welke zwever is dit

heren

ik heb een zwever gekocht maar weet niet wat voor een merk
wie weet wat dit voor een zwever is

full

full

full

o ja span is 2.80 meter
vleugel is van balsa denk ik
en kunstof romp
wil hem gaan opknappen en in orgineele kleuren terug brengen
dus van daar mijn vraag ,wat zijn de orgineele kleuren

gr paulus

Laatst bewerkt door een moderator:
welke zwever

Volgens mij een multiplex alpha, het is een oudere versie van diegene die ik heb (uit '80)
Kijk maar eens in je romp, ergens onder je accu. bij mij staat daar een multiplex stempel in.

span van mijne is ook 280 cm. Ik neem aan dat jij ook geen rolroeren hebt?

Mijn staart is identiek, de neus is anders, bij de oudere alpha (jouwe) was de neus plat wanneer je het kapje er af haalde. de cockpitkap loopt helemaal door tot het uiterste puntje van de neus.

zie mn foto's: mijn neus heeft een opstaand gedeelte waar de cockpitkap in valt.

Op de doos die ik erbij kreeg stond nl jouw verie ook afgebeeld.

Originele kleur is volgens mij (zo stond ie op de doos) Witte romp, rode vleugels, rode hoogteroeren en rood rudder.

Uitstekende zwever, heb er van de zomer met een hoogtemeter erin vanaf een conrad elastiekje op 450 meter mee gezeten!
Hij heeft ook al veel bewonderende en jaloerse blikken veroorzaakt!

Ik zeg, opknappen, vliegen en nooooooit meer wegdoen!

MaidenAlpha2.jpg

MaidenAlpha1.jpg

MaidenAlpha3.jpg

IMG_0005_2.jpg

Laatst bewerkt:
ik heb alleen nog de abs romp van de '80 alpha... de rest is in frut gevlogen :s

maar ik heb hem toch al vaak gemist.
ik heb er veel mee leren vliegen, samen met de cirrus.
mooi om te zien toch hoor.

oke

die van mij heeft inderdaad geen rolroeren ,geen nut i,v,m de v stelling
maar wat zijn de orginele kleuren weet je dat .
deze moet nodig opgeknapt worden ,ziet er niet uit ,slecht gespoten bespanning laat los ,1 vleugel zit er ook scheef aan .

gr paulus

ik heb alleen nog de abs romp van de '80 alpha... de rest is in frut gevlogen :s

maar ik heb hem toch al vaak gemist.
ik heb er veel mee leren vliegen, samen met de cirrus.
mooi om te zien toch hoor.

firefox: ik heb tekeningen.... zeg t maar...

oh, kleurenschema heb ik in mn eerdere post gezet (we hebben elkaar gekruisd, was m aan het editten)

Maargoed: Witte romp, rode vleugels, rood hoogteroer, rood rudder....
zo staat ie afgebeeld op de doos tenminste...

zijn de tekeningen digitaal? of een echt plan op ware grootte???
ook stabilo enz?
mijn alpha zonder rolroeren dus, was volledig wit, op rode tipjes aan de vleugel en stabilo na.

het cockpitje was doorzichtig...
ik heb hem geerfd gehad na 20j op zolder te liggen, en heb hem zo gehouden omdat hij best mooi was zo :)

dit gaat gelukkig nog steeds over de alpha ;) thx ik zal eens even kijken :)

he, firefox heb je er ook een foto van .
kan ik even kijken of dat de zelfde is

ben net begonnen met het verwijderen van de folie ,maar het is zo oud dat het er niet in z,n geheel er af komt
de verf blijft zitten en de folie gaat er met vlagen ook niet van af .
wat moet ik nu doen ,met thinner op het balsa gaan of is dat niet goed?
(dit is mijn eerste reparatie projeckt)of de boel verhitten en het er afkrabben (veel werk)
o ja, er zit ook nog, onder de folie, een rode harde laag die er helemaal niet af wil

tot zo ver mijn vragen weer

gr paulus

De folie kun je het best verwijderen door hitte (met een fohn), maar niet te dicht bij het balsa komen, anders krijg je zwarte vlekken. :-)

De verflaag van de folie kun je het beste verwijderen met aceton.

Nog beter is gewoon alles wat van balsa is opnieuw maken; dat wordt uiteindelijk mooier en mijn ervaring is dat het ook wat sneller gaat.

Ruud

mooi ding Paul! heb jij weer goed gevonden voor weinig...... HAHAHAHHAA

wat is nu het plan als ie klaar is?? een lier of elektra inbouwen?? (ik zie een lier wel zitten... testen we het eerst met onze easystars... haha)

he daan

nee ,dat gaat met elastiek denk ik .
kunnen we ook even proberen
erik heeft er al 1
gaat als een speer

gr paulus

ik zal morgen als ik tijd heb eens mijn romp pakken, en de vleugel die ik nog heb, en eens een fotoke van maken :) de vleugel heb ik de bespanning afgehaald dus zie je goed de opbouw.

maar ik heb dezelfde als PH-MEL
ik heb mijn toestel altijd aan de hoogstart elastiek omhoog gedaan, en dat gaat prima met de alpha

ik heb nu ook de vleugels kaal
maar daar mankeert nog het 1 en ander aan
zit er nu toch over te denken om ze nieuw te maken
heb jij de tekeningen van de vleugels ??
zo ja kan ik ze dan ook krijgen??

gr paulus

Paulus,

Ik heb er nog een in de doos zitten. Het is niet de "oer"ALPHA, maar toch.
Op de doos staat hoe hij er uit moet komen te zien.
Hoop dat je er wat aan hebt.

74584ad2f4a60d890.jpg

Groeten, JH

Korhorn, denk ff aan de versteviging.
Multiplex is later met een infobulletin gekomen omdat de vleugelpennen er nogal snel uitbraken.

Als het goed is, is het eerst deel van jouw vleugel ingedekt en is er uit de indek een v vorm gehaald.
Haal dat stuk van de indek eraf. je zit nu de twee koperen buisjes door 3 ribben lopen waar je vleugelpennen in horen.

Het is de bedoeling dat je langs de koperen busjes schotjes gaat zetten. tussen de ribben in en tegen de buisjes aan.
Ik heb vervolgens de ruimte tussen de schotjes nog gevuld met epoxy. zo liggen ls het klaar is de buisjes geheel tussen schotjes en volledig in de epoxy. vervolgens plaats je weer nieuwe indek erover (zonder v eruit, gewoon recht.)

tekeningetje gefreubelt voor je:

alpha.jpg

Laatst bewerkt:
Volgens mij...

Heb ik wel de oer-Alpha. Ik hou hem voor een koude winter.

full

full

full

Back