Welke witte schaalzwever tot 3,5 meter?

Er zijn al veel berichten over zwevers op dit forum. Ik zoek echter een schaalzwever met de lijnen van bijvoorbeeld de discus of asw/ash serie. Ik weet dat alle 2.6 meter zwevers in het goedkope segment aan deze mooie lijnen voldoen, maar qua prestaties veelal te kort schieten.

Nu heb ik inmiddels wel wat vliegervaring, maar voorlopig nog geen budget voor €500 plus. Hierbij dus de vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met een schaalzwever (max 3,5 meter) die zowel qua prijs en prestaties goed bevallen.

Laatst bewerkt:
Dag Daan,

Ik ben in het bezit van een Graupner ASH-26. Span 3,2 meter. Dit is echt een superkist met een enorm inzetbereik. Op de helling vliegt 'ie al bij minder dan windkracht 3 en gaat zonder ballast door bij veel wind. Windkracht 6 is het maximum wat ik er mee heb gevlogen maar meer wind is ook geen probleem. Op vlak terrein kan er gelierd worden, de vleugels zijn zeer stijf en kunnen veel hebben. Ik ga er ook nog een sleephaak inbouwen. Deze kist vliegt makkelijk en door de speedbrakes is de daalsnelheid goed te controleren. Het model wordt op de markt gebracht door Graupner maar komt uit de Tangent fabriek en dat zie je terug in de superkwaliteit van de vleugel en romp. Dit model zit al jaren in het programma van Graupner en dat zegt ook wel wat. Loeki heeft deze ook en is er ook zeer tevreden over. Je mag gerust een keer met die van mij vliegen maar dat wordt dan wel na mijn vakantie (tot 31-7).......

Groeten, Maarten

Dag Daan,

Ik kan het verhaal van Maarten alleen maar be-amen!
Het is echt een superkist welke ook wel een stootje kan verdragen.
Bij ons op de club (MVC Columbia Boxmeer) heb ik hem al diverse malen aan de motorlier gehad, en gewoon vol gas naar boven! geen centje pijn!
Het enigste aandachtspunt bij deze kist is: hou hem op snelheid!
Hij waarschuwt niet maar valt gelijk weg!

grt, Louis

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De ASH 26 van Graupner is inderdaad ook een mooi model. Ik zal hem snel even opzoeken om de prijs te achterhalen. Sowieso zal het nog even op zich laten wachten. Het wordt nog even een duur afstudeerjaar vanaf september, maar ik vind het leuk om het even goed uit te zoeken en de verschillende keuzemogelijkheden naast elkaar te leggen. Zeker als het toch om een relatief groot bedrag gaat. Tot op heden heb ik alles zelf gebouwd. Maar wellicht een leuk kado voor het afstuderen :).​

Ik ga eerst ook nog op vakantie tot eind julie. Te beginnen met La Banne in de Auvergne (centraal Frankrijk). Ik moet die hellingvliegberg toch eens bezocht hebben! De Fuego gaat mee evenals de discus en mijn zelfbouw thermiek zwevertje. Als dat maar gaat passen :)?. Het is jammer dat de Vleugel van de Fuego niet deelbaar is.​

Laatst bewerkt:
ik heb eentje liggen dat nog gerestaureerd moet worden :) maar hij lijkt me de moeite!

eBay

Je wensen herken ik, misschien is 2e hands een optie. Vooral op Ebay in Duitsland zijn mooie modellen te vinden. Deze bijvoorbeeld, is een witte maar wel wat ouder model.

Topp-Rippin heeft ook een eBay shop, daar zijn op zich mooie modellen te vinden, bv deze Discus. Prijs/kwaliteit ligt hier wel anders als de ASH-26 van Graupner, maar de portemonnee telt ook mee.

Keuze genoeg lijkt me, vooral blijven Googlen, komt er vast wat voorbij! Ben benieuwd wat je keuze word. En succes met je studie.

Jacob Bos

Ben het eens met Jacob, rondkijken loont. In dat kader kan ik melden dat ik mijn ASH-26 nieuw en ongebouwd heb gekocht voor € 250......
Ebay goed in de gaten houden, je komt vanzelf het één en ander tegen.
Succes en groeten, Maarten

P.S. of je spaart door voor de Discus 2ct van Graupner, die van 3,3 meter. Deze werd dit voorjaar in de Modell getest en schijnt echt geweldig te vliegen

Die Rödel KA 6 3,2 is inderdaad ook een pracht kist. En tweedehands is zeker een heel goede optie. In NL kom je dit soort mooie kisten echter minder vaak tegen. Onlangs alleen nog een Nimbus 4 van Carrera op Marktplaats. Alleen is dit ook weer een redelijk zwaar model en is ferran naast zijn vele pluspunten ook lastig met lijmen, spuiten etc.

Ik ga ebay in Duitsland in de gaten houden. Ook zal ik even naar de Discus 2ct gaan kijken Maarten. Het is niet voor niets dat ik deze kleine van graupner heb gekocht. Het blijft voor mij een van de mooiste moderne zwevers in zijn soort!

@Jakkie takkie, De condor heb ik hier al eens langs zien komen op het forum. hij is zeker mooi, maar als ik dergelijke bedragen ga uitgeven moet hij eigenlijk wel zo 'echt' mogelijk zijn :).

Wellicht toch maar een project op de lange termijn om voor te sparen.

Laatst bewerkt:
Die afmeting doet mij erg denken aan het chinese spul.
:yes:

An sich niet slecht en op zich geen slecht merk maar het komt zo een beetje allemaal uit dezelfde pot.
Het ziet er allemaal best leuk uit en voor het geld vaak niet eens zo slecht maar een gemiddelde stoeptegel vliegt eveneens vaak beter.

Persoonlijk denk ik dat je hier niet mee gaat vinden wat jij zoekt.
Wat betreft hetgeen jij naar op zoek bent gaat het een beetje zijn "Alle waar naar zijn geld."

Aan die kisten van Jamara zou ik niet beginnen, die zijn volgens mij identiek aan die chinese zwevers. Ze zien er leuk uit maar daar is alles mee gezegd. Voor op de helling kan dat nog maar echt zweven kan je er niet mee.

chinese kisten

Inderdaad
Die Jamara toestanden zijn enkel goed voor aan het plafond te hangen.
Bochtenwerk om d^pri te worden.
It is a disastre.
Je kunt het niet slechter voorstellen met al die kleine vleugeltipkoordekes.
Gelieve dit nooit aan te schaffen.
Verboden in Pottes.
Het bestaan van die toestellen is een vloek voor de modelzweefsport.
Menig neofiet zal er een blijvende afkeer voor het zweven aan overhouden, jammer genoeg.

Aurectar

Nee, ik zal er niet aan beginnen... het is alleen zo jammer dat de rest toch wel redelijk aan de prijs is. Blijft een dure hobby zo :).

Een alternatief zou kunnen zijn om een romp aan te schaffen, en dan zelf de vleugels en stabilo te bouwen. Steinhardt heeft prachtige rompen voor mooie prijzen:
Rümpfe
ASW-27 Roebers

asw27rugr1.jpg

Zo hou je de eerste investeringen aan de lage kant, en worden de kosten voor de zwever over de gehele bouw uitgespreid.

Dat is zeker ook een goede optie, maar het is denk ik best lastig om zelf styropor vleugels te maken. Ik heb daar in ieder geval geheel geen ervaring mee. Vol beplankte ribbenvleugels zijn toch iets minder stevig of niet? Het lijkt er ook op dat ze bij elke romp tekeningen meeleveren met afmetingen en profielen van de vleugels richtingsroer en stabilo. Klopt dit?

Laatst bewerkt:
Back