Welke zenders kunnen worden gebruikt in combinatie met Robbe FMSS ontvangers?

... Let dus op of ze geschikt zijn voor FM want als ik het goed heb werkt jouw zender op deze band.
Oudere zenders werkten nogwel met AM.
"oude" AM kristallen zou ik niet in een FM ontvanger zetten, maar moderne AM kristallen zijn de zelfde als die voor de FM, en ook uitwisselbaar (uiteraard mits de ontvangers op de zelfde wijze de middenfrequentie behandelen) ...

Ik zal het nog maar eens (voor de zoveelste keer ;)) herhalen:

- in een FM-zender moet altijd een kristal van het eigen merk. Dus in een Futaba zender een Futaba kristal, in een Graupner zender een Graupner kristal, enz.
- in een FM-ontvanger bij voorkeur een kristal van het eigen merk gebruiken.

Bij zenders is de oscillatorschakeling altijd merk-specifiek. Bij 35 en 40 MHz kan het zijn, dat er gebruik wordt gemaakt van frequentieverdubbeling óf dat het kristal op de 3e boventoon wordt gedwongen. Daarnaast is de belastingswaarde van het kristal per merk verschillend. Bij gebruik van een zenderkristal van het verkeerde merk zal er daardoor in het gunstigste geval niets worden uitgezonden. Dat werkt dan dus in het geheel niet. In het ongunstigste geval werkt het kristal wel, maar levert het door de mis-aanpassing een frequentie-afwijking die ruim buiten de toleranties valt. Ogenschijnlijk werkt alles dan goed, maar de ontvanger stoort snel en het bereik is verre van optimaal.
Nu zijn er diverse (wat meer exotische merken), die bij Futaba 'afkijken' en hun oscillatorkring identiek hebben gemaakt. Een voorbeeld is Walkera, waarvan de kristallen ook nog eens met dezelfde nauwkeurigheid worden geslepen als die van Futaba (10 ppm, oftewel bij 40 MHz met een maximale afwijking van 400 Hz). Zoiets kom je echter pas te weten als je meerdere kristallen met voldoende nauwkeurige apparatuur kunt meten.

Bij FM-ontvangers is het allemaal minder kritisch, behalve bij de dual conversion typen. FM-ontvangers zijn namelijk altijd opgebouwd rond enkele FM-IC's van Toshiba of Motorola. Hierdoor hebben ontwerpers minder keus. Bij alle 35 en 40 MHz ontvangers wordt daardoor het kristal op dezelfde (3e) boventoon gedwongen en is de belastingswaarde vrijwel dezelfde (20 pF).

Zoals Dirk hierboven schrijft kun je zelfs de huidige Futaba AM-kristallen in je FM-ontvangers gebruiken. Vroeger werden deze met minder nauwkeurigheid geslepen, maar dat is niet meer zo. Toen er in het verre, grijze verleden een Robbe AMSS-R8 ontvanger op de markt kwam werd er daarvoor een FM-ontvangerkristal voorgeschreven. Dit omdat het een smalband-ontvangertype was, dat nauwkeuriger kristallen vereiste. De huidige AM-ontvangers zijn allemaal smalband typen, vandaar dat die ook nauwkeuriger kristallen vereisen.
Enne, als ik dan toch bij Robbe terug in de tijd ga: nog eerder was er al een dual conversion ontvanger op de markt, de Luna AM S. Deze werkte alleen op AM-ontvangerkristallen waar de 'L' van Luna op stond.

Jan je hebt helemaal gelijk.

Mijn reactie kwam meer spontaan omdat ik dit een keer geprobeerd heb.
Wilde mijn oude Robbe spul eens proberen met een HoneyBee cp en daar werkte het mee, hoewel ik de mixer settings niet goed kon krijgen.

Uiteraard gebruik ik zelf wel alleen maar kristallen van het merk waar ze bij horen. ;)

Wel heb ik het idee dat de meeste merken steeds lastiger te verkrijgen zijn vooral die van Multiplex.

Back