Welke zwever voor weinig?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door DutchRC, 28 aug 2013.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hallo people :)

    een vriend & ik zoeken een leuk zwevertje, waarmee we kunnen helling-zweven.. Of aan zee zweven.. En wellicht es naar Duitseland om wat te zweven..
    Ik snap dat dat wel verschillende dingen zijn, dus zal het een toestel worden met compromissen.. Dat is okee..

    Verdere eisen die we hebben zijn:
    • rond de 1500cm
    • redelijk stijf / strak (dus liefst GFK)
    • ailerons moeten er aan zitten
    • maximale prijs voor het lege toestel €70
    • we willen eigelijk beide een zelfde toestel, wat een gebruikt toestel nemen wat moeilijker maakt
    • liever geen zelf-bouw.. Dat doen we al genoeg.. Deze keer es gewoon snel de lucht in..

    Bij HK rondsurfen leverde deze 2 op:
    1 Speedy composite EP Performance Glider 1600mm (ARF) (EU warehouse)
    [​IMG]
    2 Apollo 1550 Composite DLG Glider Airplane 1550mm (ARF) (EU warehouse)
    [​IMG]

    Best 2 verschillende toestellen uiteraard, maar beide zouden best o.k. moeten zweven (?) Of zien we dat helemaal verkeerd?
    Of zijn er wellicht andere goede opties?
     
  2. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Hoe ervaren zijn jullie? Waar wil je precies gaan vliegen?

    Ik zie een eis 'redelijk stijf/strak (dus GFK)' en daarna stel je twee toestellen voor, de ene van schuim en de andere van hout. Met schuim en hout is niks mis, maar waarom is GFK dan een eis? Hoezo 'stijf/strak'?

    Waarom is 1,5 m een eis? Een kist van 2 meter (of groter) vliegt rustiger, en je kunt wat verder weg vliegen en hem toch nog goed zien.

    Helling zwevers hebben meestal een motor. Dat klinkt vreemd maar is het niet. Je kiepert namelijk je kist in een dal, en als er nou net even geen thermiek of hellingwind is dan is een motortje om terug te komen wel heel handig. Dit geldt natuurlijk alleen voor een serieuze helling. Op het strand of zo kun je gewoon beneden landen en er naartoe lopen.
     
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    Thanks voor de reactie Wubbe!

    ervaring: ik vlieg al enkele jaren intensief met vanalles (ik heb o.a. een 2-meter motor zwever). De andere vlieger kan zich inmiddels goed uit netelige situaties redden.. Een warmliner zou hij al wel aan kunnen.

    Lokatie: ik denk dat duinen wel richting het minimum moet gaan qua helling.. Kleinere hellingen worden snel moeilijk, en zoals je zegt: dan is een motor wel erg handig / noodzakelijk.. Een keer naar een gebied met bergen lijkt ons ook leuk :)

    De maat: 1,5 meter is nog goed ge-assambleerd mee te nemen in de auto. Uiteraard geld dat ook voor 1 meter.. maar laat ik zeggen: zo groot mogelijk, wat nog makkelijk transporteerbaar is..

    Stijf/strak: ik moet eerlijk zeggen dat ik pas later zag dat de vleugels van de toestellen niet Ook GFK waren..
    Ik heb ook een collectie 3D vliegtuigen.. Sommige schuim.. sommige hout.. En iets met minder flex valt toch wel strakker / preciezer te vliegen...
    Desondanks.. er zijn inderdaad ook schuim-vleugel toestellen met zeer weinig flex.. Als ik video's bekijk van de Speedy, vliegt die toch best erg leuk/strak..
     
  4. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Een van mijn vliegvrienden heeft een Robbe Fox in de aanbieding.
    Kunststofromp, gedeelde vleugels dus past in de originele doos, en toch 2,15m spanw.

    Voor zover ik het heb begrepen is dat een echte hellingzwever, maar die wordt ook wel met een elastiek omhoog gebracht.

    Voldoet ook wel aan je wensen lijkt me?

    Hij is dus in de aanbieding..

    groeten,
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zie dat je in Zwolle woont. Da's niet echt dicht bij de kust en zoveel hellingen zijn er nu ook weer niet.

    Wat denk je van een DLG? Als je eenmaal geslingerd hebt, laat het je niet meer los. Ik vind het de allerleukste manier van vliegen.
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Bedankt voor de reacties weer heren!

    @Wubbe: yep.. om echt leuk te kunnen zweven, zullen we een stukje moeten rijden.. That IS okee though..
    Maar.. een DLG is zeker een optie ja! (zie 2e optie uit mijn SP) Zo-ie-zo ook leuk om dat eens te proberen.
    1 van de vliegers hier in Zwollywood heeft ook wel eens een DLG bij zich.. Zonder meer indrukwekkend om te zien!

    @vw4style: ook dat is een mooi vliegtuig lijkt mij! Er ontgaat me echter iets.. De link die jij post, gaat over een 2ch vliegtuig. Maar op de foto's lijk ik toch ailerons te ontwaren..
    Is mijn vermoeden correct dat een 4ch versie (er staan 4cm vliegtuigen op de site) toch wel een eind boven ons budget is?

    mvg
    Roeland
     
  8. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Roeland,


    het is een 2 channel kistje, heeft geen richtingsroer volgens mij


    succes


    Terence
     
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Het is inderdaad zonder richtingsroer. je hebt ailerons en hoogte ( 3 ch dus)

    Gr Lyckele
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    2 à 3 ch lijkt me prima voor zo'n zwever. 't Ziet er ook wel redelijk efficiënt uit, dus blijft ook boven bij een klein zuchtje 'updraft' (wel handig).
     
  11. fireforx309

    fireforx309 Guest

    leg me dit eens uit? :D

    from: $62.13
    To: $148.25

    hehe, ze maken hem gewoon een pak duurder! ;) ik vermoed dat ze het omgekeerde bedoelen?:cool:
     
  12. DutchRC

    DutchRC Guest

    De prijs is random ;) Soms heb je geluk.. Soms wat minder :)
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nee, je kan er nog van alles bij bestellen, akku, ontvanger. (aanvinken)

    Goed lezen he
     
  14. DutchRC

    DutchRC Guest

    Mijn reactie was niet serieus bedoeld (zie smileys)
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De speedo doet het heel goed op de helling. Ik heb hem zelf niet maar wel vaak zien vliegen op de maasvlakte.

    Voor een strak vliegende kist heb je niet meteen voll gfk nodig, ingedekte schuimvleugels zijn stevig genoeg en kunnen een flinke klap hebben (wat op de helling nog wel eens voor komt), zijn eenvoudig te repareren en in aanschaf goedkoper. Het extra gewicht heb je op de helling vrij snel nodig dus daar hoef je het niet voor te laten.
     
  16. DutchRC

    DutchRC Guest

    Heeft iemand enig idee over het vlieg-klaar gewicht van zo'n speedo?
    Een erg licht vliegtuig.. hmm ik geloof dat ik het liever wat zwaarder wil hebben..
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb er mee gevlogen met een dikke 6 a 7 en vliegklaar weegt hij 450 gram.

    Moet er nog een ballast systeem voor maken maar hij kachelt goed door hoor.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het is een dun profiel dus hij loopt goed hoor. En ik ken iemand die er een grote plak lood bovenop plakt en dan tot windkracht 6/7 blijft doorgaan
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik weet niet of het hier om dezelfde Speedo gaat?



    Echt sterk lijken ze me niet... ;-).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Jep dat is een Speedo :D

    Met de standaard ribben vleugel
     

Deel Deze Pagina