Werven van nieuwe leden.

Discussie in 'Verenigingen' gestart door WillydeWoofer, 4 feb 2021.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bij de Hawks in Vught willen wij binnenkort beginnen, met het het werven van nieuwe (jeugd)leden.
    Inmiddels is er een commissie van vier personen gevormd, die daar de schouders onder willen zetten.

    Zijn er verenigingen, of personen, die ervaring hebben met het werven? En die dit met mij/ons willen delen.
    Dat kan hier openlijk of via p.m.

    Zodra Corona afdoende onder controle is, zouden wij graag willen starten.
    Op voorhand hartelijk bedankt voor de te nemen moeite.

    Met vriendelijke groet,

    Wil
     
    jve vindt dit leuk.
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    workshop werpzwever bouwen

    uitnodigen leraar-leerling vliegen

    Lastig dan nog vaak om nieuwe/jonge leden vast te houden. Maar werven is al leuk en nuttig.
    Erik
     
    jve vindt dit leuk.
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Een demo geven op een voetbalveld, geheid dat je veel vraag krijgt.
     
    jve vindt dit leuk.
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Als je het over jeugd leden heb, wat is dan de doelgroep?
    Tussen 10 en 16, die willen niet bouwen, korte spanningsboog, geen geduld, die moeten direct aan de kabel, niet eindeloos circuit vliegen, maar meteen snel en over de kop. Hun oog-hand coördinatie is zo goed (dank aan Play Station) die vliegen ons er in een jaar uit.
    Tussen 16 en 22, volgens mij hebben die allemaal andere interesses.
    Tussen 22 en 30, die zijn druk met studie, werk of carrière.
    Vanaf 30 tot 40, dat zou mooie aanwas zijn.
    Boven de 40... daar begint meestal de harde kern van elke vliegclub.

    Veel klassieke modelvliegers zijn juist wars van datgene wat voor de jeugd interresant is, denk maar aan ARF, schuimpjes, echte drones, FPV.
    Ook is de gemiddelde jeugd iets mondiger als veel kassieke vliegers waarderen.

    De uitdaging ligt denk ik in het open staan voor de ideeën van jongeren.
    Maar Wil, jij bent leraar, dat gaat je lukken.

    Om eerst eens jeugdige mensen te enthousiasmeren, denk ik dat je iets spectaculairs moet opzetten.
    Zo-ie-zo een sim met een groot scherm, wat spectaculaire toestellen laten rond vliegen, als het even kan met een beetje lawaai, demo ballonnen jacht, of vosse jacht, of een race parcours voor FPV quads, dat trekt aandacht (van jeugd).

    Dan moet je het ook nog kenbaar maken, denken wij: advertentie in de locale krant.... not, die word niet gelezen.
    Dus om de jeugd te bereiken is al een uitdaging.

    Met respect, een mooie rib-hout-bouw zwever die op 100 meter hoogte zijn rondjes draait.... ik denk dat de interesse dan 30 seconden duurt, en dan gaan ze wat anders verzinnen.

    Maar geweldige uitdaging, zouden andere clubs een voorbeeld aan kunnen nemen.
     
    Tamiya1970, Cnn, spedter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor jullie eerste reacties mannen.
    Ik werf nog steeds leerlingen voor fanfares op basisscholen. Je mag al blij zijn als er 1 of 2 blijven hangen.
    Tijdens de opleiding Coach in Blaasmuziek werd het hebben van een Jeugdmentor zeer voornaam gevonden.
    Dat is een aanspreekpunt voor de nieuwelingen. Ik zou dat b.v. kunnen zijn. Ze zijn te pakken met enthousiasme
    en humor.
    Ik zie het wel zitten, anders zou ik er niet over begonnen zijn. Makkelijk is het zeker niet, maar als je niets doet .....
     
    jve vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had het al verteld maar ik zal het even openbaar doen.

    Aeroclub Kennemerland, destijds nog in Stompetoren, was een leeglopende club.
    Veel oudere leden waarvan er een paar omvielen.
    Gerben, Ruud Kroes en ik zijn toen gaan bedenken hoe we de club weer vers leven in konden blazen.

    We zijn op een braderie in Alkmaar gaan staan, groot spandoek met Aeroclub Kennemerland, wat modellen uitgestald en voor de kinderen had ik een partij Felix werpzwevertjes ingekocht die we op de braderie verkochten.
    Zo haalden we de kosten eruit.
    Gerben, Ruud en ik stonden voor de kraam met die dingen te gooien en zo trek je aandacht.
    In gesprek gaan met mensen, enthousiasmeren.
    We hadden een week later een open dag gepland, dus die kondigden we daar ook aan.
    Mensen uitnodigen.
    Ook flyers opgehangen bij bouwmarkt, electronicawinkel, en eigenlijk overal waar wat mensen kwamen die geinteresseerd zijn in techniek.
    Tegenover Muco Alkmaar zat een technische school, dus daar ook flyers opgehangen.
    Op de open dag was er behoorlijk wat aanloop en het grote succes, op de koek en sopie na, was het zelf mogen vliegen met een leraar leerling systeem.
    Als mensen eenmaal een model bestuurd hebben dan valt het kwartje, dat wil ik ook.
    De weken erna hebben we enorm veel nieuwe mensen mogen begroeten met als gevolgd dat Gerben, Ruud en ik zelf niet meer aan vliegen toe kwamen maar alleen maar mensen aan het lessen waren, soms 2 of 3 tegelijk.
    Je moet dus zorgen dat ook je lessysteem op orde is.

    Nadeel bij ons, maar ook bij jullie is dat het veld nogal afgelegen is.
    De hele jonge gastjes krijg je niet, ze moeten eigen vervoer hebben (fiets, brommer) of een pa die meekomt.
    Vaak gaat pa dan ook vliegen en zoonlief zie je niet meer als ie echt gaat puberen, meisjes zijn veel interessanter dan vliegtuigjes.
    Maar.. dat zie ik ook, op een gegeven moment komen ze dan weer terug als ze die periode voorbij zijn.
    Ik ben zelf al via dit forum vaker benaderd door jongens die ik destijds gelest heb, toen stopten en nu weer gaan beginnen, omdat ze geld hebben, tijd.. en gescheiden zijn.
    Dus geen verplichtingen meer naar vrouwlief.

    Ik zag gisteravond dat Albert Verlinden in de raad zit in Vught.. kondig het aan bij Albert, overal waar hij gaat is publiciteit.
    Lokale TV, influencers die daar in de buurt wonen.. alles aangrijpen om in het nieuws te komen.
    Voor de jeugd ook juist de joetubers, instagrammers en zo.
    De oudere (30+) bereik je nog wel met TV en andere dingen als kranten.

    GJ
     
    Alexzzz, Cnn, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Bij een leuk evenement knuffelvliegen organiseren! Trekt goed aandacht van de jeugd!

    Tijdens de versoepelingen kwamen van de zomer nog wel eens kijkers op het veld.
    Sommigen komen uit louter verveling even kijken.....potentiële leden!
     
    jve vindt dit leuk.
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    En idd laten weten dat je er zit (en vliegt).
    Laatst weer gehoord, tijdens een politiecontrole, dat ze helemaal niet eten dat we daar zitten.

    Nu in de huidige Coronatijd zie je, in het weekend, heeeeel veel wandelaars in de polder. Als ze n bordje "modelvliegveld" zien staan heb je kans dat ze komen kijken. Wie weet wat je dan "vangt".

    Laatst was er nog een fietsend gezin wat stopte en kwam kijken naar het vliegen, het hele gezin vond het prachtig en vroeg waar ze meer info konden vinden.
    Dus kaartjes maken en meegeven en ook verwijzen naar de website.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Knuffelvliegen is echt voor de kleintjes.
    Ja, het zou kunnen, ze kunnen leren vliegen, ik heb destijds een dochtertje van een clublid leren vliegen.
    Ze wist nog niet wat rechts en links was dus hebben we een rood en een groen strikje om haar arm gedaan, rood is rechts, groen is links.
    Dan zei ik, beetje meer rood, tikkie groen...
    En dat werkte wel.

    En ja, laten weten dat je er zit.
    Veel mensen kennen modelvliegen maar ze hebben geen idee waar een club zit en zoeken doen ze niet.
    Dus die braderie was voor ons de manier om in de belangstelling te komen.
    Maar ook lokale TV is vaak bereid om langs te komen en een item te maken, daarom.. Albert Verlinden een keer uitnodigen.
    Dan komt de lokale pers vanzelf mee.
    En vraag dan meteen een vergunning om een leuk clubhuisje neer te zetten.
    De club in Dalfsen heeft een mooi clubhuis en ligt langs een weg waar veel fietsers voorbij komen.
    Op een zomerdag stoppen daar mensen, komen kletsen, patatje of ijsje eten en gaan weer door.
    Extra inkomsten..
    Bij de ACK hadden we een schaftkeet als clubgebouw.
    Dat mag altijd want er zitten wielen onder.
    Maar Siem toverde daar heerlijke hamburgers, soep en drinken uit.
    Je kan daar ook wat A4tjes neerleggen voor geinteresseerde bezoekers met wat info over de club en modelvliegen in het algemeen.

    GJ
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Mijn ervaring is vooral dat jeugdleden moeilijk naar het veld komen als papa of mama dit niet serieus nemen.

    Anders gezegd, ouders staan wel 2 uur te blauwbekken naast een voetbal of hockeyveld, maar dat zie je helaas niet gebeuren bij modelvliegen, althans in nederland.
    Dus dat beperkt de mogelijkheden van de kinderen. Met hun korte spanningsboog, als het niet NU kan, dan hoeft het niet meer.

    Daarnaast merk ik dat de gevestigde orde op een club er best veel moeite mee heeft als die jeugdleden wel doorpakken en in 3 maanden meer kunnen met een modelvliegtuig dan de oudere leden na 20 jaar. Dat steekt en leverd soms allerlei regeltjes op om die groei of het enthausiasme af te remmen.

    Zoals al gezegd, jeugd leert supersnel, maar als ze binnen een paar maanden al hun brevet hebben, wat biedt je ze dan aan?
    Financielle middelen om er even wat verschillende modellen bij te kopen ontbreekt, hun nivo is inmiddels hoger als het gemiddelde van de club,
    dus als er op de club geen hele ervaren vliegers zijn, eventueel in specifieke klassen, dan wordt het rondjes vliegen snel te saai.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dus moet je ze vanaf een bepaalde leeftijd werven, als ze zelf kunnen komen, fiets, scooter, fietskarretje erachter en gaan.
    Als bepaalde leden van de club er moeite mee hebben dat de jeugd sneller leert en na een tijdje beter vliegt dan moet daar wat aan gebeuren.
    Iemand moet die leden dan aanspreken of, een betere oplossing, je gaat die leden die minder goed vliegen wat dingen bijleren.
    Dat hebben Gerben, Ruud en ik destijds ook gedaan.
    Die oudjes vlogen achter hun model aan en hadden redelijk wat schade.
    Dus hebben we een soort vervolgcursusje gegeven en ze ook in situaties gebracht die ze normaal niet tegen zouden komen zodat ze niet achter de kist aan konden vliegen maar echt actief bezig waren.
    Het was zichtbaar, de schades werden minder, mensen kregen meer vertrouwen en gingen ook clubwedstrijdjes winnen.
    Bij de ACK had niemand binnen een paar maanden zijn brevet, we waren redelijk streng en je moest ook echt wel aantonen dat je het ding volledig onder controle had.
    Ik heb nu wat mensen gezien die hun brevet gehaald hadden bij de club van Wil en die vond ik niet geschikt om zelfstandig te vliegen.
    Bij de ACK hadden die zeker nog wat maanden moeten oefenen, en dan heb ik het niet over niet ronde loopings of zo maar gewoon de algehele beheersing.

    Wat bied je de jeugd als ze goed kunnen vliegen?
    Nou, weer de ACK, wij hadden clubwedstrijdjes.
    Voor motorkisten, een soort van RC3 achtig programma.
    Voor zwevers, een soort F3J achtig programma en voor electrozwevers een soort F5J achtig programma.
    Je wordt dan gedwongen je model goed te sturen en ook op de plek te landen waar ie moet komen en niet zomaar ergens neerploffen.
    Dus totale beheersing van het model.
    En aan het eind van het jaar, bij de ledenvergadering kreeg je dan eeuwige roem en een beker.
    Volgende stap kan echt wedstrijdvliegen worden, Ruud Kroes is naar de F3A gegaan, Gerben en ik naar F5B, en de basis was allemaal de ACK en het niveau van vliegen daar.
    Er zijn nog een paar mensen die ik ken en die echt vreselijk goed kunnen vliegen, vliegen ook wedstrijden maar de basis is in alle gevallen een goede club waar het niveau redelijk is en ze ook clubwedstrijdjes houden.
    Als je dan bij clubs gaat kijken waar het allemaal een beetje rammelt dan sta ik af en toe met een dichtgeknepen poepertje te kijken, het gaat vaak maar net goed of ze slopen een paar modellen per jaar.
    Is helemaal niet nodig.

    En financiele middelen, ja, ik moest toen ik 15-16 was ook elk dubbeltje zakgeld opzij leggen om iets te kunnen kopen.
    Ook dat is leerzaam en goed voor je verdere leven.
    Een club heeft ook een sociale functie, het gaat niet alleen om modelvliegen.
    Bij de ACK zaten een paar oude mannetjes die bij Fokker gewerkt hadden, die wisten heel veel.
    En ook was er een mannetje die amper nog kon lopen en totaal afhankelijk was van zijn auto.
    Op een gegeven moment was de motor van zijn Golfje stuk.
    We hebben toen met een paar leden een motor gezocht en onder leiding van Ruud met wat clubleden die motor in 1 nacht vervangen.
    Je kan als modelvliegclub meer doen dan alleen vliegen, je kan je ook sociaal opstellen en ik denk dat als je wat moeite doet je zelfs subsidie aan kan vragen vanwege een sociale functie in de samenleving, denk aan bezigheden voor ouderen en opvangen van de jeugd.

    GJ
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    O, dus knuffels zijn voor kleintjes.......shit
    Ze onthouden het wel, komen wellicht later terug. Grotere broers staan er ook nog vaak bij, zonder knuffel, wél met argusogen!

    Kleintjes worden groot.....wie de jeugd heeft heeft de toekomst!
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou.. mijn vriendin heeft ook 2 knuffels die de hele wereld over reizen met haar, maar dat is een uitzondering.
    Ik denk dat modelvliegen na 2023 nog meer beperkt word in Nederland, dus je hoeft geen lange termijnplanning te maken.
    Of is dat nu heel negatief gedacht?

    GJ
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Mooi initiatief en.leuk dat het wordt opgepakt.
    Ik hoop dat het gaat lukken. Jongeren zijn vrijwel altijd afhankelijk van ouders die een auto hebben. Of ouders er nou zin in hebben om de hele middag op een modelvliegveld te blijven ? Als je er niets aan vind wordt het al gauw vervelend.
    Vroeger zag je jongeren nog wel eens met een fietskar komen. Ik denk echter dat dit in deze tijd niet meer zal gebeuren.

    Nieuwe leden krijg je makkelijk als er op de club een goede sfeer heerst. De club waar ik lid van ben heeft 180 leden en een ledenstop.
    Er zijn echter ook clubs waar de sfeer veel minder leuk is, deze clubs moeten vechten om nieuwe leden te krijgen. Ik spreek uit ervaring.
    Maak vooral niet teveel regels en zorg ervoor dat alles heel helder en duidelijk is voor iedereen. Als iemand een keer iets verkeerd doet, fik hem dan niet af maar leg het rustig uit.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2021
    Fuel Monkey en wvr vinden dit leuk.
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    GJ ik moet je wel proficiat wensen, toen ik deze zin las is het de allereerste keer dat ik luidop moest lachen tijdens het lezen op dit forum :jan::rofl:

    Het grappige is dat wij effecief een lid hebben die inderdaad letterlijk omvalt als hij geen steun heeft.

    Maar het is een fantastische 81 jarige man met een bewonderenswaardige gedrevenheid en levendigheid :)
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2021
    jve vindt dit leuk.
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Haha, hebben wij ook, heeft net n nieuwe knie en kan niet wachten tot ie weer kan vliegen. Schitterend.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Tot mijn grote geluk is de sfeer bij the Hawks uitstekend.
    Werven is een belangrijk iets, maar de jeugd zien te houden is pas echt waar het om gaat.

    In de muziekwereld is het zo, dat als je er eenmaal een stel hebt, er vriendschappen onderling ontstaan.
    De kans dat ze dan blijven, is daarmee een stuk groter geworden.
    Een kans van slagen op nieuwe `blijvende` leden, vraagt om een prima organisatie. Vooral na de werving!
    Het laatste heb ik te vaak fout zien gaan.

    Een ding is zeker, als de werving zo wordt aangepakt als het vaccineren tegen Corona, dan krijg je er nog niet 1 lid bij.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2021
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zit te denken, is het plaatsen van bordjes vanaf het park misschien een optie om meer mensen richting veld te leiden?
    Dus bordjes met "modelvliegveld".
    En ook jezelf bekend maken in het restaurant in de buurt, Misverstant.
    Daar komen dagjesmensen, dat zullen misschien geen mensen uit Vught zijn maar vaak wel uit de omgeving.
    Ik weet niet of je tegenwoordig nog echt de jeugd zover krijgt om te gaan modelvliegen.
    Mede door de nieuwe regelgeving komen er weer extra kosten bij.
    Misschien dat je je beter kan richten op de "villawijken" rond Vught, daar wonen mensen die tijd en geld hebben.
    En zoals ik al schreef, bij de ACK hadden we best een goed en ervaren leraren en instructeurs team.
    We hadden een lesavond en vaak gingen we als instructeurs en examinatoren voordat we naar het veld gingen wat eten in de lokale snackbar en spraken we de leerlingen door.
    Of we belden elkaar in de middag en spraken dan af om te gaan barbequen op het veld voordat we les gingen geven.
    Omdat de examinatoren eigenlijk altijd wel aanwezig waren bij het lessen was het examen vaak een bevestiging van wat ze al weken gezien hadden.
    En was het niet zo dat, zoals bij Wil gebeurde, de examinatoren een ander idee hadden van figuren dan de instructeurs.
    Vooral als je ineens veel nieuwe leden erbij krijgt moeten alle neuzen dezelfde kant op staan en moet ook het totale lessysteem kloppen.
    Wij gaven allemaal een beetje op dezelfde manier les, dezelfde volgorde, dezelfde eisen, alleen was de insteek van de instructeur wat anders.
    Gerben was wat intensiever en na een vlucht was de leerling dan ook helemaal kapot.
    Ik was wat relaxter en Ruud ook.
    Maar we konden elkaar gewoon overnemen, ook omdat we de leerlingen doorgesproken hadden en wisten wat ze voor "rare" dingen deden.
    Er zijn namelijk leerlingen die prima vliegen en ineens iets raars doen.
    Of dat ze ineens ergens bevriezen.
    Als je dat weet als je ineens met een vreemde leerling staat is dat wel fijn.

    Dus zorg dat er binnen de groep goed gecommuniceerd wordt en eventueel gelogd wordt, ik had Wil al een soort concept logboek gegeven.

    Als je nieuwe leden hebt dan willen ze snel resultaat, en dat willen ze ook kunnen zien.
    Dus als je afvinkt wat ze gedaan hebben en wat ze nog moeten doen dan hebben ze een doel.
    Mijn ervaring is dat als het ze te lang duurt ze ook weer snel vertrokken zijn en dan wel gaan wildvliegen.

    En echt, wat ik mis bij de Hawks is de koek en sopie.
    Een keetje waar een gasfornuisje in staat, of een generator met een kookplaatje, en wat blikjes liggen om te drinken en wat zoetigheid om te snacken.
    Dat genereert echt inkomsten en zorgt ook voor verbondenheid binnen de club.
    Ik ging regelmatig zonder model naar de club, gewoon op het terrasje zitten met een colaatje en een hamburgertje.
    Voor de gezelligheid.
    Inkomsten waren soms wel een paar honderd euro per maand.


    GJ
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Uit verschillende posts heb ik al waardevolle tips gehaald, ook van jou komen er weer een paar bij.
    Over een of twee weken is het concept ledenwerving waarschijnlijk klaar. Dan gaan we dat met 4 personen bespreken.

    Twintig musici hebben een aantal jaren geleden de opleiding Coach in Blaasmuziek gevolgd. Het was de bedoeling om noodleidende muziekverenigingen er weer bovenop te krijgen. Circa 20 docenten hebben ons geleerd, hoe je alles wat een vereniging aangaat, moet
    organiseren. Van werving tot muziekkeuze, van opleiding tot niet-muzikale activiteiten, enz.
    Met wat kleine aanpassingen is deze aanpak op nagenoeg elke (hobby) vereniging toepasbaar.

    GJ, het keetje is tijdelijk dicht vanwege corona. Het schitterende chalet bij de Flying Dutchman ken je inmiddels.
    Stroom op de club zou heel fijn zijn. Maar the Hawks zitten overal ver vanaf.
     
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    We hebben jaren lang een project gedraaid op scholen, in het begin geïnitieerd door de KNVvL en de KLU om meer personeel te werven voor de vliegtuig techniek. Bijkomend voordeel was dat we hoopten zo ook de jeugd weer te enthousiasmeren voor de modelvliegsport. Wij deden elk jaar in de betreffende techniek klassen een modelvliegtuig bouwen, elke leerling bouwde zijn eigen vrije vlucht zwever en aan het einde van het project werd er een wedstrijdje gehouden met wie het best vliegende toestel had gemaakt.

    Helaas heeft dat in al die jaren geen enkel nieuw lid opgeleverd voor de modelvliegclubs in de directe omgeving. En als je ze nu ook nog eens gaat confronteren met de extra kosten voor dat vliegbewijs en dat exploitatienummer denk ik dat er geen nieuwe aanwas van jeugd meer zal zijn.

    Zelf heb ik ervan geleerd dat de techniek lessen op de Nederlandse scholen bar slecht zijn, zeker aangezien de toa houtbewerking nog niet eens wist hoe een figuurzaagje ingespannen moest worden. Wel werd er keihard gehamerd op de veiligheid van het gebruik van de aanwezige machines. Er zaten veiligheden op waardoor die machines eigenlijk onbruikbaar waren voor sommige eenvoudige klusjes.
     

Deel Deze Pagina