Werpmodellen wedstrijd Maldens vlak op 2e kerstdag

Nooit gehoord van die begrippen?
Komt uit de scheepsvaart, maar is denk ik ook wel toepasbaar in de luchtvaart lijkt me... Is heel simpel en word gebruikt om links en rechts niet te verwarren. Stuurboord is (van achteren gezien) rechts en bakboord is links.

De achterlijst is 1 mm dik, lakken heb ik gedaan na de V stelling.
 
Ja wel s van gehoord. Alleen scheepvaart heb ik echt totaal niks mee. Links en rechts voor mij goed genoeg.

Ok 2 tips. Achterlijst 1.5mm houden. Dus iets dikker profiel. En laat je niet verleiden de tippen dunner te maken. Heeft geen meerwaarde op dit moment. En lakken altijd voor de v stelling. Kun je eventueel je vleugel plat fixeren mocht je dat nodig vinden.
 
Is er alleen verdraaiing in de vleugel getrokken? Of is er welving ontstaan in het profiel?
In het eerste geval is misschien met stomen de verdraaiing er nog wel voldoende uit te krijgen.
Welving eruit stomen wordt lastig.

En truck die ik geleerd heb bij spanlakken is dat je beide zijden van een onderdeel tegelijk moet lakken. Dus als je de tip aan de bovenkant lakt, dan moet je de onderkant meteen erna ook lakken voordat de bovenkant droog is. De lakt droogt dan beide zijden tegelijkertijd, wat kromtrekken tegen gaat.
 
Stomen? Hmm, ok. Kan er toch niks mee doen en als ik hem kan redden, doe ik het graag, nietwaar? Er is geen welving in het profiel, alleen verdraaing in de vleugel. Maar hoe doe ik dat dan? totaal geen ervaring mee. Hoe lang? Met wat? Hoe rechttrekken?
 
Misschien een vraag naar de bekende weg, maar heb je er aan gedacht de spanlak te plastificeren? Door enige druppels wonderolie door de spanlak te mengen verminder je de spankracht. Denk aan 6 tot 10 druppels op een jampotje. Stomen doe je door een ketel water op het vuur te zetten, als het kookt de verdraaide (in meer dan 1 betekenis!) vleugeltip minstens even ver de andere kant op te verdraaien en in de stoom te houden totdat je het hout voelt meegeven. Draag handschoenen! Dan haal je de vleugel uit de stoom en houdt hem vast totdat ie afgekoeld is. Als je los laat, staat de vleugel met een beetje mazzel precies recht (of zoals je hem wilt hebben). Zo niet, operatie herhalen, en meer dan wel minder verdraaien in de stoom.
Een andere tip (misschien ook weer de bekende weg) om de hele ellende te voorkomen is om een werpmodelvleugel te maken van balsa met een kwartiersnerf. Je weet wel, met dat vlekkerige uiterlijk. Dat vervormt minder gemakkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Traditioneel wordt er op 2e kerstdag door de NLC een vrije vlucht werpmodellen wedstrijd georganiseerd op zweefvliegveld het Maldens Vlak. Weer of geen weer, het maakt niet uit, de wedstrijd gaat altijd door.
Altijd?:rolleyes: ;)
Nou, vandaag dus niet.....:(
Geen Kerst Chuck.jpg

We waren vandaag wandelen (volgens covid protocol) met zwager en schoonzus (uit Malden).
Elly heeft me vastgelegd. Right place, wrong time...
Geen Kerst Chuck 2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Helaas, inderdaad kon het dit jaar niet door gaan.
We hadden sowieso geen toestemming om het veld op te gaan. Alleen leden van de NijAC mogen het veld betreden.
En hoe verdrietig het me ook maakte, ik wilde niet het verkeerde signaal afgeven door toch een wedstrijd te organiseren (ondanks het feit dat we gemakkelijk afstand kunnen houden tijdens het vliegen).
 
Je hebt volkomen gelijk...:thumbsup:
Maar het was overduidelijk een geval van "Als jullie er zijn, ben ik er niet en als ik er ben, zijn jullie er niet...";)
Dan maar een keer, in de loop van het jaar, bij Garderen, of zo... :bye:
 
Back
Top