West Wings Swallow

Een vleugel zonder ailerons merk je het minste verschil en je hebt geen aileron om het weg te trimmen.
Weg trimmen met richting veroorzaakt veel weerstand en kan maar beperkt.
 
De airbrush onder het stof vandaan gehaald en ziedaar . . .

upload_2021-6-23_10-53-56.png


Randjes nog een beetje vastzetten, en dan is 'ie weer helemaal mooi . . .


jan.
 
Dit is een vraag die bij het slepen hoort, maar daar is geen apart forum voor, dus dan maar hier.

Ik wil weer gaan vliegen met de Swallow, en aangezien we hier in het noorden amper hellingen hebben: dan maar slepen.

Ontkoppelhaak monteren gaat niet (meer) lukken, dus dan maar met klittenband.

Hoe gaan we dat hier doen?

Vraag 1: wat plak je op de zwever: de lusjes of de haakjes?

Vraag 2: op de neus of aan de onderkant?

Dank.


jan.


(Wat is het stil op het forum!)
 
Jan, ik zou met de Swallow geen klitteband gebruiken omdat het zo’n licht ding is. Het is mijn ervaring dat lichte modellen lastig losgaan. Dan zou ik eerder met een plakbandje werken. Het voordeel daarvan is dat het gemakkelijk los “pelt” als je een looping vliegt. Tape moet dan aan de onderkant van de romp vooraan bij de neus.

Mocht je toch voor klittenband willen gaan, gebruik dan een klein stukje en zelf doe ik de zachte kant op het model. Maar dat is zo’n mode 1 of mode 2 keuze waar de meningen over uiteen lopen ;)
 
Jan, ik zou met de Swallow geen klitteband gebruiken omdat het zo’n licht ding is. Het is mijn ervaring dat lichte modellen lastig losgaan. Dan zou ik eerder met een plakbandje werken. Het voordeel daarvan is dat het gemakkelijk los “pelt” als je een looping vliegt. Tape moet dan aan de onderkant van de romp vooraan bij de neus.

Mocht je toch voor klittenband willen gaan, gebruik dan een klein stukje en zelf doe ik de zachte kant op het model. Maar dat is zo’n mode 1 of mode 2 keuze waar de meningen over uiteen lopen ;)
Klopt maakt geen reet uit .
Daarom heb ik op de sleeplijn een stuk zitten met aan de ene kant hard en de andere kant zacht .
 
Okay.

Qua klittenband dacht ik aan een stukje van plm. 3 x 3 mm. . . .


jan.

Ik denk dat je het beste geen vierkant maar een lang stukje kan hebben (lang in trekrichting). Dat geeft de beste verhouding in treksterkte / losbreekzwakte. Dus liever 2x4 dan 3x3.
 
Hij is er weer klaar voor.

upload_2022-3-16_17-32-39.png


Tenmiste . . .

Eerdaags maar 's proberen, met wat handstartjes/bescheiden rubber en snoer.

Eventueel dit nog maar eens proberen:


(Lastig, alleen.)

Overigens: ik geloof niet dat ik ooit nog weer met litespan ga werken. :frustie:


jan.
 
Ook een lichte zwever kan met klittenband als 'los' mechanisme omhoog. Dan is het wel handig als de motorkist ook vergelijkbaar klein is. Een FunCub levert al (bijna) meer geweld dan voor dit model nodig lijkt. Heel rustig vliegen in ieder geval. Op de zwever een relatief lang stuk klittenband (zacht-hard is eigen keuze). Aan de sleeplijn een korter stuk en dat dan nog maar deels op het zwever deel plakken bij de eerste start. Mogelijk komt de zwever dan te vroeg los, jammer, dan gaat ie landen. De volgende start iets langer op elkaar 'klitten'. Lossen door aanduiken en omhoog trekken. Dan gaat bij ons prima.

Erik
 
Back
Top