ik zat een beetje te zoeken en te googlen over de werking van een gloeiplug. Overal lees ik dat een gloeiplug altijd gloeit is dat zo? ik dacht dat een nitro auto dezelfde werking had als een diesel auto dus eerst voorgloeien en daarna ontbrand de brandstof vanzelf.
Dit stukje vond ik op internet:
Tijdens de start is er echter wel behoefte aan energie om de inwendige verbranding op gang te brengen, waarna de gloeiplug vervolgens min of meer automatisch blijft gloeien.,,,,,,,
Omdat het hier om een zelfontbranding gaat is de compressie en het na-gloeien van de plug bepalend. Het na-gloeien van de plug is weer bepalend door de omgevingstemperatuur. Er moet een balans bestaan tussen compressie en gloeiplug, een hogere compressie vereist minder gloeiwerking van de plug en kan je een koudere plug gebruiken.
spreek dus eigenlijk elkaar tegen.. want eerste stukje zegt dat de gloeiplug blijft branden en 2e stukje dat het om een zelf ontbranding gaat..
Haha... maar goed jullie expertise graag
Gr
Mark
Dit stukje vond ik op internet:
Tijdens de start is er echter wel behoefte aan energie om de inwendige verbranding op gang te brengen, waarna de gloeiplug vervolgens min of meer automatisch blijft gloeien.,,,,,,,
Omdat het hier om een zelfontbranding gaat is de compressie en het na-gloeien van de plug bepalend. Het na-gloeien van de plug is weer bepalend door de omgevingstemperatuur. Er moet een balans bestaan tussen compressie en gloeiplug, een hogere compressie vereist minder gloeiwerking van de plug en kan je een koudere plug gebruiken.
spreek dus eigenlijk elkaar tegen.. want eerste stukje zegt dat de gloeiplug blijft branden en 2e stukje dat het om een zelf ontbranding gaat..
Haha... maar goed jullie expertise graag

Gr
Mark