Wie gebruikt er Lithium Ion Mangaan cellen (konion-achtig) ?

Ik ben nieuwsgierig en daarom een soort webpoll: wie gebruikt er Lithium Ion Mangaan cellen in zijn vliegende/rijdende/varende modellen ? Ik ben erg benieuwd, ik lees er niet zoveel over in dit forum. Op de Duitse fora kom ik ze vaker tegen en dan met name in de elektro heli's.
Ik gebruik zelf al een tijdje 3packs Sony 18650VT (1600mAh) 3S2P in een robbe spirit heli en heb er circa 35 cycli op zitten met elk pack en ze functioneren nog steeds prima. De gemiddelde belastingsstroom is ca. 14A. Ik gebruik balancers. Tot nu toe prima, geen problemen.
Een collega heeft er ook goede ervaringen mee.

Binnenkort ontvang ik twee nieuwe 5S3P 1400 (=4200mAh) packs voor mijn Mikado logo 10 3D , het is weer een verbeterde versie die meer stroom kan leveren (aldus gerd giese : http://www.elektromodellflug.de/akku-test/firstconnect.htm )
Hiervan zal ik de resultaten met jullie delen.
Dit is geen reclame hoor .....

Mijn vragen :

Waar gebruik je de cellen in ?
Wat is de belastingsstroom ?
Hoeveel cycli heb je er al mee gehaald ?
Goede / slechte ervaringen ?
Gebruik je een balancer ?

Ik gebruik die cellen ook, het lijkt erop dat wij de enigen in Nederland zijn?
Heb de Konion 1100mAh en 1600mAh in gebruik en ze doen het erg goed :D
Het 1100mAh type heb ik nu 2 jaar in gebruik en zelfs het oudste pack geeft nog geen krimp, ik denk dat ik de 150 cycli zeker al ben gepasseerd. Als ik dat met mijn Lipopacks vergelijk dan gaan ze zeker 2x zo lang mee en dus wellicht nog langer, want het eind is nog niet bekend :wink:
Ik gebruik ze als 2S pack in mijn ornithopthers en ook in een electrozwever. Stroom ongeveer 7A en 10A.
Meestal gebruik ik een balancer, maar die hoeft niet veel werk te verrichten, ledje brand steeds erg kort, de cellen blijven goed in balans.

Ik heb nog 6 stuks 1100 mAh op de plank liggen. ( Pas 14 maanden ).
Het plan is wel om ze te gaan gebruiken in mijn nieuwe 2m e-zwever.

Hans

Hans N. zei:
Ik heb nog 6 stuks 1100 mAh op de plank liggen. ( Pas 14 maanden ).
Het plan is wel om ze te gaan gebruiken in mijn nieuwe 2m e-zwever.

Hans

14 maand niet gebruiken is wel lang. Hopelijk niet vol weggelegd en zo nu en dan eens de spanning van de cellen gemeten?

hallo,

ik gebruik de konion cellen al ruim 2 jaar.
Ik heb beide types: de 1100 en de 1400 Mah.
Ze worden gebruikt in mijn T-Rex (hoveren, ca. 25 A) en in mijn easy-glyder.
Ik merk wel, dat ze nu wat minder worden (na minimaal 500 x ontladen en geladen te zijn)

Verder hebben de 1100 MAh een langere levensduur als de 1400's (bij mij tenminste)

Altijd geladen mat max. 1 c.
Onlangs heb ik alle pakketten gedemonteerd en ze allemaal stuk voor stuk ontladen en geladen.
Balancer gebruik ik bij deze cellen nooit.

Hopelijk weet je zo meer.

M.vr.gr.

Theo de Kramer

Theo, ook jij bedankt, 500cycli is trouwens wel heel erg veel, geldt dat voor beide packs SAMEN ?
Had je toevallig nog de afzondelijke celspanningen gemeten ?

Van Gerd Giese begreep ik dat de konion 1100 de 'enige echte' is tot voor kort, de laatste Li-ion-mn 1400 (die eigenlijk geen Konion genoemd mag worden => konion stamt namelijk af van KONtronik, die er nu niks meer mee te maken heeft), die onlangs op de markt is gezet, en heeft een nog lagere inwendige weerstand dan de 1100.

De 'konions' die ik heb zijn van Sony 18650 VT en hebben 1600mAh. Deze zouden wat slechter zijn (lees: hogere Ri) dan de 1100's .

dat klopt, maar het is maar wat je "slechter" vindt natuurlijk :wink: Ik heb ook beide type cellen in gebruik, de 1100 cellen hebben inderdaad een lagere inwendige weerstand dan de 1600 cellen, dus voor hoge stromen (pakembeet meer dan 10A per cel) is de 1100 wat beter (meer spanning voor de motor), maar de 1600 heeft duidelijk veel meer capaciteit (mAh) dus voor modellen die niet veel stroom nodig hebben is de 1600 voordelig (langere vliegtijd).
De nieuwste 1400 cellen zouden een nog lagere inwendige weerstand dan de 1100 hebben en ook meer capaciteit (1400mAh), ik heb er een aantal besteld, ben erg benieuwd!

Ik heb 16 cellen besteld en ontvangen. Tot zover zijn ze als 2S groepen samengesoldeerd.
Ik ben van plan om tenminste een pack 4s2p samen te stellen en te kijken hoe e.e.a. in een 1100 gram combat kistje voldoet.
Uit publicaties heb ik begrepen dat de inwendige weerstand 25 mOhm per cel is. Dat is behoorlijk hoog, en kan wellicht de cellen te warm laten worden bij ~28 Amp gemiddeld.

De inwendige weerstand moet je natuurlijk wel vergelijken in verhouding tot 3 NiMH cellen, omdat de spanning van 1 LiIonMn cel ca. 3x zo hoog is.
De vergelijkbare inwendige weerstand is dan ongeveer 8mOhm.
Een NiMH cel van 1400mAh is ook ongeveer 8mOhm.
Als we naar de warmteontwikkeling kijken bij 14A (10C) per cel (jij hebt 2 cellen parallel bij 28A), dan kom je uit op ongeveer 4.9Watt. Dat gaat wel goed denk ik.
Bij NiMH cellen wordt deze 4.9Watt natuurlijk verdeelt over 3 cellen, waardoor die vermoedelijk wat minder warm zullen worden.
Veel meer stroom zou ik er niet uittrekken, 15C is ongeveer het maximum.

Voor RC-combat kan sowieso niet hoger dan 10C gegaan worden gezien de duur van een heat, die 7 minuten is. 10C is 6 minuten volgas.
Volgens electricalc heb ik toch zo'n 35W aan verliesvermogen in cellen, bedrading en regelaar. Toch vergelijkbaar met een soldeerbout, wat gekoeld moet worden.
4000 mAh LiPo heeft een inwendige weerstand van ongeveer 4 mOhm, en dat klinkt meteen een stuk vriendelijker.

Hallo Pe, heb je de cellen al gebruikt ?? Ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen.

Die cellen lijken me, qua robuustheid, goede geschikt voor RC-combat, bij een eventuele crash heb je een grotere kans dat ze het overleven , in vergelijking met de "lipo-zakjes" ....

pe reivers zei:
4000 mAh LiPo heeft een inwendige weerstand van ongeveer 4 mOhm, en dat klinkt meteen een stuk vriendelijker.

Dat mag je natuurlijk niet vergelijken met een LiIonMg cel van 1400mAh, deze heeft veel minder capaciteit. Ter vergelijking moet je dan 3 LiIonMg cellen parallel zetten (= 4200mAh), dan kom je uit op 25mOhm/3 is ca. 8mOhm. De Lipo is inderdaad nog beter, maar hoe lang blijft die dat?

Het verliesvermogen wordt bij jou verdeeld over 8 cellen, de opwarming in die 7 minuten vliegen zal nog wel acceptabel zijn, zaak is om na de landing het pakket meteen uit het model te halen, zodat de cellen kunnen afkoelen :wink:

Koelgaten in het model voor de accu heeft eigenlijk weinig zin, vooral bij zo'n model wat maar 7 minuten vliegt. In die korte tijd worden ze eigenlijk nog niet warm, pas na de landing komt de warmte, die inwendig is ontstaan, naar buiten.

Ik deed vroeger aan electro pylon racen en daar was het precies hetzelfde, pas na de landing begonnen de cellen goed warm te worden :wink: Dus werden ze er meteen uitgehaald en in een buis met ventilator gekoeld :lol:

In jouw geval in een heli is het anders natuurlijk, die hangen veel? langer in de lucht :wink:

fbk zei:
pe reivers zei:

Dat mag je natuurlijk niet vergelijken met een LiIonMg cel van 1400mAh, deze heeft veel minder capaciteit. Ter vergelijking moet je dan 3 LiIonMg cellen parallel zetten (= 4200mAh), dan kom je uit op 25mOhm/3 is ca. 8mOhm. De Lipo is inderdaad nog beter, maar hoe lang blijft die dat?

Het verliesvermogen wordt bij jou verdeeld over 8 cellen, de opwarming in die 7 minuten vliegen zal nog wel acceptabel zijn, zaak is om na de landing het pakket meteen uit het model te halen, zodat de cellen kunnen afkoelen :wink:

Het komt uit de lengte of uit de breedte.
Met 3P3S heb ik drie cellen in serie, dus totaal 9cellen, met ~11 volt, en moet ik ruim 36A piek vliegen (400W) en heb iets meer koperverliezen.
Met 2P4S heb ik 8 cellen en 14.5 V en kan mijn stroom op ~28A instellen. 3P3S lijkt gunstiger vanwege de extra cel die toch ook wat extra Ah geeft, maar is wat moeilijker in te bouwen in de kleine rompjes.
Ik zal het nog eens opnieuw doorrekenen

Ik zou kiezen voor 4S2P, een hogere spanning en dus lagere stroom (bij hetzelfde vermogen natuurlijk :wink: ) is meestal gunstiger wat betreft de verliezen in motor/draden/regelaar.

Enfin, we zijn een jaar verder en inmiddels wat vervelends meegemaakt:
Na 35 laad/ontlaad cycli heeft 1 van de cellen uit mijn 5s3p pakket het begeven en trok de andere 2 die er parallel aan stonden ook naar 0 Volt .....
De betreffende cel was bloedheet en het vocht kwam eruit, bah ! Dit gebeurde tijdens een normale vlucht zoals ik die altijd doe.

De leverancier op de hoogte gesteld. Ze reageerden pas na een aantal emails.
Zij antwoordden dat ze geen garantie geven en ivm kosten voor het opsturen en reparatie van het pakket nemen zij het niet terug.
De enige mogelijkheid die zij mij boden was een heel nieuw pakket te kopen voor 90euro.

Daar ga ik niet mee akkoord dus heb ze nu gevraagd of zij 3 losse cellen op willen sturen waarna ik verder voor 100% verantwoordelijk ben voor eventuele mismatching.
Daar heb ik , na enkele weken nog steeds geen antwoord op gekregen.

Kortom, de cellen en de leverancier vallen me wat tegen .....
Homepage

Ik hoop dat mijn inmiddels aangeschafte FP lipo's het langer uithouden dan 35cycli ....

Die geven trouwens een beduidend betere prestatie dan de li-ion-mn cellen. De headspeed is hoger bij dezelfde instelling van de governor en het zakt minder in tijdens bv. een looping.
Ik wil nu niet meer terug naar li-ion-mn cellen .... zeker nu de prijs van lipo gedaald is.

Laatst bewerkt:
Back