Welke zwever (plm. 2,5 m, scale)

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!

Ik heb het al even eerder over de ASW 2m van Lenger (HF Model) gehad.

In Duitsland is daar ook niet erg veel over te vinden. :nooo:

Ondertussen nog weer eens wat verder gekeken op de site van Lenger :D
http://www.lenger.de/cgi-bin/neu_web_store.pl

Daar staat toch wel veel moois! :P

Wie heeft er ervaring met bv. de modellen (ASW) van 2,5 m. van LET?
En met die kleine Nimbus 4?

En er staan nog twee modellen (2,5 m, Ventus en Discus) van Baudis (nooit van gehoord). Wie kent ze?

Er moet aan de helling en in de thermiek mee gevlogen kunnen worden, en geschikt zijn voor rubberstart.
Graag beetje goedmoedige vliegeigenschappen. En ARTF (weinig tijd).

Voor meer info: zie http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=75979&sid=
Maar daar schiet het ook nog niet erg hard op. :nooo:

(Wil graag in Dortmund iets halen . . . Maar wat??? :? )

Alle tips, adviezen en ervaringen worden met graagte ingewacht. :D

Dank.

jan.

@Simendewulf!

Ja, Lindiger heeft ook heel wat (voor een deel wat Lenger ook heeft).

De vraag is echter: hoe vliegen die dingen?

Voorbeeld: deze Ventus 2C van Baudis ( :roll: ), zoals aangeboden door Lenger.

afb14278.jpg

Een plaatje! 8O

Maar: hoe vliegt 'ie? Voldoet 'ie aan mijn programma van eisen?

Die Deen op de site van Lenger is erg enthousiast :D , maar ja . . . ik zou liever nog iets meer zekerheid hebben. :yes:

Overigens: wie heeft er ervaring met de ASW28 (2,5m) van Simprop?

En? :roll:

Dank.

jan.

Geloof me, al die toestellen vliegen zeer goed, ik heb alleen ervaring met een asw 27 van multiplex ( 2 meter) en deze vliegt gelijk een trein op rails. ook een solution xl is een zeer goede oplossing, wel geen schaal . :roll:

@simendewulf: zoals Jan toch duidelijk stelt, het gaat hem hier om ervaring met de modellen! Jou opmerking 'Geloof me, al die toestellen vliegen zeer goed, ik heb alleen ervaring met een asw 27 van multiplex' is dus niet echt een passend antwoord, aangezien je zelf alleen ervaring hebt opgedaan met de ASW27 en niet met al die andere modellen. En Jan vroeg juist om schaal.... ik kan nog wel veeel meer meer modellen noemen in de 2,5m klasse die goed vliegen (ook uit eigen ervaring) maar geen schaalzwever zijn dus dat schiet niet echt op!

Groetjes uit Zuid-Duitsland,

Bob

Sorry he, voor mij is een schaalzwever zeker groter dan 3 meter :oops: , ik vlieg ook met een solo van SIMPROP, PILATUS van MULTIPLEX, PILATUS van GRAUPNER, BINGO van MULTIPLEX( soort B4) dit noem ik nog geen SCHAALZWEVERS hoor, en met deze toestellen heb ik veel ervaring.
Als ik nu mijn SOLUTION neem, of de B4 er zit echt geen verschil in het vliegen. :roll:

Hoi Simondewulf,

maakt niet uit. Maar goed schaal is schaal en dat kan natuurlijk ook al veel kleiner (warom zouden er afgezien van praktisch problemen bij de uitvoering geen schaalzwevers van 1,5m SW bestaan?!). Vaak beginnen zeker voor thermiek interessante schaalzwevers vaak boven de 3 - 3,5m omdat daar de hoge strekking van de vleugels ook beter is na te bouwen, dat klopt. Maar aangezien het gevraagde model van Jan ook aan de helling zal worden gevlogen komt dat probleem niet zo sterk naar voren en zullen er best goede schaalzwevers met 2,5m te vinden zijn die nog goed te vliegen zijn.

maar goed...

dit is allemaal een beetje off-topic sorry Jan, helaas kan ik je met ervaring niet helpen..

Nou ja . . . niert zo heel erg off-topic; je geeft goed weer waar het om gaat.

Ik weet dat een zwever van pak 'm beet 4 meter beter vliegt dan één van 2 meter. :yes:

Toch kan zo'n klein ding ook leuk zijn. Allemaal wat handzamer,
lichter, goedkoper, etc.etc. :)

En aan een gummi omhoog: dat heeft (lekker licht) ook wel wat. :D

Dus ik blijf nog even wachten of er mensen zijn die wat te melden hebben. :roll:

Op het Duitste draadje schiet het echter ook al niet erg op . . . :nooo:

Bekendst zijn de ASW28 van Simprop (zeer positief :D ) en de Jantar van HF-Model.

Maar over die laatste zijn de berichten gemengd . . . :?

Looping Fred is enthousiast over die kleine ASW28 van HF!

Dus toch! 8O

Op een Amerkiaans forum; kan ik even niet vinden. :roll:

Zoeken we op! :P

Binnenkort meer.

En, laat die reacties blijven komen, hèh! :wink:

jan.

Jan,

Heel wat info over de HF modelletjes, maar ook andere, vindt je zeker op www.topmodel.fr. Het is wel een Franse onlinshop..

de kritiek ivm de HF modellen die steeds terugkeert heeft te maken met het zwaartepunt. Blijkbaar is dit niet altijd juist opgegeven. De kleine modelletjes (asw27-28, jantar, dg600) hebben heel slanke vleugeltjes, zodat ze met voldoende snelheid gevlogen moeten worden. Dit alles maakt een juiste zwaartepuntafstelling absoluut noodzakelijk om een goedvliegend beestje te hebben.

@Evert!

Bedankt. :D

Kijk, daar hebben we wat aan. :P

Helaas: mijn Frans is niet best . . . :nooo:

Ik denk zo langzamerhand dat er nog maar een paar kandidaten over zijn (zo wordt het een echte shortlist):
- ASW 28 (2,5m) van Simprop
- Ventus 2C (2,5 m) van Baudis (als die tenminste bestaat)
- Discus (2,5 m) van Baudis

Die modellen van LET zijn wel erg duur . . . 8O

En de Nimbus heeft wel heeeeeeeeeeele smalle vleugeltjes . . . 8O

De kleine ASW28 van HF: tja . . . :?

Misschien volgend jaar? :wink:

Ik heb nog niets gehoord van mensen die een ASW28 van Simprop hebben. :cry:

Die moeten er toch wel zijn! :)

Toch? :roll:

jan

Klopt, prima link, maar die heb ik ook al zo'n beetje helemaal uitgekamd . . . :?

De Discus 2,5 m. is er wel in vol-GFK uitvoering, de Ventus 2,5 m. alleen in Styropor-Abachi.

In de dikke Simprop catalogus staan plaatjes van wat je ziet als je de doos opent. 8O

Daar ben je ook wel weer even mee bezig . . . :?

Voorlopig denk ik dat ik voor de ventus ga. :D

jan

Collegae!

Zoals de vlag er nu bijhangt zijn er nog twee kandidaten over:

Discus

afb14516.jpg

http://www.lenger.de/cgi-bin/neu_web_store.pl?page=discus-2500.htm&&cart_id=4346724_876

en Ventus

afb14517.jpg

http://www.lenger.de/cgi-bin/neu_web_store.pl?page=discus-2500.htm&&cart_id=4346724_876

Elk van Baudis, elk 2,5 meter spanwijdte, elk ARTF.

Er zijn slechts twee verschillen:
- de meer up-to-date vleugel geometrie van de Ventus;
- de Ventus is alleen in Abachi/Styropor, de Discus ook in vol-GFK leverbaar.

Dat had wat mij betreft dus net andersom moeten zijn . . . :evil:

Nou . . . wie het weet mag het zeggen. :?

jan.

Tja, als je echt een schaalkist wilt....

De Discus wordt volgens mij door Schempp-Hirth alleen nog maar met winglets geleverd..

DeltaMike schreef:

De Discus wordt volgens mij door Schempp-Hirth alleen nog maar met winglets geleverd

Klopt, dat is de Discus-2 (die dus ook bijna niet van een Ventus te onderscheiden is).

Wat je hierboven ziet is de 'eerste' Discus. :?

jan.

Die Nimbus 4 (2640mm) ziet er ook erg leuk uit!

Nimbus4-2640-baukasteninhalt.jpg

en
Nimbus4-2640.jpg

2,6m is nog wel een mooie maat voor mij. Echt veel groter hoeft ook niet vind ik...

Wie heeft er nog meer (detail)foto's van deze kist? Video's zijn ook zeer welkom :wink:

[edit]Heb inmiddels meer foto's gevonden! De hoogte- en richtingsroerservo's, kunnen die ook standaardservo's zijn, of moeten die ook sub-micro zijn? En de rolroerservo's, voldoen hitec HS55's?[/edit]

Peter.

Lenger suggereert:
Simprop SES 170 BB m. Gr.
Simprop SES 190 BB m. Gr.
Als ze niet dikker zijn dan deze zal het wel passen . . .

Ik ben wel benieuwd naar de vliegeigenschappen van de Nimbus.

Maar de vleugeltjes zijn wel heeeeeel smal:
Spannweite: 2640 mm
Flächeninhalt: 22 dm²
Dat is dus gemiddeld (stel romp is 10 cm. breed): 22000/2540 = 87 mm . . .

Da's niet veel . . . :nooo:

jan.

Back