Werpstift inlijmen....

Goedemiddag Dlg ers,

Ik ben bezig om mijn DLG af te gaan bouwen.
Na hevig discussies met mezelf over de inbouw van de servo's (nu naar tevredenheid zucht ;) ) kom ik meer uitdagingen tegen....
Ik heb met creatieve oplossingen met DLG nog te weinig ervaring...
Daarom hoop ik dat de ervaren bouwers hier, mij een stukje op weg kunnen helpen..

Ik wil een andere werpstift inbouwen als de standaard geleverde pen.
Deze heeft zich in mijn andere DLG's ook bewezen qua comfort ed.:)

full

full

De 'lip'van de stift heb ik al opgeruwd en gekarteld.

Nu mijn vraag:
Deze werpstift wordt via een opening in de tip de vleugel ingeschoven....
Er komt best wel veel kracht op die pen tijdens het slingeren weet ik inmiddels uit ervaring.....:( Ik wil proberen deze ellende nu de baas te zijn/blijven.

Hoe zorg ik dat de werpstift stevig, solide en robuust in de vleugel gelijmd wordt en ook blijft zitten.....?
Ik dacht zelf als Epoxy lamineerhars
epoxy-hars-systeem-l

Met opvulling:
3M holle glazen microkogels 0,21 g/cm³ - Carbonwinkel.nl
of

Carbonvezel vlokken 3 mm - Carbonwinkel.nl

Moet ik de werpstift verder nog beveiligen?? (Carbon pennetje door de tip boren?)
Stukje carbondoek over de tip?
En bij de tip opening?? Moet daar nog iets overheen geplakt worden?

Hebben jullie misschien nog meer tips waar ik op moet letten??

Alvast bedankt!

Groetjes

Martin

Laatst bewerkt door een moderator:
De pen met lamineer epoxy ingedikt met earosyl (thixotropyrmittel) inlijmen zou mijn 2e keus zijn. Eerste keus zou zijn een pen gebruiken die gewoon door de vleugel gestoken kan worden. De hoek waaronder de pen staat moet perfect zijn voor een smooth release. Dit is volledig afhankelijk van het model en de afstand die de pen achter het zwaartepunt staat. Bij een nieuw model moet in bijna alle gevallen de pen er weer uitgehaald (afgefreesd en uitgeboord/freest) worden. Met de pen die jij van plan bent te gaan gebruiken word dat zeer lastig . Ik zou deze pen dus nooit gebruiken en lever ze ook niet bij mijn modellen. Verder lijkt de pen erg plat te zijn waardoor hij moeilijk los zal laten. De achterrand zal sterk in je vingers gaan drukken. Een wat bollere afgeronde pen werpt veel makkelijker.

Alex

Hallo Alex,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ok het verhaal is helder en logisch.......
Niet genoeg nagedacht...
Ik heb een snipe gehad en daar zat deze werppin ingebouwd...
Plus de persoon in uit de test in Aufwind was ook lyrisch over de stift, vandaar mijn besluit....

Tijd om mijn eigenwijze fout proberen te herstellen, de opening zit al in de tip....
Opvullen met lamineerhars en glasballonnen of Aerosyl? (waar haal ik dat?)
Daarna de orginele pen erin lijmen zoals op de site beschreven (paar maal met CA)??

Bedankt weer.

Martin

Goeie uitleg waarom een peg in de vleugel te snijden Alex. Ook weer wat geleerd met betrekkelijk logisch nadenken. Je ziet die pegs zoals hierboven vaker aangeboden en ik was eerder erg geïnteresseerd.

Dat is nu dus even rechtgezet.
Thanks.

Het overgrote gedeelte van de werpers hebben een langere middelvinger dan wijsvinger. Daardoor blijf je met de middelvinger sneller hangen aan de onderkant van de werpstift waardoor deze kan uitbreken. Ik zet de onderkant altijd wat naar voren en de bovenkant dus na achteren om dat te voorkomen. Doe je dat niet dan kan de pen sneller uitbreken. Je kan dit voorkomen door een 3K koolroving om de pen te leggen in een U vorm. Onder moet de u dan met de open kant richting romp staan. Boven juist andersom of voor de zekerheid in 2 richtingen.

Goede tip Alex. ik zag in de MiMi plannen dat stukje koolroving ook al. Zou met die roving verdere tip-verstevigingen rond de werppen overbodig zijn?

Die T-werpen bestaat ook een versie van met de onderkant een stuk naar de romp verschoven.

Grootste nadeel van het T-type lijkt mij de vervanging ervan mocht hij ooit beschadigd raken.

Martin: Die karteltjes op de tong van de werppen, is dan een advies van de leverancier? lijkt mij dat je de vezels die in de lengterichting liggen zo verbreekt en veel stevigheid verliest.

Erg leerzame thread dit, alleen jammer dat ik mijn werpstift net twee dagen geleden verkeerd heb ingelijmd... Dan maar wachten tot de volgende "mogelijkheid tot opnieuw inlijmen" zich voordoet.

Nouja, wat is verkeerd...? Er zijn zoveel verschillende manieren om iets te doen.

Als jou pen gewoon rechtop staat kan het best zijn dat dat voor jou prima werkt hoor.

Mijn eigengemaakte pennetjes op mijn MiMi's zijn met een schuimkerntje vanbinnen voor gewichtsbesparing. ze beginnen nu wat flexibeler te worden. Volgende pannen gaan dus massief koolstof worden. Al doende leert men en wordt het model steeds beter. :)

Goede tip Alex. ik zag in de MiMi plannen dat stukje koolroving ook al. Zou met die roving verdere tip-verstevigingen rond de werppen overbodig zijn?

In mijn Tweagles zitten verstevigingen (Harpoint en extra laag carbon onder en boven) ingebouwd. Daar hoef je niets toe te voegen.

Bedankt allemaal voor de reacties.........

Ik heb inmiddels wat spullen besteld om mijn fout te gaan herstellen.
Eerst het gat opvullen, hopelijk blijft dat wel sterk genoeg.......
De orgineel geleverde werppin gaat erin op de wijze zoals Alex hierboven beschreef (bedankt)
@Alex, heb jij misschien een foto van de versteviging om de pen heen? Krijg je daar geen last van met de start op het moment van loslaten?

("Alex..In mijn Tweagles zitten verstevigingen (Harpoint en extra laag carbon onder en boven) ingebouwd. Daar hoef je niets toe te voegen.")
Hopelijk heb ik die niet teveel beschadigd met het maken van de opening voor de werppin....

@musmus, de werppen had ik zo gekarteld, omdat hij zo ook in de vleugel van de snipe zat gelijmd..

Dit is voor mij een harde leermeester, helaas door schade en schande proberen wijzer te worden....zucht..
Hopelijk is de schade aan vlieggedrag en stevigheid door deze ingreep niet al te groot geworden.....

Martin

@Alex, heb jij misschien een foto van de versteviging om de pen heen? Krijg je daar geen last van met de start op het moment van loslaten?
Martin

OP mijn oude Pc waarschijnlijk wel maar die duurt een kwartier om op te starten. Als je het glad maakt en de roving met een schroeverdraaiertje aanduwd wanneer je er CA in laat lopen blijft hij laag en gaat dat wel goed.

grmbl...
Heb ik een hele dag gewacht omdat ik dacht dat het met 24 uurs epoxy moest.
Ik sla wat extra cyano in....

@Alex; schuur je de boel ook glad na het lijmen en hoe gaat dat met sec. lijm?
Mijn hoofd moet nog even wennen dat het inlijmen ook met alleen sec. lijm kan....

Eigenlijk gebruik ik tijdens de montage van een kist alleen maar secondelijm. Gaat nu eenmaal veel sneller. Meestal is het glas genoeg.

De origineel geleverde werp pen zit er in, met versteviging, hij lijkt er lekker stevig in te zitten.... binnenkort eerste vlucht..
Ben benieuwd of de reparatie/wijziging nog negatieve effecten gaat geven.
Een ieder bedankt in elk geval.

Martin

Back