Wie boord wat de grond in?

Herkenbaar! In het begin vloog ik ook alles aan stukken...met nachtvliegen he. Ik beschouwde een vliegtuig als een soort vuurpijl. Voor eenmalig gebruik.:mrgreen: Tegenwoordig hou ik het heler.

faceplant10000we9.jpg

cadettfaceplantqv4.jpg

Ik heb tot nu toe 7 kisten (incl wat ik gehad heb), en een aantal hebben wel eens de grond ietswat te hard gekust :P

- een of andere "stunt" trainer op brandstof:
bij de eerste vlucht op de club, heeft mijn instructeur hem de grond in geboord: niet meer te repareren. Was een flap folie los gekomen op de vleugel (was 2dehands)

- MPX Space Scooter:
Tijdens het starte te snel vol up, dook om, en op zijn neus het gras in. Schade: neus afgebroken. Gerepareerd in 5 minuten :P

- MPX Microjet:
Vliegen ging heel goed, laatste draai voor de landing (redelijk ver weg) boven schrikdraad dat aan stond -> storing.
Dook redelijk hard met zijn neus naar de grond, wonder boven wonder in een molshoop.
Schade: neus een beetje krom... zo weer gerepareerd :P

- GWS ME-109:
Toestel is geglasmat, en voorzien van leuke fietsbel en dikke lipo...
Tijdens de eerste vlucht ging alles prima :D Eerste landing daarentegen...
Uiteraard (als eerste laagdekker) te weinig snelheid, duikt over de vleugel weg, en hup... de grond in.
Schade: neus eraf en vleugelbevestiging kapot
Ook weer zo gerepareerd :P

Verdere vluchten met bovenstaande kisten gingen prima, en met andere toestellen nog geen crash mee gemaakt.

Tot nu toe nog maar 2 toestellen gecrashed maar elk toestel dan wel meerdere keren.

Het eerste was een Robbe Hunter,jetachtig toestelletje.Kwam door een te goedkope ontvanger,type Chinapan.Met de neus de grond in.CA en epoxy deden de truc.Maar wel blijven verder vliegen met dezelfde ontvanger.Terug de grond in.En dan direct de prullenmand in.

Het tweede toestel was de Twinstar.Eerste keer de vleugel raakte de grond door een iets te lage draai tijdens een pass.
De laatste crash was ook met de Twinstar,in een rugvlucht op een dikke 4 meter van de grond.Was wel een eigen stommiteit.Rugvlucht dan denk je DOWN maar van vol enthousiasme zoals gewoonlijk de knuppel UP getrokken.Reactie ging veel te langzaam en toestel te snel.Met als resultaat=neus in 3 stukken,beiden vleugels gescheurd,hoogteroer los,rudder los.Electronica eruit en toestel de vuilbak in.

Dit in 3 jaar vliegen.Dat valt al bij al toch mee,niet?

heb een aantal crashes achter de rug. Allemaal was het nog te repareren(op de shocflyers na).

Wat ik zoal heb kapot gemaakt:
Mijn trainer.
Boven de bomen (gepland) een spin naar beneden, maar te weinig snelheid om er weer uit te komen, dus zat ik in de bomen. Vooral veel folie kapot en er moesten aardig wat delen gerepareerd worden. Is gedoneerd aan een clublid en die vliegt er nog vrolijk mee rond.

Van mijn extra 330S is 2 keer het landingsgestel er onderuit geweest, maar dit komt bijna elke piloot wel een aantal keer over. Zit er gewoon weer stevig op en is bijna niks van te zien.

Mijn parkmaster tegen asfalt aan geknald toen mijn ontvanger er volledig mee ophield... Schade viel echt reuze me:lol:. Aileron los, motoras kapot en landingsgestel verbogen, voor de rest niks. Parkmaster heeft wel vaker wat klappertje meegemaakt, maar daarvoor is die kist gewoon voor gemaakt (gebruik het als een stunt-trainerkistje)

Ik heb erger meegemaakt op mijn club...

Geloof mij, het overkomt de beste. Iederee, ja iedereen, dus ook diegene die beweert van niet, is wel eens gecrashed. Mensen die nooit een crash gehad hebben, hebben simpelweg nog niet gevlogen.

Mijn pijnlijkste tot nu toe was deze:
538147dff5ce22805.jpg

538147dff5f6b768a.jpg

Glasvezel/Kevlar ZNLine Alliance. Zelf vleugels geglast en gespoten etc, maanden mee bezig geweest. Kosten: ergens tussen de 1300 en 1600 euro. Na de 8e vlucht:

538148248abacfee6.jpg

oei heb ik dan nog nooit gevlogen:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie het als natuurlijke evolutie, als ik zoveel schade heb dat het niet even snel met ca te fixen is, bouw ik het opnieuw op met een iets andere constructie. (lang leve houtbouw!!) Zo veranderd het uiterlijk van mijn lichte zwevertjes gedurende het seizoen tot ik ze beu ben en een volledig nieuwe kist wil bouwen.
Mijn Akro en HotShot hebben nu eindelijk het veld geruimt en hoop nog even te kunnen genieten van de Talon voordat ik er serieus wat aan moet verbouwen haha

crash

Hallo iedereen,

ik heb zelf 2 crashes gehad,

de eerste was met een robbe disco iets te veel naar beneden gestuurd.:rolleyes: (ja een beginners fout:)) dus vleugel een klein stukje kapot aan de achterkant. 2e crash was niet zo best. Zelfde toestel maar toen lag het aan de electronica. ik maakte een looping en toen ging de servo in de uiterste hoek staan en ging het hoogteroer vol naar beneden:rolleyes:. dus vliegtuig van 20 meter recht omlaag in de grond. de vleugel in 2en heel wat bespanfolie aan gort en de romp was 25 centimeter korter geworden. later bleek dat de servo uit elkaar was gevallen:evil:. nooit meer dus die servo`s halen bij die verkoper. alles weer gelijmt en nieuwe romp gemaakt. en nu vliegt hij weer geweldig.

Gr Nick

dit was enige tijd geleden bedoeld om lekker een middagje mee te gaan vliegen:
full

alleen zo'n twee minuten na de take off was er dit van over:

full

eigenlijk gelijk al na het opstijgen last van storing doordat de motor op volgas bleef staan en het vliegtuig figuren ging vliegen waar ik normaal een paar weken op zou moeten oefenen! viel hij na behoorlijk wat hoogte te hebben gemaakt loodrecht naar beneden en was er geen redden meer aan.
ik heb hem gesponserd aan een clubmaatje die er nog heil inzag om hem te repareren.

Grt,
Robert

MiMi, deze week 2x de grond in!

Deze week ben ik begonnen met DLG-vliegen. Ik heb veel gemotoriseerde kisten en heli's gevlogen, maar iets zonder motor is redelijk nieuw en een kistje die je zelf de lucht in moet slingeren al helemaal!

De romp van mijn MiMi is na de eerste crash gerepareerd en na de 2e crash heb ik een nieuwe romp gebouwd. Beide crashes kwamen overigens niet door een stuurfout maar door een slechte worp. Zo van, en nu ga ik nog even een keertje heeeeeel hoog gooien, te krampachtig vasthouden, te laat loslaten daardoor een inverted start en met een mooie boog op de rug de grond in. Gelukkig is een rompje in een avondje gebouwd.

1e crash
Foto-KLSRXEIM-D.jpg

2e crash
Foto-COPOJJ8J-D.jpg

Verder heb ik behoorlijk wat crashes in het verleden gehad. 1 mooie was met een Eco7 Jet Ranger heli, op vakantie in Frankrijk. Mijn kinderen en neefje en nichtje behoorlijk onder de indruk van zo'n mooie grote heli (1 meter rotordia) voor kinderen van 2-5 jaar behoorlijk groot.

Na een paar goede vluchten gaat het opeens mis. Ik vlieg zo'n 20-30 meter boven de grond en opeens stoppen de bladen met draaien, terwijl je de motor als een gek hoort draaien, en vervolgens komt ie als een baksteen naar beneden. Later bleek dat de asstopper niet met loctite in de fabriek vastgezet wordt, en die stopper was naar boven geschoven waardoor het hoofdtandwiel niet meer door het motortandwiel aangedreven kon worden.

Het is nu 4 jaar gelden en mijn neefje heeft het af en toe nog over die crash, zoveel indruk had dat gemaakt. Piepschuim romp in honderd stukken natuurlijk :(

Anyway, al vaak gecrashed, shit happens. Weer bouwen een doorgaan.

Veel succes.

Laatst bewerkt:
Vaak krijg je ook een signaaltje waar je achteraf van zegt, waarom ben ik toen niet gestopt? De 2e crash met de MiMi DLG gebeurde nadat ik door de schemering een inschattingsfout had gemaakt van de diepte van het veld. Daardoor raakte ik net de takken van een boom en de MiMi lag op anderhalve meter van de Rijn.

Toen had ik gewoon moeten stoppen. Maar ja je gaat niet het hele veld overlopen naar de auto zonder nog een laatste keer alles eruit te gooien........ bad decision, inverted start, crash, niets aan bij te sturen.

iedereen tot zover al bedankt voor al deze, voor mij positieve brichtjes.
Blijkbaar valt er meer uit de lucht dat je zou denken.

Die gemini is dus echt nog te repareren in pak-m-beet 5 minuten en dat is geen grapje van mij. Superlijm en accelerator is alles wat je nodig hebt.

Hoi Hezik, een breuk of wel een scheur is goed te repareren, maar wat te doen dat je vliegtuig op zo'n rimpelhondje lijkt?
Dat was namelijk bij mijn Gemini het geval. De romp was zeker 5cm korter!

Vlieg nu al bijna 1 jaar en heb eigenlijk nog weinig echte crashes gemaakt.
Ik ben dan ook begonnen met indoorvliegen en daarna buiten, wat eigenlijk de omgekeerde volgorde is. :p
Een goeie maand geleden heb ik een een kleine crash gemaakt met mijn shock, de neus hing nog maar met een klein stukje vast.
Maar met wat UHU POR en wat vezeltape was hij weer zoals ervoor.

Ook eens met een protech butterfly recht op een basketbal(l)bord afgevlogen en er tegenaan gevlogen, ik was toen enorm moe en dan gebeuren die dingen.
Sindsdien heb ik geleerd dat vliegen als je zeer moe bent niet fijn en verantwoord is.
De butterfly is trouwens gewoon naar beneden gevallen en had niets.

Ook eens de vleugel van mijn Mini Piper afgevlogen door een schuine landing, de vijs waarmee je de vleugel bevestigd was eruit geruk samen met de moer en een stukje styropor van de romp. Wat epoxy erop gedaan en gaan !

grts

niels

Laatst bewerkt:
Hoi Hezik, een breuk of wel een scheur is goed te repareren, maar wat te doen dat je vliegtuig op zo'n rimpelhondje lijkt?
Dat was namelijk bij mijn Gemini het geval. De romp was zeker 5cm korter!

Bij mijn gemini ook voordat ik 'm aan de clubgenoot gaf. Boven stoom uitrekken en zoveel mogelijk weer in vorm duwen, niet teveel zorgen over maken, flink superlijm/epoxy en vliegen maar!

Ding was zo scheef en krom als een banaan, maar vloog nog steeds :P

Mijn Talon stond na soort een pylonrace met een paar meeuwen vandaag perfect rechtop in een duin, de voorlijst van de vleugel raakte het zand net niet. van de zijkant zag het er uit als een grote dartpijl haha...toch wel handig...zo'n scherpe neus!
Helemaal geen schade trouwens, heb daarna nog een uurtje of 2 gevlogen maar ben wel op iets veiliger hoogte gaan vliegen.

Ik vlieg alleen andermans vliegtuigen de grond in :mrgreen:

Dat krijg je als je wel eens moet invliegen of testvliegen en er blijkt toch iets mis te gaan door het één of ander.

Van mezelf heb ik eigenlijk sinds 1996 zo goed als niets echt kapot gevlogen.
Keertje vleugel van mn taxi 1 in flight door midden, romp in de grond maar zo goed als geen schade, Daarna ontvanger falen, weer de grond in en zo goed als geen schade. Hard kistje :D
Keertje met de puma 1 op de kop geland met "te" laag inverted over vliegen, kielvlakje eraf en motor los. En dat was het eigenlijk.
Piepschuim kistjes, buiten een paar totallos. Ontwerp foutjes en 1 keer verkeerde uitstuur keuze. Looping terug of rol. Had beter voor het laatste kunnen kiezen kwam nu 1.5 meter te kort :D Maar vind dat niet zo erg.

Vorig seizoen een 25cc extra van iemand gecrashed, vloog voorbij en verloor wat ailerons. Lukte nog een stukje te vliegen maar ging uiteindelijk spinnent de grond in.
Calmato trainier door te slappe stuurstang. Kwam ik achter toen ik vaart maakte. Had gevraagd of hij meer dan nieuwe folie had verandert en hij zei van niet. Gevolg was dus nogal harde landing. Achteraf had ik op zijn kop kunnen vliegen maar dat weet je op dat moment dan net weer even niet.

Vorige week een hotline achtige zwever de grond in gevlogen.
Eigenaar had er weinig vertrouwen in dus liet het aan mij over. Ging even goed maar viel al meteen weg over de vleugel, wist hem er weer uit te krijgen en probeerde terug te komen om te landen maar dat haalde ik niet, ging weer een spin in en kreeg hem er niet meer uit.
Neus stond in de grond en romp hebben ze later uit de linge moeten vissen en staart is afgedreven met servo's erin. :D

Zelf nog een keertje een midair gehad met een calmato met mijn supra 40. Calmato ging neer, ik ben met schade geland.

Moet wel zeggen dat ik alleen boven mijn kunnen vliegen met wat hoogte.
Stomme stuurfouten maak ik niet heel snel of inschattingsfouten.

Heel af en toe een langdingsgestelletje bij buitenveldse landingen of een prop maar dat was het dan wel zo'n beetje.
Heb af en toe ook veel geluk. Klein te zwaar spitfiretje bij einde veld zonder afslaande motor terug draaien en als een lift uit de lucht vallen vanaf 10 meter maar voor 99,9% geen schade hebben.

Al met al het gaat nog goed maar er komt vast een dag......

Op ons eigen forum houden we het bij met foto's, is niet iedereen blij mee maar voor later wel zo leuk.

http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=229

direct link website
http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/fotoportfoliocrashfoto2008-1.html
http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/fotoportfoliocrashfoto2008-2.html

Gister ging er nog een heli van een lid de grond in. Hij zei er is iets en gaat voor zich hoveren, kan niets vinden, vliegt weg en boven het hek aan de rand van het veld breekt zijn heckrotor stuurstang af.
Meneer van johnvanE ;)

Groeten Dennis

Laatst bewerkt:
er zijn van die zaken die pijn doen als je terugblikt........

het was een raptor 50.

5549fde96fb4234.jpg

5549fde970de675.jpg

5549fde9722c977.jpg

Back