wetgeving rc autos in de buurt van luchthavens (België)?

Graag had ik een link ofzo i.v.m. de wetgeving rc auto's in de buurt van luchthavens(België).
Daar ik in de buurt van Zaventem woon en er enkele leuke off-road plekken zijn in de buurt van de luchthaven
wil ik dan ook weten of ik in overtreding dan ben of niet.
Heb verschillende zoektermen gebruikt, maar kan alleen iets vinden over drones en vliegtuigjes, waar dat meestal gerelateerd is met het luchtruim.
i.v.m. met rc auto's: heeft dit dan eerder te maken met de frequentie die gebruikt wordt ofzo?
Mijn vraag gaat vooral over elektrische auto's, daar nitro en benzine motoren geweerd worden voor
hun geluid-overlast.
Sorry als dit niet de goede plaats is voor deze topic.
Dank bij voorbaat :thumbsup:

Lijkt me niet dadelijk een probleem als je met EC gekeurde apparatuur werkt op 2,4Ghz.
Anders zouden de buurbewoners van de luchthaven geen wifi mogen installeren ook. ;-)

Maar de EC keuring zender (belangrijkste) is in gans België een verplichting van het BIPT. Anders heb je illegale zendapperatuur.

Zo lang je op de grond blijft met je RC modellen zal je geen problemen krijgen.

Er is volgens mij geen enkele wetgeving die verbied om in de omgeving van een luchthaven te rijden met radiobestuurde auto's .
Zoals voorgaande ook vermeld , zorg dat je steeds goedgekeurde zenders en frequenties gebruikt , en vermeld dit ook in je reglement .
Als ik van U was zou ik wel eens gaan praten met de luchthavenverantwoordelijke om alle misverstanden te vermijden .
Zorg dat je goed gedokumenteerd bent en laat ze ook zien met wat voor auto's jullie rijden .
Neem een auto mee en laat ze zien hoe jullie er mee rijden , eventueel nodig je ze uit op de plaats waar jullie mee rijden .
Vraag ook of het mogelijk is om een papier op te maken waarin ze je toestemming geven om de zendapparatuur te gebruiken en met de wagens te rijden .
Op deze manier kom je later niet in de problemen als er al eens een controle is door de overheid of de politie .
Ook al heeft de verantwoordelijke zijn akkoord gegeven , de politie zal dit altijd natrekken met als gevolg dat jullie apparatuur tijdelijk in beslag kan genomen worden .
En dit kan je beter voorkomen dan later met tijdelijke problemen te zitten .
Vriendelijke groeten
Ronny

Ik dacht ook dat sinds we 2,4 gieg gebruiken geen probleem zou mogen zijn, met de 27mega was dit anders naar het schijnt.
@Ronny , inderdaad, dat is dé manier om dit aan te pakken,,, ik ga me daar eens mee bezig houden. Als alles goed gaat, hebben we in die buurt
heel wat mogelijkheden dan, thx!
@Roel,,,, juist nu ik dacht daar mijn hoogste jumps te doen ! :kwijl::hammer: hahaha
@Nevermore : die goedkeuring staat op het label van je zendapparatuur niet?... (mijn tx'en liggen op dit moment in de auto en die staat redelijk ver weg)

Op mijn Spektrum Dx9 staat er achteraan een sticker met daarop "EU version" (heeft met het max. zendvermogen te maken) en de gekende CE markering.

Een Hobbyking zender uit China zal meestal een probleem geven.

In Machelen en neder over heembeek en Kampenhout zijn er een racetracks , in Hofstade en Woluwe zijn er vijvers waar gevaren word allemaal erkende clubs.Ik ben zelf nog lid geweest in een modelautoclub in begin jaren 80 in Vilvoorde.
Dus ik zie niet hoe dit nu een probleem kan zijn.

@key: ik bedoelde met de omgeving, aan het luchthavengebied zelf. Ben niet zo een goede rijder, heb dus veel plaats nodig,,, en in Kampenhout zijn die tracks echt op elkaar,,, goed voor degenen die dat kunnen!
Heb ondertussen een veel beter alternatief gevonden (echt wel zalige plaats imho) en die heet Undering in Anderlecht ( enkel elektrisch), Gratis en voor niks en voor iedereen open, waarvoor mijn dank ook aan de mensen die dit beheren.
Een overdekte buiten off-road baan, de mensen uit het rc wereldje zullen wel weten waar dat ligt. Een grote variatie aan mogelijkheden, veel mensen rijden daar vooral met 1/8 buggy of sct denk ik (op youtube vooral buggy's) de ondergrond is leem of klei denk ik.
Nu niet allemaal tegelijk ernaartoe, he,,,, anders kan ik er niet meer bij!
Aan de luchthaven van Zaventem is ook een mooie plaats, juist langs de startbaan. een betonnen baan, lang genoeg voor speedruns en zandbergjes voor de jumpers! Daarmee mijn initiële vraag.
Mijn eerste bezoek zou de Luchthavenpolitie moeten zijn voor meer antwoorden, mss dat zij mij dan kunnen doorverwijzen naar de verantwoordelijke en kan ik dan zwart op wit iets krijgen!

Laatst bewerkt:
Back