Welke zwever??

Ik zou alleen, als de portemonnee het toelaat, kiezen voor een spinner en bladen van aeronaut. Veel hoger rendement en dus langere vliegtijd en beter vermogen.
Tja ik weet niet of iemand het ooit heeft vergeleken... zou het nou eens vijf procent schelen? (lijkt me al veel). Tel uit je winst.

Trouwens, die Aeronaut centres zijn altijd van plastic (misschien niet bij de grotere props) en bij die van HK is het midden altijd van metaal, ook de spinner is van alu ipv plastic.

Tja ik weet niet of iemand het ooit heeft vergeleken... zou het nou eens vijf procent schelen? (lijkt me al veel). Tel uit je winst.

Trouwens, die Aeronaut centres zijn altijd van plastic (misschien niet bij de grotere props) en bij die van HK is het midden altijd van metaal, ook de spinner is van alu ipv plastic.

Ook ik heb dit natuurlijk niet gemeten, maar heb de betreffende bladen van HK al wel eens op mijn elektozwever gehad. Met dezelfde bladen qua formaat (aeronaut) was er echt een heel duidelijk verschil merkbaar in stijgsnelheid en accu tijd. Ook maakt de prop veel minder geluid.

De alu spinners van HK zijn wel mooi en kunnen eventueel ook met aeronaut bladen worden gecombineerd

Ja dat kan qua vliegen op zich prima. Alleen is EPO een veel brosser en minder sterk soort schuim dan Elapor (zoals bijvoorbeeld Multiplex en Graupner dat gebruiken). EPO kun je ook niet met secondelijm lijmen, Elapor (of Solidpor zoals Graupner het noemt) wel.
Er is prijsverschil maar zeker ook kwaliteitsverschil.......

Misschien een klein advies wanneer je een beginner bent;

http://www.rc-point.nl

Zoek bij rc-bouwmodellen naar vliegtuig/zwever, electro-arf naar de multiplex easyglider pro.

Motor-setup erbij, ontvanger en accu erin en je hebt een prima toestel om het (zweef)vliegen onder de knie te krijgen.

Wordt vaak aangeraden als beginners-toestel.

De zaak zit ook in Nederland (Beugen) en telefonische support is uitstekend!

Suc6!

Louis

Laatst bewerkt:
Ik heb deze zelf ook .....vliegt vanzelf via Conrad gekocht ca 80 euro (leeg)

weet ik, daarmee dat ik het vermeldde.... het is een erg kalme zwever, die als vanzelf boven blijft....

kameraadje van me had em gewonnen met de clubwedstrijd, vliegt gewoon erg zelfzeker voor een "schuimpje", zeker zo goed dan een easyglider.

Alleen is EPO een veel brosser en minder sterk soort schuim dan Elapor (zoals bijvoorbeeld Multiplex en Graupner dat gebruiken). EPO kun je ook niet met secondelijm lijmen, Elapor (of Solidpor zoals Graupner het noemt) wel.

@Arjan: verwar je EPO hier niet met EPS?
EPO kan namelijk wel met CA verlijmd worden

Elapor is proprietary composition and Multiplex Robbe models use it. Many RC model companies may switch to this
ELAPOR and ARCEL are not EPP.

EPP (Expanded Polypropylene) stands on its own as the toughest, most resilient foam, great in compression, will tear in tension. Needs strapping tape to carry the tension loads. Downside is it is difficult to mould.

Arcel is a composite of EPS (Styrofoam) 70%, and PE (Polyethylene) 30%.

EPO: Expanded Poly Olefin , see below for more info

Elapor is probably similar to Arcel but its mix is not revealed.

Both of these are a bit softer in compression than EPP, but are nonetheless VERY good, with the tremendous advantage of being able to be molded for mass production.

You put Elapor Foam together with regular CA glue so I just fixed all the cracks and broken parts with that. Boiling water makes the Elapor Foam beads swell up and after dipping the nose in the hot water and using my hands to help remold, the cells got back their "memory" and with the back of a spoon to smooth out the surface cells again and a touch up of paint, the Twister looks almost as good as new.

EPO is definitely not EPP. It looks similar to Elapor but it has a greasy feel to it.

What kinds of glue work on EPO?
"Regular CA?" Yes but needs kicker.
"Epoxy?" No
"Gorilla Glue?" Yes
"White and yellow glues?" No
"Others?" GWS Glue or Polyurethane glues

"Can we use fillers with EPO to get smoother finishes? What kind?" Fillers are not needed and possibly would not stick well.

"What kind of sanding considerations? Will it sand?" Yes it sands well, but the kits need very little sanding. The surface finish is almost as good.

"Any special considerations for paint? Water based?" Solvent based? You can use any type of paint that will stick. Both water and solvent based will work but some paints require a primer.

"Can I apply Monokote or similar coverings to it?" no reason to as the finish is pretty smooth.

"A common repair method with Elapor is to heat it with hot water to expand it after a hard bump. Will EPO work the same way? Probably

if they say to use foam safe CA, then it's definitely NOT Elapor. Multiplex, who came up with the stuff (or at least it's name) makes it quite clear in their Elapor plane instructions NOT to use foam safe on their planes, as it will not provide a sufficient bond. Although I have heard of people using Gorilla Glue successfully.

EPO: Expanded Poly Olefin
Polyolefin - Polyolefins are the largest group of thermoplastics, often referred to as commodity thermoplastics, they are polymers of simple olefins such as ethylene, propylene, butenes, isoprenes, and pentenes, and copolymers and modifications thereof. The term polyolefins means "oil-like" and refers to the oily or waxy feel that these materials have. Polyolefins consist only of carbon and hydrogen atoms and they are non-aromatic. Polyolefins are usually processed by extrusion, injection molding, blow molding, and rotational molding methods. Thermoforming, calendering, and compression molding are used to a lesser degree. An inherent characteristic common to all polyolefins is a nonpolar, nonporous, low-energy surface that is not receptive to inks, and lacquers without special oxidative pretreatment. The two most important and common polyolefins are polyethylene and polypropylene(EPP::$) and they are very popular due to their low cost and wide range of applications.

@Arjan: verwar je EPO hier niet met EPS?
EPO kan namelijk wel met CA verlijmd worden
What kinds of glue work on EPO?
"Regular CA?" Yes but needs kicker.

Nee ik verwar het niet met EPS maar de toevoeging die hier gedaan wordt ("Needs kicker") kende ik niet. Ik wist alleen dat het niet zo sterk wordt als je het lijmt met CA, of eigenlijk dat het vaak erg makkelijk weer los gaat.
Los daarvan, EPO is véél minder bestand tegen mishandeling dan Elapor en zeker EPP. Het is ook veel minder vormvast. Ik ben er zelf niet zo dol op.....

Pfff... ik vind het maar moeilijk om een goeie keuze te maken en waar ik hem koop.. :-?
Het liefste koop ik het in nederland, maar in het buitenland is het weer goedkoper. En er zijn zoveeeeeeeeel zwevers en ze lijken allemaal op elkaar..

Hallo allemaal,

Ik ben toch van plan om de Mulitplex easy Glider te kopen...
Nu ben ik een geschikte motor aan het zoeken, maar er zijn zoveel....
Een motor die veel wordt gebruikt is al heel lang niet op voorraad bij HK..KLIK HIER

Heeft iemand tips voor een geschikte motor? :o
In de database staan ook niet veel motoren..

Misschien deze?
Zou deze goed passen zonder aanpassingen aan de neus?

Peter

Laatst bewerkt:
Hoi,
De Junior S is een in alle opzichten vergelijkbaar vliegtuig (zelfde spanwijdte, zelfde vlieggewicht, zelfde vliegeigenschappen). Daar kun je dus ook kijken.
De meesten gebruiken een motor tussen de 70 en 100 gram (gewicht bij een brushless motor is een directe maat voor het vermogen dat je er uit kunt halen)
Verder kun je bij dit vliegtuig kiezen tussen 2 cellen lipo (7,4v) of 3 cellen (11,1V). De waarde "kV" die je bij een motor ziet staan geeft aan hoeveel toeren de motor maakt per V die je er op zet. Dus op 2 cellen lipo moet je een iets sneller draaiend motortje nemen om de prop een redelijk toerental te geven. Voor 2 cellen is een kV van 1200 tot 1500 geschikt.
Op 3 cellen moet je kijken naar een motor met een kV van rond de 900 tot 1100.
En als je een motor en bijpassende accu hebt gekozen kies je als laatste een bijpassende prop.

De motor die jij aangeeft is geschikt met één "maar"; hij heeft blijkbaar een 3mm as en die kom je niet vaak tegen. Dat is van belang voor de spinner. Die van Graupner en Aeronaut hebben vaak een span-conus voor een 3,17mm asje, wat veel gebruikelijker is. Even opletten met bestellen dus. Je kunt ook een HK spinner bestellen maar Graupner of Aeronaut bladen halen (ietsje duurder maar merkbaar beter)
Hij heeft verder een diameter van 28mm en als ik de database mag geloven worden die vaker gemonteerd. Gewicht 67 gram, kV 1050 dus gaat het best op 3 cellen (rond de 1800 tot 2200mAh is prima). Neem er dan een 9x6 klapprop en een 25A regelaar en je kunt vliegen.

Tot slot, als ik je een advies mag geven: bestel die Easyglider nou maar gewoon, haal er de spulletjes bij en ga vliegen in plaats van twijfelen. Met een Easyglider heb je echt iets leuks en goeds waar je jaren plezier van gaat hebben :-)

Arja,

Heel erg bedankt voor de nuttige informatie! Hier heb ik veel aan.
Ik ga nu zeker de easyglider kopen! Vind het een mooi toestel om te zien en op Youtube is te zien dat hij mooi kan vliegen.

Het gaat nu wel lukken met de motor. Wist namelijk moet zo goed wat die KV was en wanneer je welke waarde moet gebruiken..

Bedankt:D

Groet, Peter

Vind die setjes nog best wel aan prijs.. :( Er moeten dan ook nog accu's en servo's bij. Ga toch voor een setup van HobbyKing.

Setup:

Zwever: Multiplex Easy Glider Pro

Motor: Turnigy2836 Brushless Outrunner 1000kv
ESC: Hobby King 30A ESC 3A UBEC
Prop (spinner): 40mm Alloy Folding Prop Spinner with 3.17/4mm/5mm Adapter
Prop: Graupner Cam Folding Prop 9x6
Servo's: HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
Lipo's: Turnigy 2200mAh 3S 30C Lipo Pack

Volgens mij gaat dit wel samen zo:D
Opmerkingen zijn welkom!

Groet, Peter

-edit- ik zie dat je een andere motor hebt gekozen met een 4mm as. Ook goed :-)

Als je slim bent neem je gelijk 2 accu's, kun je de hele middag vliegen. En vergeet geen stekkertjes voor je ESC te kopen (Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pairs) GENUINE)

Laatst bewerkt:
Ja toch maar een andere motor ;)

Ik ga zeker 2 accu's bestellen! De XT60 stekkers ga ik bestellen via E-bay. Super goedkoop..

Hoe zit het eigenlijk met de kabel lengte van de servo's.. Moet ik daar ook verleng kabels voor bestellen?

Voor de aileronservo's heb je verlengkabeltjes nodig. Moet je even in het Easyglider draadje kijken hoe anderen dat hebben gedaan.

Back