Werking rolroeren. (tijdje niet gevlogen *kuch*)

er is iets hoe je er makkelijk achter kunt komen. gewoon een vliegtuigje vouwen van papier. aileron,s erin scheuren/knippen en dan gooiën!! zo kun je dat met richting hoogte enzo ook gewoon doen.

er is iets hoe je er makkelijk achter kunt komen. gewoon een vliegtuigje vouwen van papier. aileron,s erin scheuren/knippen en dan gooiën!! zo kun je dat met richting hoogte enzo ook gewoon doen.

Tot nu toe nog de simpelste, maar meest proefondervinderlijke en praktische opmerking in dit topic :rolling:

Maar RUP vond ik ook wel lekkert, die onthoudt je erg makkelijk :)

Een avondje trainen op sim? Dan heb je denk ik wel weer snel de "look & feel" terug. ;) We kunnen wel een sim-avondje organiseren bij onze stam-winkel. 8O Neem ik de beamer mee en kunnen we grootbeeld vliegen. :yes:

Bij veel motorkisten wordt het differentieren van de rolroeruitslag niet toegepast. Bij zwevers meer.
Differentiatie van de rolroeruitslag is ter vermindering van het 'haakeffect', het effect dat de opgaande vleugel (naar beneden uitslaand rolroer) meer weerstand heeft dan de neergaande vleugel waardoor de opgaande vleugel wat blijft 'haken'. Als de uitslag van het neergaande rolroer kleiner wordt gemaakt dan het opgaande rolroer wordt dit effect wat verminderd waardoor je minder richtingroer nodig hebt bij rolroeruitslag. Bij zwevers speelt dit effect veel meer dan bij motorkistjes door de veel grotere spanwijdtes.

Tja, veel mensen kijken er nieteens echt naar maar de mensen die met veel zorg een toestel instellen en uitgebreid trimmen doen ook wat aan de differentiatie, ook in een motor kist. En buiten het haakeffect weghalen, ook om een axiale rol te krijgen.

Back