Werkende Radar op Happy hunter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door LukeSkySailor, 21 dec 2020.

Tags:
  1. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Hoi Rene,

    Het gaat me niet om de stevigheid, eerder om de verschillende smelt temperaturen van het soldeer.
    Het silversoldeer (ik gebruik 3 verschillende) hebben als smeltemperatuur 650C, 740C en 790C, de mast-delen zelf heb ik met zachtsoldeer gedaan 280C
    Hiermee kan ik op het gemak solderen zonder het risico dat de details loslaten.

    Zeker met de schijnwerpers, de windvaan en de antennehouder is het met zacht erg lastig te fixeren, als ik bijvoorbeeld de smd-led wil vastsolderen op deze messing behuizing dan laat het geheel vrijwel direct los. Daarnaast met het machinaal schuren kan de temperatuur ook nog eens te snel oplopen en komen de verbindingen ook snel los.
    Door hier 640C voor te gebruiken gebeurt dit niet en kan ik bijvoorbeeld de led zonder probleem op het gemak vastzetten en de mast netjes gebruiken als geleider.

    Ik ben het met je eens dat het klinkt als gecompliceerd, maar eigenlijk maak ik het mezelf makkelijker omdat ik langer warmte in de mast kan zetten en dus meer tijd heb om alles netjes uit te richten.

    Zie hier de ruwe soldering van de mast, geeft je een indruk van hoe ik het aangepakt heb.
    De mast zelf heb ik met 280 gedaan omdat de draden er dan in zitten en die beschadigen boven de 400C

    20210122_215110.jpg
     
  2. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Bart bedankt voor de info, ik ga dit ook eens proberen. Luc succes met de bouw.


    Rene.
     
  3. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Begon te kriebelen LUC ...(smile)...ben er na 4 jaar toch mee begonnen. Ga het rustig aan doen. Ben ook bezig met andere hobby zie foto 3. Huis van mijn dochter. Kwestie van tijd verdelen.succes met de bouw.

    Rene. 20210123_105515.jpeg 20210123_105622.jpeg IMG-20210114-WA0003.jpeg
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. LukeSkySailor

    LukeSkySailor

    Lid geworden:
    29 jan 2016
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Wuustwezel
    Een goede mindset is al goud waard. Ga je de Hunter waarheids getrouw bouwen of eerder een vrije interpretatie?
     
  5. LukeSkySailor

    LukeSkySailor

    Lid geworden:
    29 jan 2016
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Wuustwezel
    De motors die ik ga gebruiken voor de radars zijn vandaag toegekomen. Het zijn 6mm motoren met een gearbox die een reductie heeft van 252/1. Aan te drijven met een voedingsspanning tussen 1 en 4 volt. Het toerental van de uitgaande as varieert dan van 30 tot 140 T/min. Nu nog bekleden en op de mast zetten.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  6. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    LUC mijn Hunter krijgt een grote hekrol zoiets als op een AHTS en een ander achterdek verder een afwijkende kleurstelling zeg maar een beetje vrije interpretatie. We gaan het zien tijdens het bouwen er zijn zoveel verschillende Hunter's dan kan de mijne er ook wel bij... (lol) ...Ben tijdens deze Crisis ook een beetje begonnen met een PONTON deze wil ik als sleep achter mijn JONNY alleen heet de mijne Spirit of Rotterdam zoals je ziet ben ik lekker bezig met de hobby. Ik kijk elke dag wel waar ik zin in heb. Een hobby moet je niet haasten.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  7. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Ben benieuwd hoe je radars er uit gaan zien, en beter nog, hoe ze draaien.


    Rene.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  8. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Dit zijn de motortjes die ik ook gebruikt heb in mijn Fairplay 26 hier vooraan in dit artikel .
    Zij passen perfekt onder het radarbordes op 1/50 , vastgelijmd met een beetje siliconen .
    Wel oppassen bij het spuiten of schilderen , een klein drupje verf is genoeg om de tandwielen te laten stuk gaan .
    Deze hebben inmiddels al vele uren gedraait bij mij zonder problemen , dit op een spanning van 2volt .
    Groetjes en hou het gezond
    Ronny
     
  9. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Inmiddels is de zee- en binnenvaart radar klaar en gemonteerd op de bovenmast van de Svitzer Rotterdam.
    Om toch even het effect te laten zien hierbij de video's van het resultaat, is allemaal individueel aanstuurbaar via de zender. Voor de vergelijking met de maten heb ik er even een rolmaat naast gezet op de 1e video.
    Verlichting komt erg sterk over maar dat komt door de camera, ze draaien nu ook de juiste kant op met de juiste snelheid.

    Blauw/rode lampje in de dome is de werkende GPS antenne, moet nog verder gecamoufleerd worden.



     
    MarcT vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bart, Zou de radars wat langzamer laten draaien. De bovenste 20 en de onderste 30 omw./min. Gr. Klaas.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  11. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    dit is 60rpm, wat ik lees zit binnenvaart rond de 60-70.. welke snelheid denk je aan?
    Ik heb de zeeradar kunnen zetten op basis van video's van de echte rotterdam, de bovenste helaas niet
     
    MarcT vindt dit leuk.
  12. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Hoi Klaas,

    Zie hier de onderste op exact 30 en de bovenste op 20 omw/m
    Ik had niet gezien dat je al de snelheden erbij gezet had.

     
    MarcT en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo ziet het er natuurgetrouwer uit Bart. Binnenvaartradars (voor dichtbij en groot oplossend vermogen van het beeld) draaien zo rond de 30 en de long range wat langzamer. Gr. Klaas.
     
    MarcT en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  14. francois lamein

    francois lamein

    Lid geworden:
    22 jun 2015
    Berichten:
    45
    Locatie:
    veendam
    he hoi ik lees dit ook mee en ik vraag me af waarvoor ga je de gps gebruiken, en gebruik je het met Arduino of iets anders?
     
    MarcT vindt dit leuk.
  15. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Hoi Francois,

    Ja dat klopt, de GPS zit in de dome en is aangesloten op 1 van de 2 arduino 2560 mega Pro's.. Het signaal van de GPS antenne (serieel) wordt door de arduino naar de zender doorgestuurd en geeft mij hiermee aanvullende telemetrie-informatie.
    Ik gebruik zelf het Graupner Hott protocol, via dit protocol is het relatief eenvoudig te koppelen, ik zie naast de GPS data ook stroomverbruik, spanning van de boordaccu en boegschroef, accucapaciteit, temperatuur van het inlaat en koelsysteem, toerentallen van de schroeven en zelfs de diepte wordt met een kleine sonar sensor gemeten en naar de zender gestuurd. Andersom heb ik 16 proportionele kanalen en 64 digitale kanalen vanuit de zender beschikbaar, dit biedt erg veel mogelijkheden. De tweede arduino zorgt voor aansturing van o.a de 2 bovenstaande radars (op 2 losse attiny85's ivm multithreading), de 3 kranen en de 3 blusmonitoren zijn bestuurbaar en aan boord zitten 5 watersensoren die me informeren als er ergens water binnen de romp komt en waar dit dan is. Er zit een noodpomp (ruitenwisserpomp) in die eventueel water direct naar buiten pompt na detectie. De verlichting in de opbouw is voorzien van om en nabij de 150 individueel adreseerbare leds om zo een unieke uitstraling te geven aan de verschillende kamers. Ik gebruik twee arduino's omdat de Arduino zelf dus niet multi-threaded is. Ik heb getwijfeld over een RPI maar ik vind persoonlijk de 2560 met zijn 54 IO's beter voor dit schip.
    Alle lampen, mast, spotlights, tl verlichting aan de zijkant is individueel aan te spreken vanuit de zonder (ja, is natuurlijk overkill) maar ik vind dit gewoon erg leuk om deze techniek te maken en in te bouwen daarnaast ik leer hier zelf natuurlijk ook steeds meer van.

    Om een idee te geven van de huidige installatie van de 2 brushless motoren en de noodpomp
    1.jpeg

    De onderkant van de opbouw met rechts de aansturing van de 2 radars en de arduino 2560 mega pro met de individueel aanstuurbare nanopixel leds rondom de raampjes
    3.jpeg

    Klein detail, vooral de maatvoering, is eveneens bestuurbaar vanuit een van de twee arduino's
    2.jpeg
     
    erah vindt dit leuk.
  16. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis

    Als ik hier kijk: https://www.bauer-modelle.com/Beschlagteile/Radar-Radome/Radar/Bauer
    Dan is toch alleen bij de eerste twee radars dat het 10mm er onderuit steekt?
    Of zie ik dat verkeerd?

    Mvg ronald
     
  17. LukeSkySailor

    LukeSkySailor

    Lid geworden:
    29 jan 2016
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Wuustwezel
    Dag Ronald,
    De fotos op de de website geven inderdaad die indruk. Het punt is dat ze steeds dezelfde motor gebruiken en die is 24,5 mm lang (zonder de aansluitingen). Op hun website staat de hoogte vermeld van het radarhuis met de radar balk maar niet inclusief de motor. Ik heb me daar ook aan laten vangen. op hun website staat dat de hoogte overal bv 18mm is maar in werkelijkheid is het 18mm voor de 3Dprint radar maar 25,5 mm inclusief de motor. En ik heb op de hunter 22mm plaats.
    Dus ben ik overgestapt op een eigen constructie met een minimotor van onze tjechische vrienden :=). Momentel bezig om een 3D print huis er voor te maken.

    Groeten,

    Luc
     
  18. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Oke.

    Hou het hier in de gaten.Hoe je radar gaat worden.

    Mvg ronald
     

Deel Deze Pagina