WID ( Water Injection Dredger) van Oord. Scratchbouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 mrt 2020.

  1. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Je hebt er de gang in Sjoerd. wordt vast weer een mooi model
     
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ziet er erg strak uit zeg is dit een buitenmal of direct de romp?
     
  3. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.309
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjoerd, Misschien is het slim om de romp voor het plamuren eerst een keer van de plug te halen. Nu is de romp nog redelijk flexibel. Met de plamuur erop waarschijnlijk stugger en laat moeilijker los. Na het lossen wel weer terug zetten op de plug. Dat werkt een stuk gemakkelijker. Bij mijn coastertje had ik geen loswas gebruikt en kreeg ik de bodem moeilijk los. Met beleid er perslucht tussen geblazen. Kwam toen mooi los en de plug bleef heel. Succes verder met de bouw van dit speciale schip. Gr. Klaas
     
    reneke100 en H.B.Busking vinden dit leuk.
  4. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Ik doe mijn best Jan. In mijn ogen heeft ze zeker wel potentie om wat aandacht te trekken op vaardagen. Op het oog een lomp schip maar uiterst functioneel. Heeft leuke dingen aan boord die op schaal ook prima kunnen gaan werken. Komt natuurlijk bij dat ik alle maar dan ook alle tekeningen mag gebruiken. Ik ga er voor.
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan,
    Wat je nu ziet wordt de te gebruiken romp. Ik heb een verklaring moeten ondertekenen waar in staat dat ik deze gegevens niet naar buiten mag brengen. Dat is ook meteen de reden waarom ik de plug gebruik om er de uiteindelijke romp van te maken. Zou het zo geweest zijn dat er meerdere rompen gemaakt zouden worden, dan had ik uiteraard een mal gemaakt.
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Klaas,
    Bedankt voor je reactie. Heb natuurlijk al eerder een dergelijke methode gebruikt bij de Union Sovereign. Ik ben het wel met je eens maar er zit een risico aan. Stel dat de plug niet "los" wil komen ondanks de tape en de loswax, dan sloop je als het ware de plug. Dit gebeurde ook bij de Sovereign. Op zich niet erg, die moet er toch uit, maar dan kan ik de plug niet meer gebruiken om terug te zetten. Nu is het wel zo dat gezien de vorm van de romp, ik geen problemen met het lossen verwacht bij de WID. Ga dus zeker kijken of de plug gemakkelijk lost. Zo ja, alleen maar beter voor de plamuur. Heb je helemaal gelijk in. We gaan het beleven.
     
  7. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.309
    Locatie:
    Oostvoorne
    Succes ermee Sjoerd. Jij hebt het meer gedaan! Gr. Klaas.
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Klaas.
     
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Toch maak je dat weer fantastisch vind ik, als ik dat zo bekijk lijkt het altijd zo simpel, maar gelukkig weet ik dat dat helemaal niet zo is en al zeker niet als het zo mooi en strak wordt afgewerkt.
    Het wordt echt weer een huzarenstukje vind ik, en het leuke eraan vind ik dat het zo'n fijn eigenzinnig model is, en dan ook nog eens uniek!
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Wel, na de eerste plamuur aangebracht te hebben, geprobeerd om de plug te verwijderen, met de bedoeling deze tijdens de volgende plamuursessies weer terug te plaatsen. Dit is helaas niet gelukt. Kreeg de plug er niet heel uit. Eenmaal deze conclusie getrokken, restte er niets anders dan de plug er uit te breken. Dat lukte uiteraard wel. Resultaat een prachtige strakke romp.
    Gelijk maar begonnen met het wegsnijden van overtollig materiaal. Na aftekenen gebruik ik hiervoor een multitool. Ooit voor een paar tientjes gekocht bij de Action. Het apparaat oscileert , dus geen draaiende of op en neer gaande bewegingen. Ideaal en hoegenaamd zonder stof.

    P1010053.JPG

    P1010054.JPG
    Daarna gelijk aluminium hoeklijnen geplaatst om er voor te zorgen dat de romp recht blijft.
    P1010056.JPG

    En de keg gemaakt en geplaatst. Deze wordt nog gevuld met epoxy voor de stevigheid en tevens als verlijming. Is overigens gemaakt van Styreen.
    P1010055.JPG

    Voordat ik verder ga met de bouw van het schip zelf, wil ik eerst zoveel mogelijk de technische dingen in de romp maken. Eén van die dingen is de boegschroef. Meestal heb ik schepen waarvan de straalbuis voor de boegschroef wat groter is. Om een boegschroef met schroef te maken heb ik minimaal een straalbuis nodig van 28 mm diameter. Nu heb ik slechts 20 mm. Om toch de werking van een boegschroef te imiteren gebruik ik wat we noemen, een lepeltje. Waarschijnlijk ook nog wel ergens te koop, maar deze maak ik zelf. Is in ieder geval qua uitvoering "hufterproof" vergeleken met de gekochte exemplaren. Om een idee te geven hoe dit tot stand komt een uitgebreid verslag van dit apparaat. Dit zal niet in 1 verslag passen dus een vrij grote en lange update over meerdere pagina's.

    Als basis gebruik ik een zgn Muurplaat vanuit de bouwmarkt, samen met een afsluitdop met O-ring.

    P1010057.JPG

    P1010058.JPG
    Voor de pijp heb ik een stukje koper pijp van 22/20 mm gebruikt. Zowel de muurplaat alsook de koperpijp zodanig bewerkt dat half/half op elkaar passen. In dit geval is een freesbank handig, maar zou ook met zaag en vijl kunnen. ( in het verleden ook gedaan)
    P1010059.JPG

    DE muurplaat en de pijp op elkaar gesoldeerd. Daarna van kunststof 2 pijpjes gedraaid. De ene kant past over de 22mm pijp, de andere kant afgedraaid naar 22 mm met een gat van 20 mm. De vlakke kant aan de verdikking van de kunststof pijpjes zijn vanwege de lage positionering van het geheel. De straalbuis ligt bijna op de bodem.
    P1010060.JPG

    P1010061.JPG

    En dit is ongeveer de positie van de straalbuis.
    P1010062.JPG

    Per verslag mogen er slechts 10 foto's geplaatst worden. We gaan dus verder op de volgende pagina.
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Verder met het bouwen van de Boegschroef met lepel.
    Mogelijk ook nog interessant. Had hier eigenlijk mee moeten beginnen:( maar goed. Dit apparaat gebruik ik om de gaten in de romp af te tekenen. Ik begin met het EXACT aftekenen van het middelpunt van de straalbuizen. Hier boor ik een gat van 4 mm. Vervolgens steek ik daar een stang van rond 4 mm doorheen. Ik maak vervolgens van rond messing 22 mm een aftekenprop. Gat van 4 mm er doorheen en aan de buitenkant een staafje er op solderen. Deze schuin afslijpen zodat een soort kraspen ontstaat. Door nu de aftekenprop voorzichtig tegen de romp te plaatsen en te draaien teken je de perfecte uitslag waar je gat moet komen. Met beleid het gat van 4 mm groter maken. Als je het goed doet, gaat de straalbuis er zuigend doorheen. Grote voordeel is dat je ( biijna ) niet hoeft te plamuren. Doe er je voordeel mee.

    P1010063.JPG

    Vervolgens een messing nippel gedraaid, een montageplaat voor bevestiging van de motor en een gat in de afsluitdop gemaakt. Buitendiameter van de nippel is 12 mm met een flensje van 16 mm. In het deel wat in de dop wordt geplaatst, is de binnendiameter zo groot dat er weer een bronzen bus in geklemd kan worden. Zo heeft de as zowel boven als beneden een lagering die er tevens voor zorgt dat het water daar blijft waar het hoort, niet in de romp dus. Montageplaat van de motor is rond 40 mm en 4 mm dik.
    P1010064.JPG

    Aan de onderkant van de muurplaat heb ik een gat gemaakt van 12 mm. Hierin een pijpje gesoldeerd uitwendig 12 mm en inwendig de maat van een bronzen lagerbus rond 8 mm met een gat van 4 mm. Hier valt de as in waar het lepeltje aan vast zit. Het pijpje heeft iets overlengte om aan de onderkant een plugje te steken die het gat afdicht. Deze zit er gewoon "klem" in. Vervolgens zie je het samengestelde deel van het vorige plaatje. Daarvoor ligt een geprinte koppeling die de as van de motor verbindt met de as van het lepeltje. Daarvoor ligt de Brushless motor die ik in eerste instantie wil gebruiken. Bij de proefvaart zal blijken of deze geschikt is. Voordeel van het zo monteren is dat de motor zo uitgewisseld kan worden.
    P1010065.JPG

    Hier een plaatje van de lepel en de as. De lepel heb ik gemaakt van 2 plaatjes messing , gesoldeerd op een buisje 6x1. De lepel gemonteerd met een doorlopend boutje met moer. De moer vast gesoldeerd op het boutje, zodat deze niet los kan lopen. Het ringetje bovenop de lepel is gemonteerd om de ruimte op te vangen zodat de as een minimale verticale speling heeft. Ook de gaten geboord en getapt voor montage van de motor.




    P1010066.JPG

    En nog even een overzichtje van de onderdelen. Als je goed kijkt zie je onderin de muurplaat het pijpje met het bronzen lager zitten. Ook in de samengestelde afsluitdop zie je het bronzen lager zitten.
    P1010067.JPG

    Hier de, nu nog te lange, as van de lepel in de behuizing ( muurplaat dus)
    P1010068.JPG

    En als je er dan doorheen kijkt, zie je dat de lepel tot de helft van de diameter van de 22 mm pijp komt. Dit is dus maximaal wat je op deze manier kunt halen. Ook zie je hier het plugje aan de onderkant van de muurplaat. Deze zit er klem in, waterdicht dus.
    P1010069.JPG

    En gemonteerd met nog steeds een te lange as.
    P1010071.JPG

    Hier de geprinte koppeling op de motor. Daarvoor dient de as van de motor dusdanig bewerkt kan worden dat de ze in de koppeling past. Als je goed kijkt zie je dat de uitsparing in de koppeling iets dikker is dan de halve diameter van de as. Op deze manier hoef je de koppeling niet vast te maken aan de as van zowel de lepel als van de motor. De motor is in dit geval een 1000KV exemplaar die gevoed wordt met 12V middels een ESC (vaartregelaar) Betekent bij volgas 12000 rpm. Zou genoeg moeten zijn. Aan de as van de lepel kun je zien hoe de verbinding wordt van de as met de koppeling.
    P1010072.JPG

    Heb nog een paar plaatjes. Die zie je op de volgende pagina.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2020
    kaapstander en willum vinden dit leuk.
  12. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    De laatste loodjes.

    Zo ziet het geheel er uit buiten de body.
    P1010073.JPG

    En als dan alles aan elkaar zit, ziet het er zo uit.
    P1010074.JPG

    En dry fit in het schip.
    P1010075.JPG
    Ik heb het brouwsel al buiten het schip getest in een emmer water. Het loopt mooi en heeft behoorlijk power. Voor de definitieve montage maak ik net achter het geheel een schotje. Deze lijm ik vast en vervolgens giet ik het geheel vol met epoxy. Dit lijmt niet alleen het geheel, maar zorgt er ook voor dat ik geen lekkage heb tussen de kunststof pijpen en de koper pijp. Het geheel wordt dus omgeven met epoxy. De motor wordt schuin naar achter gemonteerd. Hierdoor kan ik straks de motor, met lepel, in zijn geheel er gemakkelijk uit halen.
    Tot zover deze update over voornamelijk de boeglepel. Zal nog wel een keer een foto voorbij komen waar op te zien is hoe dit is geworden.

    Tot de volgende keer.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2020
  13. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Sjoerd, je hebt de vaart erin. Geweldig te zien hoe eenvoudig je een boegschroef even in de romp maakt met huis, tuin en keuken onderdelen. Prachtig!!!
     
  14. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Wauw sjoert, weer een boot in aanbouw, mooi hoor :thumbsup: dit is weer een topick wat ik ga volgen.
    Bijzonder zo,n lepel boegschroef, nog nooit gezien!
    Grt peter.
     
  15. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Nissewaard
    Gaaf Sjoert,om zo een boeg schroef te maken weer wat geleerd .
    En een mooie strakke romp .
    Ik blijf dit volgen .
    Succes met verdere bouw.
    Grt Jaap
     
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Cool gemaakt Sjoerd, ik hou echt wel van de KISS (Keep It Simple Stupid) methode deze is vaak erg fail safe. Wat ik niet zo goed snap maar je heb zeker er wel een reden voor is het gebruik van de Brushless motoren voor de boegschroef, brushed motoren zijn veel fijner te regelen aan een fractie van de prijs vandaar, neemt niet weg dat het weeral en schitterende update is natuurlijk.
    Je bent een top bouwer, zo zouden er terug wat meer mogen komen op forum!

    Prachtig!!!!!!!!!
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Jan. Tja, is niet geheel zoals de echte, maar je moet wat. Het is dan wel imitatie, maar het werkt wel.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel voor de reactie Jaap Boer. Voel je vrij om gebruik te maken van wat er op het forum te zien is. Daar is het mede voor bedoeld.
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt voor de reactie Peter. Deze boegschroef is geen bedenksel van mij hoor. Heb deze in het verleden al een keer (na) gemaakt. Nu voor dit schip, noodgedwongen, weer naar voren gehaald. Een aantal verbeterpunten aangebracht en vervolgens getest. Ziet er verder goed uit en werkt naar behoren.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.009
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan, ook weer bedankt voor je reactie. Tja , waarom Brushless? Allereerst heb ik met een budget te maken. Deze motor en ESC had ik nog liggen vandaar. Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat Brushed motoren beter te regelen zijn en de ESC goedkoper is. Spreek ik niet tegen, maar die heb ik dus niet liggen, althans niet de juiste motor. Dan het fijn regelen.... wel het is een lepeltje, deze vragen wat meer toeren dan een schroef. In de praktijk komt het er gewoon op neer dat de boegschroef ( in dit geval de lepel) echt toeren moet gaan draaien om effectief te zijn. Dus de motor langzaam laten draaien zal niet het gewenste resultaat opleveren. Uiteindelijk zal de praktijk uitwijzen of deze combinatie werkt. Heb het wel zo gemaakt dat ik de motor simpel kan uitwisselen voor een ander type , zelfs Brushed is mogelijk.
     
    Stoompomp en Jaap.B vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina