welke zender is beter om helie mee te vliegen?

hoi ik wil een nieuwe zender aanschaffen waar ik helie en vleugel en zweef vliegen mee kan de keusen is gevallen op deze twee Spektrum DX7 2,4Ghz 7 kanaals
Futaba FF7 2,4Ghz Fasst! hebben jullie hier ervaaring mee

Laatst bewerkt:
Ik vlieg met een Dx6i van Spectrum, vanwege electro helivliegen volstaan 6 kanalen. Een nitro heli heeft er 7 nodig. Met de Spectrum heb ik tot op heden nog geen storing gehad, ben er wel tevreden over, vergt erg weinig van de batterijen en het menu op de zender is duidelijk en eenvoudig in te stellen.

De Fasst versie van Futaba zou nog beter toegerust zijn om storingen te voorkomen, als die al voorkomen. Ik heb wel is gelezen dat als je frame/staartbuis van carbon is deze statisch geladen kan worden door de riem van de heckrotor. Een beetje siliconenspray zou dit euvel verhelpen of een torque tube aanschaffen.

Hoezo heeft een brandstofheli een kanaal meer nodig?! Zowel electro als brandstof hebben gewoon een throttle kanaal.

Technisch maakt het volgens mij niet uit welke je neemt, of het moet in zaken als 'een zoveel-punts gascurve' zitten, dat weet ik niet, maar voor de rest is het lood om oud ijzer in het dagelijkse gebruik.

Het is dan verstandig om, als dat kan, de zenders in de winkel even vast te houden, om te voelen wat je prettiger vind.

Ook kan het verstandig zijn om even bij je club te kijken waar men mee vliegt. Het is zonde als jij straks met een Spektrum aan komt zetten en de jou toegewezen instructeur met Futaba vliegt..

- 3x Swash
- Tail
- Gyro Gain
- Throttle
- Governor
----------------
= 7

Met electro heb je geen governor kanaal nodig.
Met brandstof heb je het niet nodig, maar je wilt het wel snel hebben als je gaat rondvliegen.

Beide zijn goede zenders en zeer geschikt voor heli vliegen.
Beiden zijn storingsvrij en robuust. Ze verschillen alleen qua technology.
FASSSSST gebruikt frequency hopping en Spektrum 2 vaste kanalen.
Zelf heb ik de Spektrum DX7 overigens.

Laatst bewerkt:
Ook kan het verstandig zijn om even bij je club te kijken waar men mee vliegt. Het is zonde als jij straks met een Spektrum aan komt zetten en de jou toegewezen instructeur met Futaba vliegt..

Ik heb mezelf leren vliegen, mode 2 en zonder sim... :) Vergt wel veel doorzettingsvermogen kan ik je zeggen maar het is te doen.

ik heb ook een futaba ff7 2.4 ghz fast, erg goed ding. alleen de ontvangers kosten 100 euro per stuk dus als je straks meschien nog een heli er bij krijgt, is een 2e ontvanger vrij prijzig weet niet wat de prijzen, zijn van een spectrum ontvanger maar denk zeg het maar even :)

stef

ik heb ook een futaba ff7 2.4 ghz fast, erg goed ding. alleen de ontvangers kosten 100 euro per stuk dus als je straks meschien nog een heli er bij krijgt, is een 2e ontvanger vrij prijzig weet niet wat de prijzen, zijn van een spectrum ontvanger maar denk zeg het maar even :)

stef

Ik heb ongeveer 48 euro voor de AR6200 betaald, een Rx voor de Futaba zal mogelijk iets 'beter' zijn dan de Spectrum maar zo heeft alles z'n prijs. Voor meer kwaliteit betaal je ook meer. Een Mercedes vergelijk je ook niet met een VW al zijn het beide goede auto's die probleemloos van A naar B rijden :) Alles hangt af van je budget en hoe ver je met de hobby wilt gaan.

Futaba is zeker niet "beter" dan Spektrum.
Beide hebben SMD technology gebruikt in de constructie waardoor het trillings ongevoelig is. Het verschil zit hem in het gebruik van de 2,4Ghz band en de error correcties hierop.
Persoonlijk vind ik de techniek achter Spektrum veel beter en robuuster.
Maar beide technologieën hebben zich bewezen.
Dus zoals Hezik zegt.
Kijk wat ze op de club gebruiken. Dan kunnen ze je daar ook helpen met de zender.
Of kijk naar de kosten.

Koop geen futaba T6EX, want deze heeft geen subtrim. Hier ben ik helaas zelf achter gekomen, erg pijnlijk.

De DX6i zit in dezelfde prijsklasse als de t6ex alleen heeft de dx6i (in iedergeval voor heli's) meer functies. En de spektrum ontvangers zijn iets goedkoper. Echter ik denk als je in de hogere klasses komt dat futaba misschien de betere keuze is met hun ff10 en nieuwe ff8..

Koop geen futaba T6EX, want deze heeft geen subtrim. Hier ben ik helaas zelf achter gekomen, erg pijnlijk.

Hoi Doosan,

Ik heb dezlfde heli en zender terwijl ik erg tevreden ben. Ik mis de subtrim helemaal niet.
Wanneer heb ik subtrim nodig dan?

Ik heb gewoon een eierwekker op mijn zender geplakt als timer, werkt ook goed.

mijn oog is gevallen op de deze FF-10 (T10C) R6014FS 2.4 GHz .
is dit iets. volgen mijn kan je met deze zender zoal 2.4ghz en 35 mhz mee vliegen.

toch nog even goed over naar gedacht het word toch d
Futaba T9CP Field Force 9, met een Assan 2,4GHz module
hier mee kan ik zoal op 35mhz en op 2,4 ghz vliegen

Oud toppic maar zelfde vraag.

Ik heb een KDS 450 met zender maar hier kan geen sim op.
Nu zoek een nieuwe zender waarmee ik kan simmen en ik wil er waarschijnlijk een grotere heli bij gaan kopen omdat dit stabiler/makkelijker zou vliegen (ik moet het no leren!!)

Ik wil met de zender kunnen:

Simmen
2/3 heli's kunen vliegen
natuurlijk 2,4 G
Ik moet er een tijdje mee vooruit kunnen

Dit heb ik gevonden:

Spektrum DX5e 2,4Ghz 5 kanaals zenderset Prijs: € 89,95

Spektrum DX6i 2,4Ghz 6 kanaals zenderset (mode 1 of 2) Prijs: € 154,95

Spektrum DX8T 2,4Ghz Computerset met Telemetry. Prijs: € 349,95

Spektrum DX7 2,4Ghz 7 kanaals zenderset (mode 1 of 2) Prijs: € 299,95

Futaba FF7 2,4Ghz Fasst! Prijs: € 249,95

Futaba FF10 ( T10CG ) 2,4Ghz Fasst zenderset ! Prijs: € 479,00 (is wel een flinke prijs!!)

Andere opties zijn van harte welkom!!

Laatst bewerkt:
Niemand die me wat tips kan geven???? Ik heb het idee dat een hoop mensen een DX6i hevveb dus die is goed??

Ik heb een DX7 en ben er uitermate tevreden over.

Heb je 't extra kanaal mocht je 't nodig hebben, en is wat minder plastiekerig dan een dx6 (heb beide gehad ;) )

Ben een beginner met dx6i. Leek me niet nodig om €100 of meer bij te betalen voor meer kanalen die ik -denk ik- de eerste jaren niet ga gebruiken. Voor de rest lijkt me dat ik alles dat nodig is perfect kan instellen op mijn dx6i.

Back