om er voor te zorgen dat ie nooit zonder stroom zou komen te zitten heb ik een lichtere accu voor de turbine gebruikt.
Dus is de accu van de turbine eerder leeg dan de RC-accu :) :)

Richard Branderhorst zei:
De keuze is gemaakt, we kopen met een paar man een Emcotec DPSI RV mini6 LDO
Deze heeft een regelbare spanning naar de servo's.

mooi die spanning en het maximale amperage?

Richard Branderhorst zei:
Sandor,
Als ik het goed lees, afhankelijk van het type accu: 60 Amp!
http://www.rc-electronic.com/html/deutsch/deutsch.html

Dat lijkt me genoeg....

dat is wel zat ja

ik heb eens een test gedaan bij onze turbo raven
deze kwam met 8 servo,s niet hoger dan 12 ampere
en dit waren toch 8511,s
nu vlieg ik met de boomerang xl
met 9 digitale Hitec 10 kilo servo,s
en een standaard weiche (60 euro) met 2 accu,s
meer als zat.
ik vind dat weiche gedoe een beetje ver aan het doorslaan
vooral de prijzen zijn niet meer te overzien.
vooral bij jets heb je niet zo een last van veel gebruik
bij een 3d kist daar tegen werkt wel met hoge amperages
hou het simpel , kan er ook niet veel defect gaan
en bij jets is het wel beter om je gewicht laag te houden

Sandor,

Je hebt natuurlijk gelijk, een simpel systeem zoals Bert beschrijft is natuurlijk heeft meest foolproof.
Maar de weiches zoals gebouwd door Emcotec of Deutsch hebben toch ook hun specifieke voordelen tegenover zo'n simpel systeem.

Het is net als de PCM/PPM discussie, iedereen gebruikt het systeem waar je je het meest lekker bij voelt.
Ik heb mijn grote 130cc sleepkist en een grote acro zwever vliegen op 2 ontvangers, dubbele zekerheid, en delen van de belasting. Het model blijft bestuurbaar met één systeem volledig uit.(in de meeste gevallen..)

Bij een F16 met alléén ailevons heeft dat geen zin.

Bij de voeding met één accu blijft er altijd het risicio dat er iets met het voedingskabeltje naar de ontvanger gebeurt.
Nou zijn er weliswaar on/off schakelaars met dubbele voedingskabels, maar als je met een Weiche werkt geschiedt de voeding over álle kabels die van de Weiche naar de ontvanger lopen.
Je hebt (bij een "volle" ontvanger) dus ook geen lelijke Y-kabels nodig voor de voeding, en uiteraard heb je extra steekplaatsen voor servo's, dus ook daar geen Y-kabels voor nodig, ik háát die dingen!

Het enige probleem wat ik met weiches gehad heb is het overvoltage, dat heeft me een dure zwever gekost, dit is met de RV versie weggewerkt. De oudere 2001 types vlieg ik nu met een Schottky diode tussengeschakeld.

Goed, als het xtal kapot gaat of iemand anders zijn zender aanzet, ben ik ook verloren, 100% zekerheid is een utopie.

Ook, of misschien wel met name, in de UAV industrie gebeuren lelijke crashes, ondanks alle professionele componenten.

Back