Wellheim 2014

Erg gaaf om te zien, vooral die korte draaien en dan zo vlak, hoe is het mogelijk :eek: ?

Is het niet mogelijk om eens een F5J-clinic te houden voor mensen die met F5J willen kennismaken en/of om technieken te leren?

Lijkt mij wel een leuk iets. BV een Nationaal F5J trainings kamp (weekend) volop trainen, oefenen enz

Vorig jaar hebben Adrie en Henk dat georganiseerd maar door gebrek aan animo is het niet doorgegaan.....
Als iemand zich geroepen voelt weer zoiets te doen laat maar weten, dan verzamel ik de mogelijkheden. Ik stel me in ieder geval beschikbaar om de tijdwaarneming etc te doen en wil ook wel een lesje "reglementen" verzorgen.

Is het niet mogelijk om eens een F5J-clinic te houden voor mensen die met F5J willen kennismaken en/of om technieken te leren?

Als je het in een weekend weet te regelen waarin er geen wedstrijd is zullen er vast een paar mensen langs willen komen in Vught denk ik zo.. :D

Zo, net terug van een middag oefenen ;-). Ik wil het best in VUGHT regelen. Ons bestuur doet daar niet zo moeilijk over. Wat is n gunstige datum, ergens nog in oktober of liever voorjaar? Arjan weet jij al data voor 2015 (F5J wedstrijdkalender)?

De wedstrijdkalender gaan we in het najaar maken.
Even over Vught; daar hebben we ook wel eens voor een wedstrijd naar gekeken.
Voor een F5J wedstrijd heb je minimaal een veld van 100x100 meter nodig, met bij alle windrichtingen een vrije aanvliegroute. Het veld van the Hawks (hoe mooi ook, ik kom er graag) leent zich niet voor een wedstrijd omdat het langwerpig is en pal naast een bomenrij ligt. Bij wind uit W of O kun je de startlijn niet haaks op de wind leggen, bij wind uit Z of N kom je in de problemen met de bomen.

Nu we het daar toch over hebben, mocht iemand een geschikte locatie hebben (waar een wedstrijd gehouden kan worden) dan hoor ik dat graag.

Of bij Den Bosch, stephan1986 heeft denk ook wel interesse. Zal wel ff pb-en. Hebben ook aardig wat ruimte.

Ik vond nog enige foto's :

3. Internationale Deutsche Meisterschaften im F5J-Thermikflug 2014 | MFG Weilheim

Duidelijk is te zien dat ze starten vanuit het corridor en dat is fout :

5.5.11.8.2. Vliegen in groepen
c. De werktijd voor iedere groep moet niet starten voordat de toegangscorridor vrij is van personen.
Iedere bewuste poging om de start van de werktijd te vertragen door een deelnemer, zijn helper of ploegleider door de toegangscorridor te belemmeren zal resulteren in een nul score voor de ronde.

Het is geslonken maar het zit me nog een beetje dwars.

Je moet juist wel met je model binnen de corridor starten. Of de piloot nou zlf zn toestel gooit of een helper. De gene met de kist in zn handen moet er binnen staan ( volgens mij )
Zo gaat het in iedergeval bij F3J ook.

Dat bedoel ik nou. Dit is F5J hoor.

Mijn punten voor die ronde was ik kwijt omdat ik met één voet uit het corridor stapte. Dat staat ook nergens.

a) At all times, the models must be launched into wind and within four (4) metres of the competitor’s launch mark. An attempt is annulled and recorded as zero, if the model aircraft is not launched within the above specified distance. The launches must be straight forward, with the motor running. Any other type of launch is not allowed.
b) In zero or variable light wind conditions, the launch and final approach to touchdown direction, will be set by the contest director. Any other direction is not allowed.
c) An attempt is annulled and recorded as zero, if the model aircraft is launched before the start of a group's working time.

En de corridoor is 4m

Ik denk het niet :
5.5.11.3.1 b. Het vliegterrein moet ook bovenwinds een zes (6) meter brede en duidelijk aangegeven toegangscorridor hebben, waarvan de rand ten minste vijftien (15) meter van de start/landingspunten ligt.

Blijft staan dat ik geen punten kreeg en dat staat nergens.

De start, Zie F

5.5.11.10. Start
a. Voorafgaande aan de start moeten op de vastgelegde start/landingsplaatsen alle
hoogtemeter/motorlooptimers op grondniveau geïnitialiseerd worden, waargenomen door de
tijdopnemer.
b. De algemene richting van de start moet aangegeven worden door de wedstrijdleider. Alle starts
moeten in deze algemene richting gemaakt worden zelfs bij nul of wisselende geringe
windomstandigheden. Een straf van 100 punten wordt toegepast bij iedere overtreding van deze
regel.
c. De motor mag niet lopen voordat het startsignaal gegeven is. Een straf van 100 punten wordt
toegepast bij iedere overtreding van deze regel.
Tenzij anders aangegeven door de wedstrijdleider
d.
f.
moeten de modellen gestart worden in de windrichting binnen vier (4) meter van het start/landingspunt van de deelnemer. Een poging wordt
nietig verklaard en opgenomen als 0-score, als het modelvliegtuig niet binnen de hierboven opgegeven afstand wordt gestart.
Een poging wordt nietig verklaard en wordt opgenomen als 0-score als het model vóór het begin van de werktijd van een groep gestart wordt.
e. De start moet recht vooruit zijn met lopende motor. Iedere andere soort start is niet toegestaan.
Een straf van 100 punten wordt toegepast bij iedere overtreding van deze regel.
g. Tijdopnemers staan achter de vlieger om de start waar te nemen, maar mogen de vlieger of zijn
helper niet hinderen.

En is een Toegangs corridor niet de plek waar de piloten verzamelen en dan door de 4 m breede corridor naar hun startplek lopen? ( tis een vraag)

Nee, ik heb geen bezwaar gemaakt. Mede door de Duitstalige aanwezigen met hun gewoontes en wedstrijdleiding. Overdonderd heet dat geloof ik.

Kom ik terug op mijn uitgangspunt artikel 5.5.11.8.2. c.
Volgens mij wordt er bedoeld dat de werktijd niet van start mag gaan als er in de 6 meter brede toegangscorrodor nog mensen aanwezig zijn.

En ja, er is beschreven wanneer je daar wel mag komen. De wisseling van groepen wordt zo gekanaliseerd zal ik maar zeggen. Of dat nou nodig is ???

Wij kennen dat niet in Nedeland gelukkig.

Maar stonden er dan mensen in de corridoor tijdens jou start die de start belemmerde?
Het ging toch om dat je met 1 voet buiten de corridoor starte?

Nee ik werd niet belemmerd. Om te werpen doe ik wel eens een stap naar voren.

Er hoort gewoon niemand in de toegangscoridor te zijn. Vandaar dat ik stel dat ze het daar fout doen. Oude F3J gewoontes zullen we maar zeggen.

Dan snap ik je punt niet. Het ging toch om dat je met je voet buiten de corridoor starte?
Wat heeft dat dan te maken met de toegangs corridoor ?

Back