West Wings Merlin

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door micheldeman, 22 mrt 2013.

  1. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb "gewone" cellulose spanlak gebruikt. Nitro staat er niet op vermeld. Maakt dat nog wat uit?
     
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Nee, nitro cellulose spanlak is wat wij in West Europa 'gewone' spanlak vinden. Maar ik heb de volle naam gebruikt omdat je in Amerika ook nog butyrate spanlak hebt, en in Engeland sinds kort Ezedope. Ik weet niet of de aceton truc lukt met butyrate, en Ezedope ken ik nog niet uit eigen ervaring, maar het lijkt een acryl lak te zijn. Als dat klopt zou je het met gedenaturaliseerde alcohol 96% moeten kunnen strippen.
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Met butyrate lukt dit niet. Heb ik wel eens geprobeerd met Graupner Spannlak.
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Ezedope is inderdaad op waterbasis , kan je makkelijk binnen gebruiken , geen geurhinder
    [post17]

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoe zou je dan die laatste 4% moeten wegkrijgen?
     
  6. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    Waarschijnlijk bedoeld hij de concentratie van het alcohol ;)
    96% alcohol
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Heb de moed weer bijelkaar kunnen rapen en er een nieuwe vleugel uit weten te persen:)
    Ik heb de hoofdliggers nu onder elkaar geplaatst met webbing ertussen. Verder goede verstevigingen op de knik in de vleugeluiteinden aangebracht. Ik ga de vleugel met rood spanpapier bekleden.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Toch ook nog maar even versterkingen aangebracht op het middenstuk van de vleugel. Misschien verschuif je het breekpunt er alleen maar mee, maar dat hoop ik niet te kunnen bevestigen.
    [​IMG]
     
  9. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Nou, dat is niet echt goed gelukt. Ik denk, ten eerste is het spanpapier niet echt tof. Te glad volgens mij, krimpt niet genoeg en is te stijf. Dit spanpapier kwam met mijn jetco thermic 72 en is denk ik van slechte kwaliteit.
    Tevens zijn mijn wing tips ieder krom getrokken en wel in tegenovergestelde richtingen, De ene met positieve washout en de andere met negatieve washout.

    Dus alles eraf gehaald en met nog wat nagellackremover van mijn dochters alles zo goed mogelijk schoon gemaakt.

    Zijn er truuks om te voorkomen dat je vleugel ongewenste verdraaiingen oploopt bij het uitdrogen van de spanlak?
    Ik kan de vleugeldelen vlak op een plastic ondergrond leggen en vastpinnen?
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Had je de vezelrichting van het papier wel overal gelijk? En waarom vind je dat het papier niet voldoende kromp, ik denk bij kromtrekken juist aan teveel krimp.

    Inderdaad is vastpinnen de voorgeschreven methode om geen ongewenste verdraaiingen te krijgen. Ik zorg dan meestal dat er wat houten latjes onder de voor- en achterligger liggen zodat ook de onderkant goed kan drogen. Je had de vleugel ook weer recht kunnen krijgen door opnieuw te lakken, de vleugel wordt dan weer zacht, en dan vast te pinnen.

    Ik heb dit kromtrekken ook meermalen meegemaakt, en soms is opnieuw bespannen dan de beste oplossing.

    Ik hoorde laatst ook dat het mogelijk is om boven een vuurtje de vleugels weer recht te buigen. Schijnt absoluut alle ongewenste verdraaiingen te laten verdwijnen....
     
  11. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Nou, dit papier verschilt erg van kwaliteit met het papier dat bijvoorbeeld door west wings meegeleverd wordt. Ik ga het dus nu nog een keer proberen met papier van west wings. Wordt'ie paars van:)
    Nerfrichting is wat, dat was op dat papier niet te zien, het is te glad, soort van bakpapier. Wel was het papier allemaal in dezelfde richtingen uitgeknipt/gesneden.

    Het zag er eigenlijk ook niet goed uit, teveel rimpels, sommige delen strak, andere delen niet. Slecht papier dus. Ook het om ronde delen heen leggen zoals de vleugeltips ging haast niet.
    Wordt weer vervolgd.
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Klinkt inderdaad als slecht papier. Wat betreft de vezelrichting, probeer eens of het in beide richtingen even makkelijk scheurt. Als er een duidelijke vezelrichting is dan scheurt het in die richting makkelijker.
     
  13. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Nou, dit is beter gelukt, alles recht en strak. Een paar kleine rimpeltjes op het middenstuk omdat ik het papier er in eerste instantie niet geheel strak eroverheen had aangebracht. Maar goed genoeg, was op zich weer even een goede oefening.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er goed uit, Michel! Bijzonder kleurtje ook.
     
  15. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ben gisteren even wezen vliegen in het park met een naaielastiek en vliegertouw. Ookal stond er redelijk wat wind, uit zichzelf hoger klimmen deed hij niet, dus het was meer een soort van lanceerinrichting. Het model is en blijft erg instabiel, dat kan ik me van de eerste keren, toen de vorige vleugel nog heel was, ook herinneren. Ik vloog toen met harde wind op een helling, net genoeg om hem in de lucht te houden.

    De vluchten duurde niet langer dan een 20 tot 30 seconden vanaf een hoogte van een 20 meter denk ik. Nou ja, anders maar gewoon aan het plafond laten hangen.

    Het is een beginnermodel van west wings, maar waarvan de prestaties te wensen overlaten, maar mag je meer verwachten van een 90cm modelletje? Het kan beginners ontmoedigen om door te gaan met veel betere modellen zoals de amethyst. Dat is tot nu toe mijn beste zwever. Ik zal er eens een mailtje aan wagen richting west wings, kijken wat zij ervan zeggen.
     
  16. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb een mailtje gestuurd, ben benieuwd.
     
  17. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Wilde het model niet omhoog aan de lijn? Dan kun je eens proberen te spelen met de positie van de haak tov het zwaartepunt. De haak een paar millimeters naar achter kan al een hele verbetering zijn, waardoor het kistje wel omhoog wil. En als je de haak te ver naar achteren zet, dan zal het model aan de lijn omhoog gaan, uitbreken en niet meer terug willen komen naar de richting waarin je het optrekt.

    Kun je beschrijven hoe het vlieggedrag eruit ziet als het model vrij vliegt?

    Greetz,
    Jurgen
     
  18. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Hallo Jurgen, bedankt voor je interesse.

    Hij wilde niet uit zichzelf verder omhoog als een vlieger in de wind, terwijl er toch wel redelijk wat wind stond. Wel als je hem door een ander op laat trekken waarschijnlijk.

    Het vlieggedrag is als volgt:
    Vliegt vrij snel, maar heeft de neiging snel in een bocht of spiraal terecht te komen. Daalsnelheid is vrij hoog. Het is een modelletje van slechts 90cm en weegt daarbij een 150 gram. Het vleugelprofiel heeft een vlakke onderzijde, geen hol profiel.

    Ik heb hier een video op youtube staan van een jaartje geleden. Daar kun je het vlieggedrag zien op een helling welliswaar. Snel en erg instabiel, je moet constant corrigeren. De voorlijst van de vleugeltip lopen naar achteren gericht en de achterlijst recht. Ikzelf denk dat als je dat zou omkeren, dus de achterlijst naar voren laten lopen en de voorlijst recht, je een langzamer vliegend en beter vliegend model krijgt, maar daar heb ik nu geen zin in om uit te proberen.
    [URL=" Wings Merlin (1) - YouTube[/URL]

    Ik heb overigens nog geen reactie op mijn mail west wings ontvangen, vreemd eigenlijk, een antwoord terug zou je toch wel verwachten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Michel,

    Wat een leuk kistje om mee te spelen op de helling. Voor 150g gewicht steekt het toch goed door bij die wind. Het vliegt inderdaad wat zenuwachtig, maar ik kan uit het filmpje niet beoordelen of het pompgedrag veroorzaakt wordt door stabiliteit of door het sturen met de zender. Voor een RC-HLG op de helling vind ik het niet te snel vliegen. Als VV-kistje kan het misschien wel wat zuiniger. Dat kan een kwestie zijn van zwaartepuntsligging. Het zwaartepunt iets naar achter kan hierbij helpen. Dit zal het pompgedrag ook iets kunnen verminderen, omdat je dan minder instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo nodig hebt.

    Wanneer je zo'n kistje als VV-kist bouwt, dan is het handig om negatieve tip verdraaing te hebben. Dit zorgt ervoor dat wanneer de kist overtrekt bij een pomp, de tippen het langste lift blijven leveren. Hierdoor voorkom je dat de kist in gaat spiralen. Misschien is dit bij RC ook wel nuttig. Hier heb ik niet zo veel ervaring mee.

    De pijlstelling van de vleugel (voorlijst recht of achterlijst recht) heeft volgens mij niet zoveel invloed op de vliegsnelheid. Waar dit wel invloed op heeft is op de wendbaarheid van het model in de bocht. Een vleugel met pijlstelling naar achter (rechte achterlijst) heeft meer de neiging om rechtdoor te willen vliegen, terwijl een vleugel met pijstelling naar voren juist makkelijker de bocht in wil. Dit heeft te maken met de aerodynamische koorde van de beide vleugelhelften als je een bocht vliegt. In een bocht is de aanstroming van de lucht op het profiel niet meer haaks maar onder een hoek. Hierdoor verandert de lengte van de koorde van het profiel waarover de lucht langs de vleugel stroomt. Bij een pijlstelling naar voren is de relatieve koorde van de buitenste vleugelhelft korter dan bij een pijlstelling naar achter. Hierdoor heeft de buitenste vleugelhelft van de eerstgenoemde minder weerstand en zal dus zorgen voor een snellere draaiing/bocht. Hopelijk is dit verhaal een beetje duidelijk. Zo niet dan zal ik het eens proberen uit te tekenen. Misschien dat dat dan wat opheldering geeft. Laat maar weten.

    Greetz,
    Jurgen
     
  20. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Goed dat er zo af en toe ook wat theorie aan de orde komt. Bedankt voor de uitleg Jurgen.
    Ik heb gisteren weer eens gevlogen met de merlin, nu weer op de heuvel met een aardige bries. Dat heeft hij wel nodig anders is de stijgende wind onvoldoende om hem in de lucht te houden. Vliegt nog altijd snel, te snel voor vrije vlucht, dat is zeker, maar voor de dagen dat het dan weer te hard waait voor mijn floaters, weer perfect.
    Dus we houden hem erin.
     

Deel Deze Pagina