Werkplaats.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Chris Van de Ven, 2 feb 2024.

  1. Chris Van de Ven

    Chris Van de Ven

    Lid geworden:
    21 jul 2023
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Ugchelen
    Zo, eerst maar eens iets van een ‘werf’ gemaakt. Elke keer opruimen is geen optie, ruimte was er en gereedschap was ook aanwezig. Nu hopen dat de gewrichten een beetje meewerken dan kan ik er een vaarklaar maken. Twee schepen gratis verkregen plus wat materiaal, fijn dat er nog zoiets bestaat. Op de valreep deze week nog een Brake/Elmshorn op de kop getikt voor 20€, in orginele doos en helemaal compleet. Blij mee.
     
    Peter58, Stoompomp en Jinny vinden dit leuk.
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.591
    Locatie:
    Krabbendijke
    Mooi plekje zo

    Gr
    Arie
     
    Chris Van de Ven vindt dit leuk.
  3. Chris Van de Ven

    Chris Van de Ven

    Lid geworden:
    21 jul 2023
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Ugchelen
    Ben er ook heel blij mee Arie.
     
  4. Chris Van de Ven

    Chris Van de Ven

    Lid geworden:
    21 jul 2023
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Ugchelen
    IMG_1883.jpeg
    Heren een vraagje, ik heb totaal geen ervaring met 2,4 GHz apparatuur. Nu moet ik de ontvanger een plekje geven, op bijgaande foto is de situatie te zien. De accupaketten wil ik tussen de assen plaatsen en de regelaars en ontvanger achter de motoren. Kan de ontvanger in de buurt van accu’s, servo’s of motoren. En dan de antenne, er is mij verteld dat deze in een haakse hoek geplaatst moet worden, hoe deze vast te zetten?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.988
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met 2,4 GHz is de plaatsing van de ontvanger redelijk onkritisch, en ook de antennes stellen weinig eisen.
    Wat van belang is: je mag NIKS veranderen aan de antennes (niet inkorten of verlengen) en je moet scherpe knikken in het kabeltje vermijden.
    De twee "ongeïsoleerde" stukjes zijn de feitelijke antenne en DIE stukjes moeten inderdaad, bij voorkeur onder een hoek van 90 graden met elkaar staan, al is die hoek opzich niet kritisch (80 graden of 100 graden is ook goed). Gewoon op het oog haaks is goed genoeg.
    Ze hoeven NIET naast elkaar te zitten, je kunt gerust de een aan bakboord en de ander aan stuurboord zetten. Het maakt ook weinig uit of de ene verticaal en de andere horizontaal gemonteerd is, of dat beide 45 graden met d horizon staan.

    Wat WEL belangrijk is, is dat ze minimaal BOVEN de waterlijn zitten. Een paar cm boven de waterlijn is goed genoeg, maar in principe hoe hoger hoe beter.

    Ik plak meestal twee stukjes plastic buis in de gewenste positie, schuif daar de antennes in en zeker ze met een drukje hotglue, of een stukje tape of wat dan ook maar.

    Ik zie dat je borstelmotoren gebruikt. Standaard ontstoring is eigenlijk al ruim voldoende, maar hou je antennes een beetje uit de buurt van de koolborstels, dan is het al gauw goed, gewoon voor de zekerheid....
     
    Gerrit-Jan en Chris Van de Ven vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.123
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Chris, Bij mij liggen de antennesprieten in horizontale krullen naar links en rechts, net boven de waterlijn. Is net als Bert schrijft niet zo kritisch. En bij een boot is de afstand tussen zender en ontvanger niet zo groot als bij een vliegtuig. Wat mij opvalt bij je cardankoppelingen is dat de scharnierpunten niet in lijn liggen. Kijk maar even in bijgaande link. Succes verder! Gr. Klaas.
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cardanaandrijving
     
    Gerrit-Jan en Chris Van de Ven vinden dit leuk.
  7. Chris Van de Ven

    Chris Van de Ven

    Lid geworden:
    21 jul 2023
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Ugchelen
    Goedemorgen Brutus, volgens mij zijn de motoren wel redelijk ontstoord. Zou ook nog kunnen kiezen ‘ zoals op de foto te zien is’ voor deze opstelling. Dan zit de ontvanger redelijk ver van de motoren, de antenne zou dan onder tegen de afdekking van de servo’s komen. Volgens mij ruim boven de waterlijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 4 feb 2024
  8. Chris Van de Ven

    Chris Van de Ven

    Lid geworden:
    21 jul 2023
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Ugchelen
    Goedemorgen Klaas, het zit ook allemaal nog niet vast, heb wel verstelbare motorsteunen genomen om alles zo goed mogelijk uit te lijnen. Het is na zoveel jaar wel lastig om het allemaal weer in de vingers te krijgen.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.597
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat wordt inderdaad aanbevolen, maar soms ontdek je dat door de lengte van de antenne draden dit moeilijk uitvoerbaar is.
    Bij mijn schip zit één antenne net onder en de andere, de verticale, net boven de waterlijn.
    Ondanks, dat de romp uit messing is, heb ik tot op heden geen nadelen ondervonden.
    Dat het bereik beduidend minder is, is evident, maar met een schip vaar je zelden op afstanden van meer dan 50 meter.
    Groet. Henk.
     
    Gerrit-Jan, Chris Van de Ven en MarcT vinden dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.597
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je zender heeft twee antennes, de verticale in de antenne houder en de horizontale in het handvat, zie foto van de binnenkant van de zender.
    De pijlen geven de antennes aan.

    SAM_3120.1.jpg

    Daarom heb ik in mijn schip een horizontale- en een verticale ontvanger antenne.

    Let er wel op, dat de antenne draden van de ontvanger niet langs de draden van de digitale servo's lopen.
    De stuursignalen van de servo kunnen vreemde storingen leveren.

    Vraag: wat heb je voor met de doorzichtige 2V batterijhouder?
    Groet. Henk.
     
    Chris Van de Ven en MarcT vinden dit leuk.
  11. Chris Van de Ven

    Chris Van de Ven

    Lid geworden:
    21 jul 2023
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Ugchelen
    Die is van de verlichting.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.123
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chris, Mijn opmerking m.b.t. de cardankoppelingen gaat om de scharnierpunten in de koppelingen. Het eerste net achter de motor moet parallel liggen met het laatste net voor de schroefas. Dan wringt het niet als de koppeling buigt in het horizontale zowel in het verticale vlak. Even goed naar de animatie in de link kijken, die zie je wel wat ik bedoel. Gr. Klaas.
     
  13. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    [​IMG]
     
    RenéH vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.988
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij moet dat zat kunnen...
     
    Chris Van de Ven vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.988
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor een schip is één van beide antenne's verticaal en boven de waterlijn, eigenlijk altijd wel voldoende.
     
  16. Chris Van de Ven

    Chris Van de Ven

    Lid geworden:
    21 jul 2023
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Ugchelen
    Hoi Klaas, ik denk dat het er zo beter uit ziet. Mochten er nog verbeterpunten zijn hoor ik dat graag van je. Eventueel heb ik ook nog twee veerkoppelingen liggen. Dan een paar vragen, moet de koppeling ook in de lengte kunnen bewegen? Zoja moet ik dan het verbindingsstuk aan een kant lijmen. Is de ligging van de antenne zo goed?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.123
    Locatie:
    Oostvoorne
    Klaas is niet zo gauw tevreden Chris. Kijk even naar IMG 1895. Het "vorkje" van de koppeling aan de motor moet gelijk staan aan het vorkje aan de schroefas. Kijk naar de linker motor. In het deel van de koppeling dat aan de motor zit zie je het "scharnierpunt" boven. Het middendeel van de koppeling kan naar links of rechts scharnieren. Bij het deel dat aan de schroefas zit moet het "scharnierpunt" in lijn liggen met het deel aan de motor. Daartoe het middendeel even losnemen en de boel verdraaien. De knik die je dan achter de motor maakt wordt hersteld door de knik voor de schroefas. En dan is het automatisch ook goed voor de knikken in verticale richting. Zo duidelijker? Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.597
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eigenlijk snap ik de discussie niet.
    De huidige vaarregelaar is voor een maximale voedingsspanning van 12V met een BEC van 5V, 1A.
    Het maakt voor de vaarregelaar niets uit of deze een lagere voedingsspanning krijgt dan 12V.
    Bij een voeding van 6V werkt deze nogsteeds perfect en heeft voldoende vermogen om de motortjes te voeden.
    Over de BEC 5V, 1A.
    De vaarregelaar levert deze stroom en is geen verbruiker.
    De verbruikers zijn de ontvanger en de stuurservo.
    Laten we aannemen, dat deze samen, overdreven, 400mA trekken.
    Dan blijft er 600mA over om de paar LEDs te sturen.
    Voor mij is er geen noodzaak om dit goed bruikbare component te wisselen.
    Groet. Henk.
     
  19. Chris Van de Ven

    Chris Van de Ven

    Lid geworden:
    21 jul 2023
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Ugchelen
    Oh, nu snap ik wat je bedoelt. Het ging mij om de positie van de koppeling t.o.v van de as en de motor. Als dat horizontaal en verticaal recht licht kan ik de motordragers vast zetten. Pas bij alles definitief in elkaar zetten zorg ik dat de vorkjes en schroefjes op een lijn zitten. Ik kom uit de autowereld en daar is dat ook zo dat de koppeling tegenover elkaar moeten zitten anders krijg een knelpunt en dus slijtage. Antenne volstaat zo?
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.123
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Volgens mij zit je in het verkeerde topic. Deze gaat over cardankoppelingen. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina