wennen aan richtingsroer

hallo ik ben mitchel ik laats een shocky gebouwd maar hoe kan ik me zelf zo snel mogelijk het richtingsroer aanleren want ik moet richting als ik een ferticale bocht maar en dat leer ik me niet aan iemand tips

Crg

Bij indoor is het inderdaad een noodzaak om goed te leren rudderen. Met ailerons alleen redt je het niet in een krappe sportzaal.

Bij het gebruik van rudder naar rechts gewoon een klein tikje aileroninput naar links invoegen voor een mooie vlakke bocht.

Stevo

Een vertikale bocht... een stall turn dus? Richtingsroer stick volledig links of rechts... al is naar links (in geval van een met de klok meedraaiende prop, bijna altijd het geval) makkelijker dan naar rechts.

Voor horizontale bochten indoor zowel richting als rolroeren gebruiken zoals Stevo al aanhaalde...

Het zal je nu wel duidelijk zijn maar in de praktijk brengen lukt alleen door oefenen.
Dat lukte mij het beste door veel buiten te vliegen met weinig wind waar een foutje nog makkelijker te herstellen is.;)

Ok duidelijk ik heb vandaag gevlogen maar vergeet totaal richting te gebtuiken zijn er truckhes voor om het meer te gebruiken

Je kunt je ailerons in je zender uitzetten ;) , moet je met rudder vliegen. Of een shocky alleen rudder kan weet ik niet.
Misschien v-stelling inbouwen.
Anders veel oefenen.

Ok duidelijk ik heb vandaag gevlogen maar vergeet totaal richting te gebtuiken zijn er truckhes voor om het meer te gebruiken
Ja op veilige hoogte vliegen je aillerons uittrimmen zodat je vlak rechtuit blijft vliegen met een bepaalde hoeveelheid gas.
Vervolgens rudder kort uitsturen en weer terug in neutraal en kijken wat er gebeurd.
Door oefenen durf je steeds meer met rudder te sturen.
Als het goed is gaat je vliegtuig vlak liggend door een bocht zo als een auto maar blijft meestal niet lang vlak liggen en dat moet je dan tijdig leren corrigeren met je aillerons en hoogte roer.;)

Je kunt je ailerons in je zender uitzetten ;) , moet je met rudder vliegen. Of een shocky alleen rudder kan weet ik niet.
Misschien v-stelling inbouwen.
Anders veel oefenen.

Geen enkel toestel zonder V-stelling kan enkel met richtingsroer gevlogen worden.

V-stelling in een shocky maakt hem minder sterk (crashbestendig). Wil je voldoende sterkte dan wordt ie weer veel zwaarder. Niet doen dus!

Rechthoekige circuits vliegen (met de klok mee of tegen de klok in, wat je het beste ligt).
In geval van tegen de klok in: elk van de 4 90°-bochten eerst richtingsroer links sturen en met rolroer rechts de vleugels in de bocht proberen horizontaal te houden. Met de klok mee wordt dat eerst richtingsroer rechts sturen en met rolroer links de vleugels horizontaal houden.

Desnoods honderden keer dit circuit vliegen totdat het lukt ;)

Geen enkel toestel zonder V-stelling kan enkel met richtingsroer gevlogen worden.

V-stelling in een shocky maakt hem minder sterk (crashbestendig). Wil je voldoende sterkte dan wordt ie weer veel zwaarder. Niet doen dus!
Die eerste ben ik het wel mee eens.

Die tweedde niet.
V stelling in een shocky maakt hem stabiel of zelf corrigerend en dat wil je niet.
Een shocky moet alleen doen wat jij wil en niet wat hij zelf wil.
Daar om zijn het ook geen beginners vliegtuigen maar ze wennen wel snel omdat ze zo langzaam kunnen vliegen als het goed is.;)

Je kan ook zoals ik in een krappe sportzaal gaan vliegen,

bij gebruik van rudder : heel de sessie plezier

zonder gebruik van rudder : 10 seconden voor je tegen de muur vliegt en einde oefening;)

Dan leer je het beslist wat sneller te gebruiken

Stevo

Die eerste ben ik het wel mee eens.

Die tweedde niet.
Voor V-stelling moet je met 2 vleugelhelften werken. Je kan de verbinding tussen beiden nooit zo sterk (én even licht) maken als een vleugel uit 1 stuk. Bedenk dat ook dje e koolstof ligger in 2 delen moet maken bij V-stelling (heeft eigenlijk weinig zin)
Bij een tik tegen de muur, vloer of plafond is een vleugel uit 1 stuk gewoonweg sterker.

V stelling in een shocky maakt hem stabiel of zelf corrigerend en dat wil je niet.
Een shocky moet alleen doen wat jij wil en niet wat hij zelf wil.
Helemaal mee eens

Daar om zijn het ook geen beginners vliegtuigen maar ze wennen wel snel omdat ze zo langzaam kunnen vliegen als het goed is.;)

Die dingen vliegen net traag omdat ze zo licht zijn... een zwaardere - versterkte - vleugel in V-stelling zal ervoor zorgen dat de vliegsnelheid hoger wordt...

Voorwaarde is wel dat je wat meer setupjes in huis hebt.
Een andere voorwaarde is dat je sneller bouwd als crasht.
Ik bouw alles van tekening of uit mijn hoofd.
Matriaal kosten zijn dan nihil en elektronica overleeft het wel.
Zelfs koolstof heb ik een alternatief voor.

IMG_1480.jpg

Bamboe

:);)

Laatst bewerkt:
Bij winkels zoals Xenos.
Het zijn met touw aan een geregegen matjes zo als susji matjes en ze kosten bijna niks.
Je moet er even tegen aan lopen.
Gewicht is bijna het zelfde maar je moet ze wat selecteren bewerken en aan elkaar lijmen als ze te kort zijn.
Bijkomend voordeel is dat ze geen storing veroorzaken wat bij koolstof wel kan omdat dat geleidend matriaal is.
Ik vlieg met 40Mhz en het lijkt dan een behoorlijk verschil te maken als je buiten vliegt met kleine ontvangertjes.;)

Back