welke zwever zijn goed voor in de bergen(Duitsland)

Ik ben zelf onlangs begonnen met zweven en zie niet helemaal waarom je lid van een club MOET worden. Met geduld en niet te veel angst voor onmogelijke reparaties is het redelijk te leren. Ik moet wel toegeven dat de eerste oefenvluchten met 15 jaar vliegervaring aan mijn zijde zijn gedaan maar je zult het toch echt zelf moeten leren!
Het is volgens mij belangrijker wat je zelf van je toetsel verwacht, ik heb een tien jaar oude twee kanaals trainer van carrera overgenomen van mijn vader en die doet het inderdaad tot 3/4 perfect op de duinen van zoutelande. met ballast kan hij ook tot bijna 6 op de lagere duinen alleen moet je er geen al leuke stunts mee uithalen. voorzichtige looping is wel te doen.
Heb net mijn eerste voorzichtige vluchten met zelfgebouwde Robbe Hot shot achter de rug en dat belooft ook veel goeds.

MOETEN is een groot woord, maar dat MOETEN is ook alleen maar gezegd omdat de situatie die jij schetst, misschien wel eens niet voor kan komen!!
Ik moet wel toegeven dat de eerste oefenvluchten met 15 jaar vliegervaring aan mijn zijde zijn gedaan maar je zult het toch echt zelf moeten leren!
Het is toch duidelijk dat dit dan in die club zal gebeuren of zie je het dan nog niet in? Ik heb mezelf ook leren vliegen, maar ook met iemand naast me met veel vliegervaring, dus geen club, maar ook NIET in mijn eentje!
Die Hot Shot van jou kan ook snel vliegen, denk maar eens aan de ongelukken die je kan veroorzaken wanneer je gewoon maar ergens in je eentje gaat proberen te vliegen, zonder vliegervaring en zonder hulp... (en dus niet alleen materiele schade!)

Groetjes,

Bob

Beste GVR (hoe heet je eigenlijk)

De reden waarom Bob er zo op springt, en er misschien nog wel andere reacties komen, is dat we te vaak gezien hebben dat het alleen aanklungelen niet altijd tot goede resultaten leidt en niet zelden zonder gevaar is.
Omdat dit forum ook door veel beginnende of instappende modelvliegers , je bent er zelf één van, gelezen wordt, is er in de loop van de tijd bij veel mensen het besef ontstaan dat dit niet de goede gang van zaken is en proberen veel doorgewinterde forumbewoners dit soort initiatieven af te raden om niet nóg meer mensen op dit (verkeerde) spoor te laten komen.
Wat is er mis mee om het vliegen via een modelclub te leren? Niet stoer genoeg? Misplaatst macho gedrag? Ik weet het niet, maar ik deel de mening van Bob en véle anderen dat je beter bij een club aan kunt kloppen. Naast goede informatie, een veiliger en sneller lestraject, een boel gezelligheid.
Want na een tijdje zul je zien dat er aan alléén vliegen geen zak aan is en zul je toch een club of een groep op gaan zoeken.

Wat bedoel je overigens met 15 jaar vliegervaring?

Justus is de naam! Ik ben bang dat ik de indruk heb gewekt geen lid van een club te willen worden. Dat is absoluut niet de bedoeling geweest allen heb ik andere redenen om dat niet te doen. Op het terrein van de meeste clubs is geen helling...kan daar dus niet vliegen zoals ik dat leuk vind en het lijkt me zinloos om lid te worden voor gezelligheid waar ik bijna nooit bij zal kunnen zijn. Plus dat ik wel op de fiets naar een duin kan maar de vereniging te ver weg is (ik heb alleen een motorfiets) Ik ben het helemaal met jullie eens wat betreft begeleiding tijdens het leren vliegen, Leren bij een vereniging zal ongetwijfeld beter gaan en ik voel me heus niet meer of minder man als ik om advies moet vragen. Ik heb mijn eerste vluchten ook niet alleen gedaan want dan had ik waarschijnlijk al heel snel weer gestopt met vliegen...(ik dacht dat ik dat ook duidelijk vermeld had) Mijn vader, die meer dan 15 jaar actief is in verschillende takken van de vliegerij, staat me met raad en daad bij....alleen hoeft hij niet elke keer als ik ga vliegen mijn hand vast te houden. De oorzaak van de gemaakte crashes hebben we alle keren kunnen achterhalen en voor de nodige aanpassingen en reparaties heb ik goed geluisterd naar de tips en adviesen die ik kreeg! En ik leer heel veel van de onderwerpen die op bijvoorbeeld dit forum te lezen zijn.
Ik heb hier in de buurt georienteerd naar een vereniging maar zit niet te wachten om van het veld te moeten als er een helicopterpiloot verschijnt.

Niet via een verening vliegen betekent toch niet meteen dat ik met een hoop brokstukken een beetje sta te klungelen? Ik vlieg heel bewust op tijden en plaatsen die voor omstanders geen gevaar opleveren (heb 4 maanden per jaar vakantie dus dat lukt aardig), dat waren dan misschien niet de ideale vliegstekken maar ook geen ongelukken en misverstanden. Hoogstens mijn aangetatse trots.

Bob, Mijn Hot Shot gooi ik echt nog niet van een duin af voordat ik mijn Carrera goed en wel beheers maar op een vlak leeg grasveld kijken of het wel goed zit met zwaartepunt, trim e.d. kan hopelijk niet al te veel kwaad?

groeten

Justus

Hoi Justus,

begrijp me goed, ik wilde je alleen aangeven dat je opmerking door sommige kan worden opgevangen als zoiets van "Hee iedereen leert het in zijn uppie.... dan ik ook" en dat kan niet iedereen zo goed inschatten als jij! Want jij hebt iemand met 15 jaar ervaring naast je gehad! ;) Ik vlieg ook alleen maar aan de helling, voor mij is er op de zelfde manier als voor jouw weinig interesse voor een club!
Groetjes,

Bob

PS Jammergenoeg staat de wind voor zondag voorspeld uit oostelijke richting anders hadden we samen kunnen vliegen in Zoutelande!!

Paul Tupker zei:
Ik neem aan dat je met "Lady"de "Gentle Lady van Goldberg bedoelt. Deze kist, evenals de "Bird of Time"zijn in feite zeer goed vliegende, langzame thermiekzwevers, die het op een goede helling met niet meer dan, zeg, windkracht 4, uitstekend zullen doen.

nou ik bedoel eigenlijk de sophisticated lady deze heeft een t-staart en is 20 euro duurder. weet iemand of sophisticated lady beter vliegt dan de gentle lady?? Alle anders tips voor goede helling zwevers zijn ook welkom!!!!

Alvast bedankt voor al jullie tips!! :D

Richard Branderhorst zei:
Paul.
Niet helemaal met je eens.
Als eerste startte ik altijd mijn Goldberg (Ex)-Electra, iedereen volgde deze kist altijd nauwlettend, als deze een beetje kon blijven hangen, dan kwamen ze met de anderen ook tevoorschijn, eerder had geen zin.

Als advies kan ik geven aan Mohammed:
Neem zo veel mogelijk kistjes mee, je vliegt er altijd wel een kapot. Zonde als je honderden kms van huis bent en je kunt niet vliegen vanwege pech aan één kist.
Bij voorkeur modellen met kunststof romp(ja de ex-electra heb ik totaal verrot gevlogen op de stenen bergkanten, naderhand heb ik een "generic" kunststof romp onder de goed vliegende vleugel van de Electra gehangen en vliegt hij zijn tweede leven, al dik 10 jaar nu.

Modellen met richtingsroer alléén gaat wel (zie de Electra) maar als het harder gaat waaien zijn rolroeren wel makkelijk. Deze kun je gelijk mixen zodat je als landingshulp naar bóven gaan staan zodat je "remkleppen" hebt voor de landing.

T-staarten en V-staarten zijn minder kwetsbaar als laag liggende stabilo's, die beschadigen makkelijk met het afvangen tussen de stenen.

Neem geen grote bakken mee, die hebben alleen maar nóg meer kans op schade op de doorgaans minder goede landingsmogelijkheden.

Zet er bij voorkeur servo's in met metalen tandwielen, die kunnen beter tegen die soms ruwe landingen tégen, óp of ín de bergwand...

Ga de eerste dag alleen maar kijken, kijken en nog eens kijken. Het is totaal anders als vliegen in Nederland. Want wanneer (behalve aan de duinen) kijk je soms óp het model van boven neer om het te besturen....

Je moet soms (durven...) hééél diep het dal in te vliegen om een thermiekbel in het dal te vinden, dat is best eng in het begin.

Neem voldoende reparatiemateriaal mee, je hebt geheid schade de eerste keren.

nu ik dit allemaal weer eens teruglees heb ik hier toch wel veel info aan!!!
Deze dingen hoor ik nu ook op de club!! dus bedankt!!! :o

hoi mohammed; ik ga ieder jaar met een stel vrienden in duitsland op de wasserkuppe vliegen. we nemen in onze auto voor twee man, 27 :D modellen mee, van grote schaalbak, bird of time, tot micro-floh. en waar vliegen we het meest mee? de libelle :?
dus, een ruim arsenaal aan vliegtuigtypes is wel aan te raden, maar met een model voor vrij licht weer kan je de meeste kanten mee op

Bij ons op de club gaan ze ook ieder jaar een paar keer naar wassekuppe en waarschijnlijk ga ik dus volgend jaar mee!!! maar ik heb dus een zwever nodig en ik weet nog niet precies welke....
kan ik meer info over die libelle krijgen???

de libelle is een houtbouw, cnc gefreest model.
ik heb de mijne gekocht in dortmund op de beurs, kost nu €51.00
bij Hollein modelbouw, zie; www hoellein.com

Back