Wheatering (verftechnieken)

Hoi,

Om een toestel op het echte te laten lijken mag het en dan spreek ik vooral over de oorlogsvliegtuigen, niet glanzen, maar moet er zo'n vale schijn op het toestel zijn met hier en daar verf eraf.

Zijn er hier mensen die deze technieken meester zijn???
En kan men ons met misschien een kleine handleiding (foto's) leren hoe we dit moeten aanbrengen?

Jullie zullen de website van Tom alias Neo op de engelstalige forums wel kennen, maar toch wil ik voor de mensen die ze nog niet kennen ze nog even mededelen.
http://www.renderwurx.com/rc/SBD/index.htm
Denk dat we hier een meester aan het werk zien!!!

Ik ben eens benieuwd hoe jullie het doen.

Tom

Tom dat is een waanzinnig mooie link en ga dan ook alles downloaden wat ik maar tegen kom en eh nu wordt het pas een echt schaal forum.

Heb je nog meer van dat soort links.

Heb zelf ook al veel zitten zoeken maar zoiets als dit was ik nog niet tegen gekomen.

Dat dan ook nog eens met de SBD echt super bedankt

Ton

Collegae schaalbouwers!

Een simpele maar effectieve techniek, om de romp/vleugels iets 'levendiger' te maken (niet echt een vorm van wheatering :? , maar lijkt er wel op).

Vooral voor de electrovliegers :D (of je moet met tweecomponenten lak gaan spuiten (niet kwasten! :x )).

Ga naar de creativiteitswinkel, en zoek naar krijt (niet vet; beetje kalk-achtig).

Koop grijs, zwart, bruin, dat soort kleuren.

Thuis: ga er zodanig mee over papier/heeeeeeeel fijn schuurpapier, dat er 'stof' ontstaat.

Neem een stuk(je) papier, en leg dat tegen een vertikale panel-line aan, aan de 'neus'-kant ervan.

Zorg dat er wat van dat krijt-stof (eventueel gemengd) aan je wijsvinger zit (met een vijne verf-kwast: kan ook).

Wrijf richting staart, beginnend op het stuk papier.

Aldus ontstaat er een afscheiding / kleurverschil (als je het stukje papier weghaalt) tussen links en rechts van de panel-line, die er (van een afstandje) bedrieglijk echt uit kan zien.
Werkt vooral goed op niet-spiegelgladde oppervlakken.

Let op: 8)

"Less is more!" :roll: :!:

"In der Beschränkung zeigt sich der Meister" :?

Kortom, don't overdo it. :evil:
Subtiliteit is alles.

Als je er toch teveel op gesmeerd hebt: met een borsteltje er weer afborstelen.

Succes!

jan

Hey Tom..

Je kan ook talk poeder gebruiken.. je weetwel die je voor babybilletjes gebruikt.
Voordat je je clearcoat aanbrengt beetje talk over je model kwasten.. zoals Jan al zei.. less is better.. don't overdo it..

Die krijtjes methode die jan beschrijft is ook een must...

Er is een goed video over.. black art series van hoe heet ie ook alweer.. die laat zien hoe die dat allemaal doet met zijn schaalmodellen.

Het is overigens echt een kunst op zich..

Peter

Die SBD is echt ziek..
Als je ziet hoe die vent in de weer is met die plaatjes styreen etc echt heel erg gaaf word dat ding.
Ik ben bang dat ik die ziekte ook ga krijgen als ik aan het detaileren toe kom van mijn Taylor Spit.

Peter

Hoi,

Omdat er toch niet zoveel tips komen ivm weathering heb ik besloten de video's en of DVD's te kopen van Dave Platt.

Indien er nog mensen hier interesse in hebben, dan hoor ik het graag en liefst via mail. tom@t-birds.be

Tot hoors
Tom

Op zich is het een kwestie van doen..

Neem een plastic modelletje van een spitfire bijvoorbeeld schaal 1:24 en ga die lekker verven en dat weatheren op oefenen.

Die krijtjes techniek word echt heel veel gebruikt.. dus kan niet kwaad om die alvast te kopen als je die nog niet heb..

Cheers

Peter

Tom!

Tja . . . :?

Ik heb thuis veel boeken/boekjes over schaalmodelbouw, en allemaal weiden ze wel een hoofdstuk aan 'finishing' en aanverwante onderwerpen.

Zoals, bingo!, weathering. :wink:

Maar dat ga ik niet allemaal overtypen! :nooo:

jan

Tom, ik zag dat je deze vraag ook bij RC universe had gesteld. Mijn bouwproject, die Corsair, ligt op dit moment even stil, omdat ik veel aan het lezen ben. En jawel, op RCuniverse hebben ze een aantal goede tips voor weathering. Hier twee links:

http://www.rcuniverse.com/forum/m_627400/mpage_15/key_/anchor/tm.htm#1134161

http://www.rcuniverse.com/forum/m_964836/mpage_5/key_/anchor/tm.htm#1387706

Ergens had ik ook nog een link gezien met nog meer informatie. Dat laatste kwam er eigenlijk op neer dat er vele kleine puntjes met witte verf gezet worden op de vleugels en propellor, voornamelijk aan de voorkant. Ik zal thuis nog een keer kijken of ik het kan vinden, dan zal ik het ook hier bij plaatsen. Ook laat hij zien hoe je olie vegen kan simuleren. Omdat een Corsair een radiaal motor had, lekte deze nogal wat olie. Een spitfire heeft volgens mij een lijn motor, toch, en lekte minder olie?

De links die jij plaatste zijn anders ook niet verkeerd!

Greetz,
Arvid.

Voor diegenen die nog niet in het Fotoalbum de MIG29 update hebben gezien 8) misschien leuk om toch even te kijken.

Zaterdag met een lekker zonnetje in de tuin lekker wezen knoeien met wat verf en zie hier de MIG heeft kleur gekregen.

Ben ook wat gaan oefenen met wheateren voor de RBC proto Spitfire die zo ongeveer ook aan de beurt is voor de afwerking.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5465&start=45

Laat even weten wat jullie ervan vinden, het is niet eenvoedig en het lijkt mij gemakkelijker om een groot model te wheateren dan een klein model, je doet snel te veel.

Ton :wink:

jongens terug :ontopic: nu he, en graag zoals jan aangeeft over de weathering technieken.

de dauntless, ja tragisch, maar in deze draad eigelijk niet aan de orde waardoor ie terzielle is gegaan, daarvoor heb ik een aparte draad gemaakt.

Tom,
Misschien moet je meer zoeken in de hoek van de plasticmodel-bouwers.
Uit de draad die de eigenaar van de SBD op Rcscalebuilder heeft over zijn vliegtuig wordt daar ook over gesproken.
Ik weet in ieder geval een landgenoot van je die daar erg goed in is, Francois Verlinden van Verlinden productions, www.verlindenproductions.com
Ik geloof dat het zeker twintig jaar geleden is dat ik al met open mond naar zijn diorama's heb zitten kijken.

Maar ik denk dat je in die hoek best wel wat informatie kan vinden.

groet,
Jaap

Kijk hier eens voor je weathering technieken.

Fraaie roest ed simulatie.
En fraai met donkere vlakken holtes geaccentueerd :thumbsup:

texmap.jpg

http://www.3dtotal.com/team/interviews/Brian_Taylor/3d_total_article_btaylor.asp

Back