welke zwever zijn goed voor in de bergen(Duitsland)

he mensen

Ik ben van plan om naar Duitsland te gaan om te zweven, maar ik weet niet welke zwevers hie goed voor zijn, ik dacht dat ze minimaal rolroeren nodig hebben en ik hoorde dat de Talon wel goed was. Welke zwevers zijn hie nog meer voor geschikt?

Alvast bedankt!!!! :!: :P 8)

Mijn hellingzweefervaring heeft geleerd, dat op de echte hellingen, hoger dan de gemiddelde helling in nederland duseen stevig en wat sneller vliegend model dan de doorsnee thermiekvlieger het beste tot zijn recht komt. De lift in het stijggebied is daar meestal zo groot dat je alleen door omlaag sturen, dus met hoge snelheid, op een constante hoogte kan blijven vliegen. En daar zijn de doorgaans vrij licht geconstrueerde thermiekkistjes meestal niet op gebouwd. De meeste Nederlandse kust-hellingen kunnen vaak wel met deze thermiekkistjes bevlogen worden. Hangt natuurlijk in belangrijke mate van de windsterkte af.

Paul.
Niet helemaal met je eens.
Als eerste startte ik altijd mijn Goldberg (Ex)-Electra, iedereen volgde deze kist altijd nauwlettend, als deze een beetje kon blijven hangen, dan kwamen ze met de anderen ook tevoorschijn, eerder had geen zin.

Als advies kan ik geven aan Mohammed:
Neem zo veel mogelijk kistjes mee, je vliegt er altijd wel een kapot. Zonde als je honderden kms van huis bent en je kunt niet vliegen vanwege pech aan één kist.
Bij voorkeur modellen met kunststof romp(ja de ex-electra heb ik totaal verrot gevlogen op de stenen bergkanten, naderhand heb ik een "generic" kunststof romp onder de goed vliegende vleugel van de Electra gehangen en vliegt hij zijn tweede leven, al dik 10 jaar nu.

Modellen met richtingsroer alléén gaat wel (zie de Electra) maar als het harder gaat waaien zijn rolroeren wel makkelijk. Deze kun je gelijk mixen zodat je als landingshulp naar bóven gaan staan zodat je "remkleppen" hebt voor de landing.

T-staarten en V-staarten zijn minder kwetsbaar als laag liggende stabilo's, die beschadigen makkelijk met het afvangen tussen de stenen.

Neem geen grote bakken mee, die hebben alleen maar nóg meer kans op schade op de doorgaans minder goede landingsmogelijkheden.

Zet er bij voorkeur servo's in met metalen tandwielen, die kunnen beter tegen die soms ruwe landingen tégen, óp of ín de bergwand...

Ga de eerste dag alleen maar kijken, kijken en nog eens kijken. Het is totaal anders als vliegen in Nederland. Want wanneer (behalve aan de duinen) kijk je soms óp het model van boven neer om het te besturen....

Je moet soms (durven...) hééél diep het dal in te vliegen om een thermiekbel in het dal te vinden, dat is best eng in het begin.

Neem voldoende reparatiemateriaal mee, je hebt geheid schade de eerste keren.

Richard,
Mijn antwoord is misschien wat ongenuanceerd geweest. Maa het gaat hier denk ik om iemand die geen of weinig ervaring heeft met hellingzweven. De lichte modellen kunnen tot , zeg, windkracht 3, misschien 4, mede afhankelijk van je ervaring, op de helling gevlogen worden. Dit hangt natuurlijk ook af van de vorm van de helling, of de wind loodrecht staat op de helling, of het achterliggende landingsterrein een redelijk groot vlak is (o.a. in verband met de turbulentie, en het eventueel aanwezig zijn van stenen scherpe objecten enz. op dit terrein. Je kan dus modellen met een verschillend vliegkarakter meenemen rn. afhankelijk van de weercondities Je keuze maken met welk model je gaat vliegen, of, als je geen ervaring hebt en er veel wind staat , wachten tot de condities beter zijn. Mocht je totaal geen ervaring in het hellingzweven hebben, zorg dan dat je ervaren (op jouw vliegmode) assistentie in de buurt heby, en laat zo iemand je eerste start doen. Zo iemand kan je tijdens de eerste vluchten met aanwijzingenhelpen van start tot landing, Als je overigens redelijk vliegervaring hebt, is het kunstje redelijk snel geleerd.

Hoi,

zoals je ziet nogal wat dingen waar je aan moet cq kunt denken!

1. Wat voor modellen heb je die in aanmerking komen?
-> heb je bijvoorbeeld ook een schuim (EPP) vleugel? Erg handig als je ergens voor het eerst alleen aan een helling staat.
2. Waar ga je in Duitsland vliegen?
-> misschien zijn er al mensen geweest en kunnen die je meer over de omgeving vertellen. :D

Groetjes,

Bob

Hoi Mohammed,

dat is wel een hele ruime vraagstelling! :D Van wat voor vliegstijl houd je? Snel langs de helling flitsen, rustig aan thermiek zoeken, grote modellen, kleine modellen, wat is je budget(!)... voor elke soort van vliegeigenschappen en wensen zijn speciale "modellen" aan te raden. En zelfs dan is het aanbod van goede modellen nog erg groot.

Veel vragen... en nog meer vragen...

Groetjes,

Bob

ik ben een beginner dus het moet makkelijk te vliegen zijn,en eigenlijk ook bij harde en zachte wind!!
is de talon goed?of vliegt die te moeilijk?

groetjes
mohammed

Mohammed.
Als ik het zo allemaal lees, vergeet dan het plan om te gaan hellingvliegen in Duitsland. Dat is geen goede start voor de hobby, veel te moeilijk, daar komt bij dat je op druk bevlogen hellingen niet erg polulair zult zijn als je allerlei beginnersfouten staat te maken.

Koop gewoon een 2e hands zwevertje in Waalwijk (ik zie op de site dat ze een elektro zwever bij de 2e hands spullen hebben staan voor 65 euro) en ga bij een club vliegen. Misschien hebben ze er wel een motormodel waar je zwevers mee naar boven kunt dragen, op de rug (Hückepackmethode).
Dan kunnen ze het model lekker hoog afzetten zodat je lang kunt zweven.
Ben je al lid van een club?

hoi

ik ben een beginnende zweefvlieger en ik ben al 1,5 jaar lid van een club en vlieg veel dus heb ik 2 maanden geleden mijn brevet gehaald, en ik wil ook wel eens gaan zweven.

M'med

OK, dat maakt het duidelijker.
Neemt niet weg dat ik je zou aanraden met een goedkoop tweedehandsje te beginnen, dan zie je wat het zweven voorstelt.
Als je toch al kunt vliegen dan is zoiets als de Goldberg elektra een goede en goedkope start, het is een pure zwever, met een simpel motortje erop om makkelijk zelf te kunnen starten en vliegen.
Als je dat ding beheerst (valt nog niet mee in het begin voor de meeste motorvliegers..) dan ben je weer wat verder en weet je beter wat je wilt.
Er is zóveel te koop op dit gebied, je moet het toch zelf uitzoeken.
Lees ook veel (Duitse) bladen, daar staat vaak véél meer in over zweven als Nederlandse. De meeste clubs hebben stapels oude "FMT" en "Modell" rondslingeren in het klubgebouw.

ik zal er eens over na denken

is ie ook goed in de bergen?
wat voor een moter zit er in?
is ie met of zonder rolroeren?
wat voor een accu heb je nodig?
heb je een foto?
waar woon je precies?
alvast bedankt

je moet gewoon een bird of time kopen, heeft een groot vleugeloppervlak. Iedereeen ziet je, dus je zal niet snel uit de lucht gepest worden net als ad.
en als je dan wil landen op een harde ondergrong gebruik je toch gewoon een parachute

greetz sjack

Mohammed.
Ik raad je niet af om als beginner in de bergen te gaan vliegen...Als het al bergen zijn of je misschien ergens op duitse heuveltjes gaat, maar ik raad je wel aan om een beetje voorzichtig te zijn en je niet te laten meeslepen door je honger naar nieuwe dingen. Het is helemaal niet te vergelijken met het vliegen op het vlakke land. Soms vlieg je op thermiek in de bergen en dan is die er, dan weer niet...Zo snel het kan stijgen, evensnel kan het model dalen. Onervarenheid kan je een model kosten of een hele lange wandeling. Je kan natuurlijk perfect vliegen met een zwevertje dat Richard je bv voorstelde, maar als het toch wat stevig moest waaien, dan heb je al snel wat anders nodig. Het is dus terrecht een goede raad om meerdere modellen mee te nemen, zodat je bent voorbereid op meerdere weertypes. Wanneer je helemaal geen hellingervaring hebt, kan je misschien eens een keertje naar de helling gaan voor je besluit in de bergen te gaan vliegen. Dan heb je in elk geval al en duidelijker beeld wat het is om op hellingwind te vliegen. Verder is het landen in de bergen vaak vele keren moeilijker dan het viegen daar...Je kan er nauwelijks van een vlak veldje spreken en dikwijls is het bezaaid met rotsblokken en gesteente. Een mooie landing tussen de obstakels is dan echte kunst. Bedenk dan ook...Hoe sneller je toestel is, hoe moeilijker het is om dat netjes en kort te landen.
Verder wens ik je een aangenaam verblijf toe in Duitsland met veel vlieggenot.
Groeten
Martin
www.biggs.nl

Allemaal bedankt voor jullie tips!!!

ik heb net gehoord dat een lady ook erg goed zweeft en ik weet niet of er iemand is die nog meer goede zwevers weet.

mohammed

Sjack zei:
je moet gewoon een bird of time kopen, heeft een groot vleugeloppervlak. Iedereeen ziet je, dus je zal niet snel uit de lucht gepest worden net als ad.
en als je dan wil landen op een harde ondergrong gebruik je toch gewoon een parachute

greetz sjack

Weet je dan of die goed vliegt?
kan die met veel verschillende weertypes vliegen?
hoe bouw je een parachute?
ik heb het idee dat je zomaar wat zegt zonder dat je iets van af weet.
Vlieg je al lang en heb je al veel in de bergen gevlogen.

Ik neem aan dat je met "Lady"de "Gentle Lady van Goldberg bedoelt. Deze kist, evenals de "Bird of Time"zijn in feite zeer goed vliegende, langzame thermiekzwevers, die het op een goede helling met niet meer dan, zeg, windkracht 4, uitstekend zullen doen.

je kan ruiken of die goed vliegt.
een parachute kan je stelen.
en in mijn dromen vlieg ik altijd in de bergen
en hij kan met alle weerstypes vliegen, maar kan jij dat wel mohammed

Back