Welke zwever als rookie

Wie van de 3??

Ik ben op zoek naar een degelijk zwever.Heb nu al enkele toestellen waaronder een MPX Easyglider.Maar dit is niet het echte werk denk ik dan bij mezelf.
Ik zoek een zwever in GFK,liefst enkel de romp.Want anders word het wat te duur.
Te groot in span moet hij ook niet zijn,ik zou graag iets besparen om er dan een degelijke motor in te plaatsen.

Tot dusver 3 toestellen gevonden die rond dezelfde prijs te koop staan:
1e Parabolic 79.90€
Modellbau Lindinger Onlineshop

2e Omei 89.00€
Modellbau Lindinger Onlineshop

3e E-flm Solo A2F 89.95€,(zoeken onder electrische zweefvliegtuigen)Conrad Electronic - System Information

Ikzelf heb een voorkeur voor het 3e toestel,iets kleiner,wendbaarder.Ik kan er dan mss een soort van mini hotliner van maken

Laatst bewerkt:
De Parabolic is van arcel, dus een soort EasyGlider.
Ik had min of meer hetzelfde dilemma als jij, en koos een Schweigard Sprinter. Heb 'm bij de eerste vlucht gekraakt en moet nog beginnen met oplappen... :-(
Ik moet zeggen dat het toestel voor die € 135 best mooi gebouwd was.

Bart

Die Omei is wel grappig. Een nadeel vind ik wel de houten vleugels. Lijkt me een beetje fragiel als je er een hotliner achtig toestel van wilt maken.

Met wat meer budget heb je leukere keuzes zoals een Simprop Excel. Zeer degelijk allround toestel.

Wat wil je nu precies?
Heb je al eens 1 van de genoemde modellen zien vliegen?
Zo nee, ga dan eens op zoek naar een club waar men met deze (e-)zwevers vliegt.

Zo ja, dan kun je waarschijnlijk je keuze al maken.

Wellicht een kritische noot van mijn kant, maar voor onder de €100,- zal (volgens mijn mening) geen echt goede hotliner kunnen vinden.

Wil je echt een vliegtuig hebben die snelheid én abrupte koerswijzigingen overleeft, dan zal jet toch iets dieper in de buidel moeten gaan tasten. Daarnaast speelt je ervaring tot nutoe met (e-)zwevers. Het verschil tussen een e-zwever en een hot-liner is misschien wel iets groter dan je verwacht. Een gemiddelde hot-liner moet je al gaan landen een behoorlijke "poeppie" vaart. Ben je daarvan bewust?

Kijk eens rond bij een club bij je in de buurt.
Of ga eens neuzen op de Duitse forums, daar zijn per saldo veel meer "piloten" aanwezig en daar komen regelmatig beschrijvingen en ervaringen voorbij over hot-liners.

Een ander mogelijkheid is om eens met een simulator een vliegtuig van je keuze te vliegen. Oké, is misschien niet echt maar de eerste landingen zijn wat goedkoper! Niet elke simulator is "levensecht" maar je kan toch een beetje een idee krijgen.

Als je écht een goede hot-liner wilt hebben met bijbehorende motor: ga eens Google'n op Freudenthaler en Surprise. Goed waarschijnlijk niet in jouw budget, maar dat zijn échte hot-liners.

Nogmaals misschien klink ik wat(??) negatief, maar ik voor mijzelf heb de conclusie genomen dat ik een echte hot-liner niet goed onder de knie krijg. Geloof me, ik kan behoorlijk uit de voeten met een zwever van 1,20m tot 3,80m spanwijdte.

Wat geopperd werd: de Lift-Off serie. Redelijk geprijsd en behoorlijk duurzaam materiaal. Ga niet voor de XXS, die moet heel snel geland worden anders valt 'ie uit de lucht!! De XS zou een leuke optie kunnen zijn. Anders misschien via de 2e-hands markt.

Just my 2 cents........

Hans

Heb ondertussen al met iemand gesproken die veel met zwevers in de weer is.En die raad me aan om de Omei te gaan aanschaffen

Wellicht een kritische noot van mijn kant, maar voor onder de €100,- zal (volgens mijn mening) geen echt goede hotliner kunnen vinden.

Het is dan ook niet echt de bedoeling van echt een hotliner te hebben maar toch iets dat erop kangelijken .

Een gemiddelde hot-liner moet je al gaan landen een behoorlijke "poeppie" vaart. Ben je daarvan bewust?

Ben ik me heel goed van bewust.Er vliegt er eentje op de club bij ons.

Als je écht een goede hot-liner wilt hebben met bijbehorende motor: ga eens Google'n op Freudenthaler en Surprise. Goed waarschijnlijk niet in jouw budget, maar dat zijn échte hot-liners.

De echte kosten dan ook 3x zoveel als mijn vooropgesteld budget. En dan nog zonder de setup.

Nogmaals misschien klink ik wat(??) negatief, maar ik voor mijzelf heb de conclusie genomen dat ik een echte hot-liner niet goed onder de knie krijg. Geloof me, ik kan behoorlijk uit de voeten met een zwever van 1,20m tot 3,80m spanwijdte.

Het is daarom dat ik de vraag op het forum heb gesteld.Voor de voor-en nadelen te horen van de keuzes die ik heb gemaakt.

Maar ik sla je advies niet in de wind.

Ik ga voor de Omei,met de vakantie in de Franse Alpen in gedachten.

WeZZe,

je hebt een goed overwogen besluit genomen. Daar ben ik blij om. Je weet wat je krijgt en zal dus ook niet teleurgesteld zijn.
Vaak is de keuze voor een volgend vliegtuig in het begin van de "vliegcarriere" enigzins gekleurd door de voorstelling die we ervan hebben door de mooie verhalen uit de modelgids of brochure. Veel mensen gaan over tot aanschaf en dan blijkt dat het vliegtuig toch lastiger onder controle te krijgen is dan het foldertje deed vermoeden.
Dan beginnen ook de verhalen dat een type zwever niet deugd etc, of de hobb wordt de rug toegdraaid.
Over Omei heb ik goede verhalen gelezen. Een goede electrozwever.
En wat betreft vliegen in de Alpen........... ga maar eens zoeken op mijn artikelen. Vind je ook nog een paar stukjes video (eerste video-pogingen) die ik gemaakt in Fiss, Oostenrijk.
Vliegen in de Alpen is heel gevaarlijk............... het is verslavend!!
De laatste 4 jaar ben ik in mijn zomervakantie te vinden op de berg bij Fiss. Magnifiek, zeker als de condities goed zijn, zoals vorig jaar toen een fohn-wind stond. De hele dag door overal stijgende lucht. Thermiek was merkbaar omdat je dan sneller omhoog ging, voor de rest geen gevaar van "absaufen", iedere idioot kon toen vliegen. Ik heb dus ook echt genoten. Gevlogen heb ik daar met mijn Mini-Ellipse en Xrace van Airtech(=Toplight Standaard 1,5m). Verleden jaar heb ik daar ook gevlogen bij mindere condities ( dus gewoon echt thermiek vinden, maar ook neerwaartse stromingen tegenkomen, met een Libelle van Höllein. Een balsa-ribben zwevertje van 1,50 m spanwijdte. En dat vloog daar ook heerlijk.
Bij het vliegen in de bergen moet je rekening houden dat de wat fijnere zwevers(balsa) wel eens schade zouden kunnen oplopen door de turbulentere ( en krachtigere) luchtstromen waar je doorheen vliegt. Met de Omei hoef je daar niet bang voor te zijn.
Afhankelijk van de hoogte waar je gaat vliegen zal je iets sneller moeten landen vanwege ijlere lucht, maar in principe valt dat wel mee. Op 2500m hoogte in Fiss denk ik dat ik 10-15% sneller binnenkom als ik boven op de berg land.

Neem zeker epoxy en wat herstelmateriaal mee en extra servo's. Bij landingen kan het nog wel eens voorkomen dat je op een stenige ondergrond moet landen en dat een aileron of roervlak net een tik van een steentje meekrijgt ==> servo kaduuk. Zonde als je thuis in Nederland nog "dozen" vol hebt liggen maar op je vakantieadres niets.

Alvast een hele fijne vakantie en goed weer daar gewenst , en laat ons weten hoe het je daar bevallen is.

Welcome to the club!

Hans

als je een van de Omei een 'semi'-hotliner wil maken is het noodzakelijk de vleugels in het midden te versterken met glasvezel heb ik al een paar keer gelezen op americaanse forums, er zijn er zo al een paar de grond in gegaan.

En voor de duidelijkheid, mijn Omei is zeer traag te landen;)

Als ik de mijne voorzie van een brushless setup ga ik de vleugels ook versterken.

Veel succes ermee;)

zwever

hoi wat is een goede zwever als je het net een halfjaar vliegt mijn broer heeft en paf trainer van 2.30 met een 70cc motor er voor en die wil mij wel om hoog trekken ik hoor de meningen wel

Ik ga voor de Omei,met de vakantie in de Franse Alpen in gedachten.

Weet je het heel zeker?

MULTIPLEX BLIZZARD 1380MM (214233), Artikel 73848 | Modellsport Schweighofer | Wir sind anders.

73848.jpg

@ Prop-er;Ik heb hem ook al zien staan in de nieuwe catalogus.Geil ding is het !!! Maar terug een schuim toestel.Niets dat ik daar iets op tegen heb,verre van.Dan kan ik evengoed de easyglider houden.
(schuimpjes zorgen soms voor een mid-air,is het niet Prop ?)

5oo Watt in zo'n Blizzard van 1,4m moet toch ordentelijk hard voorbij kunnen knallen. Welliswaar een schuimpje, maar wel een heel ander ding dan een log langzaam ding als de easystar. (ingebouwde tegenwind)

Ik heb zelf een grote voorliefde voor de Simprop lift-off XXS ontwikkeld.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb die lift off xxs vliegend, vliegt echt superzalig, land wel redelijk snel. ik heb er nu een typhoon motor in zitten en dit gaat heel goed. maar ik zou mss nog wel wat harder willen. als je een goedkoop alternatief weet... ik vlieg hem op 3cellen 1700mah en met af en toe wat "zweven" kwam ik toch aan een 18min vliegen. jammergenoeg origineel cockpitkapje kwijt. ook de graupner klapprop vervangen door een aeronout zou mss al stuk beter zijn.

chris_%28119%29.jpg

wezze, deze week ga ik om die van nitroplanes, 1m70 span, ... inc spinner en propke en kleindelen. staat nu te wachten bij norbert. komt aardig bij de omei denk ik, wel leuk dat je kan kiezen welke staart ik ga voor de V denk ik

Nitro Models Fantasy Angel 67" Electric Radio Remote Controlled RC Sail Plane ARF

Laatst bewerkt:
Jongens toch.Jullie maken met het enorm moeilijk.Fantasy Angel,lift off xxs,Blizzard,Omei 2000,...Ik weet nu al niet meer wat te doen.Men gedacht zat vast op de Omei.
De linkse is van Conrad en is kit, de rechtse is van Simprop,een kit?ARF?

Is er hier enig verschil tussen?

Laatst bewerkt:
de lift of heb je rtc en arf denk ik. ik heb hem kunnen overnemen van iemand. ik denk dat deze ook de snelste is in het rijtje,maar ook de duurste. waar ik die fantasia angel besteld heb zal ik eens moeten nazien, hij ligt in ieder geval al 2weken te wachten in evergem:p

Back