Welke zender voor Auto / Truck / Traktor Beginnersvraag!

Beste allemaal,

Ik zou graag willen beginnen met rc-modelbouw. Ik ben op dit moment een complete leek en juist daarom wil ik jullie om hulp vragen! Hiervoor alvast mijn dank!

Ik zal proberen mijn vragen zo duidelijk mogelijk te stellen.

Zender/ontvanger. Hierover staat al heel wat op het forum, maar toch wil ik nog het eea weten voor ik tot een koop over ga.

Er zijn heel veel verschillende zenders (met of zonder ontvangers) te koop. Wat mij als eerste opvalt is het volgende:

• Vele handzenders bevatten speciale programma's / instellingen / software voor vliegtuigen en/of helicopters. Betekent dit dan dat deze niet geschikt zijn voor overige rc toepassingen? (lees boot / auto)

• Meeste zenders zijn 2,4 mhz. Mocht ik zo een zender aanschaffen, is deze dan maar voor een model te gebruiken? Mocht ik in de toekomst een ander model willen aansturen, moet ik dan een nieuwe zender aanschaffen? Of kun je hier een extra ontvanger voor aanschaffen voor het andere model?

• Hoeveel kanalen heb ik nodig? Allereerst moet het model te besturen zijn natuurlijk (waarschijnlijk begin ik met een auto), dus vooruit / achteruit, links en rechts. Maar wat als ik het wil gaan uitbreiden met lichten aan/uit enz.?
    Kan je een 2,4 zender later uitbreiden met meer kanalen?
Sorry voor de vele vragen, maar nogmaals ben een totale leek, maar wil wel graag de juiste keuzes maken.

Alvast bedankt allemaal!

Laatst bewerkt:
Wil je scheuren of vrachtauto's e.d.?

De titel geeft geen informatie, je zult meer/betere reacties krijgen met een titel als "welke zender voor race-/vracht-auto/.../buggy/boot/vliegtuig/shovel/kraan*?". Titel kun je gedurende vier weken wijzigen door openingsbericht te wijzigen -> meer opties. Na vier weken worden berichten bevroren.

Met 1 zender kun je meerdere modellen besturen. Extra ontvanger(s) aanschaffen. Let wel: verschillende merken 'spreken' verschillende talen, niet compatibel. Servo's zijn wel onderling compatibel.
Zenders werken op 2,4GHz (gigahertz), niet op 2,4mHz (millihertz) of MHz (megahertz).

Nuttig algemeen verhaal, bespaart jou, en ons, de nodige technische vragen. Beetje doorbladeren
Modelbouw FAQ's
-> [FAQ] RC Techniek en elektronica
-> Welke zender? Welke ontvanger? Welke servo's?

Sticky/FAQ, permanent bovenaan in het Beginners subforum
Tips voor en overwegingen bij aanschaf nieuwe zender, weliswaar met accent op vliegen
Een zender kiezen

En nog twee forumgebruikstipjes, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Voor standaard "surface" (auto/boot) komen veelal zenders in een pistool of ook wel stuurwiel vorm. Deze zenders kunnen 2 tot 4 kanalen hebben waar soms de extra kanalen alleen mix kanalen zijn en dus niet los bedienbaar.

Een zender wat maar 1 model aan kan zoals bv. een GT2 kan prima andere modellen besturen maar je zult ieder model opnieuw moeten trimmen (0-punten van de stuur en gas). Wil je makkelijker tussen een model kunnen schakelen kom je bij duurdere zenders uit, bv een GT3.
Wil je toch liever knuppels kom je bv. uit bij een Code (Schumacher), Futaba 3GR of de duurdere Sanwa Exces, KO Esprit en de Futaba T3VCS

Vliegzenders komen in 5 tot 9 kanalen en is dus veel meer mogelijk, zeker via een schwitch module kan je veel zaken aan en uit zetten. Dan kom je in het gebied van de trucks met hun vele functies. Daartegen veel verlichting-modules voor RC auto's reageren op de 2 benodigde kanalen.

Bedankt alvast voor de tips!

Wanneer ik zoek naar zender / ontvanger die veel functies aan kan (uitbreidbaar) dan kom ik op de F-14 / FC-16 ...
Is dit vreemd om mee te beginnen?

In het betreffende auto subforum zul je meer/betere antwoorden krijgen, toegespitst op jouw toekomstige tak van sport. Verplaatsing van discussie vraag je d.m.v. klik op waarschuwingsbordje
report.gif
naast je openings-bericht. Dat kan/mag iedereen. Gebeurt meestal al binnen een uur (behalve op zonnige dagen :wink:).

Het type zender wat je kiest hangt heel erg af van wat je wil gaan doen...

Wil je een keuze maken moet je dus eerst weten waar je mee gaat rijden of varen om maar wat te noemen.
Als het een snel model wordt is minder kanalen altijd beter , je loopt minder risico je kanalen door elkaar te halen en gas/rem en stuur zijn duidelijk gescheiden kanalen met allebei duidelijke beweegrichtingen.

Een vliegtuig/heli zender gaat al gauw op "roeren in de suikerpot" lijken omdat de sticks alle kanten op kunnen , niet handig als je daar een snel model mee moet besturen. Het kan wel , maar dan moet je al het nodige stickgevoel hebben.

Ga je voor functiemodellen (trucks , grondverzet , blusboten , slepers etc etc) dan is een meer kanaals zender wel aan te raden. Naast de extra mogelijkheden die zo'n zender dan bied zijn dat voertuigen met een veeeel lagere snelheid waardoor de precisie met de sticks zeker in het begin nog niet zo heel belangrijk is en die rustig aan aangeleerd kan worden.

De f-14, FC-16 zijn prima zenders om mee te beginnen vooral bij trucks, traktor en werkboten.

Met race auto's / speedboten is ieder voor zich met een voorkeur of die een handzender of pistoolzender gebruikt.

De f-14/fc-16 zijn zenders die ook op 2.4Ghz werkend gemaakt kunnen worden, en daarnaast over zeer veel uitbreidings mogelijkheden beschikken. Zoals multi switch en multi prop modules.

Als je op het forum zoekt op multiswitch / multi modules zul je hier meer over vinden.

Maar het ligt er echt aan wat je wilt gaan doen, de f-14/fc-16 zijn overal wel voor toe te passen.

Back