Gesponsord topic Wetronic Multi Modules ontwikkeling

Cheeta

Forum veteraan
Deze topic is een vervolg op het mogelijk wel bekende draadje:
zelfbouw-12-kanaals-multiswitch

Voor truck verlichting (zwaailichten) graag het andere topic gebruiken:
ontwikkeling-zwaailicht-module-vrachtwagen-auto-2

Wie is wetronic?

Kort gezegd dat ben ik, beter bekend als cheeta of alwin op het modelbouwforum. Ik zit hier al bijna vastgeroest inmiddels. In 2008 kwam ik via een topic op dit forum in aanraking met de multiswitch module van claus poltermann http://www.cp-elektronik.de
Aangezien ik zelf in 2008 begonnen ben met truck modelbouw kwam het gebrek aan kanalen al heel snel opzetten. De orginele robbe multi modules zijn erg prijzig en waren niet flexibel genoeg voor mij.
Hierop heb ik contact opgenomen met claus om meer te weten te komen over zijn modules en de mogelijkheden. Hieruit is een samenwerking / toestemming voor gebruik door ontstaan. Alle informatie voor de modules is altijd al openbaar geweest en voor de echt handige modelbouwer zijn de modules ook zelf te bouwen. Met mijn opleiding en ervaring in elektronica heb ik dit opgepakt omdat velen het zelfbouwen van elektronica toch als een zeer grote uitdaging beschouwen. Zo is dus wetronic mijn hobbynaam ontstaan. Op de modules die ik gemaakt heb in de loop der jaren zul je mijn logo of naam dan ook terug vinden.

Ontwikkeling en andere mogelijkheden?
Ik heb dit topic in overleg met robert en pascal geopend. Mijn voornaamste doel in modelbouw elektronica is, om het betaalbaar te houden voor mijn mede hobbyisten. Ik ben dan ook geen bedrijf. Dit is mede een van de redenen dat ik het betaalbaar kan houden. Dit houdt wel in dat men soms wat langer geduld moet hebben met hun bestellingen. Ik probeer dingen op voorraad te hebben maar elke module wordt door mijzelf gebouwd , getest en doorontwikkeld. Mede voor de door ontwikkeling hoop ik jullie info en commentaar aan te kunnen horen uiteindelijk zijn de multi modules tot stand gekomen door de gebruikers op dit forum en de info die bij claus terecht is gekomen. Vooral de mogelijkheden voor andere zenders denk aan terra-top / promars waar geen multi modules meer voor verkocht worden is nog een deel waar ik mee bezig wil gaan. Als het goed is heb ik eerdaags de beschikking over zo'n zender om te kunnen gaan testen. De huidige MS16 zou geschikt moeten zijn voor veel meer zenders maar ik wil mijn vingers nog niet branden aan toezeggingen zonder dingen te testen. Recent is de F-14 7 kanaals toegevoegd aan de lijst met ondersteunde zenders.

Multi wattes??

Ja multi modules, beter bekend als multiswitch en multiprop modules.
Deze modules maken het mogelijk om met 1 vrij kanaal op de robbe F / FC zenders meerdere functies aan te sturen. Vooral bij trucks en boten is het gebrek aan kanalen altijd een probleem geweest.

Multiswitch

De multiswitch kan dus met 1 vrij radio kanaal op de zender 12 / 16 schakel functies maken. Deze uitgangen schakelen altijd naar de min (gnd / zwart). Ik heb in de loop der jaren al verschillende versies door ontwikkeld om zo te zorgen dat zoveel mogelijk mensen iets kunnen met de module. De voordelen van de ms12 / ms16 zijn dat ze erg flexibel inzetbaar zijn. Elke uitgang van de module kan zowel als Puls of als Memory schakelaar gebruikt worden. De schakelaars in de zender zijn dan ook allen terugverend en niet bepalend of de uitgang wel of niet aan blijft na bedienen.

Motorsturing met multiswitch
Hoe kan ik nou een motor sturen met een multiswitch? Een veel gehoorde vraag omtrend motoren die twee kanten op moeten kunnen. Zoals eerder vermeld schakelt een multiswitch naar de gnd. Je hebt voor een motor die twee kanten op moet draaien een extra printje nodig. Deze print zorgt ervoor dat de motorspanning kan omdraaien.
De eerste opstelling is vrij eenvoudig met een dubbel relais, echter voor velen zijn de afmetingen daarvan te groot. Een compactere oplossing een h-bridge schema met fets. Zeer compact en toch krachtig.

Multiprop:
Deze module maakt het mogelijk om met 1 vrij kanaal 8 servo's of rij/vaar regelaars aan te sturen. Wel belangrijk om mee te nemen hierin is dat deze module een vertraging kent ten opzichte van de sticks op de zender. Dit is gebruikelijk bij multi modules omdat hun sturing anders is en er eerst een pakket aan data binnen moet zijn voordat de uitgangen aangestuurd kunnen worden.

Robbe F/FC zender 2.4ghz en multi modules?
Inmiddels ben ik hierin heel wat kennis en ervaring rijker, de multi modules kunnen met de komst van Jeti Duplex systeem gebruikt worden op 2.4Ghz. Dit is mijn inziens een grote doorbraak geweest en geeft de stoeptegel zenders weer een langer leven. Voor een klein bedrag pik je nu goede 35mhz zenders op en bouw je ze eenvoudig om naar 2.4Ghz. Verdere info hierover en eventueel hulp kan het beste per pb gevraagd worden of in het topic. Hier volledig op ingaan in deze startpost wordt een erg lang verhaal en is niet de intentie van dit draadje.

Vragen en andere mogelijkheden?
Stel ze gerust, dit topic is bedoeld als support naar gebruikers en leden toe en voor mij als extra input op de modules. Mis je iets? zoek je wat anders? Wil je liever een andere oplossing of loop je tegen problemen aan, meldt dit dan vooral hier.

Ms12S: gereed €75,-
Deze module is geschikt voor de robbe zenders F14 (8 kanaals), FC-16, FC-18, FC-28 op verzoek kan ik de module met losse schakelaars leveren voor de FX-18.
cimg0361fd22-500x500.jpg

tn_P1020920-500x500.JPG

Ms16: gereed €80,- / €90,-
Deze module is de doorontwikkeling van de ms12 en kan naast de al genoemde zenders ook de F14 7 kanaals ondersteunen zonder gebruik van multi adapter.
tn_P1040770-500x500.JPG
ms16_2-500x500.jpg

Ompoolmodule: Gereed €15,- / €17,50
Benodigd om met een multiswitch een elektro DC motor twee kanten op aan te sturen.
ompool_tn-500x500.jpg

Mp8: in ontwikkeling €75,-
Deze module heb ik nog in ontwikkeling, helaas nog niet goed werkend dit heeft wat vertraging opgelopen hoop hier meer nieuws over te kunnen plaatsen in de toekomst.
mp8_enc_top-500x500.jpg

mp7_decoder-228x228.jpg

Updates:
01-01-2013: Multi modules goed werkend op de 2.4Ghz met jeti duplex technologie.
21-01-2014: MS16 beschikbaar inclusief de nieuwe platte schakelaars.
01-02-2014: MS16 ondersteunt ook de F-14 7 kanaals zonder gebruik te maken van de multi adapter
09-02-2014: USM-RC2 werkt met de MS16 als mergen/CP16.
14-02-2014: Multiprop 8 kanaals werkend op de F14 met 40Mhz.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de mensen die naar de modelbouw beurs in goes gaan.
Ik ben zelf daar aanwezig met de vereniging. Verkoop mag ik daar niet doen maar wel kunnen er bestellingen afgehaald worden of informatie ingewonnen worden.

Beurs is in de zeelandhallen te goes op 22 en 23 februari.

Update: Vandaag de MS16 getest in combinatie met de beier USM-RC2.
Dit werkt prima, de ms16 kan gekozen worden binnen beier nautic modules als een Mergen/CP16 module. Hiermee kan je dus de functionaliteit verkrijgen op de beier module en ook nog eens een decoder aansluiten waardoor alle 16 functies optimaal benutbaar blijven. Dit in tegenstelling tot de orginele beier module waar geen decoders voor verkrijgbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Zojuist de Multiprop werkend gekregen op de F-14 met 40mhz.
Andere zenders ga ik in de loop van de tijd toevoegen hoop vanavond met jeti 2.4ghz te kunnen testen op een F14 mogelijk dat ik dan weer wat wijzer ben.

Voor degene die een F-14 40mhz gebruiken die kunnen hem al bestellen.

Update: 2.4ghz jeti werkt ook alleen de kanaaltijden dienen ruimer gezet te worden high limit van het kanaal naar 2.2 en low limit naar 0.8.

nu verder met de andere zenders werkend maken voor de multi prop.

Laatst bewerkt:
Update: De multiprop werkt ook op de FC-28.
Ook is gebleken dat de multiprop encoder werkt op de robbe decoder (zowel F14 als FC-28 op 40Mhz of 2.4Ghz jeti).

Om de FC-28 werkend te maken is het wel van belang dit door te geven bij de bestelling. Er is namelijk 1 weerstands waarde anders en ik heb hier bij het huidige model nog geen rekening mee gehouden om dit doormiddel van een jumper te doen zoals op de ms12 gebeurt. Daarnaast moet er in het menu ATV het betreffende kanaal naar 110% gezet worden in verband met de synchronisatie puls van 0.9ms.

De robbe decoder werkt samen met mijn encoder ik vermoed dat dit andersom ook geldt, maar dit moet ik testen en helaas ligt mijn robbe encoder uit elkaar en komt er een beurs aan (goes) dus gaat dit wat langer op zich laten wachten).

Ook reageert de decoder welke niet alleen veel kleiner in afmeting is, ook nog eens veel sneller dan de robbe decoder waarin een vertraging zit.

Heb een filmpje gemaakt ter demonstratie dit is op 40Mhz met de F14 maar gaat ook op met 2.4ghz en de FC-28. Helaas is mijn telefoon eigenwijs geweest maar zodra ik meer tijd heb dan ga ik met mijn camera een goed filmpje maken:

multiswitch

Hallo,

Ook voor de Robbe mars werkt de multiswitch van Claus.
Dus ook voor de aanverwante zenders zoals de Robbe Terra
er is alleen een aanpassing nodig en dan werkt het prima.
Inmiddels zij er al een drietal zenders voorzien van deze module.
Voor de belangstellende personen stuur ik de printtekening en schema graag per email toe

Henk

hallo henk,

Ik denk dat velen graag de informatie zouden willen weten. heb zelf na een lange speurtocht nu eindelijk een zender weten te bemachtigen dus wil ook op korte termijn testen gaan doen daarmee.

je kunt mij eventueel de mail sturen of het hier plaatsen op alwin@wetronic.nl

De multiprop is overigens ook volledig doorgetest nu op verschillende zenders.

Wat zijn dingen die de modelbouwer nog mist in de elektronica of veelste duur vind?

Cool dat dit nog ondersteunt wordt door je!

Heb al enkele jaren de 12 kanaals variant.
Werkt een 12 kanaals decoder ook icm een 16 kanaals encoder?

En vica versa, dus een 12 kanaals encoder icm een 16 kanaals decoder?

hallo mark,

De ms12 is er alweer een flink aantal jaar en ondersteun ik nog steeds inderdaad kan ik overigens ook nog steeds leveren.
Helaas zijn ze beiden niet compatabel met elkaar en dus niet onderling te gebruiken.

Om het makkelijker te maken en overzichtelijker heb ik een site geopend na enige tijd testen is die nu beschikbaar. Om de leden van dit forum een extra voordeeltje te geven krijgt elk lid van het modelbouwforum 10% korting op de dingen die ik zelf bouw en maak.

De kortingscode is: MBF2014 en kan gebruikt worden op mijn site Wetronic

*producten die ik niet zelf maak is de korting niet op van toepassing. Deze code is geldig tot 31-5-2014.

Weer eens een update in dit topic.

Ditmaal ook een belangrijke voor de gene welke al een ms12 in hun bezit hebben.

Met de komst van de ms16 is de ms12 feitelijk overbodig geworden, echter heb ik deze al enige tijd nu langs elkaar gevoerd om toch de keuze te houden. Op het moment heb ik nog zo'n 10 ontvangst modules op voorraad. Dit zijn mijn laatste printen zodra deze op zijn ga ik hiervan geen nieuwe meer bestellen.

Om die reden heb ik de prijs nu ook aangepast om er een soort van uitverkoop van te gaan maken.

Een kort overzicht van de ms12 modules die ik nu nog op voorraad heb.
Encoder ms12: 4 (kunnen er nog 8 gebouwd worden indien nodig) van €40,- voor €35,-
Decoder ms12 (oud model): de laatste: €25,-
Decoder ms12s: 9
(kan er nog 3 maken daarna) van €35,-voor €30,-

Ook voor mensen die graag nog willen instappen is de ms12 nog altijd een prima optie zeker met de verlaagde prijzen support zal gewoon blijven bestaan voor deze modules en reparaties zijn nog altijd mogelijk in de toekomst doordat hij veel onderdelen deelt met de ms16 en andere dingen die ik bouw. Alleen op = op! is nu toch echt aangebroken na 7 jaar.

De ms16 begint vanaf €80,-

Daarnaast een handleiding gemaakt voor de ompoolmodule omdat hier veel vragen van was. Als er nog wat verbeterd kan worden aan deze handleiding hoor ik het graag

ompool_multiswitch-800x800.png

medium8_5-12v-800x800.jpg

Het heeft even geduurd maar heb nu zelf hier ook een werkende promars liggen met de MS16.

Alle documentatie om dit werkend te krijgen is te downloaden in onderstaande link.
De vraag is nog even of het nuttig is om hiervoor serie matig een oplossing voor te maken. Ook heb ik daarbij hulp nodig van mensen die in het bezit zijn van de terratop en promars. Er zijn in het verleden verschillende versies uitgekomen van deze zenders.

Nu is mijn vraag of al deze versies zijn voorzien van de 2 volgende IC's.
HA16607A en HD14051BP.

Daarnaast is er een 12V voeding nodig voor de conversieprint, nu heb ik de promars hiervoor een 3 polige stekker gevonden waarop over de 2 buitenste pinnen 12V staat. Is deze of gelijke stekker aanwezig en vrij in alle andere zenders van deze generatie?

flbjpc.jpg

www.wetronic.nl/downloads/promars_conversieprint.zip

Robbe Terratop

Beste Alwin.

Bij deze;

full

full

full

Foto's zeggen genoeg denk ik, in elk geval zijn dit de type IC's welke in mijn zender zitten. Het is wel een TerraTop FMSS/PCMS zender.
Mocht je meer willen weten, verneem ik dit wel.

Succes Peter

hallo peter,

bedankt voor de duidelijke foto.

Ik heb reeds contact gehad met jan, en heb begrepen dat de 5 polige stekker overal aanwezig is en ook gebruik wordt voor de orginele multi modules. Het is inmiddels gelukt om het ontwerp daar op aan te passen. De download file is bijgewerkt met de laatste versie.

Inmiddels kan ik 2 modules aansluiten op de robbe promars.
-Wetronic ms16 (claus poltermann software)
-Robbe multiprop 8 kanaals.

Mijn eigen multiprop werkt niet op de promars tot op heden.

Ook een duidelijkere afbeelding gemaakt van de aansluitingen:
promars_conversieprint_wirelayout-800x800.png

Ter aanvulling:

Dit is aan te sluiten op de volgende zenders:

- Terra Top FMS
- Supra FMS
- Promars FMS
- Terra Top FMSS/PCMS

Eventueel kan dit ook nog op de Supra PCMS werken als daarvoor nog een multi-adapter beschikbaar is om tussen ontvanger en decoder te plaatsen.

De Robbe Mars, Mars Rex en Promars Rex zijn geheel andere zenders, waarvoor enkele aanpassingen noodzakelijk zijn.

Ondertussen zitten we hier niet stil, ook een ander item dat al langer op mijn lijst staat is een fatsoenlijk 4 kanaals multiswitch bedient met 1 kanaal (schakelaar).

het eerste prototype is reeds operationeel, ik wil proberen om er nog een memory/tast programmeer functie in te maken. zodra dat er ook inzit ga ik hem volledig uitwerken en komt deze ook beschikbaar naast de huidige multiswitch modules

de versie met memory en puls programmering is ook gereed. nog wel wat aan het fine tunen in de achtergrond maar het systeem is functioneel.

Wordt bediend door 2 schakelaars op 1 servo signaal.
Per kanaal is het mogelijk om de memory of puls te selecteren als modus. Dit wordt ook opgeslagen in de module en is eenvoudig weer te wijzigen.

EDIT:
De gehele ms4 module past op een module van 18x12mm.
Ondanks zijn kleine afmetingen kan deze module op elk kanaal 2A aan. (8A totaal)

29up0mu.jpg

Back