Welke zender kopen?

• Topicstarter Topicstarter Harpert
  • Startdatum Startdatum
H

Harpert

Guest
Met het gevaar dat er nu een enorme discussie gaat losbarsten, stel ik de vraag toch maar.......

Ik heb op dit moment een Graupner MC12 zender.
Hiermee bestuur ik mijn LOGO 30 en een Futura Nova.
Op zich werkt alles uitstekend, maar even een instelling wijzigen is lastig.

Stel je bijvoorbeeld de electronische middentrim bij, dan gaan onder en bovenwaarde gewoon mee.

Welke zender kan ik (eventueel 2e hands) het beste aanschaffen?
Ik heb gekeken naar:

FX18 (Robbe / Futaba)
FF6
FF9
FC18v3
X3810 (graupner)
MC22 (graupner)

De prijzen zijn onderling enorm uiteenlopend. Graag zou ik weten wie met welk type zender goede ervaring heeft.
Waarom zo veel geld uitgeven? Is er een middenweg tussen veel geld maar wel goede kwaliteit.

Graag jullie advies.................................... Harpert
Mocht iemand een geschikte zender te koop hebben of weten. Ik houd mij aanbevolen

De heli's op je club (jaja.. ;)) worden voornamelijk bestuurd door FC28's..

Verder:

FC16 (vergelijkbaar met MC12)
FC18 V3
FF9

FF9 is lekker als handzender maar aangezien je met pult vliegt zou ik voor iets als een FC18 gaan.. Hangt er vanaf wat je wil besteden..

Zou overigens wel PCM gaan vliegen en geen PPM meer!

FF9 bestellen bij Cyberheli loont de moeite..

voor de FF9 is tegenwoordig ook een hele mooie plexiglas pult te krijgen. ziet er erg gelikt uit.

groet,

vinze

@ Vinze: Heb je eindelijk een echte handzender, maak je er weer zo'n onhandig buikorgel van... :?
Zonde van zo'n mooi apparaat... :cry:
Ik zou trouwens voor de X-3810 gaan... :D Riempje om de nek, met een haakje aan de zender, kun je prima met duim en wijsvinger sturen...

Wat denk je bijvoorbeeld van de 9CHP?

Die is voor 349 / 399 (afhankelijk van de ontvanger) te koop bij CyberHeli.

Is dit wel een goede zender voor Heli?

Harpert

Duim en wijsvinger

Bruno van Hoek zei:
@ Vinze: Heb je eindelijk een echte handzender, maak je er weer zo'n onhandig buikorgel van... :?
Zonde van zo'n mooi apparaat... :cry:
Ik zou trouwens voor de X-3810 gaan... :D Riempje om de nek, met een haakje aan de zender, kun je prima met duim en wijsvinger sturen...

Ik stuur met de stick tussen mijn duim en wijsvinger, vandaar ook de pult, waar mijn polsen op liggen.

Is de FF9 of ook de FC9 een aanrader?

Harpert

Sorry, ik dacht dat het een idee van Vinze was...
Overigens zijn die FF en X zenders zo plat, dat je je pinken achter de kast kunt klemmen en dan nog steeds je duim en wijsvinger vrij bewegen.
Dus na even wennen wellicht ook een optie.
Een Engelse vliegvriend van mij heeft een FF-6 en dat is ook een heel handig apparaat, zeker waar voor je geld.

Harpert zei:

Dit zijn "Amerikaanse" uitvoeringen, gescheiden zenders voor heli's en vleugelvliegtuigen....de "Europese=Robbe/Futaba" hebben beide programma's in één zender.......

Arjen van Viegen zei:
Multiplex 3030/3010 of 4000 serie ook overwogen?

Ik heb een aantal zeer ervaren heli mensen gesproken die een Multi(com)plex totaal ongeschikt vinden voor heli's
Eigenlijk, als ik het goed begrepen heb, vergelijkbaar met de MC12, maar dan duurder (en uiteraard mooier)

Mochten er mensen met ruime heli ervaring en positieve multiplex ervaring zijn.... Laat het mij weten. Vooralsnog hoor ik niet veel positiefs in de relatie Multiplex / Heli.

Harpert

Dirk zei:
Harpert zei:

Dit zijn "Amerikaanse" uitvoeringen, gescheiden zenders voor heli's en vleugelvliegtuigen....de "Europese=Robbe/Futaba" hebben beide programma's in één zender.......

Op dit moment vlieg ik alleen met heli's en voorlopig heb ik ook geen plannen in de richting van vliegtuigen.

Nu kan ik mij enorm vergissen, want van vliegen weet ik niet veel, maar volgens mij zitten er vrij programeerbare mixers in de 9CHP. Dan zou je toch zelf een vliegtuig mix kunnen maken?
Voor de prijs van 1 FF9 kan ik makkelijk 2 9CHP's kopen of bijvoorbeeld mijn MC12 aanhouden voor het uitzonderlijke geval dat vleugelvliegtuigen mijn aandacht gaan trekken?

Harpert

Ook de "Amerikaanse" FF9 (9CHP) heeft beide programma's. De aanduiding "Heli" of "Aircraft" heeft alleen betrekking op de verschillende meegeleverde servo's en ontvangeraccu's indien je een complete set koopt.

Bij de "Heli" zender is de "ratel" (ratchet) al van de gasstick gehaald.

Ik heb zelf de graupner 3810 ADT (digitale trim).
Hier ben ik zeer tevreden over, kan gemakkelijk sturen met duim en wijsvinger (zonder riempje). Ik heb weinig ervaring met futaba, toevallig gisteren een FX18 moeten instellen voor heli, de gebruikersvriendelijkheid viel mij tegen, zeker t.o.v. de graupner.
Met de 3810 vlieg ik zowel heli als vliegtuigen, ik pak op nog geen enkele functie mis, alleen de pitch en gascurves kun je instellen op 5 punten, dit had van mij zelfs meer mogen zijn maar 5 punten is beter dan 3 (op de FX18). Verder heb je opslag voor (maar??) 10 toestellen.
Heb zelf eerst met de MC14 gevlogen, het overschakelen naar een hanzender is mij prima bevallen dit blijft natuurlijk een kwestie van gevoel en smaak.

Succes met je aanschaf.. :wink:
Luc

Bert zei:
Ook de "Amerikaanse" FF9 (9CHP) heeft beide programma's. De aanduiding "Heli" of "Aircraft" heeft alleen betrekking op de verschillende meegeleverde servo's en ontvangeraccu's indien je een complete set koopt.

Bij de "Heli" zender is de "ratel" (ratchet) al van de gasstick gehaald.

Ik heb gekeken op de site van Futaba, maar er zit een (ook uiterlijk) enorm verschil tussen de FF9 en de 9CHP...
Kan iemand bevestigen dat het hier daadwerkelijk om dezelfde zender gaat, of begrijp ik het gewoon verkeerd en wordt de 9CHP gevoerd in Amerika en China en de FF9 voornamelijk op de Europese markt en hoewel ze verschillend van uiterlijk zijn, is de software nagenoeg hetzelfde?

Harpert

Zenderkeuze

Luc zei:
Ik heb zelf de graupner 3810 ADT (digitale trim).
Hier ben ik zeer tevreden over, kan gemakkelijk sturen met duim en wijsvinger (zonder riempje). Ik heb weinig ervaring met futaba, toevallig gisteren een FX18 moeten instellen voor heli, de gebruikersvriendelijkheid viel mij tegen, zeker t.o.v. de graupner.
Met de 3810 vlieg ik zowel heli als vliegtuigen, ik pak op nog geen enkele functie mis, alleen de pitch en gascurves kun je instellen op 5 punten, dit had van mij zelfs meer mogen zijn maar 5 punten is beter dan 3 (op de FX18). Verder heb je opslag voor (maar??) 10 toestellen.
Heb zelf eerst met de MC14 gevlogen, het overschakelen naar een hanzender is mij prima bevallen dit blijft natuurlijk een kwestie van gevoel en smaak.

Succes met je aanschaf.. :wink:
Luc

Ik weet niet waarom? maar de Graupner 3810 staat mij wel aan... Ik zie alleen de meeste heli vliegers met een Futaba, Is dat meer een macht der gewoonte? Of is er een specifieke reden voor.

Mijn probleem is dat je een zender pas leert kennen als je er echt mee aan de slag gaat en dan dus de mogelijke tekortkomingen tegenkomt zoals de Graupner Mc12 die gewoon iets te simpel blijkt te zijn.

Uiteraard speelt "persoonlijke voorkeur" ook een niet onbelangrijke rol, maar ik neem toch aan dat gebruikers wel kunnen aangeven waarom de ene zender beter voldoet dan de ander.

Ik ben een NOVICE, ik kan net aardig hoveren..... Maar ik wil niet over een jaar tegen hetzelfde probleem als nu aan lopen.... Een zender die eigenlijk net niet aan de verwachtingen voldoet.... Bijvoorbeeld de MC12 kent alleen maar een lineaire gaskurve t.o.v de Pitch of uiteraard een Idle Up.

Harpert

Re: Zenderkeuze

Harpert zei:
Ik zie alleen de meeste heli vliegers met een Futaba, Is dat meer een macht der gewoonte? Of is er een specifieke reden voor.Harpert

Hartpert,

Hier in het zuiden zie ik meer graupner dan futaba nu zijn er bij onze club maar weinig heli vliegers dus dit zegt ook niet veel. Ik denk dat de FF9 en 3810 mekaar niet ver ontlopen, ik kan dus alleen voor de graupner spreken maar voor heli zit er voldoende op:
normaal, ilde1 ildle2 en nog een aparte pitch curve voor als je autorotatie ingeschakeld hebt. Verder buiten de default mixen een aantal vrije mixen. De versie met digitale trim onthoudt zijn trims per model, maar voor de heli ook per vliegmode (idle1 heeft dus zijn eigen trim). De gas en pitch curve zijn in normale mode met potmeters te manipuleren (gemakkelijk om vliegend je curves te optimaliseren).
Je hebt natuurlijk voor motorvliegtuigen en zwevers alle mogelijkheden die je maar kunt wensen (spreek natuurlijk alleen uit eigen ervaring)
Het is belangrijk of de zender je lekker in de hand ligt, ik zou gewoon op de club wat zenders vergelijken vasthouden en kijken of de functionaliteit die jij wilt hebben op de zender die jou het prettigste ligt aanwezig is.
Over voorkeur en smaak kun je toch niet twisten.. :wink:

Luc

Re: Zenderkeuze

Luc zei:
Harpert zei:
Ik zie alleen de meeste heli vliegers met een Futaba, Is dat meer een macht der gewoonte? Of is er een specifieke reden voor.Harpert

Hartpert,

Hier in het zuiden zie ik meer graupner dan futaba nu zijn er bij onze club maar weinig heli vliegers dus dit zegt ook niet veel. Ik denk dat de FF9 en 3810 mekaar niet ver ontlopen, ik kan dus alleen voor de graupner spreken maar voor heli zit er voldoende op:
normaal, ilde1 ildle2 en nog een aparte pitch curve voor als je autorotatie ingeschakeld hebt. Verder buiten de default mixen een aantal vrije mixen. De versie met digitale trim onthoudt zijn trims per model, maar voor de heli ook per vliegmode (idle1 heeft dus zijn eigen trim). De gas en pitch curve zijn in normale mode met potmeters te manipuleren (gemakkelijk om vliegend je curves te optimaliseren).
Je hebt natuurlijk voor motorvliegtuigen en zwevers alle mogelijkheden die je maar kunt wensen (spreek natuurlijk alleen uit eigen ervaring)
Het is belangrijk of de zender je lekker in de hand ligt, ik zou gewoon op de club wat zenders vergelijken vasthouden en kijken of de functionaliteit die jij wilt hebben op de zender die jou het prettigste ligt aanwezig is.
Over voorkeur en smaak kun je toch niet twisten.. :wink:

Luc

Weet jij of ik mijn "oude" ontvangers die ik met de Graupner MC12 gebruikte kan blijven gebruiken? Uiteraard voorlopig in PPM-mode want die ontvangers zijn niet PCM geschikt?
En hoe zit dat met de krsitallen. Ik heb mij laten vertellen dat je ze sowieso niet moet wisselen met andere merken, maar kan ik de kristallen (70 en 79 voor 35Mhz) blijven gebruiken met bijvoorbeeld de 3810?

Bij voorbaat dank, Harpert

Jorrit, wat voegt dit toe aan deze algemene landelijke discussie!?!

Hapert is geen MVA lid, en mag dus bij zijn eigen club van kanaal wisselen zoveel en wanneer het hem uitkomt.

Niek zei:
Jorrit, wat voegt dit toe aan deze algemene landelijke discussie!?!

Hapert is geen MVA lid, en mag dus bij zijn eigen club van kanaal wisselen zoveel en wanneer het hem uitkomt.

Vervelend Niek, want volgens mij vloog Harpert afgelopen zondag bij de MVA... :)

Back