whaaa tantalus probleempje

gistermiddag/avond heerlijk gevlogen. er zaten zelfs nog wat belletjes!
maar er zat toch opeens een abrubt eind aan mijn fijne vliegdag.
er gebeurde namelijk dit:

zoals je ziet is de tip aan de onderkant bij de koolstofband geknikt. bovenkant is onbeschadigd. nu weet ik niet hoe de vleugel bij de tip in elkaar zit, en ik heb ook geen idee hoe dit het beste te repareren is.

dus mijn vraag aan loet, of anderen die mischien kunnen helpen, hoe dit het beste te repareren en waarmee?

gr niels

gistermiddag/avond heerlijk gevlogen. er zaten zelfs nog wat belletjes!
maar er zat toch opeens een abrubt eind aan mijn fijne vliegdag.
er gebeurde namelijk dit:

zoals je ziet is de tip aan de onderkant bij de koolstofband geknikt. bovenkant is onbeschadigd. nu weet ik niet hoe de vleugel bij de tip in elkaar zit, en ik heb ook geen idee hoe dit het beste te repareren is.

dus mijn vraag aan loet, of anderen die mischien kunnen helpen, hoe dit het beste te repareren en waarmee?

gr niels

Hoe is het gekomen? Nog nooit gehad.
Ik zou een extra laag 93 gram koolstof weefsel over de originele 93 koolstofweefsel heen leggen.
Op die plek waar hij stuk is zit op de voorlijst 93 grams koolstofweefsel en daar zit dat grote stuk weer over heen.
Ik kan je wel wat opsturen als je niets hebt liggen.

Loet

mijn broertje wilde ook nog wel een paar keer gooien, op het moment dat hij hem vastpakt houdt hij hem aan de tip helemaal horizontaal vast. dus alle kracht rust op dat gedeelte naast de werpstift. vanaf vliegt er niemand meer met mijn kist, behalve ikzelf! :P

als je een stukje koolstof op zou kunnen sturen zou dat heel erg fijn zijn :)

gr

mijn broertje wilde ook nog wel een paar keer gooien, op het moment dat hij hem vastpakt houdt hij hem aan de tip helemaal horizontaal vast. dus alle kracht rust op dat gedeelte naast de werpstift. vanaf vliegt er niemand meer met mijn kist, behalve ikzelf! :P

als je een stukje koolstof op zou kunnen sturen zou dat heel erg fijn zijn :)

gr

Zo'n vermoeden had ik al een beetje (niet dat het je broertje was, je zou namelijk eerder denken aan een blond zusje).

Stuur me even je adres want dat heb ik natuurlijk niet meer. Ik stuur wat andere dingen mee zodat je ook wat epoxy in en rond de breuk kan injecteren.
Heb je 24 uurs epoxy of moet dat ook even meegestuurd worden?

Loet

Hee Loet,

Tegenwoordig is het niet zo zeker meer dan een brief binnen 24 uur bij de geadresseerde is, dus hars en harder wel goed gescheiden verzenden hoor.

Frans

Als je kokend water over de tip heen giet zal het schuim weer uitzetten naar de oorspronkelijke vorm. Daarna een matje er over en het zal well weer houden. Webbinkje er in kan ook geen kwaad.

Als je kokend water over de tip heen giet zal het schuim weer uitzetten naar de oorspronkelijke vorm. Daarna een matje er over en het zal well weer houden. Webbinkje er in kan ook geen kwaad.

Alex, werkt dit ook met depron? Ik heb nog een depron kielvlak van een Aspi met wat knikken & deuken (transportschade). Mooie tip

de envelop is vanmiddag keurig aangekomen met een mooi lapje koolstof erin. bedankt loet :) en nu snel plakken want als ik naar buiten kijk begint het al weer te kriebelen!

ah nick krijgen we ook nog wel zo ver dat hij een keer F3K gaat vliegen ;)
mischien dat hij daarna dan eindelijk eens de 10min met de thermiek taak vol krijgt :P

Nou de breuk is weer gerepareerd en de tantalus heeft dit weekend al weer lekker veel gevlogen. heb geen verschil gemerkt van de reparatie onder het vliegen dus dat is helemaal top. Loet, bedankt voor de koolstof!

dinsdag avond is het nog mooi weer, dus ik nog even snel naar het veldje toe om nog wat te oefenen. na een aantal hele goeie worpen voel ik bij de volgende worp ineens een hele rare zwieper op het moment dat ik hem loslaat.. en op dat moment dacht ik al: nee he. en ja toch wel. precies langs de werpstift een breuk. dit keer is er ook een gedeelde van het schuim mee gekomen. waarschijnlijk vanavond maar eens goed naar kijken en het geheel weer repareren. hoe kan ik de breuk het beste dicht krijgen? epoxy?

Kun je een fotootje plaatsen? Het lijkt er op dat de reparatie toch niet goed genoeg was. Ik heb nog nooit een probleem gehad van deze orde.

Loet

2vbjsxe.jpg

de breuk loopt hier nog langs de werpstift een klein stukje door. kwa diepte is de breuk nu tot aan de bovenkant van de vleugel, de bovenkant is verder niet kapot of gescheurd. hoop dat het deze keer goed te repareren is.

Moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk zou ik het missende schuim opvullen met epoxy/microballons en toch maar weer koolstofweefsel er overheen. Misschien voor de taaiigheid onder het koolstof wat kevlarweefsel.

Ligt het koolstofweefsel wel onder 45 graden t.o.v. de pen anders is dat misschien een van de de redenen dat hij zo mooi langs de pen op gaat.

Loet

Laatst bewerkt:
de vleugel is weer gerepareerd en na twee dagen even laten rusten vandaag weer gevlogen. het ziet er naar uit dat het allemaal weer goed is :) van de reparatie is niks tot weinig te merken, alleen moet er heel iets meer tegen gestuurd worden omdat de tip iets zwaarder is, maar dit is amper merkbaar.

en wat was het vandaag goed vliegweer! overal waar je vloog ging het als een speer omhoog, een stuk of 4 a 5 vluchten achter elkaar van 10min gehad. na die 10 min naar beneden gedoken en dan weer opnieuw gooien.
dus hopen dat het zondag net zulk weer is!

Back