Werkende radar

Ik zoek een radar die echt draait.
Heb zelf wel wat zitten te knoeien maar het lijkt net een propeller van een vliegtuig (draait veel te snel)
Hoe kan ik het zo maken dat die langzaam draait?

Gr, Nick ten Cate

Stap 1 van het oplossen van een probleem is erkennen dat je een probleem hebt
Stap 2 is dat probleem helder omschrijven

Hoe groot moet die radar zijn? Waar moet het op staan? Wat voor ruimte heb je? Hoe heb je het nu gedaan? Wat is je budget? Hoe langzaam moet het draaien?

Als je die vragen beantwoord hebt, dan kunnen we je mss beter helpen ;)

Hoi Nick,

conrad heeft kleine gouden transmissie motortjes voor een euro of 15 in verschillende toerentallen... Daar zou ik eens kijken! (verzenden is ook nog gratis)

Ludo

Oke,

De radar moet op schaal 1:10 zijn (ik weet dat ze ongeveer 1 tot 2 m in het echt zijn)
Hij moet op de stuurhut van een Griffon 2000 komen zoals dit:
recce.jpg

Ik heb het nu ongeveer zo gedaan:
radarig3.jpg

Zo duur kan dit toch niet worden?
Ongeveer net zo langzaam als in het echt

motor komt trouwens van conrad bestnr: 22 83 93-91

Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt.

PS, heb stap 2 ook in mijn hantekening gezet:)

Laatst bewerkt:
Is het geen idee om een servo om te bouwen zodat hij blijft draaien? Mooie kleine compacte vertraging met motor :)

2 rondjes per seconde is veelste snel.. 2 rondjes per minuut zit ik denk echt niet ver naast.. het is een radar he.. geen helikopter..

2 rondjes per seconde = 120RPM.

ok inderdaad. dan zit je dus op 30RPM. echter de grote raders die ik ken van de stan patrol 4207 draaien toch wel wat rustiger maar zal denk aan formaat liggen etc.

Er is wel een manier om met de huidige setup toch het lage toerental te halen, maar dan moet je technisch een beetje onderbouwd zijn. Met een simpel PICje met een PWM regeling zou je het kunnen redden, denk ik.

Klinkt dat als abacadabra.. dan zou ik ook een goedkoop 3 dollar servootje pakken, daar alles uitslopen behalve het motortje en de tandwielkast en dan de motor rechtstreeks op 4 volt zetten en je radar op de servohevel..

2 rondjes per seconde is veelste snel.. 2 rondjes per minuut zit ik denk echt niet ver naast.. het is een radar he.. geen helikopter..

2 rondjes per seconde = 120RPM.

maar de bedoeling van een radar is juist dat je wat ziet van de omgeving en met 2 rondjes per minuut zie je niet echt veel gebeuren. objecten springen dan over het scherm heen......... (zelf veel te lang achter de radar gezeten :-) )

een binnenvaart radar draait redelijk snel
En zeevaartradar draait veel langzamer, omdat die een hoger (verder) bereik hebben.

Op een snel vaartuig (draagvleugel) kun je een snellere radar wel gebruiken, anders is de vernieuwingsfrequentie te laag en ben je al honderden meters verder.
Deze draait dus ook veel sneller rond.

een binnenvaartradar draait ongeveer 24 t/pm
en een radar voor een snel schip ong 36/42 t/pm

Van een zeeschip weet ik niet, maar let maar eens op als er 1 de haven inloopt.
Dan zie je een langzame (zee) en een snelle (binnen) tegelijk draaien.

Aangezien je een hoovercraft bouwt, mag je dat snel schip wel aanhouden.

de gegevens van een binnevaartradar komt van de furuno radar, van radio holland.
Hier vaar ik zelf mee in de normale versie, er kan een andere scanner op dezelfde unit voor op een snel vaartuig.

Back