Welke zwever voor weinig?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door DutchRC, 28 aug 2013.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Nee.. ik heb helaas nog niet weer de kans gehad iets de lucht in te gooien.. Ik ben uiteraard ook wel benieuwd wat het gaat doen :)
    Inmiddels lijkt het me (voor zo'n wing) leuk om wing-tip rudders te maken, met differential rudder.. Dan zou het mogelijk moeten zijn een turn mooi rond je eigen vleugel-top te maken..

    Als ik deze wing zeer langzaam laat zweven, gebeurt dat ook op de ailerons:
    [​IMG]
    (1 meter breed)
    De differential ailerons werken dan vooral als air-brake, en laten hem vrijwel op de plek draaien rond de vleugel-top..

    Hmm.. ik dwaal af.. Ik weet dus nog niet hoe het centraal geplaatste rudder op de Zagi het gaat doen.
    Als het lukt wat snelheid te ontwikkelen, zal hij ongetwijfeld IETS doen.. Wellicht kun je dan wat vlakkere turns maken.. (met minder verlies van energie dan bank-and-jank)
     
  2. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Nochtans, kijk maar eens op youtube... wordt zeer veel als hellingzwever gebruikt. Kan toch wel tot 4bft gevlogen worden volgens mij.

    SXuKbV1ua0M[/media] ASK-21 slope soaring - YouTube

    Vliegt wel traag, maar dat vind ik geen nadeel :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wordt in het filmpje van E-flite in de bergen gevlogen met (volgens mij) heel weinig wind.
    Jouw filmpje is geen windkracht 3. Kijkend naar de zee op de achtergrond zie ik geen enkel schuimkopje wat normaalgesproken bij 3 a 4 wel al goed zichtbaar moet zijn. (15 jaar op zee helpt een beetje met dat inschatten)

    Hij zal heus vliegen hoor, het zweeft dus het kan van de duin, maar niet als goede hellingzwever voor weinig. De Alula deed het wel met windkracht 4 maar niet van harte, meerendeel met de neus in wind voorkomen dat je over het duin waait. De Alka 13 deed het 100 x leuker, mijn vaders eigenbouw van 1, 80 span beter dan de Alka.

    Ik ben zelf geen liefhebber van schuim dus zou de speedo boven al de anderen prefereren maar dat is mijn smaak.
     
  4. DutchRC

    DutchRC Guest

    Het lijkt inderdaad weer zo'n dag dat je genoemde BF's beter door (minstens) 2 kunt delen ;)
    Maar zo'n filmpje helpt dan in dit geval weer mooi :)

    Ik vind het toeselletje trouwens wel leuk vliegen! Maar echt iets voor licht-weer dagen.. Van mijn Zagi vermoed ik (met het huidige gewicht) ook dat het enige dat je aan et doen bent, 'proberen niet weg te waaien' zal zijn..
     
  5. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Via een link op facebook van Lyckele kwam ik deze tegen. Zelf ben ik ook op zoek naar een hellingzwever die geschikt is vanaf windkracht 3 tot 7, en die je ook nog eens kan ballasten. Aangezien het budget er op dit moment niet is om een glasbak aan te schaffen lijkt mij dit wel een goede optie, zeker omdat ze een stootje kunnen hebben.

    Scandera - EPP-Shape
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb er al besteld, zijn leuke kistjes en zeer robuust :D
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Heb je wel eens meer van dit soort modellen gehad Lyckele?
    Zit alles erbij of heb je nog tape e.d. nodig om deze af te bouwen? Ziet er voor de rest wel erg leuk uit.
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ja ik heb van Epp-fun een kistje gehad, was ook een super leuk ding, helaas
    is hij niet meer, na een goede mid-air was hij er niet meer :D

    De Scandera van Epp-shape is wel wat betere kwaliteit, met namde de dikke
    Koolstof ligger ;)

    Dit zit er bij( ff van de site geplukt )

    Bausatzinhalt:


    Flächenkerne mit Holmausschnitt und Negativschalen aus EPP RG30
    Rumpf aus EPP RG30
    profilierte Balsaruder
    Balsaholz für das Seitenleitwerk
    insgesamt 2m 8x6mm Kohlefaser Vierkantrohr
    Kohlefaserroving
    6x6mm Holmverbinder aus Stahl (Es ist nicht vorgesehen den Flügel teilbar aufzubauen)
    2x 1000x1,5mm Kohlefaserstab
    2x 100x2mm Kohlefaserstab
    GFK Ruderhörner
    Gabelköpfe
    Bauanleitung

    Je hebt dus nog glasvezel tape nodig en kleur tape of orastick.

    Lyckele
     
  9. DutchRC

    DutchRC Guest

    Mini updatje..

    De 1200mm Zagi heb ik aan die vriend van me gegeven (die dus ook op zoek was naar een zwever)..
    En ik was, na wat lezen & filmpjes kijken, wel benieuwd hoe dit geval performed:
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=39239
    [​IMG]
    Dus.. besteld.. Iets goedkoper dan het budget.. Ik denk eigelijk dat die HK wing wat beter bij mij past, aangezien ik niet zo van lichtgewicht houd..

    Mocht et zweven mij/ons bevallen dan kan het goed zijn dat ik daarna dit draadje nog eens afloop voor tips voor betere vliegtuigen uiteraard..
     
  10. DutchRC

    DutchRC Guest

  11. fireforx309

    fireforx309 Guest

    je kann er een plaatje onder zetten als de "dizzy bird" , dan kan je gewoon op de weide ook vliegen, gewoon handgelanceerd :)
     
  12. DutchRC

    DutchRC Guest

    True.. een motor-zwever kan ik er inderdaad redelijk 1-voudig van maken :)

    Aan de andere kant.. ik ben ook dit:
    [​IMG]
    (2 meter wing)

    En dit:
    [​IMG]
    (1 meter wing)

    Aan het bouwen :)
     

Deel Deze Pagina